Plasprobleem 6 jarige friese hengst

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cllaudia

Plasprobleem 6 jarige friese hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-13 12:19

Hoi,

Dit is mijn eerste bericht hier op Bokt. Ik lees erg vaak mee, maar post eigenlijk nooit iets.
Nu heb ik toch wel een brandende vraag....
Ik rijd sinds een kleine 2 maand op een 6 jarige friese hengst.

We leren elkaar nu een beetje kennen. In het begin plaste hij altijd als ik hem na het rijden weer in zijn stal had gezet.
Nu plast ie ook weleens onder het rijden, maar alleen als hij ontspannen is en in een hoekje. (ha ha)
Wanneer er merries in de bak zijn plast ie niet... Nu voel ik precies aan wanneer hij moet plassen, en probeer hm dan even te ontspannen en een lange teugel te geven. Wanneer ik alleen met hem in de bak ben plast ie dan wel, maar als er andere paarden bijzijn niet.

Gevolg van het rijden is dat hij slomer wordt, moeilijker aanspringt in de galop etc.
Nadat hij het 'geloost' heeft is hij weer vol energie en springt het liefst meteen aan in galop. (hij wil erg graag moeite voor je doen en voor je werken).

Is er een speciale manier waarop ik hem op 'commando' kan laten plassen of waardoor hij gaat plassen wanneer er andere paarden bijzijn?

xx

p.s. hier nog even een foto van de knapperd.

Afbeelding

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 12:28

Even er vanuit gaand dat hij niks mankeert: Ik heb dit gezien bij een jonge ruin die nog denkt dat ie hengst is af en toe en het bleek na dierenartsonderzoek en de blik van een professionele trainer puur een dominantieprobleem te zijn. Niet accepteren, gewoon laten doorlopen. Gun hem desnoods één plasmoment vlak voor het rijden bijvoorbeeld, daarna korte metten mee maken en niet meer accepteren.

Anoniem

Re: Plasprobleem 6 jarige friese hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 12:32

Idd voor het rijden laten plassen. Je kunt dat stimuleren door te fluiten. Duurt wel even hoor, kan zo een paar minuten duren maar werkt wel!

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 12:48

@elles: Hoe bedoel je dominant, is het niet eerder juist eerder onderdanig of een teken van spanning dat hij niet staat te plassen voor de neus van een ander paard?

Je kan plassen inderdaad op commando leren, als je hem steeds als hij plast een commando geeft of bijvoorbeeld fluit en heb uitgebreid beloont. Dat werkt uiteraard alleen als hij al aandrang heeft en het is natuurlijk de vraag of hij dan wel bij een ander paard gaat plassen, maar misschien kan je hem dan laten plassen voor je begint.

cllaudia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-13 12:59

Ja daar zat ik inderdaad zelf ook al aan te denken!
Misschien eerst proberen tijdens het rijden. Ik voel wanneer die drang heeft om te plassen. Ik zal er dan eens bij gaan fluiten. Kijken of hij dat oppikt.

De eerste paar weken dat ik hem reed deed ie het trouwes alleen op stal na het rijden, maar nu dus ook steeds vaker in de bak.

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 13:35

Plassen is zeker wel een teken van dominatie, net als bij reutjes plassen overal tegen aan om zn eigen territorium te creëren

Dit is met paarden net zo, mn vorige hengst plaste over alle poepjes heen van een ander, dus ook een teken van domonantie

Net wat hier voor al is gezegt probeer het te rekken of van te voren te laten plassen.

Groetjes

BvanhetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 14:02

Plassen is onder het rijden echt niet meteen een teken van dominantie. Als je met je paard een 'dominantie-probleem' hebt dan zie je dat in veel meer dingen terug. Dus bijvoorbeeld ook als je hem aan de hand vast hebt of als je met hem op stal staat. Dit lijkt me allemaal geen probleem?

Overigens doen paarden ook niet net als honden aan een territorium. Dat hebben paarden namelijk niet in het wild. Het over elkaar heen poepen en plassen wat een hengst doet is enkel om een andere hengst te laten weten dat hij daar is geweest. Dit gebeurd vooral tijdens het dekseizoen, omdat de hengst dan kenbaar wil maken dat hij degene is die voor nageslacht zorgt.

Ik zou inderdaad, zoals al eerder hier is aangegeven door anderen, kijken of je het plassen om commando kan krijgen.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 14:09

Mijn merrie heeft er ook heel veel moeite mee om te plassen als ik er op zit. Dat heeft ze in 5 jaar tijd maar 2x gedaan. Met hetzelfde gevolg als bij jouw paard, slecht voorwaarts (logisch, met volle blaas loop ik zelf ook niet zo hard meer). Tegenwoordig lukt het meestal om haar te laten plassen door haar na het poetsen 10 minuutjes terug in haar box te zetten, en meestal plast ze dan wel.
Daarna ga ik gewoon verder met opzadelen en rijden.

cllaudia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-13 14:35

@BvanhetB, Dominantie ben ik druk mee bezig. Hij test me af en toe nog wel eens uit, met bijv. happen, maar accepteert het wel als ik hem corrigeer. Hij hapt overigens overal in, dus ik weet niet goed of het speelsheid is of dat hij me niet als 'leider' ziet.
Aan de hand lopen gaat prima. In het begin liep ie me zowat omver, maar inmiddels loopt ie netjes iets achter me en staat hij stil als ik stil sta.

Ik ga eerst maar eens proberen om te fluiten als hij plast.
Ik dacht zelf eerst dat hij gespannen was in de eerste paar weken en daarom niet wilde plassen met mij op zijn rug.
Wanneer ik voel dat hij drang heeft vind ik het fijner dat hij plast, omdat ik daarna ongestoord verder kan gaan met trainen en hij veel actiever is. (inderdaad logisch)

Hij maakt ook een behoorlijk geluid als hij plast in de bak, lijkt wel een soort van geluid van opluchting. Is dit normaal bij hengsten?

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 14:49

Je bedoelt hard kreunen/zuchten? Doet mijn merrie ook :D .

cllaudia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-13 14:54

Haha ja! Alsof ie blij is dat het er eindelijk uit kan =D

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 16:06

daphneM schreef:
Plassen is zeker wel een teken van dominatie, net als bij reutjes plassen overal tegen aan om zn eigen territorium te creëren

Dit is met paarden net zo, mn vorige hengst plaste over alle poepjes heen van een ander, dus ook een teken van domonantie

Net wat hier voor al is gezegt probeer het te rekken of van te voren te laten plassen.

Groetjes

Maar paard van de TS en van Elles plassen beide juist niet als er een ander paard in de buurt is, dat is dan toch geen dominantie probleem. Niet plassen voor de neus van een ander paard is dan eerder onderdanig naar dat paard en heeft niet zoveel met dominantie tov de eigenaar te maken. Als het paard heel dominant deed zou hij dan toch juist WEL plassen, als hij alleen in de bak is doet hij het immers wel.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 18:55

Telkens moeten plassen onder dezelfde omstandigheden kan ook een teken van spanning zijn (onderdeel van vluchtreflex), en dus niet altijd dominantie.