Hoi Meis,
hartstikke goed, dat je deze vraag stelt...!! Geen enkele vraag is belachelijk! (Behalve als degene aan wie je het vraagt, het zelf niet weet en daarvan baalt, maar dat is een ander verhaal.)
Waar mijn oog op viel: Pennymeisjex schreef:Als ik probeer alleen met mn voeten te doen voelt het alsof het er echt belachelijk uitziet en val ik ook weer terug in het zadel.
De ideale manier van drijven is, dat je je kuiten als het ware, door de pony heen naar elkaar toe beweegt.
Die drijvende hulp zie je dus bijna niet, en wat je ziet, is vooral, dat de eoten van "gewoon afhangen" iets naar binnen gaan.
Er zijn 2 problemen: sommige manegepaarden reageren helaas alleen op geschop en drijven met hakken enzo.
2e probleem is, dat je terugvalt in je zadel. Met je evenwicht (..dat jeop dat mmetn dus even verliest, ipv. dat je ''constant'' zit...) rem je. (Dwz.: het is een belasting voor en paard, als de ruiter het ene moment *hier* zit met het zwaartepunt en een beetje latern *daar*, dus gaat hij langzamer, meestal, of soms bijv van de hoefslag.)
Jammer, dat je hier al zo lang mee bezig bent!! (Of: jammer, dat je instructrice je niet echt goed les heeft gegeven, want dit is een basisvaardigheid, goed drijven!)
Het kan zin hebben, om een paar prive. zit lessen aan de longe te nemen en te oefenen met eerst rustig, netjes rechtop zitten ("als was je Anky of Adelinde zelf") - en dan van daaruit drijven.
En zelfs sommige wat afgestomptere managepaarden gaat heus lopen, als jij goed stil kan zitten tijdens het drijven. (En niet de hele tijd drijft, maar alleen, als je echt iets van het paard wil, of als hij terugvalt in tempo, terwijl jij rechtop bleef zitten.)
(Val je bijv naar voren, heeft je paard groot gelijk om langzamer te gaan - "Hoe kan het dier nou weten, of jij expres naar voor ging, wat we een hulp noemen - of dat het niet expres was? Het enige dat het dier weet, is dat jij naar voor ging en daar reageert hij op.")