Mijn pony went steeds af in galop, wat te doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hebben jullie paarden of doen jullie paarden dit ook?

Ja
9 (34%)
Niet meer
4 (15%)
Nee
13 (50%)

Totaal aantal stemmen: 26

moonspeedy78

Mijn pony went steeds af in galop, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-13 17:52

Hoi iedereen!
De titel spreekt voor zich, als ik aan galoppeer met mijn pony gaat het aan het begin goed tot dat hij vlak voor elke hoe gaat afwenden. Het is heel irritant want hij maakt dan een hele scherpe bocht! Voor het laats vielen we bijna om! Door hem naar buiten te laten kijken heeft ook geen zin want hij doet het dan nog steeds! Wat kan ik het beste doen om het af te leren?
Alvast bedankt!

Ilovedartel

Re: Mijn pony went steeds af in galop, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 17:54

dit kan misschien een tikje eigenwijs zijn mijn verzorg pony doet dit namelijk ook wel eens

JoJoPonylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 17:56

goed je binnenbeen eraanhouden, en heel streng zijn, desnoods tikje met zweepje erbij. Dat die echt weet dat die dat niet mag doen. Dit doen trouwens eigenlijk veel meer ponys, zijn gewoon een beetje eigenwijs :D.

moonspeedy78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-13 17:57

Bedankt voor de tip!

Meliissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 18:39

Beetjes streng zijn en je binnenbeen eraan houden. Ook heel vaak herhalen en belonen als het goed gaat.

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 13:46

waarschijnlijk een balansprobleem hoor. Oefenen en goed de hoek in duwen met je binnenbeen en zit

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 14:31

Het klinkt idd als een balansprobleem. ooit reed ik een paard, dat bij het losstappen soms bijna tegen het schot aanliep. Tegen de tijd dat het dier "kon buigen", kreeg ik niet zelden een halve volte ipv. een kwart volte.... (Er zijn ergere dingen, het dier boog correct en de rest komt dan ook wel.)

Vraag je in de hoek stelling buitenwaarts, dan vraag je zo ongeveer om wegvallen over de binnenschouder = erg scherp wenden.

Wees je pony voor: maak zelf de lange zijde wat korter. Dus je galoppeert de B voorbij, maar zet ruim voor de M de buiging van de grote volte in.
Met je binnenbeen er goed aan - en stelling naar binnen, door met je binnenhand naar voren en opzij te gaan. (Oefen dit eerst ook in stap en draf! Dan weet je hoe het gaat.)

Probeer zelf rustig en diep te zitten. Probeer hele lichte stelling naar binnen te hebben op de rechte zijden en varieer de plek "waar je de grote volte inzet" - soms echt bij B of E, soms bijna bij de hoekletter, soms ergens daar tussen in. En houd het dier wel goed voorwaarts, maar zo veel mogelijk in 1 gelijkmatig tempo.
Dan gaat het vaak snel beter!

Loeslucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 19:26

Binnenbeen erbij houden en tikje op zn nek/schouder (aan de binnenkant)

Dees_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 21:12

Rijd hij wel altijd in de goede galop? Mijn paardje doet dat namelijk ook links om omdat hij dan vaak verkeerd zit. Als dat het niet is vooral veel oefenen.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 21:38

Begin met je binnenbeen. Geeft je pony daar geen reactie op, zul je dat eerst moeten trainen. Pony moet weten dat eenzijdige beendruk opzij betekent.

Vervolgens ga je binnenstelling vragen. Niet aan de buitenteugel naar buiten trekken, daarmee maak je je pony verkeerdom scheef en het probleem nog erger. In het begin zal je pony met binnenstelling misschien helemaal niet meer over de hoefslag gaan en een volte maken. Niet erg, want zodra hij sterker en soepeler wordt, zal het vanzelf makkelijker gaan om rechte stukken en hoeken mee te pakken.

Mijn pony doet/deed dit ook, vooral op zijn moeilijke kant lijkt het of hij 'omvalt'. Is in een aantal weken al ontzettend verbeterd door binnenbeen en van de buitenteugel afblijven. Succes!

Littera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 21:40

Hang je zelf niet wat te veel naar binnen?

Ik heb een verzorgpony gehad die het ook deed, maar die croste, waardoor ik naar binnen ging hangen en hij dus afwendde omdat hij mijn gewicht volgde.

xnaomivdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 10:35

Ja ik heb hier ook last van, op de ene hand veel meer dan op de andere hand (linksgebogen paard, dus op rechterhand valt ze heel snel om) Daarom galoppeer ik vaak op een volte, dan gaat het makkelijker