Voorwaards rijden...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

XxSasjuhh

Voorwaards rijden...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-13 10:18

Hallo!
Sinds kort lease ik een 4 jarige Jazz.
Hij is nog maar net onder het zadel, en hij moet de hulpen nog een beetje leren.
Hij was 6 weken onder het zadel, en is toen een half jaar stilgezet.
Toen ik er opstapte kon ik er zo mee wegrijden alsof ik de vorige dag nog op hem gereden had.
Ook van duiven die net niet tegen hem aanvliegen is hij niet onder de indruk (Die stal heeft postduiven)
Als ik opstap, kan ik er zo mee wegdraven, maar zodra hij even loopt (10 min.) word hij sloom, en reageert hij slecht op mijn been.
Ook reageert hij dan niet meer op de zweep.
Ik probeer er zo consequent mogelijk in te zijn, maar hij reageert zooo slecht...
En vooral als ik uitstap, moet ik hem echt een schop geven om hem te laten lopen, en dan staat hij 2 seconden later alweer stil.
Hij is dus nergens van onder de indruk, alleen van de longeerzweep.
Nu staat er al standaard iemand met de longeerzweep in de bak, omdat ik het zelf niet red.

Heeft hier iemand de gouden tip voor mij?

sliert

Re: Voorwaards rijden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 10:22

Een slome Jazz? Bestaan die ook?
Heeft ie wel genoeg conditie? Misschien moet je eerst genoegen nemen met 10 minuten en het gewoon rustig opbouwen. En misschien iets anders voeren {iets energierijker voer....voorzichtig opbouwen}.

XxSasjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-13 10:29

Ja, blijkbaar wel dus :')
En Pavlo krijgt nu 3 keer 3/4 schep biks, wat iets omhoog gaat.
En het is niet zo dat hij echt zweet en buiten adem is, maar dat hij zich gewoon teveel van mijn been afsluit.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 13:04

Hoe reageert 'ie op stemhulpen?

XxSasjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-13 13:05

Ook niet zo goed, maar ik gebruik het evengoed wel altijd.

Tazziexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 13:07

Ik volg even. Hier heb ik ook soms last van met me verzorg paardje, maar wel in mindere maten :')

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 13:11

Hoe reageert hij aan de longe? Kun je de stemhulpen aan de longe ook toepassen als je erop zit?

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 13:11

Opstappen en meteen wegdraven.. stap je m' van te voren dan aan de hand even in of aan de longe? Hij is natuurlijk nog jong dus het kan dat hij het misschien wat lastig vindt, maar misschien vindt ie het juist wel saai worden na 10 minuutjes en moet je hem een beetje uitdagen met bijv. veel overgangen rijden.

XxSasjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-13 13:25

Bambolina schreef:
Opstappen en meteen wegdraven.. stap je m' van te voren dan aan de hand even in of aan de longe? Hij is natuurlijk nog jong dus het kan dat hij het misschien wat lastig vindt, maar misschien vindt ie het juist wel saai worden na 10 minuutjes en moet je hem een beetje uitdagen met bijv. veel overgangen rijden.

Ik stap hem nooit in :o
Ik longeer hem even, en dan wil hij altijd meteen weg, dus ik stap achteruit, en hij springt meteen in galop.
En na 1 rondje galop is hij alweer rustig, maar ik heb geen zin om er onder te liggen, als hij vanaf morgen op de wei staat, is dat er wel uit denk hoop ik

Aan de longeerlijn blijft hij gewoon goed lopen door de longeerzweep.

Shahsantosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 13:37

Veel overgangen maken en niet te lang draven of galopperen zoals je zegt hij is een half jaar stil gezet hij zal conditie moeten opbouwen, dus veel overgangen en rustig aan stap 2 rondjes draven en weer stap hem dus bezig houden niet steeds 1 dezelfde gang

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 13:40

Maar dan kan je na het longeren toch instappen?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 13:49

Ik denk vooral aan conditie opbouwen plus het interessanter maken. Dat kan zijn om veel overgangen en figuren in te lassen maar ook andere dingen, bijv. tussendoor over een balkje of hindernisje, een trajectje tussen de balkjes door, zodra het mogelijk is ook een stukje naar buiten ermee .. Elke reactie naar voren belonen alsof hij net een wereldbekerfinale voor je heeft gewonnen.
Hem dus niet alleen fysiek maar ook mentaal fit krijgen, werken leuk maken.

x_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 18:07

ik denk ook dat hij het misschien na een tijdje saai begint te vinden. zorg voor veel afwisseling terwijl je rijdt, zoals hierboven gezegd. misschien kan je ook werken aan zijn conditie door langer te longeren. wordt hij dan ook zo sloom na een tijdje of niet?

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 18:37

Hoe reageert hij als je met 'm naar buiten gaat?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 18:41

Jaja, daar is de GOUDEN tip weer: neem les van een goede instructeur. Van wat ik nu lees, gaat het al mis in het basisprincipe van sporten: netjes loswerken voordat je hem aanspant. Zelf kun je toch ook niet uit het niets de marathon lopen? Of je het loswerken nu aan de longe of aan de hand of onder het zadel doet, geef het dier de tijd om zijn spieren op te warmen. Zeker nu hij nog geen conditie heeft zullen zijn spieren snel verzuren.

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 18:51

Instappen is zo goed voor je paard! Tip met het uitstappen, blijf er niet opzitten, maar stap hem aan de hand uit! :j
En ik ga helemaal mee met kleinvosje! Jammer dat je hem niet leert, dat jij de baas bent onder het zadel! Je kan nu beter dingen veranderen, dan dat je hem later alles af moet gaan leren..
Hoe oud is je paard en hoe vaak rijd je hem per week? En hoelang!

Ik zou zeggen, zoek iemand die goed les geeft :j:)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 23:30

Een sloom paard is vaak ook een stijf paard, dus miss eens gymnastiseren?
Zou het niet kunnen dat je te veel been geeft, veel paarden komen juist terug of worden sloom omdat de ruiter met te veel druk rijd, probeer eens zonder been hulp te rijden maar meer op je zit, zeker moet het paard voor het been zijn maar constante druk kan dus een flegmatiek paard op leveren .
Ik zou het probleem echt bij jezelf gaan zoeken , idd zoek iemand die jou les kan geven en hou er rekening mee dat jet dier nog maar 4 is , dus nog in de groei en ook aan het wisselen, laat dus ook het zadel geregeld even nakijken,
Doe het rustig aan en werk aan de basis want daar gaat het vaak al mis.
Maar nogmaals het grootste probleem ben jij zelf!!

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 23:42

Je moet hem altijd instappen. Als hij dat niet leuk vindt en jij hebt geen zin om eronder te liggen heb je niet genoeg ervaring voor dit paard. Het klinkt hard maar als hij doet waar hij zin in heeft heb je echt goede hulp nodig of hem door iemand anders laten rijden.

XxSasjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-13 16:58

Doubtless schreef:
Maar dan kan je na het longeren toch instappen?

Dan is hij al een beetje los, en heeft het niet zo veel zin meer.
Ik vind 2 rondjes stappen aan de lijn dan voldoende, mits hij ontspant.

XxSasjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-13 17:27

Urielle schreef:
Ik denk vooral aan conditie opbouwen plus het interessanter maken. Dat kan zijn om veel overgangen en figuren in te lassen maar ook andere dingen, bijv. tussendoor over een balkje of hindernisje, een trajectje tussen de balkjes door, zodra het mogelijk is ook een stukje naar buiten ermee .. Elke reactie naar voren belonen alsof hij net een wereldbekerfinale voor je heeft gewonnen.
Hem dus niet alleen fysiek maar ook mentaal fit krijgen, werken leuk maken.

Bedoel je met naar buiten in de buitenbak, of echt een buitenrit?
Ik rijd namelijk altijd in de buitenbak.
En als hij naar voren loopt beloon ik hem inderdaad ook heel duidelijk.
Ik brobeer ook veel overgangen te maken en zijn conditie op te bouwen.
Vandaag was pav ook al veel vlotter als vorige keer :j

XxSasjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-13 17:29

x_Myrthe schreef:
ik denk ook dat hij het misschien na een tijdje saai begint te vinden. zorg voor veel afwisseling terwijl je rijdt, zoals hierboven gezegd. misschien kan je ook werken aan zijn conditie door langer te longeren. wordt hij dan ook zo sloom na een tijdje of niet?

Met longeren blijft hij goed doorlopen, want dan heb ik een longeerzweep.
Het is niet zo dat ik hem sla of zo, maar zachtjes aanraken met het touw is voldoende.
Als ik alleen op stem wil longeren dan gaat hij denk wel stilstaan, en omkeren :Y)

XxSasjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-13 17:34

kleinvosje schreef:
Jaja, daar is de GOUDEN tip weer: neem les van een goede instructeur. Van wat ik nu lees, gaat het al mis in het basisprincipe van sporten: netjes loswerken voordat je hem aanspant. Zelf kun je toch ook niet uit het niets de marathon lopen? Of je het loswerken nu aan de longe of aan de hand of onder het zadel doet, geef het dier de tijd om zijn spieren op te warmen. Zeker nu hij nog geen conditie heeft zullen zijn spieren snel verzuren.

Ik heb les van een goede instructeur.
Sterker nog, ik rijd momenteel alleen maar onder begeleiding.
En aan het begin wil hij eerst galloperen.
Als hij een halve meter ruimte aan de lijn heeft, is hij weg.
Na 1 rondje galop draaft hij wel weer, maar als hij op het land staat, zal dit wel veranderen.

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 17:34

Als ik niet instap (doe ik 5 tot 10 min) dan is m'n verzorgpaardje ook sloom en niet voor het been (en stijf) eerst rustig aan lang teugeltje stappen.. Als ik m dan oppak is ie super voor t been en door z'n hele lijf veel soepeler, komt wel eens voor natuurlijk dat ie echt geen zin heeft maar dan veel overgangen en schijnovergangen rijden consequent blijven en dan is die strijd na een paar rondjes ook wel weer bekeken

Yvet_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 17:36

Je zou eens kunnen proberen om een paar keer naar het bos met hem te gaan.
Mijn jonge merrie, was wel een loperig typje, maar die vond het in het begin erg moeilijk en ging ook stil staan na verloop van tijd.
Wij probeerden dat moment te voorkomen, dus eerder stoppen en vervolgens de duur van het rijden uitbouwen.. Op die manier dus ook wat uittesten. Bij mij werkte dat uitstekend.

Wat verder bij mij uitstekend hielp, was haar meenemen het bos in, daarna was ze vaak wel wat druk, maar kreeg daardoor heel veel plezier in het werk en een betere balans..

Wellicht dat het je helpt.. Veel succes ermee...

XxSasjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-13 17:38

knetterhard schreef:
Instappen is zo goed voor je paard! Tip met het uitstappen, blijf er niet opzitten, maar stap hem aan de hand uit! :j
En ik ga helemaal mee met kleinvosje! Jammer dat je hem niet leert, dat jij de baas bent onder het zadel! Je kan nu beter dingen veranderen, dan dat je hem later alles af moet gaan leren..
Hoe oud is je paard en hoe vaak rijd je hem per week? En hoelang!

Ik zou zeggen, zoek iemand die goed les geeft :j:)

Ik wil zelf graag dat hij leert naar mij te luisteren, dis ik stap 1 volte erop uit, en dan stap ik af om verder ernaast uit te stappen.
Hij is nu 4.
Ik wil hem juist leren dat ik de baas ben, maar wel op de goede manier, en die manier moet ik nog vinden, maar het gaat al steeds beter.

Oh, ik rijd trouwens 4 keer per week gemiddeld en dan 20 minuten ongeveer :j
Laatst bijgewerkt door XxSasjuhh op 29-04-13 18:02, in het totaal 1 keer bewerkt