Wie oh wie kan me helpen haflinger probleempje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

krista1993

Wie oh wie kan me helpen haflinger probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-13 11:48

hallo, mende haflinger's eigenaaren ik wil jullie tip's en evaringen over het volgde probleem
ik heb een haflinger sportmodeltype van 5 jaar bijna 6 2jaar onder het zadel
sins wij verhuist zijn gaat ze in de bak in harde ren galop en valt dan bijna in de hoek op rechte lijn geen probleem aleen de hoekjes
ook snij ze de hoeken af in draf
in door valt ze niet na binnen ook in draf grote volte geen probleemen
het is echt aleen in de linker en rechte galop in de bochten dat ze beetje na binnen valt tijdes het
longereen aleen aan de rechte kant in de linkerhoek

dit doet ze echt aleen in de rijbaanen tijdes buiten ritten is ze de makelijkeste pony die er is

ook ren ze vaak door het bit heen dubbel gebroken bustrens
op advies van paardentandarts

alvast bedankt!
Laatst bijgewerkt door Leo op 11-05-13 10:01, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Caps lock uit titel gehaald.

cherell0

Re: WIE OH WIE KAN ME HELPEN HAFLINGER PROBLEEMPJE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 11:51

zoals ik het lees vermoed ik een balans probleem ...
misschien is longeren met bijzet of dubbele lijnen een optie om de balans in bochten te verbeteren ??
ben geen pro , maar misschien is het een idee ... :o in mijn ervaringen hielp het (als het idd. een balans probleem is en geen vlucht gedrag )

jjustangela

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 11:51

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 11:52

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 11:52

Zou je wat meer aandacht willen besteden aan je typen?

Rennen komt vaak weg uit onbalans, de oplossing is dus instructie zoeken die jou kan leren hoe haar balans te verbeteren door middel van rechtrichten onder andere.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 11:53

cherell0 schreef:
zoals ik het lees vermoed ik een balans probleem ...
misschien is longeren met bijzet of dubbele lijnen een optie om de balans in bochten te verbeteren ??
ben geen pro , maar misschien is het een idee ... :o in mijn ervaringen hielp het (als het idd. een balans probleem is en geen vlucht gedrag )

Je paard zijn balans verbeteren door hem van voren vast te knopen zit geen enkele logica in.. is dus ook niet of bijzet of dubbele lijnen, dat zijn twee heel verschillende dingen.

krista1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-13 11:55

ja heb les aleen die gene die me les heeft is van het altijd de ruiten niet het paard ze schult
ik longerde met fra longeer terugels dit mag niet van de eignaar van de manege dat is slecht mag het opzich wel van dr want is me eigenpony maar is beter van niet dus die heb k weg gedaan
nu longeer ik met duble longeer lijn en laat ik dr escht draafen en galopeeren op rechte stukken dit gaat rpima maar in de bogden valt ze na binnen

krista1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-13 11:56

Air

Geplaatst: 3 min geleden

Zou je wat meer aandacht willen besteden aan je typen?

Rennen komt vaak weg uit onbalans, de oplossing is dus instructie zoeken die jou kan leren hoe haar balans te verbeteren door middel van rechtrichten onder andere.

ik heb moeie met typen sorry

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 11:57

@ air , ik zeg al dat ik geen pro ben o.i.d. ik deel alleen mijn ervaring .
maar goed , weer wat geleerd . mijn excuus bij deze .

krista1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-13 11:59

bedankt voor jullie hulp allemaa maar aan all die site's heb ik niet zo veel
wil meer jullie evaringen en tips vanuit jullie zelf

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 12:07

Ze doet het alleen in de bak en niet buiten, zeg je. Dus is het wat moeilijk voor de pony in de bak. Je hebt korte bochten in de bak en dat kost moeite. Dat wil zeggen: de pony heeft nog moeite met haar evenwicht en balans met ruitergewicht.

Gewoon veel oefenen. Wel steeds korte stukjes en als het dan goed gaat gelijk belonen met je stem of een aai over de hals. Het komt wel goed, alleen je moet wat geduld hebben met de jonge pony. Vijf jaar is nog best jong.

Degene die je les geeft, heeft (naar mijn mening) gelijk. Je moet ook zorgen dat je zelf goed in balans blijft zitten, zodat je de pony niet stoort bij het lopen. Als ze al moeite heeft haar balans te bewaren, helpt het als je zelf goed in balans blijft.

Edit: ik heb het zelf ook nog wel bij mijn net ingereden paard. Grote volte helpt ook, dan zijn de bochten niet zo krap.

krista1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-13 12:09

zoutenootjes

Geplaatst: 0 min geleden

Ze doet het alleen in de bak en niet buiten, zeg je. Dus is het wat moeilijk voor de pony in de bak. Je hebt korte bochten in de bak en dat kost moeite. Dat wil zeggen: de pony heeft nog moeite met haar evenwicht en balans met ruitergewicht.

Gewoon veel oefenen. Wel steeds korte stukjes en als het dan goed gaat gelijk belonen met je stem of een aai over de hals. Het komt wel goed, alleen je moet wat geduld hebben met de jonge pony. Vijf jaar is nog best jong.

Degene die je les geeft, heeft (naar mijn mening) gelijk. Je moet ook zorgen dat je zelf goed in balans blijft zitten, zodat je de pony niet stoort bij het lopen. Als ze al moeite heeft haar balans te bewaren, helpt het als je zelf goed in balans blijft.

ze zijn tijdens het les ook besig ik ga heel senl an voren ziten dit laat haar ook wat harder lopen uitraad maar is vooral in de hoek dat ze na binnen valt

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 12:12

Dan heeft ze dus moeite met de hoek. Naar voren zitten is ook niet zo fijn, dan heeft een pony ook de neiging om harder te gaan.
Op de grote volte is de 'hoek' wat groter en lekker ruim, dus is het wat makkelijker om te wenden.

krista1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-13 12:15

zoutenootjes schreef:
Dan heeft ze dus moeite met de hoek. Naar voren zitten is ook niet zo fijn, dan heeft een pony ook de neiging om harder te gaan.
Op de grote volte is de 'hoek' wat groter en lekker ruim, dus is het wat makkelijker om te wenden.

de laaste tijd gat het ook beter met mij rijden
onze hoefslag op de manege is ook erg raar
drm vind ik het gek want mijn pony was altijd recht en geen probleemen maar sins ik hier sta geberut het drm zit ik te denk dat het komt omdat de hoeken op de hoefslag hier een krapper zijn

Leo

Re: Wie oh wie kan me helpen haflinger probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 10:01

HA --> RT-P

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 14:09

krista1993 schreef:
de laaste tijd gat het ook beter met mij rijden
onze hoefslag op de manege is ook erg raar
drm vind ik het gek want mijn pony was altijd recht en geen probleemen maar sins ik hier sta geberut het drm zit ik te denk dat het komt omdat de hoeken op de hoefslag hier een krapper zijn

Daar heb je dan waarschijnlijk zelf al de oorzaak te pakken. Ze is nog jong en heeft waarschijnlijk gewoon moeite met de krappe hoeken. Hoe krapper de hoek hoe moeilijker het wordt.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 07:53

Wat denk je van gewoon goed les nemen.
In de hoeken juiste stelling en buiging.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 08:41

Double had er eerst ook last van heb zo veel voltes met draf en galop gemaakt.
Dat ie nu met draf er makelijk door heen gaat.
En de galop ietsjes moeilijker.

Als double door de hoek ging moest ie van mij langzamer gaan met de hulp drukjes geven aan de teugels en je zwaar maken.

Misschien is het ook iets voor rose leren langzaam te galoperen(draven?) als ze door de bocht gaat het is veel werk maar je weet ze werkt graag voor je!

esmee1233

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 19:56

ik heb ook zo'n haflinger ook een sporttypetje, en wat bij de mijne wel hielp was, aan de hand stelling gaan vragen in de hoeken en zorgen dat ze goed de hoeken in loopt. de mijne doet het nu niet meer, maar het kwam ook doordat ze wegsprong in die hoeken en heel hard wegrende naar de andere kant van de bak

DolleBokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 21:31

Ik denk niet dat dit echt een "haflinger" probleempje is, maar een paardje die idd nog jong is en moeite heeft met z'n balans, en scherpe bochten zijn dan extra moeilijk voor hem. Vooral als jij dan ook nog naar voren zit (en als je naar voren zit hang je vaak op de teugels of zit je zelf scheef of niet echt lekker stevig in het zadel). Je moet je paard juist goed ondersteunen met je benen en zit en vooral niet te hard rijden in de bocht. Als je hem nog niet rustig genoeg door de bocht kan rijden zet hem dan op een volte die volte natuurlijk ook niet te klein.
En kijk of je misschien ergens een zitles kan volgen, evt op een ander paard zodat je rustig kan voelen dat je met een betere zit ook meer controle hebt over het paard.