Paard gymnastiseren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Melisding

Paard gymnastiseren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-13 20:16

Hoi,

De laatste tijd is paard lief een beetje strak in het lichaam. Daarom ben ik op zoek naar veel oefeningen om te gymnastiseren.
Dus brand maar los! :D

(Ik heb geen behoefte aan commentaar van: laat je zadel nakijken, gebit, laat da erbij komen en dat soort dingen.)

leanR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 20:46

Wat je kan doen is met een wortel,snoepje etc. je paard buigen links en rechts,tussen z'n benen en naar voren. Hierdoor stretcht hij als het ware zijn hals en rug en spreek je z'n buikspieren aan. Deed dit altijd bij mijn merrie vóór het rijden en ik merkte na een tijdje echt verbetering.
Dit is natuurlijk een heel bekende oefening... :D
Laatst bijgewerkt door leanR op 17-04-13 20:49, in het totaal 1 keer bewerkt

jans1999

Re: Paard gymnastiseren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 20:48

massages zijn erg fijn. hier is veel over te vinden op internet en boeken. ook kan een osteopaat een heerlijke behandeling geven :)

Melisding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-13 20:50

Massage zit ik idd ook wel over na te denken. Maar als de massage lekker is, maar tijdens het rijden kan ik d'r niet genoeg los maken dan heeft het denk ik weinig zin.

Lean ik deed dat eerst ook nog wel eens, maar niet echt regelmatig. Misschien moet ik dat maar wel weer op gaan pakken :)

TC88Lavieta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 18:05

Tijdens het rijden regelmatig voltes rijden en veel van hand veranderen door middel van achtjes, diagonaal, slange voltes. Probeer je paard rond te maken. Vind hij dat moeilijk doe dan je binnenhand van de hals naar binnen en vraag het paard los te laten dmv kleine rukjes zorg daarbij wel dat hij niet over de buitenschouder heen loopt en houd je been eraan. Als het op de volte beter gaat kan je langzamerhand ook langere stukken rechte lijn proberen. Ook daar kan je stelling vragen.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 20:46

Ook al wil het niet horen, het is wel goed om hem even helemaal te laten checken. En inderdaad daarna ondersteunen met osteo/fysio oid.

Traininstechnisch zou ik mij eens verdiepen in academisch/klassieke rijkunst, starten met het werken aan de hand om je paard daar al elastischer te maken en dan datzelfde werk onder het zadel toepassen.
Kijk eens op de website van Marijke de Jong, www.paardenbegrijpen.nl

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 07:31

Ja ik zou toch even mijn zadel na laten kijken ook als je het niet wil horen, je kan een paard laten masseren en gymnastiseren, maar dit soort horen er ook bij.
Wat weet je van gymnastiseren?
Hoe longeer je b.v?
Wat doe je nu al aan gymnastiseren ?
Want je kan hier tips vragen maar als je al niet weet wat stelling en buiging is dan kun je beter les nemen , b.v iemand van de bovengenoemde site , die kunnen jou alles uit leggen over hoe en wat en het waarom van gymnastiseren.

jans1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 07:35

een massage kan dus helpen maar tijdens het rijden veel oefeningen zoals hals strekken, stelling vragen, travers, renvers enz enz. veel goede (in balanse) voltes (kleine/grote) snangevoltes enz enz

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 07:38

longeren,licht bijgezet....maar dat moet je wel kunnen.Niet rondjes laten rennen.
Maar goed op de beenzetting letten.

Melisding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-13 08:39

Zadel enzo zijn al nagekeken, vandaar dat ik schreef dat ik daaraan geen behoefte heb. Het is niet zo dat ik zelf nergens over na heb gedacht.
Wat ik nou voornamelijk aan gymnastiseren doe, is stelling en buiging vragen en daarin verruimen en ook weer terug laten komen. Stil staan hals naar beide kanten laten buigen.
Stukjes travers meenemen op volte 15m, voordat het op de rechte lijn gaat.

Longeren doen we meestal gewoon lekker aan een halstertje en soms met pessoa.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 15:17

Goed dat je dat al hebt laten checken. Was kleine moeite geweest om dat even aan te geven in OP. Wekt meteen een andere indruk :) .

Ik zou me echt eens goed inlezen op de website die noemde. Je kunt aan de hand zo onwijs veel gymnastiseren alvorens je opstapt!

joyce_spaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 10:09

Hmmm ik kamp zelf met een iets ander probleem maar dit kan me wel helpen dus ik blijf even volgen!

Melisding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-13 11:09

Mag ik dan vragen waar je precies mee zit?

Indomitable

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 11:14

In je rijden en loswerken zou je nog kunnen kijken naar dubbelen longe, balkjes/cavaletties, zijgangen, overgangen, slingerlijntjes. Ik zou vooral veel figuren pakken en bewust lange lijnen. Rondje bos om de geest ook te ontspannen. Of geef je paard eens een weekje vakantie :).

Daarnaast kun je misschien wel kijken naar een sportmassage/osteopaat/acupressuur/cranio sacraal behandelingen.