Ik zit met het volgende, 1 van de paarden op de stal waar ik werk heeft een leuk geintje bedacht. Telkens op de volte in galop gaat hij er vandoor, ik weet niet zo goed hoe ik het moet omschrijven maar hij pakt het bit zo beet dat ik niks meer kan. Het begon met een beetje maar van de week is hij echt op hol geslagen, ik werk in Spanje en de pistes zijn hier open (zonder bak omheining ). Gelukkig stond mijn collega iets verder op en kon ik hem stoppen. Ik ben nu toch wel bang geworden, omdat het lelijk had af kunnen lopen, mischien is bang niet het goede woord maar meer impotentie omdat ik de techniek niet goed beheer. Ik bezit de techniek been en buitenteugel nog niet goed genoeg en hij ontsnapt dus over de buitenteugel en been. Het is eigenlijk de braafste die we hebben, en toch degene die mij het meeste problemen geeft. Ik rij jonge en pittige paarden en toch heb ik daar geen enkel probleem mee. Ik weet dat het niet aan het paard ligt maar aan mijn techniek. Er heeft nu 2 x een andere ruiter op gezeten die hem overdreven in de stelling heeft gebogen en hem even goed heeft laten weten wat het buitenbeen is. Hij heeft het 1 x geprobeerd en gaf het gelijk op en was zo mak als een lammetje. Ik krijg vaak les en we zijn er echt hard mee bezig, maar op de een of andere manier kost het me echt heel veel moeite om het evenwicht tussen handen en benen goed te vinden ( pakken en loslaten, openen en sluiten en het duidelijk aanleggen van mijn been. ) Ik weet dat het vanaf de computer moeilijk te beoordelen is maar ik hoop dat iemand me wat nuttige tips kan geven!
Bedankt alvast!
F_Orumster
Geplaatst: 26-04-13 14:00
Jerezano schreef:
Ik bezit de techniek been en buitenteugel nog niet goed genoeg en hij ontsnapt dus over de buitenteugel en been. Het is eigenlijk de braafste die we hebben, en toch degene die mij het meeste problemen geeft.
Je zegt het zelf al
Gentlegiant
Geplaatst: 26-04-13 14:04
Is er geen mogelijkheid dat je in een omheind stuk kan rijden of dat er een omheining om de piste kan dit is voor jou maar ook voor de andere ruiters en paarden een stuk veiliger vind ik persoonlijk
De volte in draf doet hij deze wel juist? Wat ik zou doen is een aantal voltes rijden in draf op de desbetreffende hand en halverwege op die volte wanneer hij luistert zoals jij het wilt hebben rustig aan te springen in galop Maar echt pas als het voor jou goed voelt gaan ''schakelen'' Mocht het op een grote volte niet lukken maak hem wat kleiner probeer je buitenbeen goed aan te leggen en je buiten teugel plaats je binnenhand wat meer naar binnen zodat het wat makkelijker is voor hem Mocht het paard en jij de zweep geen probleem vinden pak je er een zweepje bij en leg je die tegen de buitenschouder aan of net achter je buitenbeen
Probeer in de les echt aandacht te besteden aan je been en teugelhulpen dit kan zowel in stap als in draf en later natuurlijk in galop misschien in het begin op een paard wat wel netjes op die volte blijft Oefen dit dmv voltes vergroten en verkleinen pasjes wijken probeer je stuur hulpen dmv je zit te geven zo veel als mogelijk ipv je teugels Blijf in alle tijden netjes rechtop zitten heupen naar voren kantelen billen en buikspieren aanspannen En misschien beenspier oefeningen voor je?
Hopelijk heb je er wat aan zoals je zegt is het vanachter de computer zonder beeld materiaal lastig te beoordelen
Ik zou als eerst gaan overleggen voor een omheining zodat hij er in elk geval niet helemaal vandoor kan gaan Geef je niet gewonnen en zet door hij speelt een spelletje met je aangezien de andere ruiter het wel voor elkaar krijgt
Super bedankt voor je reactie daar heb ik wat aan en inderdaad hij speelt een spelletje. Hij weet dat het kan dus dan is het makkelijk voor hem om aan het werk te ontsnappen. In draf doet hij het niet. We hebben ook een half gesloten kleine bak, daar rij ik hem nu in. Maar mijn baas wil dat ik hem in de grote bak rij en vind dat ik me niet aan moet stellen, want die andere ruiter kan het ook. Ik werk hier alleen ik heb wel een collega maar die weet niks van rijden. Die andere ruiter was gekomen om paard even op zijn plek te zetten en mij te laten zien hoe ik het op moet gaan lossen. Maar goed als ik zag hoe makkelijk en onafhankelijk hij de teugels/stelling/buiging/beengebruik etc overpakt, dan snap ik wel dat het paard gewoon geen uitweg heeft en zich er makkelijk bij neerlegt, ik heb die vaardigheid helaas gewoon nog niet. Er staat nu wat druk op omdat er een koper is die heeft hem nu 1 x gezien onder die andere ruiter maar ze wilt hem vaken zien voordat ze een besluit maakt, en dan zou ik hem toch moeten rijden. Ze zoekt een braaf paard, en dat is hij ook, alleen door mijn onkunde komt het paard dus negatief eruit en daar maak ik me zorgen over. Hoop dat jullie het nog snappen.
cherell0
Geplaatst: 26-04-13 14:20
misschien kan je tijdelijk hem voor proberen te zijn , door bijv. in de volte ook kleinere voltes te maken .(bijv. bij X een kleine volte draaien en deze dan weer steeds verder uitbreiden tot je weer een grote volte kan rijden) of als je de volte ingaat rond X draaien . maak het voor hem/haar net zo onvoorspelbaar , zodat hij wel op jou moet letten .
onlangs zij iemand tegen mij , als je paard jou onzeker maakt (door bijv. een spelletje ervan te maken) waarom maak je hem dan niet net zo onzeker zodat hij weet wat je hem aan doet .
en nee niet te letterlijk lezen want dan is het mensen gebrabbel i.p.v. voor een dier , het gaat om het idee .
Bedankt cherell dat is inderdaad ook een goede ga het zeker toepassen.
Gentlegiant
Geplaatst: 26-04-13 14:30
Opzich heb je wel gelijk hoor Cherell0! Het is mensenbrabbel zoals jij het zegt maar wel de waarheid Het paard is de spiegel van de ruiter als jij als ruiter al begint met rijden ''Ohw oliebol die galop ohw oliebol gaat hij er maar niet vandoor'' Zal je paard er juist vandoor gaan
Probeer zelf wel relaxt te blijven ten alle tijden hoe ''gestrester'' jij bent door bijvoorbeeld in TS d'r geval het paard moet nù goed zijn want er komt een koper en door alles zo snel mogelijk te doen word het er echt niet beter op
Hoevaak in de week heb je les TS? Probeer echt te hameren op je hulpen deze heb je ten alletijden nodig bij dit paard maar ook bij andere paarden
Ook vind ik dat je baas verantwoordelijkheiden moet nemen en die grote rijbak moet omheinen dit is hartstikke gevaarlijk bij paarden die er tussen uit willen gaan vooral als jij maar alleen bent (nouja die ene zonder rij ervaring is als lucht op zn moment daar heb je geen drol aan) maar ook gevaarlijk bij lieve paarden deze kunnen ook schrikken
Laat je in geen geval gek maken door je baas omdat hij zn knol zo snel mogelijk wilt verkopen het gaat hier ook om jou veiligheid meid!
En als die koper een braaf paard zoekt is dit omdat ze gewoon relaxt wilt rijden of heeft ze zelf ook geen ervaring? Ik vind het wel een risico dan om z'n paard aan iemand te verkopen die zonder zorgen wilt rijden en niet nog een heleboel werkt heeft met een paard die in de galop niet tot amper naar beenhulpen luistert als die gene net zoveel ervaring heeft als jou niets ten nadelen van jou hoor meid Door kilometers maken leer je zo ben ik begonnen maar ook edward gal die reed ook niet vanaf 6 jaar perfect paard
Jerezano
Geplaatst door de TopicStarter: 26-04-13 14:44
Zo lief gentlegiant dankjewel! Ehm ja ik zou het wat duidelijker omschrijven allemaal. Ik rijd al vanaf mijn 9e paard. Ik zit nu en jaartje hier in Spanje. Je hebt het echt helemaal bij het goede eind. Omdat dit paard het een paar x heeft geprobeerd, ga ik er indd al met dat idee opzitten. Hoe vaak ik les krijg dat hangt af van mijn baas. Hij is degene die mij les geeft, hij heeft 2 bedrijven en is erg druk. Soms 2 x in de week, soms 1x en soms 2 weken niet. Ik ben hier dus de enige die rijd, er staan 8 paarden in de stal ( allemaal hengsten ). Allemaal jong ( op 1 na ). Er komt 3 x in de week een meneer om de jonge paarden in te rijden, maar die bakt er ook niet echt wat van en daar wil ik dus geen voorbeeld aan nemen. Toen ik hier kwam had ik nog wel de illusie dat ik redelijk kon rijden. Die illusie is me gauw vergaan. Het zijn jonge paarden, hengsten, en ik sta er dus best alleen voor en moet de problemen dan ook zelf oplossen. Dat gaat over het algemeen erg goed, maar soms kom ik er gewoon niet uit. En door wat er nu is gebeurd heb ik echt angst gekregen omdat ik me maar wat bewust ben van wat de gevolgen hadden kunnen zijn. Om het even samen te vatten ik heb dus 6 paarden te doen het zij rijden/longeren/losgooien of wat dan ook. Verder doe ik ook de stallen en het voer. Dat komt er dus op neer dat de paarden die gereden zijn ( apart van degene die die meneer inrijd ): 3 stuks ( de rest is nog niet beleerd en 1tje heeft artrose en word niet gereden ). Meestal max 2/3 x per week gereden worden. Dat maakt voor het wat oudere paard ( 8 jaar ) niet zoveel uit maar voor de andere wel. Ik heb vaak echt het gevoel dat ik er alleen voor sta en het alleen op moet zien te lossen, en dat is de laatste weken steeds sterker geworden. De combinatie van mijn gebrek aan techniek, de regelmaat van de lessen, en de regelmaat waarmee de paarden gereden worden, beginnen voor mij echt een probleem te worden. Ik heb al bij mijn baas aangegeven dat ik het daar z.s.m. over wil hebben. Er zijn in onze regio erg weinig instructeurs en mijn baas is erg goed. Vandaar dat ik nu hier naar wat tips op zoek ga zodat ik deze toe kan passen. Ik ben me zeer bewust van de situatie maar weet nu echt even niet wat ik er mee aan moet...
{edit} bak omhijnen gaat niet gebeuren, dit is gewoon een wedstrijbak en daar moet ik het maar mee doen, ik moet zelf in staat zijn om de controle over het paard te houden, en als ik id toekomst op wedstrijd ga zijn de pistes ook open.
Verder met een paard wat al wat verder gereden is kan ik een nette schouderbinnewaarts rijden, wijken, nette stelling, verzamelen zowel in draf als galop en overgangen halt galop etc. Maar bij een jong paard waar de knoppen nog niet opzitten en die gaat uitproberen gaat het fout..
De koper zoekt indd een braaf paard omdat zij zelf nog niet veel ervaring heeft. Het paard zal dan ook regelmatig door een ervaren ruiter gereden worden ( haar instructrice ). Het paard is echt braaf in de halfoverdekte bak rijd ik hem zonder hoofdstel en zadel. De schuld word dus ook op mij afgeschreven en dat is het ook. Ik vind het alsnog geen fijn iets om het paard aan deze mevrouw te verkopen maar goed dat is helaas niet aan mij. Als ik het paard voor moet rijden in de grote bak en hij doet dit dan weet mevrouw natuurlijk genoeg..
Gentlegiant
Geplaatst: 26-04-13 15:08
Dat is een heel verhaaltje zeg Kun je niet vaker rijden op het des betreffende paard? Misschien is dat juist wat nodig is op dit moment dit hoeft niet 5x perweek een uur te zijn maar gewoon wanneer het goed gaat afstappen Dit hoeft ook lang niet elke dag galop te zijn hoor al is het stap en draf werk met veel stuurwerk vergroten en verkleinen van voltes om jou ''vertrouwen'' weer terug te winnen in het paard
Vooral een jong paard heeft herhaling nodig om iets te kunnen begrijpen net als bij (kleine)kinderen en stiekem vaak volwassen mensen ook Wat ik persoonlijk zou doen is hem 4 dagen rijden en dan 3 dagen rust dat hij echt herhaling krijgt of 2 dagen rijden 1 dag rust 2 dagen rijden 1 dag rust enz Jij hebt vroeger ook 5 dagen perweek op school gezeten om te leren dat had je ook niet kunnen leren met 2 dagen in de week
Dat het hengsten zijn wilt ip niets zeggen okè je moet met hengsten om kunnen gaan veel mensen zeggen dat wel maar vaak is het het tegendeel ze denken dat ze er mee om kunnen gaan Aangezien je baas je die dieren alleen toe vertrouwt ga ik er vanuit dat je met ze om kunt gaan Ik persoonlijk vind hengsten juist fijn om mee te werken
Probeer je vooral van dat idee af te zetten van ''oliebol galop dat gaat weer fout'' Ga er relaxt op zitten en blijf ook relaxt maar wel alert vandaar dat ik ook zeg ook ns een paar keer niet galloperen je paard moet ook vertrouwen in jou krijgen dat jij hem kan ondersteunen in de galop want volgens mij is dat wat hij mist Probeer echt eerst alles goed te bevestigen in stap en draf eerst moet die basis er goed in zitten anders heb je er helemaal niets aan
Kun jezelf de grote bak niet ''omheinen'' hoe reageerd hij op stroomdraad? Als je een paard hebt wat heel veel respect ervoor heeft zou ik gewoon wat hoge prikpalen op de kop tikken en 3 brede stroombanden erdoor doen dan fijn met hem naar de bak lopen met halster en m daar een keer een tets van die stroom geven dat hij weet dat hij daar niet door over heen mag
Wat je baas doet vind ik ook niet correct elk dier mens of wat dan ook heeft baat bij structuur zoals jou lessen hij moet verantwoordelijkheden nemen voor zijn dieren en personeel zoals jou hij moet jou een veilige werk omgeving kunnen aanbieden zoals een omheinde plek waar je veilig aan de slag kunt gaan met de paarden of die andere ruiter dat nu wel of niet kan doet er niets aan toe het gaat hier om jou meid! De volgende keer loopt het fout af en dan? lig jij fijn in het ziekenhuis (of nog erger paarden zijn onvoorspelbaar het zelfde geld eindig je in een rolstoel) en zal je baas wel kwaad zijn omdat jij het paard niet onder controle had ofzo iets raars
Sta echt op je strepen je baas lijkt me veelte laks en dat is alles behalve goed met paarden vooral met jonge paarden ongeacht of het hengsten zijn of niet of het grote paarden of shetlanders zijn doet er niets toe Zeg wat je wilt en sta er ook op dat dit gaat gebeuren Ik persoonlijk zou het gewoon voor je zelf op schrijven en het onder zn neus duwen tijdens zijn gesprek dan kan hij ook niet zeggen ''ach sorry ik ben het vergeten'' Zoals -Een omheinde veilige rij accommodatie klein of groot ik rijd wel in de kleine bak tot die grote klaar is -Lessen structuur/meer begeleiding
Dat je op wedstrijd ook een open bak hebt is bullshit als argument je gaat toch niet met een paard wat (in galop) niet te controleren is op wedstrijd hij zal eerst moeten leren naar jou te luisteren en dan dat stapje verder in een groter of niet omheinde ruimte Mijn paarden lopen ook in een normale 20x40 of 20x60 bak in het begin tot ze luisteren hoor ga geen risicos nemen
En als hij jou n zeikerd vind nou dan regelt hij maar iets anders Je moet ook voor jezelf kiezen in dit geval jou gezondheid en veiligheid staat op nummer 1! En niets is jou schuld echt niet meid! ga niet zo denken Tjeetje dit is echt geen manier om om te gaan met je personeel of is dat daar in Spanje normaal Nou prima laat hem maar zo doen in de grote bak weet die mevrouw ook wat voor boter ze in de kuip heeft
Gentlegiant super bedankt ik kom er vanavond even op terug ik ga nu weer aan de slag. Erg lief dat je zo meedenkt!
Amyy_
Geplaatst: 26-04-13 15:14
Mijn paard heeft dit ook een tijdje gedaan. Hij deed het altijd op dezelfde plek, dus ik legde daar mn zweep op zn schouder en buitenbeen aan, en als hij zich er toch doorheen gooide, kreeg die een lel voor zijn hoofd.. Nu is het over gelukkig
Is goed Jerezano! Denk wel aan je eigen gezondheid en veiligheid hè! Die staat ten allen tijden voorop
WowAmigo
Geplaatst: 26-04-13 15:28
Kan je je niet voorlopig beperken tot korte rechte stukken in galop? Het is een gebrek aan controle wat je hebt en dat moet je dan even niet opzoeken denk ik. Zeker met voorrijden niet
Heb je voldoende tempocontrole? Probeer eens heel erg veel te schakelen, halt-stap-halt zonder dat hij zich lang maakt onder je, hij moet onder je blijven. Stap-draf-stap en dat allemaal gewoon op het rechte stuk maar wel om de paar meter een overgang. Als ie in stap en draf onder je blijft dan een stukje galop en weer terug. Klein laten galopperen en voorzichtig wat schakelen en weer terug. Spelenderwijs galop stap-galop meepakken en vooral blijven voelen dat hij niet op je hand "doordramt". Pas als je dat helemaal onder controle hebt weer een volte op rijden. Begin anders maar met een gebroken lijn in galop, of een kwart volte galopperen en dan weer terug naar draf en dan meteen de andere kant op, zodat je controle blijft houden over de schouders.
In draf veel slangenvoltes rijden, op het midden extreem goed recht- en omstellen, op de hoefslag buitenstelling vragen (vooral in de hoeken) etc. zijn allemaal oefeningen om hem recht te maken. Het heeft misschien niet een zozeer veel met je buitenhand-buitenbeen techniek te maken als wel gebrek aan controle over zijn schouders en dat hoef je echt niet alleen in galop te oefenen, want hij wordt daar te sterk en dan ga je alleen maar vechten en dat wint ie!
Dus wees creatief, zoek niet het lange stuk in de wending op waar hij zich sterk kan maken, maar wees hem voor, zet hem de andere kant op, zorg dat ie onder je blijft en dat hij recht onder je blijft. Continu die buitenschouder erin houd en dan kan dus ook door hem gewoon de andere kant op te sturen in een wending (dan wordt het je binnenbeen, is toch weer anders )
De Shire waar ik op rijd heeft er ook een handje van.. En hij is dan echt niet onder de indruk van been of teugeldruk die walst werkelijk waar overal door heen als hij daar zin aan heeft.. Ik heb toen met een kort springzweepje gereden een paar keer en die in mijn buiten hand gehouden zodra hij uit wou breken hoefde ik de zweep alleen maar tegen z'n hals/schouder aan te leggen niet eens te meppen en daarna heeft hij het nog niet weer geprobeerd. Maar het is bij ons ook gewoon een kwestie van veel afwisselen meneer is erg slim en moet hem eigenlijk altijd twee tellen voor zijn. Maar misschien zou je dat eens kunnen proberen al is het natuurlijk ook belangrijk dat je er zelf aan gaat werken dat je goed contact met been en buitendeuren hebt anders blijft het probleem sowieso wel ben ik bang
Sorry voor de late reactie. Ik ben goed verzekerd heb gewoon een contract. En dat wat je zei van dat je ook niet met een oncontroleerbaar paard op wedstrijd gaat heb ik ook gebruikt en daar was hij het gelukkig mee eens. Verder zijn er wat dingetjes veranderd. Er komt nu 2x per week iemand die er echt veel verstand van heeft helpen. Hij merkte dat het paard vooral op links vastpakt en op die kant dus ook ontsnapt. Ook dat hij het lekker vind om beneden in je hand te gaan hangen en zijn achterbenen niet goed onderbrengt. Eigenlijk heeft hij me alle uitleg gegeven wat jullie ook al zeiden. Hem voor zijn, kleine voltes maken en vooral veel rechtuit en daarin in de hoeken ( rechterhand ) travers en op de rechte stekken rechte hals of buitenstelling. Ik moet veel gaan controleren met de rechterteugel omdat hij die negeert. En het tegenovergestelde doen van wat hij graag wil dus actief rijden en oren hoogste punt houden en daar dan vooral in te belonen om los te laten en hem ook idd het vertrouwen te geven. Heel erg bedankt voor alle tips ik heb er echt wat aan gehad!