Ik schrijf dit stukje, ten eerste omdat ik heel trots ben op mn beestje, dat hij het zo goe ddoet, maar vooral ook om anderen te laten weten hoe veel invloed dingen kunnen hebben op je paard. Bij mij is het waarschijnlijk een combinatie geweest van factoren, maar ik wil ze jullie niet onthouden! Zeker niet omdat ik weet hoeveel ellende sommige mensen met hun paard hebben, en ik hoop dat dit een beetje motiveert om niet zomaar op te geven!
Ik heb mijn paard 1,5 maand geleden gekocht en hij liep heel raar. Het was best een beetje een gok of dat nog goed zou komen, maar volgens de mijn dierenarts die de klinische keuring heeft verricht was zn loopje niet door pijn ontstaan. Hij zou niet geschikt zijn voor de sport door het loopje, hij was wel goedgekeurd als recreatiepaard. Hij had een vreemd pas, kon niet normaal draven (schoot telkens in galop), was volledig uit balans, had totaal geen bespiering, was erg schraal etc. Nu, we zijn 2,5 maand verder, wat is er gebeurd?
- ik heb een ander zadel gekocht
- ik heb er een ongebroken bustrens ingedaan ipv een enkelgebroken watertrens
- ik heb alle vier de ijzers eronderuit laten halen, en goed laten bekappen. (De ijzers die eronder zaten waren te klein volgens hoefsmit).
- ik heb Nico Speksnijder (osteopaat) mn paard laten behandelen (had een kleine blokkade in een ruggewervel)
- ik heb John Kegge (paardentandarts) zn gebit laten behandelen (zaten meerdere hakken en randen aan zn gebit)
- ik heb mestonderzoek laten doen (bleek lichte besmetting bloedworm en haarworm te hebben) en ontwormd.
Ik ben begonnen met een schema om hem aan het werk te zetten (schema is wel opgebouwd). Mijn schema op dit moment:
maandag: buitenrit
dinsdag, woensdag, donderdag en zaterdag: 10 min. instappen aan lange teugel, kwartier contrastelling in draf, 5 minuten stappen, 20 minuten figuren rijden, uitstappen
vrijdag: longeren
Zondag: rustdag (wel wandelen of losgooien)
Het resultaat is dat mn paard nu zoooo onwijs vooruit gegaan is. Hij heeft weer een normale draf, hij draagt me echt, gaat heel erg voorwaarts-neerwaarts (neerwaarts beetje teveel nu, moet daar de gulden middenweg in gaan vinden op den duur)
Hij draagt me beter, zit daardoor ook veel lekkerder. Hij valt niet meer om op de volte, heeft veel meer balans.
Punten waar ik nu aan moet werken:
- mn eigen zit kan nog beter, rijden vanuit mn centrum
- buitenrijden vind hij iets té leuk, ook daar moet hij rustiger leren draven, voorwaarts neerwaarts
- zorgen dat hij de teugel meer gaat aannemen, ipv nu zover neerwaarts te lopen, dat hij bijna met zn neus op de grond loopt:-)
-Verder aan met het opbouwen van onze band, hoewel ik nu al stapeldol op hem ben!
Laatst bijgewerkt door Chezshir77 op 17-04-13 11:31, in het totaal 1 keer bewerkt