Plat door de bocht! TIPS!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kimokken

Plat door de bocht! TIPS!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-13 07:17

Hallo allemaal,

Ik heb een leuke Fjorden merrie maar in de bak gaat ze zo ongeveer plat door de bocht.
Ik stap en draf buigt ze nu al mooi wat naar binnen toe en komt haar neusje al wat naar binnen toe
(Eerst was ze natuurtalent recht door de bochten heen)
Maar in gallop krijg ik geen enkele buiging bij de hoeken en als ik de tips van mijn instructrice op volg (Binnen been begrenzen, druk op de buiten teugel en binnen hand wat naar binnenbrengen) gaat ze alleen maar van rennen.

Ik wil hier super graag van af, geeft iemand tips?

Raaf_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 07:43

Hoi Kimokken,

Plat door de bocht gaan heeft te maken de natuurlijke scheefheid van het paard. In dit geval verticale scheefheid.. waarschijnlijk valt ze op haar binnenschouder, klopt dat? Gevolg hiervan is vaak dat paarden snelheid maken om hun balans te houden. Google maar eens. Is best veel over te vinden :)
Mijn advies zou zijn om wat rechtrichtende oefeningen met je merrie te doen om haar beter in balans te brengen.
Succes!

bibstertje

Re: Plat door de bocht! TIPS!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 07:47

ik heb ditook altijd met de draver waar ik altijdop rijd je zou kunnen proberen je binnenhand een beetje over de hals te leggen daarmee moet je een beetje uittesten wanneer het werkt
dit werkt bij mij in iedergeval erg goed ik hoop bij jou ook

muis_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 11:25

Wat je kan proberen in wat stelling naar buiten vragen en dat afwisselen met stelling naar binnen

DGL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 11:43

Probeer eens te galloperen op een volte, hierdoor kan ze minder snelheid maken omdat ze niet rechtuit gaat over de lange zijde. Zorg eerst dat ze rustig draaft in een goede buiging (binnenbeen, buitenteugel begrensen, binnenteugen van de hals, precies wat je instructrice ook zegt) op de volte en gallopeer dan aan. Dat zal haar wel wat moeite kosten dus echt goed belonen als ze het goed doet en als ze eruit valt eerst weer rustig en netjes je volte draven en dan pas nog een keer proberen. Niet te lang op doorgaan in het begin want hoe moeier ze wordt hoe moeilijker het voor haar wordt.

PatriciaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 11:50

Breng je eigen gewicht wat meer naar buiten,met je voet wat meer druk in je buitenbeugel.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 04:40

Eerst correcte buiging en stelling, links en rechts om, in stap uitleggen en bevestigen. Dit lukt alleen als je de aandacht van je paard hebt in ontspanning en vertrouwen.
Dan hetzelfde in een ontspannen draf.
In draf de bespiering opbouwen. Deze heb je nodig voor de galop.
Als je na een half jaar werk of zo in draf je paard in evenwicht kunt brengen en houden (recht gericht) dan probeer je voorzichtig of je het evenwicht bij een paar sprongen galop kunt handhaven.
Alle pogingen tot galop in de manege voordat je dit evenwicht in draf hebt bereikt zijn destructief, ze leiden naar ruwe hulpen, spanning, slechte gespannen zit en verlies van vertrouwen.
Als je wilt galopperen die dan dan buiten op een recht stuk.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 18:50

Wat "simpelman" al aangaf hier net voor mij, is voledig correct, waarom doe je uberhoupt nu die galop dan, je zegt zelf dat het een beetje begint te lukken in stap en half in draf, dus eerst de tragere gangen op orde krijgen , dan pas ook de galop erbij, niet andersom gaan werken want dat lukt jou zeker en vast niet.
Ook hier de fout altijd zoeken bij de ruiter en niet bij het paard, als het paard het niet doet zoals je het vraagt, dan zijn er maar 2 mogelijkheden, ofwel begrijpt het paard de vraag niet, ofwel stel je de vraag verkeerd, er is natuurlijk nog een derde mogelijkheid en dat is dat het paard het fysiek en/of mentaal niet aankan.
Training is iets uitleggen, en stelselmatig opbouwen, niet lukraak maar wat uitproberen.