Onderbenen stil houden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shaggy09

Onderbenen stil houden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-13 17:48

Ik reed vroeger op mijn andere pony altijd met een veelzijdigsheidzadel, nu rijd ik op een stuk grotere pony met een dressuurzadel.
Nu vind ik het met langere beugels en andere zit erg moeilijk om mijn onderbenen stil te houden in draf ( ook doorzitten )
Hebben jullie tips? :D

XMandylover

Re: Onderbenen stil houden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 17:49

Leg ze voor je gevoel nar achteren, helpt bij mij ook !

dressageknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 15:53

XMandylover schreef:
Leg ze voor je gevoel nar achteren, helpt bij mij ook !

Ja inderdaad, en probeer is je hakken uit te drukken waarschijnlijk heb je daar wel is van gehoord?

waaiertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 16:04

Stro touwtjes aan de beugels doen dat doe ik om me voeten niet naar achteren te leggen

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 07:16

Evenwicht en ontspanning.

Laat iemand je paard aan de teugel voor je begeleiden op de hoefslag, in stap, relaxed.
Vergeet je paard te rijden voor dit moment, je hoeft niets te doen, niet drijven, niet sturen, niets. Kijk rustig voor je uit.

Stel je voor dat je hoofd op een stokje staat, je hals.
Het doel is om met zo min mogelijk spierspanning je hoofd te balanceren op het stokje.
Beweeg je hoofd naar voren en voel dat de spieren in de achterzijde van je hals zich aanspannen om te voorkomen dat je hoofd op je borst valt.
Beweeg je hoofd nu terug naar het balanspunt op het stokje, zoek het punt waarop je hoofd in balans staat en je hier nagenoeg geen spierspanning voor nodig hebt.
Herhaal het een paar keer.
Dit is het principe.
Doe hetzelfde maar nu laat je je hoofd naar achteren bewegen en terug.
Hetzelfde naar links en naar rechts.

Je zult je er nu bewust van geworden zijn hoe je je hoofd met de minste inspanning kunt balanceren op je hals.
Je hals is nu volledig ontspannen.

Doe hetzelfde met de bovenkant van je romp, je borst en je schouders, laat je bovenarmen helemaal los afhangen, leg je handen voor je in je schoot alsof je bid. Je kunt de teugels erdoorheen laten lopen, doe er niets mee.
Dit is een volstrekt natuurlijke houding, volledig ontspannen, in balans en rechtop.

Zoek nu in gedachten je zitbeenknobbels in het zadel.
Doe hetzelfde als hierboven vanuit je zitbeenknobbels.

Leg opnieuw je benen aan aan het zadel door je voor te stellen dat je zoveel mogelijk de bovenkant van je dijen naar je zadel laat wijzen.
Laat je benen afhangen.
Stel je voor dat iemand je paard in een flits onder vandaan haalt, je zult dan op je voeten willen landen, deze moeten zich dan dus onder je zwaartepunt bevinden.
Daar ligt je been goed, je hoeft er niets voor te doen.

Zo rijdt je paard, het “kan niet makkelijker”, tijdens het licht rijden hoef je slechts je evenwicht te bewaren in dezelfde volledige ontspanning.

_Isa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 09:04

Simpelman schreef:
Evenwicht en ontspanning.

Laat iemand je paard aan de teugel voor je begeleiden op de hoefslag, in stap, relaxed.
Vergeet je paard te rijden voor dit moment, je hoeft niets te doen, niet drijven, niet sturen, niets. Kijk rustig voor je uit.

Stel je voor dat je hoofd op een stokje staat, je hals.
Het doel is om met zo min mogelijk spierspanning je hoofd te balanceren op het stokje.
Beweeg je hoofd naar voren en voel dat de spieren in de achterzijde van je hals zich aanspannen om te voorkomen dat je hoofd op je borst valt.
Beweeg je hoofd nu terug naar het balanspunt op het stokje, zoek het punt waarop je hoofd in balans staat en je hier nagenoeg geen spierspanning voor nodig hebt.
Herhaal het een paar keer.
Dit is het principe.
Doe hetzelfde maar nu laat je je hoofd naar achteren bewegen en terug.
Hetzelfde naar links en naar rechts.

Je zult je er nu bewust van geworden zijn hoe je je hoofd met de minste inspanning kunt balanceren op je hals.
Je hals is nu volledig ontspannen.

Doe hetzelfde met de bovenkant van je romp, je borst en je schouders, laat je bovenarmen helemaal los afhangen, leg je handen voor je in je schoot alsof je bid. Je kunt de teugels erdoorheen laten lopen, doe er niets mee.
Dit is een volstrekt natuurlijke houding, volledig ontspannen, in balans en rechtop.

Zoek nu in gedachten je zitbeenknobbels in het zadel.
Doe hetzelfde als hierboven vanuit je zitbeenknobbels.

Leg opnieuw je benen aan aan het zadel door je voor te stellen dat je zoveel mogelijk de bovenkant van je dijen naar je zadel laat wijzen.
Laat je benen afhangen.
Stel je voor dat iemand je paard in een flits onder vandaan haalt, je zult dan op je voeten willen landen, deze moeten zich dan dus onder je zwaartepunt bevinden.
Daar ligt je been goed, je hoeft er niets voor te doen.

Zo rijdt je paard, het “kan niet makkelijker”, tijdens het licht rijden hoef je slechts je evenwicht te bewaren in dezelfde volledige ontspanning.

Wat een goede uitleg!
Als je dit gaat oefenen kom je denk ik een heel eind ;)
Succes.

MustangII

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 21:21

steigbeugels 1 gaatje langer maken zodat je je hakken meer moet uitdrukken?

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 21:23

Ik lees even mee, mijn probleem is dat ik tijdens de galop en doorzitten in de draf mijn hakken optrek, waardoor mijn voeten in mijn beugels klapperen. Heb al jaaaaren dit probleem, heb al 1000 dingen geprobeerd. Het wss ook te maken met mijn verkeerde stand en een oude blessure, maar erg vervelend is het wel!

loonew

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 21:26

Dit probleem ken ik ook! Niet leuk maar juist als in in een dressuur zsdel zit. Heb ik er geen last van.
Heb me inderdaad ook aangeleerd mijn beugels langer te gooien.
Ook als springruiter.
Vroeger zei mijn instructrice altijd, we rijden paard, we zijn niet aan het voetballen!

frensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 21:33

Herkenbaar, ik heb laatst zitlessen gevolgd en de uitleg was idd zoals hierboven al eerder beschreven maar ik vind het nog iedere keer moeilijk.

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 20:41

ik lees even mee! heb al heel lang dit probleem(heb door rugpijn de verkeerde houding aangenomen waardoor ik mijn heupen enz niet kan ontspannen. de laatste tijd is dit erger geworden door een harde val van mijn vp.. := )

simpelman, goeie uitleg! ik ga het zeker proberen! kan dit ook aan de longeerlijn? ik heb namelijk het probleem vooral in draf en ik kan moeilijk vragen om iemand mee te laten rennen :+

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 07:52

xZiva_

Rijdt met verstand.
Probeer te begrijpen wat je leest en hoort en pas dit toe met intelligentie en gevoel.

Vr. gr.

kimokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 11:17

Klem je kuiten wat om je paard heen, zo kun je ook makkelijker been geven. Dan hoef je je been niet telkens van de buik aftehalen. Drijf je met je hakken? Probeer dan met je kuiten te gaan drijven dan ga je ook rustiger zitten.

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 11:39

wat een handige uitleg hier! ik ga ook oefenen! :D

_hoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 08:06

vaak is het ook zo dat als je sporen om hebt je onderbenen stiller houd. Dit betekent niet dat je nu sporen moet om gaan doen maar beeld je in dat je sporen om hebt. Ik weet niet of dat helpt.
Succes met de tips die je hebt gekregen ;)

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 15:18

1 tip trouwens, doe geen sporenbandjes om je beugels om ze vast te maken aan je singel. vooral als je zonder begeleiding rijd.
ik heb het 1 keer geprobeerd, eerst even gelongeerd zodat ik kon zien of ze bleven zitten. paard werd er helemaal gek van en wilde alleen maar hard (is normaal liever lui dan moe) toen ik probeerde op te stappen lukte dat niet goed, omdat de beugel niet mee kan gaan met de zwaai van je been( lastig uit te leggen) gevolg: ik lag half er vanaf en paard schrok ervan en draafde er vandoor. gelukkig paardlief stil gekregen en snel de bandjes er af gehaald.

probeer het dus alleen als je goeie begeleiding hebt, en als je al opgestapt bent :+

Maaike162

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 15:21

Handige tips! Ik volg ook ff. Heb namelijk hetzelfde probleem. Bij mij helpt het vaak als ik er bewust aan denk, maar ik hoop dat het me over een tijdje automatisch lukt.