Mijn Haflinger

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Knhschick

Mijn Haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-13 20:17

Hoi ,
ik heb een haflinger maar zoals je weet zijn het niet echt wedstrijd pony´s.
Maar ik wil dus wel heel graag wedstrijden rijden !
Alleen ik kan misschien wel een beetje dressuur wedstrijden rijden ,
maar dan is het probleem dat ik mijn pony te sterk is !
ik kan haar niet houden als ze haar zin wil doordrijven wat moet ik dan doen ?
moet ik haar zin geven ? want hoe hard ik ook trek ze gaat door tot ze haar zin
heeft! ik probeer dat ook maar mijn lukt het niet ...
En als ik dan met een vriendje door de bossen ben dan , gaat mijn pony meteen het
tempo volgen maar dan sneller ! Gaat de ene pony in galop gaat de mijne in ren-galop!
Wat moet ik dan doen ik kan haar niet houden ze is zo sterk...
Ik heb er al eens over gedacht om hem te verkopen maar mijn ruintje is mijn alles en ik zou
hem nooit meer kwijt willen ! Wat moet ik doen ?^

Alvast bedankt als je gereageerd hebt ! :)

Mijati

Re: Mijn Haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 20:26

Zoek een goede instructeur, die jou leert baas te zijn over je pony.
Het is echt niet nodig om het er in te slaan of zo, maar je pony accepteert je niet als leider.

Knhschick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-13 20:41

Ja ik wil ook graag les maar we kunnen we een pony nog maar net betalen en les erbij is veel te duur , er is sowieso in de omgeving van den haag geen goedkope les te vinden eigenlijk bijna geen les of manege ofzo in den haag.
dus dat is dan ook weer een probleem

tossielove

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 20:46

Als je geen les kunt nemen, loop je bij iedere pony vast denk ik..
Om dan toch nog een poging te wagen, zou je met grondwerk kunnen beginnen, zodat jou paard jou als leider gaat zien, en graag naar jou wilt luisteren. Blijven trekken werkt trouwens ook niet. Daar worden ze aan gewend zodat ze niet meer luisteren.

Knhschick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-13 20:52

tossielove schreef:
Als je geen les kunt nemen, loop je bij iedere pony vast denk ik..
Om dan toch nog een poging te wagen, zou je met grondwerk kunnen beginnen, zodat jou paard jou als leider gaat zien, en graag naar jou wilt luisteren. Blijven trekken werkt trouwens ook niet. Daar worden ze aan gewend zodat ze niet meer luisteren.

Oke dankje

Edisons

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 20:54

Vooral niet trekken en gaan grondwerken, duidelijk maken wie de leider is.

Samantha_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 11:33

Diep gaan zitten, pompend remmen, op volte sturen (als je de ruimte hebt). En vooral oefenen met ontspanning, dus de druk van de teugels halen (wel contact houden) en dan het tempo gelijk houden.

Wat ook helpt (ok op wedstrijden mag het dan niet maar ja, om te oefenen kan je het nu misschien best gebruiken en dan langzaam afbouwen) is ondersteunen met een stemhulp.
Dan oefen je eerst op de grond ernaast het stemcomando en als ze snapt wat je bedoelt dan begin je bv onder het zadel in stap , dan geef je de hulpen (diep zitten, rustige ophouding en opsluiten tussen je benen en handen) en geef je het stemcommando. Hopelijk legt ze de connectie en wordt het geen teugeltrekwedstrijd (mag je raden wie er dan wint ;) ) En uitgebreid belonen als je hafje luistert.

Je moet dan zelf bepalen welke commando's je wilt gebruiken en kies verschillende voor verschillende situaties (dus voor stap - halt een andere dan van draf - stap of van snelle draf - rustige draf).

Ok, voordat Bokt over me heenvalt dat je het rijtechnisch op moet lossen, ik ben maar een simpele recreatie ruiter en vind het fijn dat mijn paard gewoon op stemcommando alles doet en ik lekker met ontspannen teugels kan rijden en niet hoef te hangen of trekken. Mijn advies is gewoon bedoelt dat TS haar teugel/zit/been hulpen kan ondersteunen en dan dat later kan afbouwen omdat het nu eenmaal met dressuurwedstrijden niet mag. Want als een hulk aan te teugels blijven trekken, daar is TS heus wel achter, dat werkt alleen heel goed om het paard een harde mond en sterke nek te bezorgen.

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 11:34

Een goede instructeur zou je vast goed kunnen helpen! Succes

Edit; lees nu dat je het kwa financien krap is. Dan denk ik dat wedstrijd rijden knap lastig word, want dan zul je nog wel tegen meer rijtechnische problemen aanlopen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 11:37

Wedstrijden rijden kost ook geld. Dus ik weet niet in hoeverre dit een serieus doel is maar als je dat echt wil moet je echt gaan lessen wil je toch met succes wat wedstrijden rijden.
Daarnaast denk je ook verkeerd. Hoe harder jij tegen je paard in gaat hoe harder je paard in verzet gaat. Met kracht win je nooit want een paard blijft altijd sterker. Dus dat is al een ding dat je ander moet gaan zien en doen.

Dus als je echt wedstrijden als doel hebt zul je toch dat doel voor je uit moeten schuiven en eerst zorgen dat je les gaat krijgen om de basis in ieder geval op orde te krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 16:29

Mijn advies is ook echt lessen te gaan volgen, een instructreur kan je helpen en ook voorbereiden op de wedstrijden. Ikzelf denk dat niemand wedstrijden rijdt zonder te lessen! Voor een wedstrijd moet je trainen, niet alleen met de paardensport maar kijk ook maar eens naar de andere sporten.
Om met grondwerk te beginnen vind ik een goede tip omdat je pony jou niet als leider accepteerd. Verder wens ik je heel veel succes!

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 16:35

Als mijn hafje op hol springt, is er ook niks dat haar tegen houd!
Maar, dan heb ik daar samen met mijn instructeur iets heel goed opgevonden.
Een flexi, Waarbij je je paard heel kort omdraait met behulp van je teugels. Je laat de ene teugel bijna los, en trekt aan de andere teugel, en breng die naar je heup, geen enkel paard (normaal gezien toch) Kan dan nog door galloperen. Probeer dit zelf ook niet meteen, Je moet eerst wel erg goed weten waarmee je bezig bent en zorg dat je paard geen pijn in de mond krijgt.

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 19:47

Om aan KNHS wedstrijden deel te kunnen nemen moet je lid zijn van een rijvereniging die is aangesloten bij de KNHS en heb je een startkaart nodig. Ik was rond 80 euro kwijt voor startkaart en 50 voor het KNHS lidmaatschap bij de rijvereniging waar ik lid van ben. Per proefje ben je 8 tot 10 euro kwijt.
Ik zou toch echt les nemen zodat je kan leren om hem de baast te zijn. Nu is hij de baas over jou. Ook grondwerk lijkt me goed.

_hoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 19:57

hem zijn zin geven moet je echt niet doen hij gaat alleen maar veel meer de baas spelen als dat hem lukt. hard aan de teugels gaan trekken heeft totaal geen zin hij zal alleen maar harder tegen je in gaan. grondwerk kan wel helpen dat hij jou als leider gaat zien. maar ik denk dat je het best kunt gaan lessen want hier wordt je denk ik ook niet echt blij van als hij te sterk is en net zo lang door gaat tot dat hij zijn zin krijg. een instructeur kan je helpen dat jij de baas wordt. en als je echt wedstrijden wilt rijden is het wel handig als je les hebt

Dyanne_z

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 22:04

Met een haflinger kan je prima dressuur rijden. Misschien kan je zelf een bijbaantje nemen om de lessen te bekostigen?