Ik zit nogal met wat problemen. Ik heb sinds ongeveer een kleine 2 jaar een nieuw paard. Hiervoor had ik een ontzettend lastig paard en door dat paard heb ik heel wat slechte dingen aangeleerd en nu heb ik dit overgebracht op mijn nieuwe paard. Mijn nieuwe paard is al ZZ-licht geweest dus hij kan het allemaal wel. Alleen ik merk dat hij heel strak is geworden met zijn rug, hals enzovoort. Eerst was hij ontzettend los en deed hij het 'werk' zeg maar. Maar nu merk ik dat hij precies zo word als mijn oude paard en ik baal hier ontzettend van. Ik voel me heel schuldig want ik heb het gevoel alsof ik hem kapot rijd. Ik vind het zo moeilijk allemaal. Mijn paard denkt niet meer naar voren, loopt niet lekker, is strak in zijn rug en hals/hoofd enzovoort. Ik weet nog heel goed hoe hij eerst liep en hoe hij nu loopt.. Eerst kwam ik altijd met dikke winst thuis en nu nog vaak maar net winst. Ik baal hier enorm van omdat het mijn schuld is.. Ik ben zo bang dat hij net zo word als mijn andere paard. Dus hierbij zou ik jullie willen vragen.. Iemand tips hoe ik mijn paard weer kan reseten? Dat hij weer naar voren denkt en op zijn eigen benen loopt etc. Heeft iemand ook tips om zijn rug losser te maken en zodat hij zijn hals meer laat vallen enzovoort? En hoe ik al mijn slechte 'rij' gewoontes afleer? Alle tips zijn welkom, ik ben met alles blij
Alvast bedankt!