Binnnenste voet uit beugel bij galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CrazyIris

Binnnenste voet uit beugel bij galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-13 15:13

Ik heb een probleempje, het begint al bij doorzitten in draf. Zonder beugels lukt dat doorzitten super, maar vanaf ik dan mijn voeten in de beugels moet houden, wordt het al moeilijk. Het is al veer gebeterd. In draf 'klingelen' mijn voeten in de beugels, maar ze blijven er nog wel in en in galop verlies ik enkel de binnenste beugel, de buitenste blijft wel zitten, ik heb erop proberen te letten vandaag maar het lukt echt niet zo goed.
Heeft iemand nog tips die misschien kunnen helpen?

Janine1990

Re: Binnnenste voet uit beugel bij galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 15:18

Zit je ook ongemerkt scheef?

Ik heb heel lang mijn heup opgetrokken, aan één kant. Had precies hetzelfde als ik me niet vergis.
En er waren wel mensen die zeiden dat ik scheef zat, alleen kregen we met elkaar niet de spijker op z'n kop en bleef ik scheef zitten. Totdat iemand tegen me zei dat ik een paar cm moest verplaatsen, echt van links naar recht of andersom. En sindsdien zit ik weer recht. Heb geen wiebelbenen meer en verlies m'n beugels ook niet meer.

Is wel echt aan iemand anders te bepalen hoor! Je zult het zelf nooit voelen als je dit nu gewend bent.

CrazyIris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-13 15:30

Oké ik zal er iemand op laten letten, het probleem is vooral dat mijn lesgever enkel let op mijn handen, niet op de rest van mijn houding, best lastig dus... Maar de eigenares van mijn verzorgpony geeft me soms ook les en zij let dan weer wel goed op mijn houding, dus ik zal het eens aan haar vragen ;)

ToddMylene

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 17:48

Ik had het ook, ben gewoon een gaatje korter gaan zitten :)

MustangII

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 20:47

misschien klem je met je knieen

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 21:01

Waarschijnlijk trek je je benen op en klem je met je bovenbenen. Probeer echt continu te letten dat je je benen ontspant en je hakken goed uitdrukt.

CrazyIris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-13 22:23

dat lukt me dan toch niet goed blijkbaar, want als ik mijn hakken uitdruk, span ik mijn benen mee op...

_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 18:58

Een gaatje korter gaan zitten los je het probleem niet mee op, hierdoor ga je alleen maar schever zitten wat ook je paard niet te goede komt.
Ik heb het ook een tijdje gehad en ben toen extra gaan focussen op het recht zitten (wat al eerder genoemd is) en je benen lang maken en hakken goed uitdrukken.

trainerhes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 20:15

Hallo Iris,

Je valt inderdaad in de categorie: scheef zitten. In galop wordt scheef zitten vaak erger vanwege de drietakt, en zak je naar de buitenzijde weg, waardoor je voet uit de binnenbeugel valt.
Je hebt dan in de galop een knik in je binnenheup. Die moet eruit.

Ga echt weer terug op je binnenzitbeenknobbel zitten, meer op de binnenzijde van je zadel. Laat elke galopsprong je binnenknie iets naar beneden zakken, zodat je de druk op je beugel behoudt.

Omdat je waarschijnlijk altijd naar de buitenkant wegzakt, voelt het voor jou alsof je overdreven op de binnenkant zit. Dat is in werkelijkheid het midden.
Let op: niet je schouders naar binnen laten hangen, echt je bekken naar de binnenzijde brengen!

Succes!
Hartelijke groeten,
Hester Bransen, trainer Ruitergevoel

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 20:18

Je paard loopt scheef in de galop, die valt naar binnen het gevolg is dat je (onbewust) dit gaat compenseren door meer aan de buitenkant te zitten en daardoor wordt je beugel ineens een stuk langer waardoor je er niet meer in kan blijven. Zorg ervoor dat je niet te kleine volte maakt en blijft inderdaad op je binnenzitbeenknobbel zitten en zorg ervoor dat je je benen lang en ontspannen naar beneden houd. Je binnenbeen duw je tegen het paard aan waarbij je zorg voor voor stelling en buiging, op die manier gaat je paard beter ondertreden met het binnenachterbeen wat zich uit in dat hij meer rechterop kan galopperen en jij ook weer stabieler kan zitten.

tabaflab

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 20:29

Ik heb dit probleem ook, maar dan meer met het aandraven, ik krijg mijn kuiten maar niet naar beneden. Ik leer dat nu aan voor mijn houding. Het is ook vooral veel oefenen. En dit is meer voor sterkere benen maar je kunt ook de oefening doen tegen de muur zitten met een hoek van 90 graden, en dat zo lang mogelijk volhouden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 20:34

saskiakefie schreef:
Je paard loopt scheef in de galop, die valt naar binnen het gevolg is dat je (onbewust) dit gaat compenseren door meer aan de buitenkant te zitten en daardoor wordt je beugel ineens een stuk langer waardoor je er niet meer in kan blijven. Zorg ervoor dat je niet te kleine volte maakt en blijft inderdaad op je binnenzitbeenknobbel zitten en zorg ervoor dat je je benen lang en ontspannen naar beneden houd. Je binnenbeen duw je tegen het paard aan waarbij je zorg voor voor stelling en buiging, op die manier gaat je paard beter ondertreden met het binnenachterbeen wat zich uit in dat hij meer rechterop kan galopperen en jij ook weer stabieler kan zitten.

Dat kun jij allemaal zien zonder beeldmateriaal? Da's wel knap.
Het kan namelijk ook heel goed zijn dat de TS "gewoon" scheef zit. De instructie van de TS besteedt veel aandacht aan haar handen, en daardoor heb ik het vermoeden dat je die ook niet naast elkaar houdt of wel? (Op gelijke hoogte).

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 20:40

eh dat is toch best logisch heeel veel paarden hebben in de galop een horizontale scheefheid, en ts heeft het alleen in de galop dus ja dan ligt dat het meest voor de hand. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 20:41

CrazyIris schreef:
Ik heb een probleempje, het begint al bij doorzitten in draf. Zonder beugels lukt dat doorzitten super, maar vanaf ik dan mijn voeten in de beugels moet houden, wordt het al moeilijk. Het is al veer gebeterd. In draf 'klingelen' mijn voeten in de beugels, maar ze blijven er nog wel in en in galop verlies ik enkel de binnenste beugel, de buitenste blijft wel zitten, ik heb erop proberen te letten vandaag maar het lukt echt niet zo goed.
Heeft iemand nog tips die misschien kunnen helpen?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 20:46

Ja dat gaat over beide beugels, niet over de binnenbeugel. :)*

En het doorzitten in draf staat los van de galop, want tijdens het draven zoekt ts geen steun in de beugels en trekt ze misschien juist iets op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 20:51

saskiakefie schreef:

En het doorzitten in draf staat los van de galop, want tijdens het draven zoekt ts geen steun in de beugels en trekt ze misschien juist iets op.

En het komt niet bij je op dat bijvoorbeeld het aanspannen vóór het galopperen nog wel eens met het verliezen van de beugel in galop te maken zou kunnen hebben? En dat het feit dat ze bij het doorzitten ook haar beugels verliest? Of dat zij misschien gewoon scheef zit zonder dat het paard uberhaupt scheef loopt? Ik kan ook gewoon scheef zitten op een recht paard hoor, geen probleem. Als je zoiets eenmaal aangeleerd hebt leer je dat moeilijk af. Wat wel een gevolg kan zijn is dat het paard daardoor iets scheef wordt, maar nu kijken we naar de ruiter. Ik vermoed dat de TS gewoon nog niet en hele goede balans heeft ontwikkeld en daardoor teveel steun gaat zoeken op de buitenbeugel (want dat is ivm de gang makkelijker) waardoor ze haar binnenste beugel verliest.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 20:54

Bizzybijtje schreef:
saskiakefie schreef:

En het komt niet bij je op dat bijvoorbeeld het aanspannen vóór het galopperen nog wel eens met het verliezen van de beugel in galop te maken zou kunnen hebben? En dat het feit dat ze bij het doorzitten ook haar beugels verliest? Of dat zij misschien gewoon scheef zit zonder dat het paard uberhaupt scheef loopt? Ik kan ook gewoon scheef zitten op een recht paard hoor, geen probleem. Als je zoiets eenmaal aangeleerd hebt leer je dat moeilijk af. Wat wel een gevolg kan zijn is dat het paard daardoor iets scheef wordt, maar nu kijken we naar de ruiter. Ik vermoed dat de TS gewoon nog niet en hele goede balans heeft ontwikkeld en daardoor teveel steun gaat zoeken op de buitenbeugel (want dat is ivm de gang makkelijker) waardoor ze haar binnenste beugel verliest.

Nee dat kwam niet in me op, leg eens uit ik begrijp dat niet?

CrazyIris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-13 22:34

@Bizzybijtje:mijn handen zijn ondertussen wel al inorde, ik denk altijd aan het denkbeeldig stokje dat ertussen steekt zodat ik ze op gelijkt hoogte houd ;)

Het zou inderdaad wel eens kunnen dat ik soms wat scheef zit in bochten. Ik had enkele maanden geleden het probleem dat ik op mijn linkerhand in de bochten teveel naar binnen leun, waardoor mijn paard soms naar rechts tegen de kant ging hangen in plaats van af te wenden naar links als ik het vroeg...
Het kan dus goed zijn dat ik in de galop wat naar buiten hang, ik zal er volgende keer op letten!
Vandaag heb ik wel met mijn verzorgpony (dus niet het paard van mijn les) in het bos gereden en op een vlak stuk blijven mijn voeten inderdaad in mijn beugels, enkel bij de overgang naar draf, raakte ik ze dan weer even kwijt...

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 22:49

Ik denk dat je dit eens goed moet aan kaarten bij je instructrice...
Het is voor jou niet prettig maar ook niet voor je paard het is juist heel erg belangrijk dat je recht boven je paard zit

Ik heb vroeger gehad dat ik mijn ruggenwervel niet recht zette door daar op te trainen is dit helemaal weg en ben ik keurig recht

Mocht je instructrice hier geen gehoor aan geven het is natuurlijk fijn dat ze op je handen let maar dit is maar 5% van het geen waar ze op hoort te letten
Jou instructrice moet scheef heden zien zowel van paard en ruiter en daar alert op zijn dit is een belangrijk onderdeel van de basis zolang jij scheef zit kom je in een later tijd perk in de problemen qwa ontwikkeling van jou en je paard op rij technische gebied
Dan zou ik persoonlijk zoeken naar iemand anders die hier wel aandacht aan schenkt dat verhelpt veel problemen nu en in de toekomst

Misschien heb je een filmpje voor ons? zo kunnen wij je misschien een stukje op weg helpen

CrazyIris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-13 11:46

ik zal proberen de volgende les iemand te laten filmen!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 18:41

Oke ben benieuwd!