Wat moet ik doen ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sellesob

Wat moet ik doen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-13 16:06

Hoii,
ik heb sinds omgeveer een maand een eigen paard, ik vind het helemaal geweldig !
Maar ik heb het idee dat ik hem nog niet aankan. Hij staat op een manege en is laatst door het 'stalhulpje' naarr buiten gebracht voor t eerst en toen is hij e rvandoor gegaan het is licht tuiger en ging toen als tuiger lopen en zichzelf sterk maken, s'avond is ie er weer vandoor gegaan onder het schrikdraad door en dr overheen (dit lukte niet want het is een beetje een klunsje). Het gaat nu wel weer beter en hij went wel steeds meer, maar tijdens het rijden als ik alleen ben en hij is niet aan het werk en hij hoort een eng geluid vlieft hij er vandoor in galop gister ging ik aandraven en hij vloog er ineens vandoor toen heb ik hem maar we gelongeerd, ja ik weet het ik had gewoon door moeten gaan. Maar ik ben nou eenmaal ook geen Anky van Grunsven in de les gaat het echt super ! en met iemand erbij bijv vriendin die dan les geeft gaat het ook toppie. Heeft iemand misschien tips voor mij ? (hij maakt zich ook sterk)

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.
Liefs !

Maaaaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 16:25

Ik kan je niet met alles helpen maar qua rijden moet je het consequent gaan rijden, duidelijke lijnen geven wat hij wel en niet mag. En nog belangrijker, niet stressen. Als jij gaat stressen neemt hij zeker een loopje met je. Desnoods rijd je hem een tijdje met iemand die iets meer ervaring heeft. :)

Mocht dat ook niet werken, dan zou ik je keuze maar is herzien of dit echt de goede aankoop is geweest.
Succes iig!

sellesob

Re: Wat moet ik doen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-13 16:29

Ja, Het is wel een goede aankoop geweest er is iemand mee geweest die mij les geeft en zij vond dit het best bij mij passen..

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 16:31

Het klinkt in elk geval als een behoorlijk onopgevoed dier, ik zou dus eerst eens op de grond aan de slag gaan. Hij moet respect krijgen voor jou en ook voor andere mensen. Grondwerklessen kunnen dan goed helpen. En qua rijden vooral goed les blijven volgen. Als jij in je uppie onzeker bent kun je toch eerst alleen maar lessen rijden? Al is dat maar 1 keer per week. Daar is niks mis mee jullie moeten elkaar immers ook leren kennen? Dan heb je des te meer tijd voor grondwerken in het begin!

sellesob

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-13 16:32

Wat houd grondwerk allemaal in @troi hij is wel goed opgevoed het is echt een gezelschaps dier.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 16:41

Een paard dat niet netjes meeloopt heeft niet voldoende respect en kan nog wat opvoeding gebruiken.. Grondwerk houd eigenlijk dat je op de grond leert hoe je je paard kan laten merken dat jij de baas bent, zonder geweld te gebruiken maar op een manier die het paard instinctief begrijpt. Bijvoorbeeld door steeds je paard een stapje achteruit te laten doen. Dit is maar een klein voorbeeld, het houd veel meer in. Ik heb dit destijds met mijn twee-jarige gedaan en ondanks dat ik aardig wat ervaring had met paarden heb ik er reuze veel van geleerd. Ik heb destijds overigens maar een paar lessen gehad maar daaraan had ik genoeg om veel beter te begrijpen hoe ik mezelf naar een paard toe duidelijker opstel waardoor paarden veel makkelijker accepteren dat ik de leider ben. Echt een aanrader dus!

edit: ik weet niet waar je woont maar op de markt staan aardig wat advertenties van lesgevers:
http://www.bokt.nl/markt/search?search_ ... gory%3A193

Mocht er niemand in jouw regio zijn dan kan je altijd nog een zoekertje plaatsen!
Laatst bijgewerkt door troi op 26-04-13 16:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 16:45

Grondwerk begint met het respecteren van jou persoonlijke ruimte. Dit zorgt er ook voor dat hij je niet zal omlopen oid. Dan komt het leiden aan de hand,... Zo verder naar je paard in de piste laten loslopen en zo kunnen besturen door middel van jou eigen lichaamstaal.
Er zijn verschillende boeken over grondwerk, maar ook websites:
http://www.naturalnista.nl/content/2012/08/Grondwerk Onder het tabblad grondwerk kan je nog verder gaan.

sellesob

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-13 16:47

Met naar de wei brengen gaat het nu wel veel beter trouwens waarschijnlij kwas het gewoon spanning aangezien het de 1e keer was en dan ookcnog door een wildvreemde met allemaal enge geluiden en enge dingen om hem heen, grondwerk lijkt me een goed idee ik zal het er eens over hebben..

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 16:49

hoihoi,

hiervoor hoef je geen hele moeilijke oefeningen te doen,ook hoef je niet meteen dure lessen te nemen of anders harnachement te kopen.

Ik denk dat het heel simpel op te lossen is; wees consequent,zeker van jezelf en werk veel met stem.
En hoe je doet,zo moet je je ook voelen. Dus neem niet een houding aan die je wordt opgedragen,maar je moet je ook zeker voelen,je moet je ook als een leider voelen en als je duidelijk corrigeert met je stem moet dit ook 'vanuit je tenen komen' . Paarden hebben het behoorlijk snel door wanneer je niet meent wat je doet!

succes en laat (letterlijk) niet over je heen lopen!
Leiderschap is uiteindelijk de mooiste vriendschap :)

sellesob

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-13 16:52

@YelaBremda11 oke dankjewel dit gaat me zeker helpen !

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 16:53

YelaBrenda11 schreef:
Ik denk dat het heel simpel op te lossen is; wees consequent,zeker van jezelf en werk veel met stem.
En hoe je doet,zo moet je je ook voelen. Dus neem niet een houding aan die je wordt opgedragen,maar je moet je ook zeker voelen,je moet je ook als een leider voelen en als je duidelijk corrigeert met je stem moet dit ook 'vanuit je tenen komen' . Paarden hebben het behoorlijk snel door wanneer je niet meent wat je doet!

Je hebt gelijk, maar dat is nog niet zo makkelijk! Veel mensen kunnen niet zo goed zelf inschatten of ze er wel of niet zelfverzekerd uitzien (ook al denken ze van wel..) . Dan is het heel handig als iemand met ervaring je kan vertellen wat er aan schort en wat je daaraan kan doen.

sellesob

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-13 16:59

Nou ik weet wel dat als ik rij vrij onzeker ben zo van is dit wel goed is datwel goed dat is het wel fijn als iemand met veel ervaring verteld wat goed is..

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 17:30

YelaBrenda11 schreef:
hoihoi,

hiervoor hoef je geen hele moeilijke oefeningen te doen,ook hoef je niet meteen dure lessen te nemen of anders harnachement te kopen.

Klopt, maar als persoon zelf is dit niet makkelijk te zien en ook vol te houden. Stel dat het paard ook een imposante houding aanneemt, weet je dan als mens hoe je daar op dat moment op reageert.
Daarom kan het handig zijn als je eens voor een vriend of vriendin oefent om als leider over te komen. Ga voor haar staan, maak je groot en meen wat je zegt. Probeer dan dan daarna eens met dezelfde vriendin bij je paard. Dan kan ze zeggen wanneer je je anders voordoet en dan kan je daar ook aan werken. Zorg dus ook dat die vriendin dan iets van paarden kent zodat ze van de reactie van het paard kan afleiden hoe je je opstelt.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 19:28

dit topic hoort hier niet :)

sellesob

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-13 20:02

Nee klopt maar ik snap bokt bog niet helemaal...

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 22:34

Denk niet dat het geholpen had als je wel Anky van Grunsven was want dat is ook niet echt een held als het gaat om "lastige" paarden.
Maar dat terzijde denk ik inderdaad ook dat het paard wat opvoeding kan gebruiken. Hoe was het dier eigenlijk bij de vorige eigenaar? Die kun je ook bellen voor wat tips.

sellesob

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-13 08:34

Zij heeft er l1 meegereden en kon m1 starten

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 11:10

Dat zegt niks over de mate van opvoeding, dus hoe het dier zich gedraagd als je er naast staat. Ik ken een aantal goed lopende paarden die aan de hand onopgevoedde draken zijn..

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 19:01

HAW >> RT-P