Paard met hoofd naar buiten..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Weggebokt

Paard met hoofd naar buiten..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-13 18:33

Ik weet niet of het hier goed staat!
Hallo!
Ik heb een probleem met mijn paardje, mijn paard is nu 5 jaar en is nu ongeveer anderhalf jaar onder het zadel.
Maar ze heeft nu met rijden het hoofd naar buiten (trouwens alleen in draf of galop)
Maar is galop word het alleen maar erger.
Ookal is ze nu niet erg lang onder het zadel, het begint wel een beetje irritant te worden..

Ik heb een tekening gemaakt met wat ik ongeveer bedoel (hopelijk is het een beetje duidelijk)
Afbeelding

Ik krijg les.. De instructeur zegt dat ik vooruit moet rijden.
Maar ik wil graag weten of dat de enigste oplossing is

Groetjes!

Pina22

Re: Paard met hoofd naar buiten..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 18:36

Lukt het niet om je binnenbeen goed tegen hem aan te houden en dan je binnenteugel iets strakker te nemen? Misschien weet je instructeur nog dingen die je kan doen? Of zegt hij/zij alleen maar vooruit lopen? Succes!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 18:38

Op de binnenhoefslag gaan rijden en duidelijk stelling en buiging vragen met binnenteugel en binnenbeen. Niet terug gaan werken met je binnenhand, dan gaat hij verbuigen in zijn hals en neemt hij geen lengtebuiging aan. Wat de binnenteugel vraag, moet de buitenteugel geven.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-13 18:39

Pina22 schreef:
Lukt het niet om je binnenbeen goed tegen hem aan te houden en dan je binnenteugel iets strakker te nemen? Misschien weet je instructeur nog dingen die je kan doen? Of zegt hij/zij alleen maar vooruit lopen? Succes!

Omdat mijn paard nog jong is weet ik niet of ze deze hulp zou snappen. Maar ik kan het altijd proberen ! ;)
Hij zegt vooruit laten lopen en veel figuren rijden

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-13 18:39

kleinvosje schreef:
Op de binnenhoefslag gaan rijden en duidelijk stelling en buiging vragen met binnenteugel en binnenbeen. Niet terug gaan werken met je binnenhand, dan gaat hij verbuigen in zijn hals en neemt hij geen lengtebuiging aan. Wat de binnenteugel vraag, moet de buitenteugel geven.

Bedankt!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 18:40

Dat is altijd goed, actief en figuren rijden. Dat je dier jong is wil niet zeggen dat je die hulp dan maar niet moet geven, zo leert ze het nooit. Duidelijk deze hulpen gaan aanleren dus!

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-13 18:41

Oke bedankt!
Galop vind ze ook nog erg lastig en is daarom nog niet echt stabiel dus figuren rijden vind ze moeilijk in galop..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 18:42

Is het maar op één kant zo of doet ze het op alle kanten? Ik zou ten eerste les gaan nemen als je dat nog niet hebt, klinkt misschien een beetje als een standaard iets maar het helpt echt zó veel.

Voor de rest herken ik je probleem heel erg, klinkt alsof paard een beetje vast zit of scheef is. Veel op de binnenhoefslag gaan rijden inderdaad, rechtrichten en die contrastelling gewoon niet accepteren. Veel stelling vragen dus veel ronde figuren rijden, zoals achtjes etc.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-13 18:43

Emmaa_ schreef:
Is het maar op één kant zo of doet ze het op alle kanten? Ik zou ten eerste les gaan nemen als je dat nog niet hebt, klinkt misschien een beetje als een standaard iets maar het helpt echt zó veel.

Voor de rest herken ik je probleem heel erg, klinkt alsof paard een beetje vast zit of scheef is. Veel op de binnenhoefslag gaan rijden inderdaad, rechtrichten en die contrastelling gewoon niet accepteren. Veel stelling vragen dus veel ronde figuren rijden, zoals achtjes etc.

Er staat in dat ik les heb..
Het is aan de rechterhand meer dan aan de linkerhand

Edit; het vast zitten heb ik ook nu ik er zo bij na denk.. Slangevoltes gaan erg moeizaam
Laatst bijgewerkt door Weggebokt op 12-05-13 18:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Enphalu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 18:44

ik rijd op iemand zijn paard en die doet dat ook. ik moet dan mijn rechterhand zo hoog doen tot 'ie weer met zijn hoofd recht gaat lopen, zo leert hij het af.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-13 18:46

Enphalu schreef:
ik rijd op iemand zijn paard en die doet dat ook. ik moet dan mijn rechterhand zo hoog doen tot 'ie weer met zijn hoofd recht gaat lopen, zo leert hij het af.

Ik doe liever mijn houden niet hoog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 18:47

SindyKaya schreef:
Emmaa_ schreef:

Er staat in dat ik les heb..
Het is aan de rechterhand meer dan aan de linkerhand

Edit; het vast zitten heb ik ook nu ik er zo bij na denk.. Slangevoltes gaan erg moeizaam

Sorry, ik heb het niet helemaal doorgelezen ;) Ik zou dan toch gaan focussen op het loswerken aan de ene kant. Eventueel even een osteo erbij laten komen. Vooral wanneer figuren als slangenvoltes moeilijk gaan is dat vaak wel een peiler dat een paard vastzit op één kant of op zijn minst meer moeite heeft op één kant.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 18:48

Is ook niet de oplossing hier denk ik, hooguit met een paard dat zijn hoofd kantelt. Maar uit jouw verhaal maak ik niet op dat hij dat doet. Er zijn al een aantal tips aangedragen, ga er maar eens mee aan de slag. Moet wel eerlijk zeggen dat de oplossing van je instructeur erg minimaal is hoor, helpt hij/zij je verder wel goed?

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-13 18:49

kleinvosje schreef:
Is ook niet de oplossing hier denk ik, hooguit met een paard dat zijn hoofd kantelt. Maar uit jouw verhaal maak ik niet op dat hij dat doet. Er zijn al een aantal tips aangedragen, ga er maar eens mee aan de slag. Moet wel eerlijk zeggen dat de oplossing van je instructeur erg minimaal is hoor, helpt hij/zij je verder wel goed?

Ja hij helpt me verder wel erg goed, het is mijn stiefvader en heeft een officieel diploma.
Maar hij is meer in het springen dan dressuur..

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-13 18:51

Emma_
Hij doet het wel aan alle 2 de kanten, maar de ene kant meer dan de ander

konijnte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 19:14

Klinkt misschien heel simpel en dom, maar rijd je wel met gelijke teugeldruk? Ik heb een pony en die hield rechts het bit vast en liep ook met z'n hoofd naar buiten op de rechterhand. Daardoor ging ik rechts vragen en liet ik links losser. Toen ik bij beide teugels evenveel contact nam en niet meer de hele tijd aan recht zat ging hij met de dag rechter lopen.

Ik weet niet of je er wat aan hebt maar wie weet..
succes!

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-13 19:59

Ja, ik heb sptingteugels met van die streepjes er op

0verwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 20:04

Als je goed met je binnenbeen aantikt (niet aansporen!)
en je buitentegel losjes laat vieren en de binnenteugel ietsjes strakker neemt, lukt het dan misschien?

Enphalu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 20:04

SindyKaya schreef:
Enphalu schreef:

Ik doe liever mijn houden niet hoog.

jaa, snap ik ook wel, maar het hoeft alleen als hij zijn hoofd weer schuin houdt en wanneer hij recht loopt, moet je meteen weer loslaten. bij mij doet ie t gelukkig niet meer zoveel.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 20:06

Enphalu schreef:
jaa, snap ik ook wel, maar het hoeft alleen als hij zijn hoofd weer schuin houdt en wanneer hij recht loopt, moet je meteen weer loslaten. bij mij doet ie t gelukkig niet meer zoveel.

Maar lees nou eens wat TS schrijft, het dier houdt zijn hoofd niet schuin (=kantelen) maar heeft verkeerde stelling en buiging. Dat is iets totaal anders en vraagt dus om een andere aanpak.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 20:14

Het rechtrichten van het paard is iets wat je niet zo één twee drie goed krijgt, het kost tijd.
Je paard is stijf aan één kant maar als je dat de hele tijd tegen gaat werken krijgt hij pijn.
Een paard heeft giga spieren die rek je niet zo even op.
Elke x kleine stukjes vragen, je kunt ook op de andere hand gaan rijden en dan contrastelling vragen.
Verder heeft je stiefvader gelijk en is het ook goed om rechtdoor te rijden.
Het wordt vanzelf steeds beter als je telkens weer oefent maar verwacht niet te veel in ene, het gaat geleidelijk.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-13 20:29

Bedankt voor jullie tips !! Ik ga ze morgen zeker gebruiken

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 09:56

SindyKaya schreef:
Ik weet niet of het hier goed staat!
Hallo!
Ik heb een probleem met mijn paardje, mijn paard is nu 5 jaar en is nu ongeveer anderhalf jaar onder het zadel.
Maar ze heeft nu met rijden het hoofd naar buiten (trouwens alleen in draf of galop)
Maar is galop word het alleen maar erger.
Groetjes!

Hoi SindyKaya,
even een vraagt, hoe galoppeer jij aan...?

(Veel mensen leren, hun handen naar buiten te doen en een braaf paard "neemt dan contrastelling".)

Verder wil "stelling naar links" nog wel eens betekenen, dat het dier naar rechts gebogen is - veel grote voltes, met stelling en buiging rijden. Waarbij jij je schouders draait tov. je eigen bekken en nadrukkelijk ''geeft'' met je binnenteugel. ALS je je teugel gebruikt om stelling te vragen, doe het dan, door je hand naar binnen en naar voren te brengen.

Mova

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 15:17

Aangezien elk paard van nature scheef is, is het helemaal niet abnormaal dat ze proberen om hun 'slechte' en minder sterke kant zo weinig mogelijk te belasten. Zeker jonge paarden zijn dat nog niet gewoon en hebben hier de spieren ook nog niet voor. In plaats van vanop het paard zelf te zitten forceren om hem recht te krijgen, probeer eens door ernaast te lopen - van op de grond- hem zo meer te gymnastiseren. Er valt hier heel veel over te vinden, ook op Bokt! Je zal zien, je zal heeel snel resultaat halen en het is veel aangenamer voor je paardje! ;)

succes!

Hanna98

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 15:23

mijn vz pony deed precies hetzelfde! ik begon het op een gegeven moment ook heel erg zat te worden, wat bleek dat ik bij hem te zacht was met mijn handen, ik had heel licht contact... ik moest hem meer ondersteunen (buitenteugel druk en binnenteugel spelen) na 2 dagen direct verschil! + vooral met je benen werken vooral bij voltes alleen op been leren lopen en met teugels goed ondersteunen zo kan het paard niet scheef gaan lopen