Ik ben sinds eind november vorig jaar eigenaar van een geweldig paard. Nu heeft hij sinds het begin al heel veel moeite met de galop. En het begint een beetje vervelend te worden.
Linksom:
Wanneer ik 'm in de hoek wil laten aan galopperen valt hij helemaal naar binnen toe. Ik heb de buiten teugel er goed bij en geef verder de juiste hulpen. Als ik op een volte zit en hem laat aan galopperen, niet op de hoefslag, valt hij 9/10 keer niet naar binnen.
Rechtsom:
Hij springt meestal netjes aan, maar ik krijg 'm niet nageeflijk.
Longe:
Ik longeer 'm met touwtjes, niet strak, hij kan nog net niet sterrenkijken als hij z'n hoofd omhoog doet, maar wordt wel naar beneden gevraagd. In de draf loopt hij dan ook erg netjes, tot ik 'm laat aan galopperen. Uiteindelijk begint hij wel een beetje nageeflijk te lopen, maar dit duurt even.
Verder valt hij steeds ineens terug uit de galop, links en rechts, ik moet 'm dus steeds blijven aansporen en ik gebruik de zweep ook regelmatig. Hij reageert goed op de zweep. Ik wil 'm niet met sporen rijden, dit geeft trouwens ook bijna geen verschil. Hij valt ook terug wanneer ik van voor niks van 'm vraag. Zelfde doet hij met buitenrit op een lang, niet zwaar, zandpad als hij van mij lekker hard mag. Dit doet hij ook niet, hij blijft in een arbeidsgalop en valt dus steeds weer terug als ik 'm niet aanspoor.
Ter verduidelijking: In de stap en draf heeft hij nergens moeite mee en loopt hij prachtig.
Wat kan ik hier aan doen? Het is namelijk erg vervelend, want ik krijg 'm zo ook niet echt onder controle wanneer we gaan springen, springen doe ik pas sinds twee weken.
Ik weet dat het niet aan het zadel ligt, ik heb sinds twee weken een nieuw springzadel, en deze is volledig nagekeken door een goede zadelmaker. Vorige zadel was ook nagekeken.
Hij heeft geen last van zijn rug of andere spieren, laatst is voor de zekerheid de ostheopaat geweest en die vond het niet nodig om binnenkort weer te komen.
Het is een flinke ruin van 1.86 en is bijna 5 jaar oud, we zijn bezig met rechtrichten en zijn al een heel eind. Hij zit goed in de bespiering en heeft een prima conditie.
Ik heb wat lessen gehad, maar dit is op het moment door privé omstandigheden niet mogelijk, ik wil hier ook niet verder op in gaan.

Ik hoop dat jullie tips weten!
Groetjes Loes