Vervelende problemen met galop, weten jullie raad?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Ekenna

Vervelende problemen met galop, weten jullie raad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-13 17:41

Hi! :wave:

Ik ben sinds eind november vorig jaar eigenaar van een geweldig paard. Nu heeft hij sinds het begin al heel veel moeite met de galop. En het begint een beetje vervelend te worden.

Linksom:
Wanneer ik 'm in de hoek wil laten aan galopperen valt hij helemaal naar binnen toe. Ik heb de buiten teugel er goed bij en geef verder de juiste hulpen. Als ik op een volte zit en hem laat aan galopperen, niet op de hoefslag, valt hij 9/10 keer niet naar binnen.

Rechtsom:
Hij springt meestal netjes aan, maar ik krijg 'm niet nageeflijk.

Longe:
Ik longeer 'm met touwtjes, niet strak, hij kan nog net niet sterrenkijken als hij z'n hoofd omhoog doet, maar wordt wel naar beneden gevraagd. In de draf loopt hij dan ook erg netjes, tot ik 'm laat aan galopperen. Uiteindelijk begint hij wel een beetje nageeflijk te lopen, maar dit duurt even.

Verder valt hij steeds ineens terug uit de galop, links en rechts, ik moet 'm dus steeds blijven aansporen en ik gebruik de zweep ook regelmatig. Hij reageert goed op de zweep. Ik wil 'm niet met sporen rijden, dit geeft trouwens ook bijna geen verschil. Hij valt ook terug wanneer ik van voor niks van 'm vraag. Zelfde doet hij met buitenrit op een lang, niet zwaar, zandpad als hij van mij lekker hard mag. Dit doet hij ook niet, hij blijft in een arbeidsgalop en valt dus steeds weer terug als ik 'm niet aanspoor.

Ter verduidelijking: In de stap en draf heeft hij nergens moeite mee en loopt hij prachtig.

Wat kan ik hier aan doen? Het is namelijk erg vervelend, want ik krijg 'm zo ook niet echt onder controle wanneer we gaan springen, springen doe ik pas sinds twee weken.

Ik weet dat het niet aan het zadel ligt, ik heb sinds twee weken een nieuw springzadel, en deze is volledig nagekeken door een goede zadelmaker. Vorige zadel was ook nagekeken.
Hij heeft geen last van zijn rug of andere spieren, laatst is voor de zekerheid de ostheopaat geweest en die vond het niet nodig om binnenkort weer te komen.

Het is een flinke ruin van 1.86 en is bijna 5 jaar oud, we zijn bezig met rechtrichten en zijn al een heel eind. Hij zit goed in de bespiering en heeft een prima conditie.

Ik heb wat lessen gehad, maar dit is op het moment door privé omstandigheden niet mogelijk, ik wil hier ook niet verder op in gaan. :-)

Ik hoop dat jullie tips weten!

Groetjes Loes

Doubtless

Re: Vervelende problemen met galop, weten jullie raad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 17:44

1.86 en 5 jaar oud... Goed in de bespiering zitten is een beetje wat ik me af vraag eerlijk gezegd. Je verhaal klinkt alsof hij de balans en de kracht mist voor een goede galop. heb je een filmpje?

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 17:48

Zo'n groot jong paard heeft denk ik inderdaad een gebrek aan kracht en balans. Mijn paard doet ook veel van wat de jouwe doet en die is ook wat scheef, maar mist vooral kracht en balans

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-13 17:55

In mijn onderschrift staan foto's van hem, hij is prima in de bespiering. Er zal vast nog wat bijkomen, maar het is zeker allemaal geen vet. Wil je een filmpje onder het zadel of los? Die zou ik dan morgen of overmorgen kunnen maken.

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-13 17:56

Kan er wat aan die kracht en balans gedaan worden? Of moet dat gewoon met de tijd komen?

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 18:12

Ik vind hem in dat topic ook niet sterk in de achterhand ogen. Geef hem wat tijd, lekker blijven trainen, korte stukjes galop en een paar keer aanspringen meepakken, maar verder zou ik me niet teveel zorgen maken over de galop. Heb je vlakke, lange, rechte paden in de buurt? Dat is waarschijnlijk het makkelijkste voor hem en zou kunnen helpen met hem sterker te maken.

Een filmpje onder het zadel zou wel meer duidelijkheid geven over wat hij (niet) doet...

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 18:21

Ik wilde iets opmerken, maar in je andere topic TS staat dat je "absoluut geen commentaar" wil hebben op de punten waar ik nu juist iets over wilde zeggen.
Jammer. Gemiste kans.

Veel succes verder, het zou je sieren om juist wel kritiek aan te nemen, anders heeft het weinig zin om een top[ic over je rij-problemen te openen, lijkt mij.

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-13 19:01

Doubtless schreef:
Ik vind hem in dat topic ook niet sterk in de achterhand ogen. Geef hem wat tijd, lekker blijven trainen, korte stukjes galop en een paar keer aanspringen meepakken, maar verder zou ik me niet teveel zorgen maken over de galop. Heb je vlakke, lange, rechte paden in de buurt? Dat is waarschijnlijk het makkelijkste voor hem en zou kunnen helpen met hem sterker te maken.

Een filmpje onder het zadel zou wel meer duidelijkheid geven over wat hij (niet) doet...

De enige vlakke, lange rechte paden in de buurt zijn een uur verder op in het bos richting de heide, hier ga ik 1 keer in de twee weken naar toe, dit wil ik alleen op zondag doen i.v.m. weinig groot verkeer, moet veel over de weg, en de andere zondag kan ik helaas niet..

Ik maakte me er een beetje ongerust over, omdat ik dacht dat het wel goed zou komen toen ik 'm kocht. Hij werd bij de vorige eigenaar niet veel gereden en stond de hele dag op stal, dus dacht dat het kwam omdat hij misschien wat stijf was. Ik zal morgen of overmorgen een filmpje posten. Even kijken wanneer m'n vriend mee wilt. :+

Ik heb er een paar keer de slof aan gehangen, dan loopt hij uiteindelijk wel nageeflijk en hangt de slof dus slap, ik vind het alleen klote met een slof en zag geen verbetering zonder slof dus ben er na een paar keer maar weer mee op gehouden. (Ik ben er ook echt geen voorstander van, maar ik wou alle mogelijkheden gewoon even proberen!)

Bedankt voor de reacties iig! :-)
Laatst bijgewerkt door _Ekenna op 16-04-13 19:13, in het totaal 2 keer bewerkt

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-13 19:05

terpentijn schreef:
Ik wilde iets opmerken, maar in je andere topic TS staat dat je "absoluut geen commentaar" wil hebben op de punten waar ik nu juist iets over wilde zeggen.
Jammer. Gemiste kans.

Veel succes verder, het zou je sieren om juist wel kritiek aan te nemen, anders heeft het weinig zin om een top[ic over je rij-problemen te openen, lijkt mij.

Ik vind niet dat er commentaar of kritiek gegeven kan worden op foto's. Dit zijn moment opnames en het kan er daardoor heel anders uitzien dan het eigenlijk in real is.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 19:19

_Ekenna schreef:
Ik heb er een paar keer de slof aan gehangen, dan loopt hij uiteindelijk wel nageeflijk en hangt de slof dus slap

Het probleem zit aan de achterkant, dan heeft de voorkant vastknopen geen zin.

Op de foto's lijkt hij ook aan de zware kant, dat kan het ook moeilijker maken voor hem.

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-13 19:23

Klopt, toch werd mij aangeraden om het eens met slof te proberen, hier ben ik na 4x mee opgehouden.
Er zitten inderdaad nog een paar kilootjes teveel aan, maar als die er af zijn blijft hij alsnog aan de stevige kant, dit is zijn bouw..

Hanjan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 19:51

Aangezien hij naar binnenvalt met aanspringen in de hoek zou ik beginnenmet het naar buiten kunnen verplaatsen van de schouder. Dit heb ik op de site van jenny Veenstra gelezen. Zet je paard op de volte met zoveel stelling naar buiten dat hij naar binnenvalt. Dan is hij braaf. Dit oefen je een paar keer totdat hij met een kneepje in de buitenteugel al zijn schouder naar binnen zet. Dan ga je op de lange zijdes oefenen. Kneepjes in de buitenteugel zet de schouder een stukje naar binnen. Altijd handig, ook met bv wijken zodat ze niet over de schouder vallen.
Nu terug naar de galop. Vlak voordat je aanspringt zet je de schouder even naar buiten (nu natuurlijk met je binnenteugel of zelfs met beide handen even naar rechts) zodat het linker voorbeen makkelijker kan grijpen en dan spring je aan. Bij voorkeur niet in de hoek maar een meter ervoor zodat de eerste sprong mooi naar voor gemaakt kan worden. Vervolgens niet te veel doen. Alleen drijven als hij eruit dreigt te vallen en dan alleen op het moment dat hij zijn voorbenen optilt. Dit heeft mij goed geholpen, alleen dan voor de rechtergalop:) Succes!

leanR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 20:20

Die van mij had een tijd geleden ongeveer hetzelfde probleem. Ik kreeg de tip 'm actiever te rijden, tempowisselingen, directe reactie wanneer jij been geeft en consequent zijn.
Die van jou is ook nog 's jong (en groot, wat een plaatje). Ik zou zelf zorgen dat hij goed actief loopt in de galop, dat nageven komt dan vanzelf wel. :)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 20:28

Zo'n vijfjarige grote reus heeft waarschijnlijk moeite om zijn lijf te verzamelen.
Galop is dan de meest moeilijke gang met zo'n lang lijf, dus alleszins logisch dat hij dat nog niet bolwerkt.
Hij geeft aan dat langere stukken galop nog te zwaar zijn... bouw dan in de training op met wat hij wel aanbiedt (kortere stukken) en ga dat langzaamaan uitbreiden.
Zo maak je de kans op succes en plezier voor paard en ruiter groter.
Ga lekker dressuurmatig trainen en kilometers maken, maar geef 'm ook tijd om uit te groeien.

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-13 21:00

@Adict, Dat klinkt inderdaad alsof het het probleem kan verhelpen, bedankt! Ik ga er mee aan de slag. Ik zou daar zelf ook nooit op gekomen zijn. :-)
@ leanR, ik ben de laatste tijd al veel bezig met tempowisselingen rijden, dit kwam er aan het begin helaas nog niet van, er was nog erg veel werk aan 'm. Ik zal er nu meer op gaan letten en het meer gaan doen, ik laat het er meestal bij zitten, omdat ik het niet zo'n leuke oefening vind. :+ nu ik er op terug kijk bedenk ik me ook dat hij niet goed genoeg aan het been is in stap en draf, hij verruimt wel als ik dat vraag, maar moet er teveel moeite voor doen.
@senna21, tijd om uit te groeien heeft hij zeker, hij gaat lekker elke dag zo lang mogelijk de wei op met z'n vriendjes en ik rij m lang niet elke dag en ook niet steeds intensief. Ik ga nu zeker doen wat hij aan kan, ik probeerde 'm altijd verder te pushen, maar zie nu in dat dat idd niet goed was.

Bedankt voor de tips, ik heb er zeker wat aan!

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 21:03

Fijne tip adict, die ga ik ook meenemen :D

leanR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 21:41

Als je nou direct aan het begin begint met naar voren rijden, actief tempocontrole en al die dingen (maakt niet uit waar die met zn hoofd heen gaat). En als je dat voor elkaar hebt andere oefeningen meepakt, dan weet ik wel bijna zeker dat die dan een stuk beter gaan. De galop komt dan wel goed, omdat hij nog dat stukje kracht moet ontwikkelen.
Iig veel succes. :D

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-13 08:55

Bedankt! Ik ga er mee aan de slag! :D

sc1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 09:48

Ben je al naar osteopaat geweest?
Mijn paard had ook veel moeite met galloperen. Nu zat die vast met 3 wervels waardoor ze zichzelf niet zo goed kop opgooien.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 09:55

Dit topic ligt al maanden stil. Dus ik ga even temmen.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 09:59

Ik ben wel benieuwd hoe het ondertussen gaat....

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 10:04

Moderatoropmerking:
Dit topic is inderdaad bijna een half jaar geleden geplaatst :-) Als de TS wil dan kan ze wel een update plaatsen hier, dat is wellicht interessant :-)

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-13 23:11

Update: Paard is inmiddels een maand geleden verkocht wegens het helaas niet hebben van een klik.
Wél is de galop beter geworden! Ik heb de tips opgevolgd. Osteopaat erbij gehaald, met zijn rug ofzo was niks mis. In de bak werkten de andere tips ook niet, al zag ik wel een beetje vooruitgang door de tip van Adict, maar dit heb ik niet lang genoeg doorgepakt i.v.m. twee maanden durende stage op Terschelling (paard was mee) waar ik geen bak tot beschikking had. Daar heb ik met hem zo'n 3 keer per week lekker buitenritten gemaakt door het bos, de duinen en over het strand. Hij vond het prachtig, hij heeft toen geen moment aan de teugel moeten lopen o.i.d.. Na die periode heb ik 'm weer dressuurmatig opgepakt en het ging ineens zoveel beter! Helaas niet de tijd gehad om door te trainen i.v.m. verhuizing, en toen was ie verkocht. :-)

edith2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 23:27

Mmm, dat is jammer zeg! Je hebt heerlijk met hem buitengereden, dressuurmatig ging het ineens veel beter en dan toch verkocht omdat je de klik mist.

xXbellaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 14:18

zonde