Drukke pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mirka_x

Drukke pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-13 11:20

Halloo,~

Als ik met mijn pony rij in de bak dan is ze gewoon rustig en loopt ze mooi ontspannen. Maar zodra we een buitenrit maken word ze ineens heel erg druk. Hier bedoel ik mee dat ze niet wil stilstaan. En dat ik haar bijna niet meer kan houden. De overgang van draf naar stap gaat ook erg slecht. Ik wil ook niet zo trekken in haar mond en probeer het met mijn zit op te lossen. Maar dit wil gewoon niet.,

Ik heb nu een martingaal gekocht maar dit helpt ook niet dat snap ik nu zelf ook. Ik dacht laten we het eens proberen omdat ze dan ook altijd haar hoofd de lucht in gooit en gewoon echt hard gaat. Vorig jaar hadden we bij een manege hier in de buurt een marathon gereden te paard. Maar doordat ze zo trok had ik mijn hele handen open met blaren enz.

Weet iemand hoe ik mijn pony rustiger kan krijgen tijdens buitenrit/marathon te paard?

Liefss!

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 11:42

misschien eerst longeren voordat je naar buiten gaat, of een tiedeman kan misschien ook helpen

x_Myrthe

Re: Drukke pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 18:12

allereerst zelf kalm blijven :) en daarna je paard echt rijden, eventueel een paar cirkels rijden, overgangen maken,... zodat ze zich concentreert op wat je haar vraagt, dan wordt ze waarschijnlijk vanzelf al wat rustiger..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 20:13

Eerst even flink de energie eruit laten gooien aan de longeerlijn, dan pas erop stappen en naar buiten. Waarschijnlijk vindt jouw paardje de omgeving of het hele principe van buiten rijden gewoon nog een beetje spannend, en dat komt vanzelf wel goed. Het belangrijkste is dat je zelf rust uitstraalt. Als je paard al een beetje een stresskipje is buiten en jij gaat ook nog eens lopen stressen, dan wordt het natuurlijk niet beter. Rustig blijven dus, langzaam ademen en diep in je zadel gaan zitten. Probeer wel altijd consequent te blijven voor jezelf, ho is ho, en als jij zegt dat je paard moet stappen of zelfs stil moet staan, moet dat uiteindelijk ook gebeuren, of je nou buiten bent of in de bak.

muis_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 11:23

Bij mijn paard doe ik met buitenritten een wat scherper bit in (een passoa) hier moet je wel mee kunnen rijden maar vind het zelf erg fijn

ankehoix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 11:28

Geen scherper bit in doen en ook geen hulpteugels. Hiermee los je het probleem niet op (en ik vind het ook geen vriendelijke manier van problemen willen oplossen).
Precies wat Emmaa_ zegt, alhoewel het denk ik per paard verschilt of uitrazen aan de longe helpt. Die van mij wordt er alleen maar heter van :+
Gewoon net zo rijden als in de bak, zet hem op buitenrit ook maar gewoon aan het werk. Hou de aandacht bij jou. En inderdaad ho is ho, oefen dat in de bak en aan de hand ook heel goed.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 11:36

Misschien kan je hem eerst even goed aan het werk zetten in de bak en dan over de weg gaan. Ik ben zelf eigenlijk tegen hulpteugels, maar een martingaal die goed ingesteld is vind ik niet onvriendelijk.

Staat je martingaal wel goed ingesteld? Hij moet de teugel niet onderbreken als je teugels in een rechte lijn van het bit naar je hand gaan.

Zoals hier:
http://www.ej.nl/SupplyImages/WF00028/2 ... _Zwart.jpg

Hij moet ook niet te los zitten, want dan heeft hij geen nut.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 11:44

Ik had vroeger hetzelfde als ankehoix, éénmaal de gallop gehad wou mevrouw harder.
Ik heb de van voren juist los gelaten als ik der in de wei ree.
En toen ben ik der op stem en zit gaan rijden.
Een tijd later stem met iestie been aanlegging en vervolgs iets van voren erbij.
Gevolg, in de wei bitloos en op de weg dubbelgebroken bitje die ik nauwelijks hoefde te gebruiken.

ankehoix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 11:46

R.X. schreef:
Ik had vroeger hetzelfde als ankehoix, éénmaal de gallop gehad wou mevrouw harder.
Ik heb de van voren juist los gelaten als ik der in de wei ree.
En toen ben ik der op stem en zit gaan rijden.
Een tijd later stem met iestie been aanlegging en vervolgs iets van voren erbij.
Gevolg, in de wei bitloos en op de weg dubbelgebroken bitje die ik nauwelijks hoefde te gebruiken.

Die van mij heeft het niet onder het rijden, alleen als ik hem van te voren aan de longe laat 'uitrazen' :)
Je hebt het super opgelost!

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 11:50

Dankje.

We hebben echt een top pony aan der.
Ze heeft nu der welverdiende pensoen.
Wat kan ik kon ik die pony altijd vertrouwen zeg.

Ts. als je wil en je woont in de buurt bied ik je mijn hulp aan.