Hoe krijg ik mijn paard actief.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nottinghill

Hoe krijg ik mijn paard actief.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-13 18:26

Hallo allemaal!
Ik rij sinds augustus paard op een manege bij mij in de buurt en het valt me op dat elk paard dat ik rij nogal in een sukkel gangetje loopt. En aangezien ik dit op bijna elk paard heb, denk ik toch dat dit meer aan mij ligt dan aan het paard waarop ik rij.
Ik vroeg me dus af hoe ik de paarden actiever aan het lopen krijgt, ze sloffen namelijk altijd een beetje.
Alvast bedankt :)

Hamont

Re: Hoe krijg ik mijn paard actief.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 21:17

Ten eerste : zorg dat 'de handrem' eraf is. Niet teveel aan de teugels hangen dus, maar een licht contact met zachte armspieren.
Dan is het handig om tempowisselingen te rijden. Draf - 5 passen stap - draf. Als hij niet reageert op een kuithulp niet harder gaan schoppen maar de hulp herhalen met een tikje van de zweep.

Paarden die in een sukkelgangetje lopen moet je soms even achter hun broek aanzitten. Ga je tussendoor stappen met lange teugel? Laat hem dan niet weer sukkelen, maar blijf actief stappen.

ClaudiaHop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 23:48

Zorg ten eerste dat jij ook actief bent. Als jij niet actief reageert op zijn acties zal het paard ook niet actief lopen. Rijd tempowisselingen en overgangen en zorg hierbij dat je een flitsende reactie krijgt, door herhaling en soms misschien een grotere hulp te geven dan een duwtje met je kuit, een hardere duw zonder meteen te schoppen of een tikje met je zweep. Zorg wel dat deze grotere hulp meteen achter zijn te weinige reactie komt zodat hij meteen weet wat hij moet doen.

Wij hebben ook zo'n paard op de manege staan en die noemen wij een 'spaarlamp', wil vooral zo min mogelijk doen. Het kan handig zijn om hem even te laten schrikken, niet persé heel hard aanpakken maar gewoon op een moment dat hij het niet verwacht bijvoorbeeld.

Ik hoop dat het helpt, succes !

lovesammiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 12:34

weinig been geven alleen wanneer nodig, en anders tikje met de zweep, dat herhalen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 21:14

Op de manege begon ik altijd zo veel mogelijk met een lange teugel. Ik weet niet hoe veel vrijheid je krijgt maar toen ik in een gevorderde les kwam te rijden deed ik eigenlijk altijd een uur vrijrijden. Gewoon teugels lekker los, niet al te veel contact opzoeken en puur op tempo rijden. Heel veel overgangen rijden, stap draf stap draf stap galop draf stap draf ga zo maar door. Als je paard dan een wat beter basistempo begint te krijgen ga je schakelen binnen de gangen zelf. Een stukje wat versneld in de draf, en dan een stukje wat verzameld in de draf. Ga zo maar door. Veel figuren rijden en lekker bezig houden. De teugels pak je pas op als je paard actief maar toch ontspannen is

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-13 20:56

Met lange teugels mag ik eigenlijk niet rijden, moet ze na het instappen op maat maken en als ze te lang zijn krijg je daar meteen commentaar op, dus dat gaat helaas niet. Heb vandaag weer gereden. Hij luistert niet goed naar het been maar als je een tikje geeft met de zweep luistert hij al meteen beter. Het ging dus ook al een stuk beter vandaag! Bedankt voor de tips! :D

Lutha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 22:46

Dit probleem had ik ook bij mij op de manege. Paarden waren gewoon afgestompt op de been hulpen, dus daar was in feite geen beginnen aan. Maar de meeste tips zijn al gegeven, zelf actief, en heel veel overgangen rijden. Wat bij mij ook hielp was het paard aansporen en als je merkt dat ie wil draven terug naar stap. Toen ik dat meerdere keren had gedaan werd mijn paard er zeker actiever van. :) Succes!

DeTjoeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 22:30

Ik heb ook een paard dat niet makkelijk actief te krijgen is. Ik heb gister de tips uit dit topic geprobeerd en dat ging super! Ik denk dat deze tips de TS inderdaad zullen helpen :j ik zie dat je al wat hebt toegepast TS! Fijn dat je al verbetering hebt gemerkt :D

Noah_Jane1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 20:29

Het ligt eraan hoe je been geeft.
Je kan kleine schopje geven wat het
paard gewoon bijna niet voelt en om
dan een tik met de zweep te geven moet
je vooral niet doen! Je moet het paard eerst
drie of meerdere keren even aan sporen, wil het
paard dan nog steeds niet? Geef been en een tik
op de hals herhaal dit dan vaker reageert hij hier
niet op? Geef dan weer been en een tik op zn kont,
elke keer dat hij niet reageert harder een tik geven!
En de volgende keer sla je de hals over en geef je
gelijk een tik op de kont ;)

Ik hoop dat je hier iets aan hebt,
want op deze manier hoort het.
Mochten mensen daar andere meningen
van hebben, ik heb een les training gehad
van ong 2 jaar en heb zulke handig tips
geleerd om mensen betere hulpen te
laten gebruiken. Heb je nog vragen?
Vraag gerust zou ik zeggen!

FemkeUtah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 08:11

Tempo wisselingen rijden

assileM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 18:06

Veel tempo wisselingen rijden.
En geen reactie been, harder been. Geen reactie harder been. Tik met de zweep op hals, daar geen reactie op en weer niet op been, dan tikje op de kont.
Maar tempowisselingen rijden is toch echt het belangrijkste. Het ligt er natuurlijk ook aan wat voor been je geeft. :P

DaMarcus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 23:29

Zorgen dat je zelf 'los' laat in je handen zodat het paard naar voren kan.
Dus je handen en armen ontspannen, niet strak vasthouden (haal geregeld heel diep adem, dat helpt!).
En verder, heel veel overgangen rijden, korte overgangen van een paar passen stap bijv en dan naar draf, een paar passen draf en terug naar stap. En vraag het verder tijdens de les, wellicht heeft je instructeur ook nog tips en dan leren anderen er ook weer van. :)

Dreesterr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 16:20

Handen idd naar voren, been eraan, en veel schakelen zodat het paard beter aan je been is

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 10:23

Het gaat nu alweer een stuk beter! Ik probeer te ontspannen met m'n handen waardoor ik niet meer onbewust trek en hem dus tegen houdt. Ook geef ik hem nu een tikje als hij niet goed naar het been luistert als ik deze 2 keer heb gegeven. Ik geef hem nu een tikje op de schouder, is dat eigenlijk wel de goede plek of kan ik het beter op een andere plek een tikje geven?

Roulette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 10:55

Zelf geef ik altijd een tikje net achter mijn kuit.
Dat is namelijk vrijwel dezelfde plek als waar het eerste signaal (kuit druk) vandaan kwam. Het eerste signaal heeft hij besloten te negeren dus geef ik op dezelfde plek een wat duidelijker signaal. Voor mijn vaste manegepaard werkt dit perfect, ik merk dan gelijk dat ik reactie krijg, dat hij zijn achterbenen er meer bij gaat gebruiken en dat hij actiever wordt. Een tikje is in zijn geval overigens meer een zacht kriebeltje, omdat ik daar al reactie op krijg. Een zweep is een hulpmiddel en als ik het gewenste effect kan bereiken door alleen wat te kriebelen i.p.v. een tik te geven kies ik daar voor.

Tik op zijn schouder doe ik eigenlijk alleen met springen als paardlief het in zijn hoofd haalt om te denken aan weigeren. Je paard actief rijden moet van achteren naar voren. De achterbenen zijn de motor zeg maar, als paard zijn achterbenen er niet goed onder gaat zetten kan je hem ook niet goed actief krijgen. Je wilt dus reactie op je tikje vanuit zijn achterbenen, duidelijkste manier om dat ook aan paard te laten weten is tikje aan de achterkant.

Dees_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 21:08

Veeeel overgangen en figuren en ook tempowisselingen in de zelfde gang is een optie tijdens de manege les als het niet gewardeerd wordt dat je iets anders doet dan de rest. Zorg dat hij op jou let maar wel op een positieve manier, boos worden is niet handig. En vooral vanaf het begin al actief proberen te rijden.