heeft mijn paard een goede houding boven de sprong?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

astridvdh

heeft mijn paard een goede houding boven de sprong?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-13 22:56

Niet te kritisch, paardje springt pas een jaartje (niet echt intensief- 1 a 2 x per maand) en het is een volbloed arabiertje..
Ik weet zelf ook dat de techniek er nog niet (helemaal) in zit, maar is dit een goed begin?

Afbeelding

Afbeelding

itsmi

Re: heeft mijn paard een goede houding boven de sprong?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 00:03

Dubbel topic.. Getemd.

astridvdh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-13 00:07

itsmi schreef:
Dubbel topic.. Getemd.

een van de twee mag verwijderd worden inderdaad. Ik had deze eerst getypt en op plaatsen geklikt, en toen viel de laptop uit. Ik zag hem er niet meer bij staan, maar blijkbaar start internet na verloop van tijd de oude internetpagina op en heeft hij hem alsnog geplaatst, nadat ik de andere had getypt en geplaatst..
Sorry voor de overlast..

EDIT: Is al aangepast zie ik, merci ;)
Ik wil trouwens wel even vermelden dat ik niet de ruiter van op de fotos ben ;) ik ga vaker alleen rijden en dan kan ik geen fotos van mezelf maken :D (Zelf in bezit van A en B brevet, en kan zonder probleem een parcour van 1 m uit springen.)

Eigenlijk is mijn vraag of de manier waarop ze springt gevolgen heeft voor later, want het is niet de houding van een springpaard, dat zie ik ook wel ;D
Ze springt met plezier, weigert normaal niet, probeert alles, soms te enthousiast, altijd oortjes naar voor en doodeerlijk.
Is tweede geworden op de 50-60 reeks + barrage ;D *1e keer parcours
:)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 08:40

Op de foto's die je plaatst zie je een paard dat zich erg strak en recht houdt, en een ruiter die de beweging niet netjes volgt.

Dit is echt een probleem dat je het beste "in het echt" kunt laten beoordelen door een goede instructeur.

Ik zou zelf niet verder springen met een dier dat de rug zo strak houdt, en eerst willen weten waar het nu precies aan ligt :)

Is het dier gewoonweg een beetje bang geworden voor de instabiele ruiter en durft het daarom niet goed te springen, zit er ergens iets vast in de rug, kan het gewoon de afstanden niet goed inschatten?

Een grond balkje zou voor het laatste al kunnen helpen, zodat het dier niet zo dicht onder de sprong komt.

Voor de ruiter zou het natuurlijk ook een stuk comfortabeler en makkelijker zitten als het dier niet zo houterig zou springen.

Kortom: op deze manier is het voor niemand echt leuk of van toegevoegde waarde, dus zoek naar een ervaren paar ogen op de grond dat kan helpen om het geheel soepeler te maken.

Springt het dier zonder ruiter wel beter of eigenlijk hetzelfde? Daar kun je al veel info uit halen :)

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 08:45

Beetje stijlvoorbeen.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 08:54

De huiding van de ruiter is ten eerste al niet goed.
Je zou dan beter ook foto's kunnen plaatsen van het losspringen

Verder ben ik het helemaal eens met pmarena

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 10:33

RT-P >> RT- HAW

astridvdh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-13 17:12

ik ben niet de ruiter van op de foto's, dus aan de ruiter kan ik niet zoveel doen. hoe ze springt hangt een beetje af per ruiter. dat ze haar voorbenen niet goed intrekt doet ze ook met los springen als de sprong niet hoog genoeg is, en haar rug gebruikt ze het zelfde. en ja, de afstanden.. na twee sprongen gaat het al een stuk beter, maar daar heb ik geen foto's van, ook niet van het vrij springen.
haar rug is een tijdje geleden nagekeken + er zijn foto's van gemaakt, niets mis mee, en het zadel is ook nog steeds in orde..
zou het niet ook kunnen afhangen van het ontbreken van de techniek en de kennis van het springen op jongere leeftijd? Ben er op 14 jarige leeftijd mee begonnen, ze is nu bijna 15 ( voor een Arabiertje nog niet oud dus), en heeft enkel endurance, en recreatie gedaan..

Wellantdagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 17:18

Om het paard beter getimed te laten afzetten kan je gebruik maken van grond balken ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 19:29

Foto's van de rug gemaakt? Waarvoor was dat dan? :)

astridvdh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-13 22:19

Om te controleren of ze iets aan een slecht passend zadel had overgehouden. twee maanden later nog een foto laten nemen toen ik haar kocht en een volledige check up laten doen :-)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 07:41

Joh! Dan hou je niet van half werk, zo snel laten mensen geen foto's maken van de rug, is vaak toch best en kostbaar grapje :)

Heb je echt de wervels en alles zien staan op de foto? Dat is wel tof!

Mja, als het dier goed gecheckt is (skelet en spieren) en verder wel goed soepel (onder het zadel) loopt, inbuigt, de achterhand goed onderbrengt e.d. en alleen tijdens het springen de rug zo strak / hol houdt, dan zal het wel aan de techniek liggen. Dan kan goede les heel veel inzichten geven, werken met grondbalken en combinatie-sprongetjes die een betere afzet en ronding van de rug stimuleren...en het paard vertrouwen geven dat de ruiter niet stoort :)

astridvdh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-13 10:40

Tja, Tis m'n eerste paardje, en ik wilde zeker zijn dat er niets mee mis was ;-) dan geef ik liever wat meer geld uit aan foto's, dan dat ik later ( of mss al snel) met dierenarts kosten zit, of dat ze pijn krijgt.
En Jep, alle wervels waren goed te zien ;-)
tijdens het rijden loopt ze netjes onderin, de achterhand stapt in over de afdruk van de voorhand, stellingen loopt ze netjes, en altijd voorwaarts neerwaarts uitrijden/ stappen ;-)
Ik heb haar ook niet gekocht om te springen, maar ik vind het leuk dat ze zich er zelf zo goed mee amuseert. sturen moet bijna niet meer, ze loopt zelf op de sprong af. de techniek die ze gebruikt maakt mij niet zoveel uit, zolang ze er op langere termijn maar niets aan over houd, en zolang ze zich nog amuseert.
lessen heb ik voornamelijk dressuur met haar, en heel af en toe een sprongetje. maar normaal komt binnenkort de lesgever van de manege spring les geven.

MyLois

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 16:18

Je paard is een hele goeie springer voor een Arabier!
Maar het zou misschien nog mooier zijn als je zelf je handen iets
Meer naar voren zou doen dan kan jr. Paard zich mooi lang maken en heeft zo een nog mooieren spring houding!
Veel suc6

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 16:38

Je vraagt of het paard goed springt maar de houding van de ruiter kan daar echt heel veel in bepalen. Als die de rug niet ontlast kan het paard ook niet bollen en zal het de rug strak houden. Wat natuurlijk niet bepaald goed is voor de rug.

Of het paard de voorbenen niet goed intrekt, of de achterhand niet genoeg opent (voor het plaatje springtpaard) doet er niet toe wat betreft gevolgen voor de toekomst. Daarbij, paard springt enkel voor de lol en kleine sprongetjes. Hoeft het niet in zich te hebben om ZZ te springen toch?

Als de ruiter beter leert springen, zal het paard ook beter springen en dan hoef je je echt geen zorgen te maken dat het op lange termijn niet goed is voor de rug. Als ze maar dressuurmatig goed gereden wordt ernaast, heel belangrijk.

astridvdh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-13 14:33

@evimaalcke1 hihi bedankt :-D
@geryon, Nee, enkel voor het plezier ;-) heb haar ook niet gekocht om mee te springen, maar ze kan het wel, en ze vindt het plezant om te doen. Oefenwedstrijdjes rij ik wel mee, maar zijn normaal niet hoger dan 60 cm.
Dressuurmatig wordt ze zeker goed gereden ;-). dat is de basis van alles he :-P

_Nynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 17:46

Ik vind de houding van de ruiter als eerste niet echt fijn ogen, maar dat kan ook aan mij liggen. Vooral het been van de ruiter ligt op de laatste foto wel erg ver naar voren. Maar ik denk dat je hier het beste een gediplomeerde instructeur naar kunt laten kijken :)