weigeren met springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CharlesZ

weigeren met springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 14:22

Omdat ik er niks over kan vinden in de zoekfunctie (me laptop loopt dat steeds vast :o ) probeer ik het zo maar.

Ik heb nu een paard en hij is echt geweldig maar er is een probleem die zich wel vaker opdoet; met springen weigert hij opeens..
Principe springt hij alles (los springen zo 1.40) en heb al vaker een B pacour met hem gereden, geen enkel probleem, tot ik bij één sprong de afstand net verkeerd heb ingeschat. Onder de 90cm springt hij het dan alsnog maar wanneer het hoger wordt staat hij stil. Dit is niet mijn probleem want dat is natuurlijk mijn eigen schuld, het probleem zit hem meer in dat wanneer hij hem één keer heeft geweigerd hij daarna best angstig is en dezelfde sprong of welke sprong dan ook daarna niet meer wilt springen ook al is de afstand goed -O- Daarna doe ik de sprong weer lager om hem weer wat vertrouwen te geven en daarna springt hij het weer.
Nu is mijn vraag; kan hier iets aan gedaan worden? Om hem meer zelfvertrouwen te geven? of zijn er speciale oefeningen die ik kan doen om dit tegen te gaan?
Ik heb les met hem trouwens.

CharlesZ

Re: weigeren met springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 17:56

is er dan echt niemand die me kan helpen ;(

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 17:59

Wat is je probleem precies?
Als jij leert de afstanden correct in te schatten, springt je paard gewoon :)
Goed leerpaard ;)

CharlesZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 18:02

LoveBodin schreef:
Wat is je probleem precies?
Als jij leert de afstanden correct in te schatten, springt je paard gewoon :)
Goed leerpaard ;)

''het probleem zit hem meer in dat wanneer hij hem één keer heeft geweigerd hij daarna best angstig is en dezelfde sprong of welke sprong dan ook daarna niet meer wilt springen ook al is de afstand goed''

wat ik hier dus aan kan doen dat hij niet meteen angstig hierna word

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 18:06

Mijn paard heeft dit ook, ik vind het aan de ene kant ook best logisch. Jij maakt een fout, en blijkbaar vergeeft je paard je dit niet meteen.
Dan zet je de hindernis wat lager en ga je verder, toch? :)

CharlesZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 18:16

Ja dat doe ik ook, de sprong daarna lager zetten. Het is alleen vervelend dat dit niet kan in een springpacour op wedstrijd.. Ik weet dat ik daarom moet werken aan mijn afstanden maar het kan zo gebeuren dat ik toch een keer een inschattings foutje maak en daardoor weer terug bij af ben.. of ik dit dan kan verhelpen?

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 18:20

op springwedstrijden blijft hij dan dus weigeren, en word je uitgesloten?

CharlesZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 18:31

op wedstrijden is het wel al twee keer gebeurd dat hij daarna gewoon niet meer wilde na dat ik hem net iets te snel inreed en vervolgens werd uitgebeld. In de inrijbak met een lagere sprong durft hij dan opeens weer. Dit is natuurlijk gewoon harstikke zonde aangezien hij het makkelijk kan..

anne3000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 18:37

Misschien heb je meer grond tempo nodig? In een B parcours met een goed ritme kom je altijd goed uit, kan wel iets dicht of wat groot zitten, maar als het basis tempo goed is, zijn de B hindernissen makkelijk te springen voor het paard. Pas op dat je niet onzeker wordt op wedstrijd, dat neemt het paard dan ook over. Elke keer dag je springt zelfverzekerd met een goed basis tempo, zie je dat de af stand niet helemaal klopt, blijven 'rijden'. Er echt over heen willen. Je instructeur kan jullie hier vast goed bij helpen.

JessicaBe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 16:07

Het probleem ligt voor een deel bij jou en voor een deel aan de pony.
Het hart van je pony is, zoals je dat noemt, niet groot genoeg. Hij wil er niet alles voor doen om over de hindernis te gaan. Dit kan komen doordat hij gewoonweg niet de rek in zijn lijf heeft en het dus zeer doet op het moment dat hij een keer groot of klein moet afgaan. Of omdat hij het domweg gewoon niet wil.

Wat ik uit het verhaal kan opmaken denk ik dat zodra hij stopt het direct tussen jou oren zit. Je weet zelf meteen hoe laat het is en stop hierdoor met het correct rijden. Dit hoef je zelf niet eens altijd door te hebben.
Het is natuurlijk ook mogelijk dat het een van de twee problemen is. Wanneer het probleem bij de pony is dan kan ik je vertellen dat het lastig/ onmogelijk is om het probleem op te lossen. Wanneer het probleem bij jou ligt dan zal je moeten leren de knop om te zetten.

Hoop dat je hier iets mee kan