Inrijden van een jong paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Forgive

Inrijden van een jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 17:42

Hallo,

Mijn grote droom is om later pony's in te rijden, maar waarschijnlijk ben ik nog te jong. Ofterwijl, de eigenaar van de boerderij waarop ik rijd, koopt veel paarden die nog niet onder het zadel zijn.
Nu ben ik een hele poos erg bang geweest met het rijden, omdat ik er EEN keer flink af geknikkerd ben. Dat was ongeveer twee jaar geleden, Nu ben ik af en toe nog bang voor een pony die ik nog niet zo goed ken, maar sinds kort heb ik een punt gezet achter mijn angst. Dat heeft echt geholpen, want bang ben ik niet meer.
Nu heb ik dus, hoe kalmeer je het best een paard als die ontzettend nerveus is, of hoe blijf je het best zitten als je paard een flinke serie bokken schenkt, of onverwacht keihard gaat rennen?.

Bij voorbaat bedankt,
StormHeidi

lideli

Re: Inrijden van een jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 17:44

Weet je wat het is, je bent nog maar 13.
Ik denk dat je beter nog gewoon een poosje moet wachten voor je hier aan begint.
Gewoon eerst lekker veel ervaring op doen, en dan pas je met dit soort dingen druk gaan houden.

Miepp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 17:47

Ik zou als ik jou was eerst maar lekker ervaring op doen met paarden die al verder in de africhting zijn.
Jonge paarden zadelmak maken en inrijden is weer heel iets anders dan een ouder paard rijden.
Daarna eens kijken of je kan kijken hoe andere mensen het doen.

Voorlopig zou ik er nog niet aan beginnen, een goede basis en goede eerste ervaringen zijn erg belangrijk voor een fijne toekomst van een paard.

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 17:49

Idd misschien nog eventjes wachten, maarr mocht je toch op een bokkend paard zitten die niet wil stoppen met bokken (soort rodeo dus niet ff een bokje tussendoor) dan nooit aan de teugels trekken, maar drijven,drijven en vooruit blijven drijven.Als je gaat trekken kun je je paard om trekken (dat wil je dus niet) dus voorwaarts krijgen dat paard.

Forgive

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 17:51

Thanks,
Ik weet niet. Ik rijd nu vijf jaar, en ik kijk altijd naar mijn zus en de anderen, want die rijden de paarden altijd in, zegmaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 21:02

Hallo StormHeidi,

Ik zie in je profiel dat je pas 13 bent. Ik wou ook altijd paarden inrijden toen ik 13 was :) Vond ik heel cool en het is natuurlijk ook supervet om een paard helemaal te kunnen vormen. Maar draai het eens om. Jij bent degene die een paard gaat "vormen". Jij bent het eerste contact met een mens op zijn rug, wat hij heel eng vindt in het begin, en wat ook heel moeilijk is voor een paard. Jonge paarden zijn ontzettend onvoorspelbaar, je weet echt nooit wat er gaat gebeuren. Als je er voor het eerst op stapt kunnen ze ontzettend braaf zijn en als je er voor de tweede keer op stapt kunnen ze er weer zo van schrikken dat je er binnen twee seconden naast ligt. Ik denk dat het heel goed is voor jou om me op dit moment te gaan concentreren op het rijden van zo veel mogelijk paarden met zo veel mogelijk verschillende karakters. Eentje die braaf is, eentje die wat minder braaf is, en ook paarden die er soms uit het niets bokkend vandoor gaan. Als je heel vaak op dat soort paarden hebt gereden, leer je steeds beter hoe je moet omgaan met het onvoorspelbare gedrag van een paard. In alle verschillende situaties die er kunnen gebeuren weet jij hoe je het beste kan handelen. Dat is het moment waarop je een paard zou kunnen gaan inrijden.

Wat ook belangrijk is, is het nadenken over de risico's. Vorig jaar reed ik op een jong paard, zelfs eentje die wel al was ingereden maar ze was wel nog erg jong. Ik was heel fijn aan het rijden, ze deed goed haar best voor mij en uit het niets ineens schrok ze van een beweging die IK maakte en daar sprong ze explosief van opzij en ze begon flink te bokken. Ik ben daardoor hard gevallen en heb daarbij mijn rug gebroken. Ongeluk zit altijd in een klein hoekje met paardrijden, maar als je (zoals ik toen) niet zo goed weet wat je ermee moet doen als een paard zo opzij springt, kan je heel snel vallen en dat kan best consequenties hebben.

Je kan best aan je zus of één van de anderen op de boerderij vragen of je een keer mag helpen, een keertje vasthouden of een keertje helpen bij het longeren. Maar echt helemaal zelf een paard gaan inrijden zou ik nog even mee wachten als ik jou was :)

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 08:56

En de kunst is om, als je er die tweede keer opstapt, te voorkomen dat hij gaat schrikken.. of bokken

Je hebt als je een paard gaat inrijden, zo veel kennis over lichaamstaal nodig en je moet heel kundig zijn om een paard onder het zadel alles perfect aan te leren. En het is niet alleen inrijden en klaar, er gaat ook heel veel werk aan vooraf... dat is niet, hup een zadel op en rondslingeren aan een longeerlijn...

Er lopen helaas genoeg mensen rond die hun, of iemand anders', paard verpesten met het begin van wat ze hun hele leven moeten doen. Dus als je het goed zou willen doen, blijf lekker paardrijden de komende jaren, lees veel op bokt en kijk veel naar volwassen proffesionele mensen, niet alleen naar je zusje.

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 09:02

Euhm iedereen die zegt, nog lekker wat ervaring opdoen etc.
Ik ben 13 en heb al meerder paarden ingereden/doorgereden.En dat op dressuurstallen, hobbystallen en bij vrienden.
Het is juist handig een wat kleiner/jonger iemand te hebben. Die kunnen kleinere pony's inrijden. En die kan je het gelijk goed aanleren. Ja je ontwikkeld je nog. Maar ik heb verschillende manieren van het omgaan met inrijden/doorrijden. En hierin heb ik mezelf ontwikkeld en heb ik nu ene goede,diervriendelijke en geduldige manier van inrijden ontwikkeld/gevonden.

En Ts,als de baas van die boerderij het niet wilt. Snap ik dat best.Het is altijd een risico.En als er iets gebeurt, dat jij blijvend letsel krijgt of iets dergelijks. Zijn verantwoordelijkheid. En datje bang bent/was voelen paarden. Dus dit lijkt me geen sterkte combinatie.
En daarbij is er géén enkele manier om een paard minder nerveus etc te krijgen als hij/zij echt nerveus is en weg wilt.Dan ,geloof me, doet hij dat toch wel.
Alleen jij moet kalm blijven, en met een bok sessie. Dat is een kwestie van vallen opstaan. Dat moet je "leren".
Laatst bijgewerkt door JasmijnJoy op 08-05-13 09:31, in het totaal 1 keer bewerkt

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 09:11

Inrijden van een jong paard is nog niet aan de orde. Maak nog maar veel lol en doe nog maar ervaring op met aangereden paarden. Paarden inrijden gaat over inzicht, motoriek, lichaamstaal en -houding, consequent, doch vastberaden zijn en dan idd de extra portie 'lef' waardoor je niet snel uit het lood geslagen bent na een spannend moment (bokken, rodeo, steigeren, de benen nemen etc). Maar dat laatste is echt ondergeschikt aan de eerder opgenoemde vereisten. En verder zijn er idd risico's verbonden, die er uiteraard altijd wel zijn, maar hoger liggen bij niet-zadelmakke of net aangereden paarden.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 09:12

JasmijnJoy, als je een gemiddelde 13jarige ziet rijden, en de berichtjes van dit meisje leest, dan begrijp je ook wel dat 'wij' dat zeggen.
Uitzonderingen zijn altijd daar gelaten! :)

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 09:32

Poiuytrewq schreef:
JasmijnJoy, als je een gemiddelde 13jarige ziet rijden, en de berichtjes van dit meisje leest, dan begrijp je ook wel dat 'wij' dat zeggen.

Ja dat is ook weer zo. :j

Forgive

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-13 19:05

Poiuytrewq schreef:

Wat wil je daarmee zeggen, als ik vragen mag? :P

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 19:09

StormHeidi schreef:
Poiuytrewq schreef:

Wat wil je daarmee zeggen, als ik vragen mag? :P

Tja, 13 jarige ruiters hebben over het algemeen minder besef in het doen en laten dan een volwassen persoon. Dus ze zullen minder snel lastigere dingen begrijpen, of de simpelweg de kracht voor sommige dingen niet hebben. Daarbij zijn 13 jarige over het algemeen jeugdig. (uitzonderingen daargelaten) Daarmee bedoel ik, Ze denken anders dan volwassenen. En doen daardoor ook andere/ dommere dingen. En dat heeft invloed op het rijden. En jonge ruiters zijn meestal minder ervaren/banger.
Ik denk dat ze dit bedoeld.