Benen stilhouden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

FleurSandro

Benen stilhouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-13 18:45

hallo bokkers,

Ik heb een vraagje, Hoe kan je het makkelijkst je benen/voeten stil houden?
met draf en galop kan ik me benen amper stilhouden en als ik ga uitdrukken schieten me benen naar voren en zit het niet meer op een rechte lijn....
wat is daar de beste manier om dat eruit te krijgen?
(kapstokvoeten heb ik al afgeleerd :) )

Groetjes Fleur

sophie310394

Re: Benen stilhouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 18:49

goed leren om op je boven benen te gaan rijden. Je steunt nu waarschijnlijk te veel op je onder benen en enkels waardoor weinig steun hebt, als je je hakken dus uitgaat drukken gaan ze naar voren. probeer maar is te licht rijden zonder je beugels zo leer je je boven benen goed te gebruiken.

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-13 18:53

sophie310394 schreef:
goed leren om op je boven benen te gaan rijden. Je steunt nu waarschijnlijk te veel op je onder benen en enkels waardoor weinig steun hebt, als je je hakken dus uitgaat drukken gaan ze naar voren. probeer maar is te licht rijden zonder je beugels zo leer je je boven benen goed te gebruiken.

hoe moet je dan ooit lichtrijden? ik kan het wel maar kom niet omhoog :P
ik klem dan heel erg mijn knieen in het zadel is dat goed?

Hamont

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 21:20

Beugels een gaatje korter en contact houden met je kuit. Niet gaan knijpen met je knieen en bovenbenen, dan gaan je onderbenen juist flapperen. Het is een kwestie van oefenen en er steeds aan denken (het helpt als iemand het steeds tegen je zegt!)

ClaudiaHop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 23:43

Idd ik zou de beugels wat korter doen, bij mij helpt dit enorm om me benen stiller te houden. Verder proberen je kuiten eraan te houden, door ze een beetje aan te spannen. Verder is het handig een manier te vinden dat je er steeds op gewezen wordt erop te letten. misschien dat iemand het zegt of iets waardoor je zelf steeds denkt, oja kuiten.

lovesammiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 12:36

ja wat sophie zegt helpt echt, ik had hier ook last van, nu niet meer

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 14:52

dankjewel! ik ga het proberen!

_bokworst

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 15:08

Ik had dit eerst ook heel erg, maar nu ik juist mn bovenbeen ontspan en onderbenen er aan houd, kiggen mn benen stil :)

BBBritt97

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 19:50

Goede stevige leren larzen.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 15:07

Mijn instructrice gaf mij laatst de tip om even in de verlichte zit te gaan draven, als het goed is liggen je
onderbenen dan stil je voelt dan dus hoe het zou moeten zijn, als je dan weer gaat lichtrijden probeer je
dat gevoel te behouden.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 21:12

FleurenMien schreef:
Ik heb een vraagje, Hoe kan je het makkelijkst je benen/voeten stil houden?

De beste manier is, om de "stilte" op te bouwen vanaf jouw zwaartepunt, en dat zit plm. 2 cm onder je navel.

Dus echt in het zadel zitten, op je zitbotten. Wat (erg !!!) belangrijk is: actieve buikspieren, navel naar binnen, j eontspanne rug wordt langer en korter met de bewegingen van het paard en je draagt je hoofd recht boven je zitbotten.
(Bij centered riding is er de beeldspraak, "dat je hoofd een biljartbal is ;) , die balanceert op de biljartkeu van je wervelkolom".)

Oude truc: ga doorzitten met 1 hand voor aan je zadel vast. Je trekt dan jezelf in het zadel, zit rechtop (als een verende biljartkeu ;) je arm helpt dan om te doen, wat je buikspieren moeten doen.
(Met centered riding gaat iedereen lachen, maar OOK vanwege dat je zo plezierig rijdt. Even the horse begins to smile...!!)

(En misschien buikspieroefeningen....)

FleurenMien schreef:
en als ik ga uitdrukken schieten me benen naar voren en zit het niet meer op een rechte lijn....

Precies: zo gaan die dingen.
Druk je hak dus ook NIET uit.

Instructeurs die dat belangrijk vinden, kennen alleen de trucjes. Van belang is, dat je hele been lang is, omdat het ontspannen naar beneden hangt. Omdat je beugelriem net iets korter is, zakt je hak gewoon naar beneden, als je voorvoet wordt opgetild en je been losjes en ontspannen is.

(Is je hak niet "naar beneden" is er idd wel iets mis, maar wat precies, dat zou vaker gezegd mogen worden. En je moet het dus niet oplossen door maar uit te duwen...)