Verschillende problemen...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lot_Sem

Verschillende problemen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-13 21:23

Hallo,

Ik zit nogal met wat problemen. Ik heb sinds ongeveer een kleine 2 jaar een nieuw paard. Hiervoor had ik een ontzettend lastig paard en door dat paard heb ik heel wat slechte dingen aangeleerd en nu heb ik dit overgebracht op mijn nieuwe paard. Mijn nieuwe paard is al ZZ-licht geweest dus hij kan het allemaal wel. Alleen ik merk dat hij heel strak is geworden met zijn rug, hals enzovoort. Eerst was hij ontzettend los en deed hij het 'werk' zeg maar. Maar nu merk ik dat hij precies zo word als mijn oude paard en ik baal hier ontzettend van. Ik voel me heel schuldig want ik heb het gevoel alsof ik hem kapot rijd. Ik vind het zo moeilijk allemaal. Mijn paard denkt niet meer naar voren, loopt niet lekker, is strak in zijn rug en hals/hoofd enzovoort. Ik weet nog heel goed hoe hij eerst liep en hoe hij nu loopt.. Eerst kwam ik altijd met dikke winst thuis en nu nog vaak maar net winst. Ik baal hier enorm van omdat het mijn schuld is.. Ik ben zo bang dat hij net zo word als mijn andere paard. Dus hierbij zou ik jullie willen vragen.. Iemand tips hoe ik mijn paard weer kan reseten? Dat hij weer naar voren denkt en op zijn eigen benen loopt etc. Heeft iemand ook tips om zijn rug losser te maken en zodat hij zijn hals meer laat vallen enzovoort? En hoe ik al mijn slechte 'rij' gewoontes afleer? Alle tips zijn welkom, ik ben met alles blij :)

Alvast bedankt!

_hoi

Re: Verschillende problemen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 21:28

misschien kan je een hele goede instructeur zoeken die je jou slechte gewoontes afleert, of heb je die al?

Lot_Sem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-13 21:35

Ja die heb ik zeker die mij goed helpt. Maar het blijft gewoon zo lastig vandaar dat ik het ook even op Bokt vraag aan andere mensen!

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 21:41

Als je al die tijd bij deze instructeur hebt gelest, dan heeft die je dus niet geholpen. Je paard kan het, alleen jij hebt het niet geleerd. Ik zou zeggen: tijd voor een andere instructeur.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 21:41

Idd andere instructie

_hoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 21:42

misschien kan je iemand vragen dat die er op rijd die dan geen slechte gewoontes heeft

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 21:44

Tja, je hebt wel gelijk jouw rijstijl heeft gezorgd dat jouw paard zo loopt. Als jij je er van bewust bent en na 2 jaar niet verbeterd bent dan is je lesgever niet geschikt voor jou. Kan best een prima lesgever zijn voor andere mensen natuurlijk. Dus op zoek naar een andere die beter bij jou past en daar privelessen gaan nemen! Je weet in elk geval dat je paard talent genoeg heeft dus daar zal het niet aan liggen!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 21:46

Lot_Sem schreef:
Hallo,

Ik zit nogal met wat problemen. Ik heb sinds ongeveer een kleine 2 jaar een nieuw paard. Hiervoor had ik een ontzettend lastig paard en door dat paard heb ik heel wat slechte dingen aangeleerd en nu heb ik dit overgebracht op mijn nieuwe paard. Mijn nieuwe paard is al ZZ-licht geweest dus hij kan het allemaal wel. Alleen ik merk dat hij heel strak is geworden met zijn rug, hals enzovoort. Eerst was hij ontzettend los en deed hij het 'werk' zeg maar. Maar nu merk ik dat hij precies zo word als mijn oude paard en ik baal hier ontzettend van. Ik voel me heel schuldig want ik heb het gevoel alsof ik hem kapot rijd. Ik vind het zo moeilijk allemaal. Mijn paard denkt niet meer naar voren, loopt niet lekker, is strak in zijn rug en hals/hoofd enzovoort. Ik weet nog heel goed hoe hij eerst liep en hoe hij nu loopt.. Eerst kwam ik altijd met dikke winst thuis en nu nog vaak maar net winst. Ik baal hier enorm van omdat het mijn schuld is.. Ik ben zo bang dat hij net zo word als mijn andere paard. Dus hierbij zou ik jullie willen vragen.. Iemand tips hoe ik mijn paard weer kan reseten? Dat hij weer naar voren denkt en op zijn eigen benen loopt etc. Heeft iemand ook tips om zijn rug losser te maken en zodat hij zijn hals meer laat vallen enzovoort? En hoe ik al mijn slechte 'rij' gewoontes afleer? Alle tips zijn welkom, ik ben met alles blij :)

Alvast bedankt!

Je paard moet niet gereset! Jij moet worden gereset!
Dan kan je zelf anders gaan rijden en kan je paard weer dat doen waar hij goed in was.

Als je met beide paarden tegen hetzelfde probleem aanloopt zou ik toch eens om me heen gaan kijken voor andere instructie,
OF je moet van jezelf weten dat je zo eigenwijs bent dat je nooit naar je instructie luisterd en daar het probleem zit, dan heeft
ander instr. ook weinig zin. Wat ook nog kan is dat je gewoon het gevoel mist om een paard fijn te rijden en de snelheid,
dan is best wel voor een deel te leren, maar voor de ene ruiter veel moeilijker dan voor de ander.
Je hebt nu in ieder geval gevoelt hoe het kan zijn! Ga daar dan weer naar streven.

Lot_Sem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-13 22:20

Wat Sjolvir zegt klopt volkomen. Ik ben hier en daar best eigenwijs.. Maar mijn instructeur zegt inderdaad (en dat merk en weet ik zelf ook), dat ik soms een herl grove motoriek heb en soms net die snelheid mis. Soms ben ik er ook niet bewust van wat ik eigenlijk nou doe .d.p het paard en waarom. Ik geef erg veel onbewuste hulpen zoals veel been geven enzovoort. Daarom is mijn paard afgestompt en reageert hij niet meer op mijn hulpen en daarom loopt hij zoals nu. Ik hen gelukkig ook wel gevoeld hoe lekker die eerst liep dus ik weet hoe die ook kan zijn. Ik neem hem ook niks kwalijk. Iemand tips hoe ik mijn motoriek te paard kan verbeteren en meer bewust word wat ik nou eigenlijk doe enzo? Bedankt!

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 22:33

Iemand anders heeft met dit paard zz-licht gereden...werd gevormd ....zwakt nu al meer af en vervormd negatief...
Zo zie je maar weer...een paard vormen is moeilijk ....het op niveau houden nóg moeilijker !

Kun je les krijgen van deze persoon die dit paard zo goed kent ?
Zij ziet gelijk wat er fout gaat...kan jouw ws een heel stuk bijsturen of jouw vertellen dat je te hoog gegrepen hebt...!
Ook zou ze het paard even weer leuk aan het werk kunnen zetten...de knopjes even weer goed gebruiken...in de meeste gevallen is het dan opstappen en wegrijden.

Zoek uit wat en wanneer het fout gaat...niet alléén het rijden/werken met (tempo's) , longeren,maar óók alles eromheen...het omgaan met ...stal/paddock/wei, voer, dekens (warmhouden) enz.

Probeer jouw vorige paard te vergeten, dit is niet dat paard en dit paard heeft al laten zien en voelen dat het goed is/was, concentreer je op jezélf, de fout zit in jouw en dit paard wordt hier de dupe van als je er niet gauw aan gaat werken !!!
Werk eerst eens goed aan jezelf...want zoals jij het omschrijft zal je altijd tegen dezelfde problemen aanlopen als je dit nu niet veranderd/verbeterd/leert/afleert...bij iedere paard dus !

Welk niveau had je met je vorige paard ?
Hoelang heb je die gehad ?
Was dat gelijk al moeilijk of later ?
Kun je een kleine overzicht geven hoe dat is gegaan ?
Was dat paard verder wel goed ?
Probeer alles eens op een rijtje te zetten...misschien was het wel een domino-effect over en weer ...van het één kwam het ander....

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 23:30

Misschien moet je toch wat lessen gaan nemen bij een andere instructeur, helemaal niets mis mee om eens even te kijken hoe het dan gaat. Het is heel vervelend maar deze instructeur kan jouw dus blijkbaar niet voldoende helpen. Je kan toch best een keer of 4 bij iemand anders gaan lessen om een te kijken hoe dat voelt? Verandering hoeft niet slecht te zijn. Misschien kan iemand anders jouw wel op die wijze helpen dat jij je meer bewust word van wat je doet en het resultaat daarvan. Het is voor ons eigenlijk niet te doen om tips te geven daar heb je toch iemand bij nodig die jouw ziet rijden en ter plekke kan helpen. Zodat je het ook zelf gaat voelen en bewust worden.
Ik zou toch gewoon eens doen. Hoef je deze ook niet direct aan de kant te zetten, je zou bv 2x in de week kunnen lessen of de ene week bij de een en dan bij de andere, al hoewel dat ook niet altijd ideaal is. Maar misschien dat je dan zelf positief verschil gaat merken.

Lot_Sem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-13 06:57

Dat paard die ik hiervoor had was een erg goed paard en kon heel ver komen. Maar ik had daar de ervaring en potentie niet voor. Toen ik hem kreeg was hij 8 jaar en ik 13 en kwam net van mijn pony af. Je begrijpt wel dat ik toen niet voldoense ervaring had om een 8 jarig paard gelijk goed te rijden. Dat paard was erg heet en heel werkwillig maar ik kon dit niet hendelen. En zo werd ik steeds boos en bang en daarom ging het keer op keer mis. Dit was een super paars geweest voor een ervaren ruiter maar niet voor mij, en op hem heb ik allemaal slechte dingen aangeleerd. En daarom hebben wij toen een nieuw leerpaard voor mij gekocht die het boekje al uit had zeg maar. Maar nu merk ik gewoon dat hij met als mijn oude paard word en dat vind ik zo jammer en zonde. Maar de fout ligt bij mij want het paard kan het al.. Maar daarom zeg ik, dingen aanleren is makkelijker dan afleren. Ik zit hier echt heel erg mee en voel me vooral schuldig tegenover mijn paard. Het is zo moeilijk..

_hoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 06:58

zoals broadway zegt is het misschien een goed idee om te vragen of diegene die het paard tot dat niveau heeft gereden jou wil helpen met dat probleem. die persoon kent het paard toch beter dan je huidige instructeur lijkt me.
het idee van tigra vind ik ook wel goed dat je verschillende instructeurs uitprobeert dan kan je toch het verschil merken en kijken en voelen wie jou het beste kan helpen met je probleem

Lot_Sem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-13 07:06

Ja ik denk toch dat ik weer is een praatje ga maken met de oude eigenaar. Wie weet wil zij de knopjes er weer even opzetten enzovoort. Heeft iemand misschien nog wel tips om een minder grove motoriek e.d. te krijgen? Wel bedankt voor de tips die ik tot nu toe gehad heb!

Apochewinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 07:09

Dat je zelf het probleem voelt en onderkent, is denk ik al de helft van de oplossing.
Blijf niet hangen in het gevoel dat het jou schuld is, maar ga op zoek naar oplossingen! Probeer andere instructie, overleg met de oude eigenaar, pak eens andere beweging op (skaten, hardlopen, fietsen of shred bijv) zodat ook andere spieren in je lichaam aan de slag moeten.
Het is vaak het totaal wat bijdraagt aan de negatieve spiraal waar je nu in zit. Bewustwording en doelbewust aan de slag lijken mij de beste oplossing.
Succes!

_hoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 07:11

vertel eens wat precies je problemen zijn want het is al bijna onmogelijk om uit berichtjes tips te geven maar we hebben ook bijna geen informatie van wat precies je problemen zijn

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 07:16

Lot_Sem schreef:
Ja ik denk toch dat ik weer is een praatje ga maken met de oude eigenaar. Wie weet wil zij de knopjes er weer even opzetten enzovoort. Heeft iemand misschien nog wel tips om een minder grove motoriek e.d. te krijgen? Wel bedankt voor de tips die ik tot nu toe gehad heb!

Dit heeft weinig zin, de oude eigenaar krijgt het paard misschien wel weer aan het lopen zoals voorheen, maar jij hebt dan nog steeds niet geleerd hoe je dat doen moet. Het 'probleem' zit em niet bij het paard maar bij jou.

Een hele goede instructrice hiervoor is Zefanja Vermeulen (www.zefanjacoaching.nl). Ze geeft 2x per week les in het oosten van het land, ze woont zelf in de buurt van Utrecht, wellicht is ze ook bereid om naar andere delen van het land te reizen. Zij geeft les op basis van haptonomie en kijkt dus eerst naar de ruiter en zorgt ervoor dat die meer lichaamsbewustzijn krijgt. Volgens mij zou juist dat stukje heel goed voor jou kunnen werken.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 07:40

Ik ga mee met de vorige posts; Als je vorige paard zo liep en je huidige paard hetzelfde begint te doen is het tijd voor een change in mindset bij jou en zou ik je zeker een andere instructrice aanraden.
Ongewenst aangeleerde trucjes zijn af te leren, als je jezelf er maar op blijft focussen. Als jij op je paard stapt en je alleen maar richt op het voorwaartse (waar je imo je training mee begint) kan je toch in de gaten houden wanneer je been geeft en wanneer niet?

Verder is het inderdaad helemaal niet nodig om je paard te resetten maar moet jij leren om correct te rijden. Het kan helpen om een bijrijdster te vinden die bijvoorbeeld 2 a 3 keer per week rijdt, om je paard als het ware te onderhouden (stabiel houden of verbeteren). Op die manier zal jouw paard minder stram, traag, stug, etc worden dan bij jou en wordt het voor jou makkelijker om jezelf te verbeteren omdat je minder op je paard hoeft te letten.

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 09:26

fjordina...je moet twee kanten op denken ! Uiteraard help je het paard als het weer teruggaat naar waar het fijn ging...nu zakt het paard alléén maar weg en kan deze manier van rijden funest zijn voor allebei !
Verkeerd rijden/lopen is vervormen...en spieren en pezen kunnen wel degelijk blijvend negatief vervormen en dan is er absoluut géén weg meer terug....komen er blessures en ongevallen of beiden vallen stil....!

Het paard gaat haar spiegelen ....zij spiegelt het paard duidelijk niet !
vertrouwens questie..angst/boosheid/niet stipt genoeg !...eigenwijsheid...vanuit het lichaam afwijkend van amazone ???
Ik denk van alles een beetje...

Zorg dat je paard weer in conditie komt, vraag de vorige eigenaar, niks mis mee, je wilt het beste voor jullie allebei....dat scheelt al een heleboel !
Werk vandaaruit naar jouw eigen koers ,die je wilt varen...ieder paard is weer anders, van iedere paard in combinatie met en ruiter/ amazone kun je een lering trekken....wat goed voelt meenemen in je leerweg !
Blijf vooral je gevoel volgen,zoals je nu ook doet, dan kom je verder als je óók naar oplossingen gaat zoeken
Leerzaam en uitnodigend en goedvoelend is vooruitstrevend !
Zoals het nu gaat komen jullie echt niet verder....is het inderdaad zielig voor dit paard....
Ga ervoor, haal uit het negatieve het positieve nu het nog kan !!!

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 09:39

Instructrice zal niet helpen, als het probleem in je eigen lichaam zit: je geeft aan dat je een grove motoriek hebt en niet snel genoeg bent in je beweginingen.
Dan moet je je lichaamsbewustzijn opbouwen: denk eens aan Pilates, Feldenkrais of yoga. Daarmee leer je je eigen lichaam goed voelen en besturen.

Ik ben net als jij namelijk, alleen op een veel lager nivo :D
Ik ben lessen Feldenkrais gaan volgen: een methode om te leren leren met je lichaam. En dat werkt.
Met een van de manegepaarden waar ik altijd giga moeite mee had merkte ik 100% verschil.
Eerst moest ik hem de wending in trekken en stompen. Nadat ik op zijn Feldenkrais alleen aandacht gegeven had aan mijn zitbeenknobbels, en vervolgens alleen maar dacht dat ik nu eens moest beginnen met wenden, volgde het paard soepel, in feite zonder dat ik bewust iets gevraagd had.
Ok, dat lukt niet elke keer. Maar mijn ervaring is: als ik met aandacht mijn eigen lichaam gebruik, dan volgt mijn paard zonder spanning en vloeiend mijn bewegingen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 10:21

Lot_Sem schreef:
. Ik zit hier echt heel erg mee en voel me vooral schuldig tegenover mijn paard. Het is zo moeilijk..

Dat begrijp ik maar het is wel zaak om hier niet in te blijven hangen. Zie het als startpunt, iets waarop je gaat verbeteren!

Dus stap 1: ANDERE JUF, stap 2: na 5 lessen evalueren of er vooruitgang zit in jouw en in het paard (niet eerder, alles heeft een kans nodig). Als niet, gesprek aangaan met de juf. Hoe ziet deze het? Waar zitten je problemen en ziet hij/zij mogelijkheden om jou te verbeteren. Als nee, niet iedereen combineerd immers, dan op zoek naar een andere. Als eens een centered riding juf gehad? Misschien is de richting klassieke dressuur wat voor jullie?? Het label maakt geen ene donder uit. Alles eindigd, als goed gedaan, bij alle methoden met een soepel gehoorzaam paard onder een fijne ruiter en vanuit daar kun jij vervolgens weer terug je eigen pad volgen. Bijv richting de spring of dressuur wedstrijden.

You Go Girl!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 10:32

Hoi Lot-Sem,
in aanvulling op Dammie: ik heb een tijd "lessen" Alexandertechniek genomen. Wisselend stond ik, zat ik, lag ik op de bahandeltafel en... zat ik in een zadel in haar werkkamer.
Yoga doe ik aljaren, met veel plezier!
En ik doe ook graag de oefeningen uit de 2 boeken van "Centered Riding".
Dit zijn allemaal varianten op min of meer hetzelfde thema.

Omdat er een punt was, waar de Alexandertechniek mij niet voorbij kreeg, ben ik op gegeven moment naar het INPP gestapt (gewoon even google.n) en dat heeft wonderen gedaan voor mijn grove motoriek.
(Waar het INPP over gaat, is dat je gewone motoriek "gestoord" kan worden door oude resten van oude reflexen. Dus voortdurend, als een paard mijn rechterheup optilde, werd dat oude reflex actief (...niet dat ik dat wist, maar "gewoon stil, diep en ontspannen zitten" dat wilde maar niet lukken). Toen dat oude reflex weggewerkt was, ging er een wereld voor me open.)
En idd: je eigen lichaam goed leren voelen en besturen - daar draait het om.

Ooit kwam er een groepje leerlingen Alexandertechniek bij mij op de manege.
Ik heb gezien (welke emoticon past ier nou!?) dat iemand die niets van paardrijden wist (maar al een tijd die lessen volgde) op paard stapte (aan de longe) docent achter haar - en na een kwartiertje kon ze zelf op dat paard zitten, in stap galop en draf, alsof ze al jaren reed! Keurig in balans, soepl, ontspannen...
...zucht. Zo had ik het wel willen leren!!

Inclusief, wat ik ook las: "leren om niets te doen".
Ooit reed ik een traag paard, en dan sluipt dat "constante drijven" er zo in. echt een gewoonte, waarvan je moet afkicken!

Lot_Sem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-13 10:35

Allemaal bedankt voor de tips. Ik ga met de oude eigenaresse praten en ik ga ook andere sporten zoals hardlopen en yoga proberen. Hopelijk kan ik dan toch mijn motoriek verbeteren en hopelijk word ik me ook meer bewust wat ik nu eigenlijk allemaal doe. Ik hoop dat de oude eigenaresse mij zou willen helpen want zij kent het paard en is al met hem ZZ-licht geweest. Ik voel me ook best banketstaaf tegen haar want ik heb tenslotte wel haar oude paard zo stug en alles gereden. Ik heb soms geen gevoel met paardrijden en ik ben me soms ook niet bewust van wat het paard mij nou aangeeft enzo. En fjordnina, ik denk dt ik zo'n lesje zeker is ga proberen! Bedankt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 10:36

Ik vraag me af, jouw instructrice zegt dat je soms te laat bent etc maar helpt ze je ook duidelijk met dit probleem? Leer je te voelen? Leer je in te zien wanneer je wat verkeerd doet? Blijf je bezig met de basis?

Lot_Sem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-13 10:38

Janneke2, hoe heb jij dat drijven afgeleerd? Het word inderdaad een gewoonte. Ik let er soms heel erg goed op en 5 minuten later drijf ik weer bijna elke pas.. Ik doe het onbewust want het is echt gewoon een vervelend aanwensel geworden.