Hoe ontspanning houden in bovenbeen bij doorzitten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Aranel

Hoe ontspanning houden in bovenbeen bij doorzitten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-13 17:32

Doorzitten heb ik altijd al wat lastig gevonden op mijn huidige paard (een Fries). Hiervoor had ik een Haflinger waarop ik zat als een huis. Mijn Fries heeft natuurlijk heel andere gangen en meer bewegingen in zijn knieën. Hierdoor kon ik hem niet eens uitzitten toen ik hem net gekocht had.

Doorzitten gaat nu al een enorm stuk beter, alleen al omdat hij mij láát zitten in plaats van zijn rug aanspant. Toch vind ik het nog steeds wel lastig, ik heb het idee dat ik mijn beenspieren teveel aanspan. Nu vroeg ik me af of er misschien oefeningen bestaan die gericht zijn op het ontspannen van je beenspieren. Gewoon denken dat ik mijn benen moet ontspannen als ik doorzit, helpt niet. Soms voel ik ook duidelijk mijn buikspieren als ik aan het doorzitten ben.
Met de L2 in zicht wil ik dit toch wel gewoon helemaal voor elkaar hebben, dus ik ben benieuwd of iemand tips voor me heeft :)

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 10:41

Misschien kan het helpen om regelmatig tijdens het doorzitten je knieen even van je zadel af te houden. Daarmee open je in feite je heupgewricht. En je buikspieren hoor je te voelen dus dat is goed.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-13 19:04

Bedankt voor je reactie! :)
Ik voel me echt een kneusje, heb ik verdorie Z gereden en kan ik nu niet eens goed doorzitten :=

Ik zal je tip van de week eens proberen! :j

Zahlina

Re: Hoe ontspanning houden in bovenbeen bij doorzitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 19:08

Voor mij helpt het om mijn beugels uit te doen, mijn tenen dan naar beneden te laten hangen.
Tis dan echt onmogelijk om spanning te hebben in je benen.

_hoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 19:08

Ik weet niet of het helpt maar je zou kunnen proberen zonder beugels door te zitten en je benen zo lang mogelijk maken dus niet op trekken.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-13 19:26

Zonder beugels gaan rijden durf ik niet aan :n Daarbij weet ik bijna zeker dat ik dan juist ga knijpen met mijn bovenbenen..

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 21:39

Durf je het niet aan door de verwachte reactie van je paard of om een andere rede?
Vooral omdat je bang bent te gaan knijpen zou ik je in een beheerst tempo, met een paard wat goed over de rugloopt en makkelijk in de verzameling blijft veel laten rijden zonder beugels.
Dit zou je vertrouwen geven in je zit en deze onafhankelijk maken.

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 21:47

Misschien kun je tijdens het doorzitten zo nu en dan een pas lichtrijden tussendoor om de spierspanning in je benen te veranderen, van het klemmen af te komen en jezelf bewust te maken van je zit? Tien passen doorzitten, staan en weer tien passen doorzitten. Klem je na vijf passen alweer, even staan en weer verder. Uiteindelijk kun je dit natuurlijk uitbouwen.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-13 09:34

Zahlina: inderdaad vanwege de reactie van mijn paard :j

shirleyp: dat zal ik ook weer wat vaker gaan doen ja!

Belouchi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 00:26

wat ik regelmatig heb is een zitles, hier bij krijg ik op verschillende paarden les, en word er gelet op me houding. op goed door te kunnen zitten is het belangrijk om zo veel mogelijk druk in je beugels te hebben, hoe meer druk je daar naar toe verplaats hoe losser je benen kunnen zijn, probeer in draf veel tempo wisselingen te maken en je knieën soms van het zadel af te halen. je kan ook je voeten uit de beugels halen hier door moet je gaan leren alles los te laten, durf je dat niet vanwege de reactie van ja paard kan je haar altijd nog aan een logeerlijn doen, of oefenen op een ander rustig paard

Veel succes!

groetjes

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 07:13

Evenwicht en ontspanning.

Laat iemand je paard aan de teugel voor je begeleiden op de hoefslag, in stap, relaxed.
Vergeet je paard te rijden voor dit moment, je hoeft niets te doen, niet drijven, niet sturen, niets. Kijk rustig voor je uit.

Stel je voor dat je hoofd op een stokje staat, je hals.
Het doel is om met zo min mogelijk spierspanning je hoofd te balanceren op het stokje.
Beweeg je hoofd naar voren en voel dat de spieren in de achterzijde van je hals zich aanspannen om te voorkomen dat je hoofd op je borst valt.
Beweeg je hoofd nu terug naar het balanspunt op het stokje, zoek het punt waarop je hoofd in balans staat en je hier nagenoeg geen spierspanning voor nodig hebt.
Herhaal het een paar keer.
Dit is het principe.
Doe hetzelfde maar nu laat je je hoofd naar achteren bewegen en terug.
Hetzelfde naar links en naar rechts.

Je zult je er nu bewust van geworden zijn hoe je je hoofd met de minste inspanning kunt balanceren op je hals.
Je hals is nu volledig ontspannen.

Doe hetzelfde met de bovenkant van je romp, je borst en je schouders, laat je bovenarmen helemaal los afhangen, leg je handen voor je in je schoot alsof je bid. Je kunt de teugels erdoorheen laten lopen, doe er niets mee.
Dit is een volstrekt natuurlijke houding, volledig ontspannen, in balans en rechtop.

Zoek nu in gedachten je zitbeenknobbels in het zadel.
Doe hetzelfde als hierboven vanuit je zitbeenknobbels.

Leg opnieuw je benen aan aan het zadel door je voor te stellen dat je zoveel mogelijk de bovenkant van je dijen naar je zadel laat wijzen.
Laat je benen afhangen.
Stel je voor dat iemand je paard in een flits onder vandaan haalt, je zult dan op je voeten willen landen, deze moeten zich dan dus onder je zwaartepunt bevinden.
Daar ligt je been goed, je hoeft er niets voor te doen.

Zo rijdt je paard, het “kan niet makkelijker”, tijdens het licht rijden hoef je slechts je evenwicht te bewaren in dezelfde volledige ontspanning.