Goede oefeningen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kriistellx

Goede oefeningen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-13 20:01

Hoi bokkers,

Ik heb nu ongeveer 1 jaar een verzorgpaard. Ik rij haar 4x in de week, en de andere dagen rijdt een ander jonger meisje haar.
Ik zou graag willen weten wat voor oefeningen ik met haar kan doen zodat ze wat ontspanner is tijdens het rijden, en uiteindelijk goed aan de teugel gaat lopen. Ik hoor wel is dat mensen gaan 'zagen', maar ik wil het graag op een natuurlijke manier doen :) Tijdens het rijden focust ze zich heel vaak op bewegende en onbekende dingen, en als ze een geluidje hoort is dat het enige waar ze haar aandacht bij houdt. Dus als iemand tips heeft, zijn die welkom! :D

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 20:11

Veel overgangen en figuren rijden zodat ze de aandacht bij jou houd. Veel tempowisselingen en voltes rijden helpen mee aan ontspannen. (Lees: niet alleen maar voltes rijden natuurlijk).

Verder zou ik les nemen (of dat heb je al), zo haal je ook oefeningen en huiswerk eruit en een lesgeefster kan je veel beter corrigeren dan op bokt :) Als je al les hebt vraag dan gericht feedback. Geef je leerpunten aan dan kan ze je daar ook mee helpen!

kriistellx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-13 20:16

Charityyy schreef:
Veel overgangen en figuren rijden zodat ze de aandacht bij jou houd. Veel tempowisselingen en voltes rijden helpen mee aan ontspannen. (Lees: niet alleen maar voltes rijden natuurlijk).

Verder zou ik les nemen (of dat heb je al), zo haal je ook oefeningen en huiswerk eruit en een lesgeefster kan je veel beter corrigeren dan op bokt :) Als je al les hebt vraag dan gericht feedback. Geef je leerpunten aan dan kan ze je daar ook mee helpen!

Ga ik doen! Ik heb op dit moment geen les, maar ik zoek nog een instructrice :)

TessaGoldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 20:17

Haar goed bezig houden, zodat ze je aandacht bij jou houd, ja. Je kan bijvoorbeeld niet met haar 7 rondjes ofzo gewoon rond rijden, want dan heeft ze wat anders wat haar aandacht trekt?! Zoals Charityyy ook al zegt figuren, overgangen en tempowisselingen. En niet 5 rondjes ofzo gewoon rond rijden., want dan is de kans snel dat ze al iets gezien/gehoord heeft wat haar aandacht trekt. Succes!

kriistellx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-13 20:19

TessaGoldy schreef:
Haar goed bezig houden, zodat ze je aandacht bij jou houd, ja. Je kan bijvoorbeeld niet met haar 7 rondjes ofzo gewoon rond rijden, want dan heeft ze wat anders wat haar aandacht trekt?! Zoals Charityyy ook al zegt figuren, overgangen en tempowisselingen. En niet 5 rondjes ofzo gewoon rond rijden., want dan is de kans snel dat ze al iets gezien/gehoord heeft wat haar aandacht trekt. Succes!

Dankje! :D

saffiralove1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 15:49

Ik heb deze tips:
* Zorg dat ze haar aandacht bij jouw houdt
* Beloon vooral als het lukt!!!!
* Je kan evt. ook schriktraining doen, zodat ze aan dingen gewend raakt en dus niet van slag raakt

x_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 09:25

Zoals al gezegd is het inderdaad goed om
sorry :) te vroeg op enter gedrukt...
Laatst bijgewerkt door x_Myrthe op 04-05-13 09:27, in het totaal 1 keer bewerkt

x_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 09:26

Zoals al gezegd is het inderdaad goed om te zorgen dat ze al haar aandacht op jou moet richten, zodat ze niet kan bezig zijn met dingen die rond haar gebeuren. veel figuren rijden is dan de boodschap :)

kriistellx

Re: Goede oefeningen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-13 10:57

Ga ik doen! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 20:09

Wat ik zelf ben tegengekomen en een leuke vind is constant alles op de diagonaal rijden. Dus eigenlijk elk rondje van hand veranderen. Per diagonaal iets anders doen, bijvoorbeeld een stukje strekken, een stukje verzamelen, een keer een gebroken lijn, maar de kunst is dat je vaak van hand verandert en dus ook elke minuut om maar even wat te noemen een andere stelling aanvraagt en andere spieren van je paard oproept.

Ik vind het zelf praktisch omdat je paard geen idee heeft wat er gaat gebeuren.. Ze gaat die diagonaal wel op omdat ze dat na een tijdje gewend is, maar de ene keer mag ze even hard, de andere keer moet ze even langzamer, de andere keer moet ze ineens een hele andere kant op. Soms laat ik haar even stilstaan op X, soms laat ik haar ineens vanuit stap aangalopperen op X. Ik merk echt dat ze het leuk vindt :j

kriistellx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-13 21:09

Emmaa_ schreef:
Wat ik zelf ben tegengekomen en een leuke vind is constant alles op de diagonaal rijden. Dus eigenlijk elk rondje van hand veranderen. Per diagonaal iets anders doen, bijvoorbeeld een stukje strekken, een stukje verzamelen, een keer een gebroken lijn, maar de kunst is dat je vaak van hand verandert en dus ook elke minuut om maar even wat te noemen een andere stelling aanvraagt en andere spieren van je paard oproept.

Ik vind het zelf praktisch omdat je paard geen idee heeft wat er gaat gebeuren.. Ze gaat die diagonaal wel op omdat ze dat na een tijdje gewend is, maar de ene keer mag ze even hard, de andere keer moet ze even langzamer, de andere keer moet ze ineens een hele andere kant op. Soms laat ik haar even stilstaan op X, soms laat ik haar ineens vanuit stap aangalopperen op X. Ik merk echt dat ze het leuk vindt :j

Dat klinkt inderdaad wel leuk,,ik ga het is proberen! :)

BBBritt97

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 19:56

Veel bezig blijven houd de aandacht bij jou.
Tempo wisselingen, overgangen. veel figuren rijden.