Brave 8-jarige arabier verandert plots in probleempaard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eline91

Brave 8-jarige arabier verandert plots in probleempaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-13 21:01

Ik heb al 2 jaar een arabier ruin, die in juni 8 jaar word. Hij is al een 4,5 jaar zadel- en ruitermak, of dat heb ik met toch laten vertellen. Toen ik hem kocht was hij in elk geval zadelmak en braaf. In die 2 jaar dat hij bij mij is heeft hij nooit gebokt of gesteigerd, en heb ik nooit problemen gehad met hem onder het rijden. Hij was eigenlijk echt traag en sloom, waardoor mijn lesgever me heeft aangeraden om sporen te gaan gebruiken. Zelfs met sporen had ik moeite om hem vooruit te zetten.

Door omstandigheden heeft hij deze winter een halfjaar stilgestaan, ik heb er in die tijd maar een 3-tal keer mee gereden. Ook toen was hij altijd braaf en rustig. Een maand geleden heb ik het rijden weer opgepakt en heb ik enkele weken met hem gereden zonder problemen. Sinds twee weken zijn de paarden 24/7 de wei op gegaan voor de zomer.

Een week geleden is zijn gedrag in 1 dag tijd helemaal omgeslagen. Het begon op buitenrit, waar hij zijn bit vastnam en ik hem niet meer kon tegenhouden. De rest van de weg heeft hij lopen drammen en ter plaatse draven, ik heb hem steeds rustig gevraagd om terug naar stap te komen maar hij draafde steeds opnieuw aan. We hebben al vaak gegaloppeerd op buitenrit maar ik kon hem altijd makkelijk terugnemen.

Sinds die dag heeft hij geen dag meer normaal gedaan. Toen ik hem de volgende dag in de piste reed gedroeg hij zich als een 3-jarige die net zadelmak was. Wegspringen, bit vastnemen en ervandoor gaan, niet reageren op zithulpen, beenhulpen of teugelhulpen.
Ik probeer hem net als anders gewoon elke dag te rijden, als het echt niet gaat onder het zadel laat ik hem even uitrazen aan de longe en ga ik er terug op. Hij gaat pas terug de wei op als hij rustig is, zo lang hij zich niet kan gedragen mag hij van mij niet stoppen met werken. Maar hij blijft zich zo gedragen, het is zelfs erger geworden in plaats van beter.

Medische oorzaken zijn er volgens mij niet. Zijn zadel en rug worden regelmatig nagekeken, zijn zadel is op maat voor hem aangepast. Daarnaast vertoont hij dit gedrag ook op de wei met de andere paarden, wat hij vroeger ook niet deed. Ik zie dat hij op de wei ook rondgaloppeert, wegspringt en bokt dus het lijkt me niet dat hij dat doet omdat hij ergens pijn heeft. Hij ziet er gezond uit en lijkt energiek. Hij werkt elke dag, hij loopt buiten en hij krijgt geen krachtvoer, dus daar kan het ook niet aan liggen.

Op het eerste zicht lijkt het dus echt een gedragsverandering te zijn. Is dit uittesten wat hij doet? Ik heb geen idee hoe ik hierop moet reageren. Moet ik geduldig blijven en hem telkens opnieuw een kans geven om het goed te doen, zal het vanzelf overgaan? Of moet ik hem juist streng aanpakken, eerst moe longeren zodat hij de kans niet krijgt om dom te gaan doen? Kan ik hem het beste gewoon vooruit rijden, of moet ik hem bezighouden met moeilijker oefeningen?

Ik heb regelmatig les, tijdens mijn vorige les gedroeg hij zich nog niet zo maar ik probeer zo snel mogelijk een les te regelen. Alleen denk ik dat het geen goed idee is om hem in afwachting van die les stil te zetten, dus vraag ik me af hoe ik hem het beste kan aanpakken?

pien_2010

Re: Brave 8-jarige arabier verandert plots in probleempaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 21:02

Krijgt hij teveel eten? Brokken, vers gras waardoor hij te vrolijk, te fel enz..wordt??

Rowan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 21:05

En als je hem is goed longeerd voor het rijden?
Misschien heeft ie gewoon wat energie teveel...

canela

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 21:08

Ik denk dat hij mischien weer even aan het uitproberen is?
Ik zou hem lekker bezig houden, veel figuren en tempo wisselingen en hem zo min mogelijk kansen geven voor de opgenoemde dingen en ook van tevoren lekker moe longeren, dat scheeld vaak al een hoop. succes!

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 21:10

past het zadel na de rustperiode nog wel? het kan zijn dat die eerste weken het steeds meer pijn ging doen, en dat hij daarom nu wel last van zijn rug heeft?

krijgt hij niet teveel brok of bijv haver? sommige paarden worden daar druk van.

toch medisch eens na laten kijken?

LiesM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 21:12

Mijn Quarab is ook een stuk ondeugender met rijden.
Zelf denk ik dat het komt door het jonge voorjaarsgras,
hij staat 24/7 buiten in het weiland, maar sinds 2 weken is er weer volop jong gras te eten,
en dat laat hij zich goed smaken.
Bij mijn volbloed arabier merk ik geen verschil.

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 21:13

Is er iets veranders in je voerpatroon? Zou het een magnesiumgebrek kunnen zijn?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 21:14

Als ik jouw verhaal zo helemaal lees, komt er een glimlach naar boven, jouw paard is nu pas paard geworden, oef eindelijk.
Het is dus ook heel duidelijk dat de basis die je er had moeten instoppen de voorbije jaren , er dus nooit goed ingestopt is geweest, jouw paard was toch braaf genoeg hé.
Als er heel plots een verandering optreed moet je wel zeker eerst het tuigage, en de gezondheid controleren, is dat in orde dan moet je dus aan jezelf gaan werken, want daar zit de oplossing niet bij het paard.
Neem vooral goede les.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-13 21:21

Hij krijgt helemaal geen krachtvoer meer. Het jonge voorjaarsgras kan inderdaad wel een oorzaak zijn, maar vorig jaar heb ik daar niks van gemerkt. Magnesiumgebrek kan wel Twinklebel, hoe weet ik of dit het geval is?

Het zadel is na de winterstop, een week of 3 geleden dus, volledig nagekeken en lag nog steeds perfect op zijn rug. De osteopate is ook geweest en die zei ook dat alles in orde was. Het enige wat nog moet gebeuren is de tandarts,

Longeren voor het rijden helpt wel een beetje om de ergste bokken en spurtjes eruit te krijgen, maar hij blijft toch wegspringen en lopen.

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 21:24

Klinkt als een combinatie van rijk gras en kuddegedrag. Ik weet niet of hij in een gemengde groep staat,
maar vele merries beginnen nu hengstig te worden en jouw paard is nu echt volwassen geworden en dan zal hij gaan proberen om een plaatsje hogerop in de kudde te krijgen (en ook ten opzichte van jou dit uit te gaan proberen). Het is dus belangrijk dat je hem laat merken dat, ondanks dat hij zich supergezond en stoer voelt, jij toch de baas en leidinggevende blijft.
Ik denk dat je er goed aan doet om hem veel te blijven rijden en niet op te geven totdat hij braaf gedrag vertoond, dan leert hij dat hij met jou niet kan sollen. Vooraf longeren is een optie.
Ook zou je kunnen overwegen om wat grondwerk mee te pakken (bv volgens de methode van Monty Roberts), waarbij hij leert dat jij de leiding hebt en daarna pas opstappen.
Zolang je niet bang van hem wordt, kun je hem het beste streng maar rechtvaardig behandelen. Heel duidelijk zijn in wat je wel en niet tolereert en regelmatig en afwisselend werk geven. Dus eigenlijk alles wat je hierboven oppert. Als je wel angstig wordt van zijn gedrag, hou het dan bij longeren tot je hulp (les) hebt.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 22:57

Mijn paarden zijn ook superjolig nu, komt idd door t voorjaarsgras. Ik zou even in de bak wat lessen nemen zodat je de gehoorzaamheid weer even 'opfrist'.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 08:18

Loopt er geen wandelpad langs de wei,waar mensen,heel lief,paarden brood voeren?
Dat werkt ook erg explosief :roll:

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 17:36

zo aan je verhaal te horen kan ik niet echt zeggen wat er aan de hand is of wat je moet doen, dat zou ik moeten zien, zou je er een filmpje van kunnen maken?

waar ik het eerst aan denk (aan hoe je het beschreef) is toch aan dominantie... dat zou wel fijn zijn want dat kun je er snel weer uit krijgen als je weer vaker gaat rijden enzo:)

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 11:14

Onze arabier heeft daar ook een handje van, hij word erg "mans" van de wei in het begin. Lekker aan het werk zetten, ik zou hem niet van te voren longeren, krijgen ze meer conditie als dat jij kan handelen. Gewoon goed bezig houden, slangevoltes, achtjes, zodat hij moe word in zijn hoofd i.p.v. lichamelijk.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 11:19

De lesgever die je sporen aangeraden heeft ten eerste de laan uit sturen :evaw:
Sporen zijn voor verfijning niet voor het voorruit trappen van je paard. Eventueel met een zweepje rijden om je paard consequent aan het been te maken.

Verder inderdaad even de tanden laten nakijken, als rug en zadel al is nagekeken kan dat het niet zijn..
Even 2 weekjes rust om aan zijn kudde te wennen en daarna opnieuw bekijken?

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 14:56

Al eens gedacht aan een allergie die bij het ouder worden opkomt, pollen of iets dergelijks, ik denk hier vooral aan omdat hij op de wei ook zo doet.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 14:59

Eerst even de osteopaat laten komen, kan zomaar iets zijn in zijn rug oid.

sitasgatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 15:01

je zegt zelf al dat die naar de tandarts moet, wij hebben een welshje en deze ging ook extreem in verzet.. uiteindelijk bleek dat die door de haken op zijn wang beet en deze was gaan ontsteken. rijden deed hem dus veel pijn.

ze is nu 3x heen geweest en we hebben een engeltje op stal nu.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 15:03

Klinkt idd als voorjaarsgras.. Daar hebben wel meer paarden last van :j Staat hij in een nieuwe (of deels nieuwe) kudde?

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 16:03

Ik zou zijn tanden checken.
Vast pakken en weg spurten etc klinkt als het ontwijken van iets.

Verder is het handig om een soort lijstje af te gaan:

Gaat de training niet snel genoeg?
Hoe is het stal management?
Ligt zijn zadel echt wel goed, aangezien dit vaak bij de AV wel een groot punt is.
Hoe ligt het bit in zijn mond?
Hoe krijg ik les en rij ik zelf.

Het zijn gevoelige dieren die vaak wel de ruiter/baas er opwijzen als iets niet helemaal lekker gaat/zit.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 16:11

Klinkt vooral als voorjaarskolder in de bol. Aan de longe even de ergste sprongen eruit laten werken en daarna er zelf goed aan rijden. Een arabier moe longeren gaat je niet lukken, integendeel daar krijgen ze conditie van.