advies gevraagd, wat te doen bij terugval in oud gedrag

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zilandra

advies gevraagd, wat te doen bij terugval in oud gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-13 18:20

Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar adviezen om een getraumatiseerd paard dat terugvalt in oud gedrag beter te trainen/begeleiden.

Het paard, 6-jarige arabier, heb ik 2 jaar geleden gekocht van iemand die mij eerlijk vertelde dat dit paard erg veel heeft meegemaakt.
Denk aan verkeerd zadelmak maken - met iets teveel druk, ongeluk gehad, verschikkelijke behandelingen achter de rug, ultieme mismatch met zijn baasje. Hij werd verkocht omdat het bijna onmogelijk was om op hem te stappen, hij was erg angstig en als je er eenmaal op zat ging hij oncontroleerbaar aan de kletter, net zolang totdat je ernaast lag. Niet te stoppen en niet te sturen.

Ons verhaal: ik heb het paard eerst maar eens een paar maanden in de wei laten lopen en gewerkt aan onze band, veel poetsen, veel wandelen. Hij is ontzettend lief, niet erg dominant maar wel zeer angstig. Als ik aarzel denkt hij meteen dat de wereld vergaat. Dus met heel veel rust en een overtuigende houding helemaal opnieuw zadelmak gemaakt. En wandelen, wandelen en wandelen.
In een besloten ruimte raakt hij in paniek dus in het bos heb ik stapje voor stapje vertrouwen gewonnen; voet in de beugel, hangen, opstappen. Als ik er eenmaal op zit is hij gemakkelijk te rijden, helemaal niet paniekerig. Ik rijd met weinig druk en laat los als hij wil gaan rennen. Zo heeft hij ontdekt dat het leven leuk is. Soms schrikt hij nog wel, maakt een paar galopsprongen en staat dan stil.

Er zijn nog twee puntjes...hij is zeer eenkennig en niemand anders mag op hem stappen, zijn vertrouwen in mensen is dus nog niet helemaal terug en als je je evenwicht verliest - bijv een keer onhandig opstapt of je beugel een seconde verliest - dan freakt hij nog steeds. Het zal altijd een ex-getraumatiseerd paard blijven.

Inmiddels is hij supermak langs de weg, nergens bang voor, een braaf en fijn te rijden paard.
Tot vandaag. Vandaag ging ik met een vriendin naar buiten en toen we na 30 min een drafje maakten zat er blijkbaar iets niet helemaal fijn op zijn rug (weet jij het weet ik het, plooi in dekje, takje vlieg...?) en ging hij verschikkelijk aan de kletter, dwars door graanvelden in wording en een omgeploegd land. In eerst instantie dacht ik, geen paniek, niet trekken, maar hij ging harder en harder, was niet meer op een grote cirkel te sturen en na zo'n 300m met 40km per uur kwamen we wel in de buurt van de weg.
Uiteindelijk ben ik gevallen en meteen daarna stond hij stil.

Een terugval in zijn oude gedrag dus.
Nu weet ik niet goed wat nu te doen. Helemaal opnieuw beginnen? Gewoon weer erop stappen? tot de volgende keer...? Slofteugel eraan? Iemand op de fiets mee?
Heeft iemand ervaring met wat te doen in zo'n situatie?
Ik wil niet bang voor hem worden en het ook niet verprutsen met zwaarder materieel want dat is het einde.
Er is maar een kans voor 'de volgende stap'.

Wat denken jullie?
Of neem ik het te zwaar op (hier bont en blauw achter mijn laptopje)
Alvast veel dank.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 18:22

Stap 1: One Rein Stop (ORS) monteren.
Stap 2: geen buitenrit meer maken voordat die ORS goed is bevestigd.
Stap 3: vertrouwen bevestigen door grondwerk.
Stap 4: ORS oefenen.
Stap 5: ORS oefenen.
Stap 6: ORS oefenen.
Stap 100: eerste keer met betrouwbaar paard erbij naar buiten.
En ORS BLIJVEN oefenen.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 21-04-13 18:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 18:23

Ik vraag me af of je dit moet willen... Ik stuur je even een PB :)

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 18:36

Eerst uitzoeken wat de trigger voor hem was zodat je daar aan kunt werken. Verder zou ik persoonlijk direct Jessica Krul uit Nunspeet bellen voor een stukje hulp. Zij heeft ervaring met dit soort problemen en ziet de kleinste veranderingen in paard en ruiter waardoor triggerpunten snel boven water komen. Kom je er met haar niet uit, dan heeft ze nog een klasse netwerk achter de hand. Via http://www.bontewieven.nl kun je haar bereiken.

Zilandra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-13 19:30

bedankt tot zover, met alle opmerkingen kan ik iets doen....

Zilandra

Re: advies gevraagd, wat te doen bij terugval in oud gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-13 21:24

@cassidi, bedankt voor de suf=ggestie one rein stop, ik heb het helemaal gelezen en ik denk ook dat het hoofd buigen de enige oplossing is. Ik wist alleen niet hoe. Ik ga ermee aan de slag, als het goed is kan ik dan ook verder werken met hem zonder de angst te hebben dat dit nog een keer
gebeurt. Bedankt!!

@fjordnina, dank voor de tip, uitvinden wat de trigger is, is zeker stap nummer 1. Misschien neem ik contact met deze dame op.

@joolien, bedankt voor je ob. Ik wil dit paard een kans geven. Ik weet wat er met hem gebeurd is, en ik denk ook dat het weg kan gaan. Lukt het niet dan is er nog maar een oplossing, namelijk naar de slager. Maar eerst wil ik het met deskundige hulp proberen. Een paard hoeft niet perfect te zijn, een gebruiksaanwijzing is prima. Maar beheersbaar blijvven is wel noodzaak.

wordt vervolgd.....