Fritz loopt links om heel verveelend wat kan ik er aan doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lienepien3

Fritz loopt links om heel verveelend wat kan ik er aan doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-13 18:53

hoi Bokkers,

ik heb een vraag, ik heb een verzorgpaard Fritz maar hij loopt rechts om super en naargevelijk en dat hij netjes aan de teugel loopt en naar binnen kijkt maar ga ik van hand veranderen en links om ga dan is hij heel vervelend en dan loopt hij met zn hooft naar buiten en met de galop bokt hij de eerste paar galopsprongen dan begint hij te race. heeftiemand tips om dit beter te krijgen? Want ik wil heel graag met hem een keer op wedstrijd.

LexLester

Re: Fritz loopt links om heel verveelend wat kan ik er aan doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 19:02

ik denk dat hij last heeft van zijn rug zal daar even naar laten kijken

Lienepien3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-13 19:09

dat is er allemaal al geweest en de zadelmaker maar dit heeft hij al van het begin af aan dat ik hem rij en daar voor ook al dus hoe kan ik hem leren dat beter te doen

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 19:17

Hij zit waarschijnlijk gewoon vast op links.
Niet te veel vragen, veel afwisselen. Zodra hij even goed loopt, van hand veranderen. Steeds de goede stukjes uit proberen te breiden.
Verder heeft hij (vooral voor de galop) waarschijnlijk (te) weinig spieren, galoppeert hij veel in de linkergalop?
Hoe minder hij links galoppeert, hoe zwaarder het voor hem zou worden. Als ik jou was zou ik de galop, links én rechts, even laten zitten. Als je veel rechts galoppeert, wordt hij zeker niet rechter :).
Hij is nu gewoon scheef, en dat is lastig om er weer uit te krijgen. Longeren kan je ook proberen, maar dan het liefst met dubbele longe & begeleiding.

Heb je 'm al laten checken door .. uhm.. ik weet de naam niet, een soort kraker-idee :+ ?

Lienepien3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-13 19:47

hij is verwaarloost geweest ik weet niet of dat er mee te maken kan hebben zou het ook een idee zijn om hem te logeren met hulpstuken en zoja welke

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 19:50

Als je gaat longeren, is dat wel het handigst ja. Maar kies dan wel iets waar hij zich niet aan vast kan houden :).
Heb je ervaring met longeren?

Lienepien3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-13 20:10

ja heb ervaring maar nog niet zo vaak hulp stukken gebruikt maar de zoon van de eigenaar van mn verzorgpont heeft wel veel ervaring met het logeren met hulpstukken

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 20:15

Waar de kennis ophoudt beginnen de hulpmiddelen is een gezegde... Niet doen, je paard is waarschijnlijk rechts gebogen en kan links daarom niet inbuigen, omdat de spieren aan de linkerkant langer zijn en aan rechterkant korter en sterker. Het paard gaat daarom ook linksom zijn hoofd naar buiten doen omdat hij dan niet in hoeft te buigen. Je kunt het beste eerst in stap werken op de linkerhand en stapje voor stapje iets meer laten buigen. maar dit is een heel proces, genaamd rechtrichten en dat kan ik je niet allemaal via internet uitleggen. Misschien is het handigste om een goede lesgever te nemen en je te verdiepen in het rechtrichten. Waar woon je?

Lienepien3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-13 20:17

saskiakefie schreef:
Waar de kennis ophoudt beginnen de hulpmiddelen is een gezegde... Niet doen, je paard is waarschijnlijk rechts gebogen en kan links daarom niet inbuigen, omdat de spieren aan de linkerkant langer zijn en aan rechterkant korter en sterker. Het paard gaat daarom ook linksom zijn hoofd naar buiten doen omdat hij dan niet in hoeft te buigen. Je kunt het beste eerst in stap werken op de linkerhand en stapje voor stapje iets meer laten buigen. maar dit is een heel proces, genaamd rechtrichten en dat kan ik je niet allemaal via internet uitleggen. Misschien is het handigste om een goede lesgever te nemen en je te verdiepen in het rechtrichten. Waar woon je?

heb pb gestuurt

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 06:12

Ik ga mee met Saskia. Dat rechtrichten moet je zien als het links en rechts handig maken van je paard. Dat kost tijd, soms heel veel tijd. Vergelijk het maar het zelf links en rechts handig worden. Je kunt door oefenen een heel eind komen om bv net zo netjes te tekenen met links als rechts. Maar als je ff snel iets moet doen pak je toch altijd je voorkeurs hand.
Ga iid op zoek naar een instructeur die je daarbij kan helpen.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 09:19

De kans is groot dat een gebitsprobleem, bijvoorbeeld een loszittend of verborgen wolfskiesje, pijn veroorzaakt als je in linkerstelling wilt.

Lienepien3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-13 10:05

Gisteren heb ik hem weer gereden ging al een stuk beter met name de stap dat hij minder naar buiten kijkt en met de volte doet hij het ook steets minder

Wannabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 10:57

Ik heb net zelf ook een topic geopend ivm met een paardje dat het rechts moeilijk heeft.
Daarna pas dit gezien: [RT-P] FAQ: veel voorkomende rijtechnische problemen hier vind je heel wat topics met nuttige tips. Maar ik ga ook wel mee met de anderen, zorg dat je begeleiding krijgt als je zelf nog niet genoeg ervaring hebt om het op te lossen, en verzeker je ervan dat er geen fysiek probleem is dat het veroorzaakt.