Paard niet kunnen aandrijven. Tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lemonyellie

Paard niet kunnen aandrijven. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-13 12:02

Ik heb sinds kort een nieuw bijrijdpaard (wat gereden wordt met sporen) en de eigenaar van dit paard is het opgevallen dat als ik gewoon rechtop zit en probeer het paard aan te drijven dat ik het paard met of zonder sporen niet kan raken met mijn voeten, het maakt niet uit of ik mijn hakken uitdruk of niet, ik kom er gewoon niet bij, ook niet als ik mijn voeten daar buiten draai.
Om het paard te kunnen raken moet ik mijn knieën optrekken wat er niet zo mooi uit ziet en ook veel minder stabiel zit. Ik ben er op gaan letten en dit heb ik bij alle paarden of pony's waar ik op rij.

Heeft er iemand tips of advies om dit te verhelpen of verbeteren?

Tabaluga12

Re: Paard niet kunnen aandrijven. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 12:04

Benen evt. wat verder naar achter leggen, en meer rijden met je kuit.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 12:05

Ben je dan niet gewoon te lang voor dit paard?

MiReRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 12:06

Volgens mij zou een paard in eerste instantie moeten reageren op kuitdruk en is het dus niet zo erg als je voeten het paard niet raken.
In een later stadium als je hulpen gaat verfijnen met sporen, dan zijn er lange sporen te krijgen in allerlei vormen die je hierbij kunnen helpen.
Maar, probeer eerst het paard aan te leren om op kuitdruk te reageren, wat aande basis sowieso de bedoeling is.

lemonyellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-13 12:21

Ik ben zeker niet te lang, het paard is tussen de 1.65 en 1.70 en ik ben 1.67.
Ik leg van mezelf mijn benen eigenlijk altijd al vrij ver naar achteren en kan dan met mijn kuiten wel redelijk aandrijven, maar dit paard is nogal moeilijk voorwaarts te rijden omdat ze geen respect heeft voor haar berijder totdat je haar streng aanpakt en ze ook echt vooruit moet, ze is altijd met sporen gereden (waar ik geen voorstander van ben) maar het is wel echt nodig omdat ze zich anders misdraagt door staken en bokken. Ik wil er ook graag naartoe werken dat ze weer goed reageert op de kuiten, maar ik heb geen ervaring met dit soort paarden en de sporen zijn op dit moment de enige manier om haar voorwaarts te rijden.
Als iemand tips heeft om haar weer te laten luisteren naar kuithulpen zijn die ook welkom

Marielleeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 10:34

Ik vind het nogal lastig om hierover wat te zeggen. Heb je geen foto's of een filmpje? Dan wordt de situatie misschien wat duidelijker...

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 10:37

Als je haar meer op de kuit wilt hebben, dan je kuit ondersteunen met een zweep.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 10:54

Dat is eerder een spierspannings probleem. 9 van de 10 beginnende ruiters komt die reden ook niet met het been aan het paard (waarmee ik niet wil beweren dat jij een beginnende ruiter ben trouwens).
Ik kan me nog goed herinneren hoe pijn het deed als mijn Instructrice me vroeger eens liet voelen waar het been zou moeten liggen. Je moet waarschijnlijk leren om je bovenbeen te ontspannen.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 23:00

Hier ook een paard dat doof was aan de beenhulpen door een berijder die vreselijke wiebel benen had en dus niks anders zat te doen dan constant aan te sporen, paard reageerde op een gegeven moment niet meer op beenhulpen.
Het heeft me aardig wat tijd gekost om het er weer in te krijgen dus ik ben bang dat je echt geduld moet hebben en zeer consequent moet wezen.
Hoe het aan te pakken, ja dat hangt een beetje van het paard af, hier gaf ik eerst een kleine hulp om het paard een kans te geven om te reageren en als die reactie niet kwam een grote hulp.
Ze is nu veel gevoeliger geworden en het klinkt misschien raar, maar zelfs met het borstelen merk ik het, het leek wel of ze soort afgesloten was.

Wbt het niet met je hak oid aan/bij het paard kunnen komen dat kan er ook aan liggen dat je paard te rond geribd is, ik heb een tinker van net 145 ben zelf 165 en moet toch een hele gekke houding aannemen wil ik haar met mijn hak kunnen raken en dat heeft niets met houding te maken ik zit nl netjes rechtop volgens mijn rijinstructrice.

lemonyellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-13 16:46

Bedankt voor alle reacties!
Ik heb helaas geen foto of filmpje, omdat ik dit paard nog niet zo lang rijd.
Ik zal alle tips meenemen in het rijden en ik hoop dat het wat scheelt!