Superlief paard en onervaren ruiter zoeken hulp

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fleur40

Superlief paard en onervaren ruiter zoeken hulp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-13 07:49

Hallo,

Vorig jaar kreeg ik van mijn partner een paard.
Hij is zelf een ruiter en dacht dat het leuk zou zijn om dit samen te kunnen doen.
Ontzettend lief van hem, maar.....

a. ik had nooit echt paardgereden.
b. na een jaar te rijden, heb ik het nog niet echt onder de knie.
c. ik ben ontzettend van mijn beestje gaan houden en heb dus nu een probleem.

ik ben er van overtuigd dat de beste rijders zijn geboren met een paard tussen de benen.
Helaas, ik ben 40 en heb die jarenlange ervaring niet, en moet dus vanuit niets beginnen.
Mijn paard is 14, superlief ventje en actief als de beste.

Hij wil wel, maar kan niet, ....dankzij mij vrees ik. Ik lees zo vaak verhalen over het feit dat je je paard ook kunt blokkeren als je het niet goed berijdt...
Dat begint nu het geval te worden denk ik.

Als ik ontspan zoals mijn leraar me zegt dat ik moet doen, en met iets of wat lossere teugels rij, verlies ik compleet controle over hem, (zeer slechte been sturing, ik weet het). Zodra ik hem wat strakker (korter) hou kan ik echt merken dat hij dat niet fijn vindt en schud hij veel met zijn kop.
Mijn vraag (1 van de zovele): waar begin ik als ik hem wil laten ontspannen. Hoe leer ik hem dat, of beter gezegd, hoe leer ik mezelf mijn paard ontspannen te laten rijden??
Misschien helpt het als ik erbij zeg: Ik woon sinds vorig jaar in Denemarken, en ja ik krijg wekelijks lessen, maar doordat het niet in mijn eigen taal is, geloof ik dat het moeilijk is om "dat gevoel" te vinden....
Ik wil niet opgeven met hem, ik hou teveel van hem. Ik ben gewoonweg niet goed genoeg voor hem.
Iedereen in de stal praat over hem als over een "moeilijk, zwaar" te berijden paard, ik geloof niet in moeilijke paarden....wel in moeilijke ruiters.

Ik ben behoorlijk radeloos, en zou het echt op prijs stellen als er iemand (in mijn eigen taal) me hierbij zou kunnen helpen.

Hug Fleur

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 07:52

Waar woon je? :) Edit: sorry :o zag het niet tussen de overige tekst. Denemarken
Laatst bijgewerkt door Locanda op 14-04-13 07:54, in het totaal 2 keer bewerkt

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 07:52

Hoi
In welke plaats zoek je hulp? Dan kunnen meer mensen antwoorden.
Goed dat je niet op geeft. Nergens voor nodig.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 07:53

Locanda schreef:
Waar woon je? :)

In Denemarken ;)

TS wat goed van je dat je hulp zoekt, je zegt dat je man ook ruiter is, kan hij je niet helpen?

fleur40

Re: Superlief paard en onervaren ruiter zoeken hulp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-13 07:56

Well, hij is ruiter maar heeft een "part" (iemand die part-time zijn paard berijdt) voor zijn paard omdat hij in de wintermaanden niet wil rijden...
Hij is ook van plan te stoppen....ik kan dat niet, ik hou teveel van mijn beestje om er mee te stoppen...het is geen auto die je doorverkoopt...voor mij is het mijn beste vriend....
Wou alleen dat ik een beter vriendje voor hem kon zijn...

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 07:57

Voor door de computer: Geven ze daar geen zitlessen? Paard aan de longe, jij enkel leren richten op een onafhankelijke zit. Dus kunnen rijden zonder je teugels voor evenwicht te gebruiken. Edit; je kan de zoekfunctie even gebruiken voor 'onafhankelijke zit' de volledige uitleg.

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 08:02

A horse doesn't care how mutch you know, untill he knows how mutch you care. (Parelli)

Je bent onervaren, maar bereid te leren. Zoek gewoon professionele hulp en evt een instructrice in je moedertaal en dan komen jullie er wel..

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 08:04

TS, je rijdt pas een jaar. Dan kan je van jezelf niet verwachten dat je al goed rijdt. Blijf lekker rijden en lessen en zorg goed voor je paardje. Hij vergeeft het je vast wel dat je het nu nog niet zo goed kan.
En die teugels moeten niet los en niet strak. Houdt op een vriendelijke manier contact met de mond en probeer je handen goed stil te houden.
Succes en geniet van je paard!

fleur40

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-13 08:06

Ik heb vandaag een les. Dat ga ik vragen. Ik heb inderdaad zitlessen nodig, en vooral voor mijn benen....
Ik kom hier vandaag na de les nog op terug... Dank je voor je tip!!!
Gr. Fleur

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 08:10

Ik ga mee met wat Sammyoo zegt: geef het tijd, veel tijd en daardoor een kans. Gedurende de lessen leer je de (paardenvak)taal ook meer begrijpen. De puntjes op de "I" komen vanzelf wel.

fleur40

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-13 09:11

Vorig jaar, vlak voordat ik hem kreeg is hij een week in de handen geweest van een zeer ervaren ruiter. Zij traint paarden voor haar vak, maar blijkbaar is alles wat hij geleerd heeft verdwenen.
ik heb zojuist mijn leraar gevraagd om te beginnen met de basics. (ik krijg al een half jaar les van hem) Vooral met de zitoefeningen, hij was daar erg blij mee en zei: ik weet precies wat je nodig hebt, maar dat zal erg zwaar worden voor jou en je mag pas stoppen wanneer ik het zeg :-) Dat gaat me een les worden vandaag....
Mijn paard staat bekend als een zeer moeilijk te controleren paard met een eigen wil en bovendien bang van alles... Het enige wat ik het laatste jaar met hem bereikt heb is de intense band tussen ons. Hij volgt me overal, en als hij mijn autootje ziet aankomen als hij in de wei staat, komt ie aanlopen... Dat maakt van mij natuurlijk geen goede ruiter.... ik weet dat ik goed voor hem ben, zolang ik naast hem sta....nu ga ik vandaag proberen daar verandering in te brengen...want mijn partner begint al voor te stellen een ander paard te kopen....
Iedereen geeft op met hem, en dat is nu net mijn zwakte....ik kan hem niet opgeven...hij is daar veel te lief voor...

Well, ik hoop vanavond beter nieuws te kunnen brengen :-)

thanks voor de reacties ..

gr Fleur

fleur40

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-13 09:21

[img]IMG_0381.jpg[/img]

Hier een foto van mijn beste vriend...:-

Oeps, dat gaat niet....hoe kan ik een foto plaatsen?

gr. fLEUR

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 09:24

Je kan even lezen bij je naam rechtsboven, onder 'help' je code lijkt mij erg kort en onvolledig. :)

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 13:45

OPG --> RT-P

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 13:49

Heb je al gronwerken gedaan samen?

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 13:50

Het is goed dat je wilt leren. Dat is het allerbelangrijkste! Waar een wil is, is een weg.

Misschien helpt het als je een ervaren ruiter zoekt die jouw paard één of meerdere keren wilt rijden per week. Zodat hij/zij toch wat meer wordt uitgedaagd, misschien wat meer wordt opgevoed en lekker zijn kop kan leegmaken tijdens bijvoorbeeld een fikse galop buiten. Veel paarden knappen daar van op en zijn daarnaar voor de eigen ruiter beter te controleren/rustiger/makkelijker te rijden.

Verder terug naar de basis en doorzetten. Je kunt het wel!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 13:56

Laat je man hem ook eens rijden, en sorry dat ik het zeg, je klinkt als een 12 jarige penny, niets mis mee maar probeer ook weer niet te overdrijven. Een paard is geen mens en kan ook bij een ander heel gelukkig worden en de meeste paarden lopen achter mensen aan, altijd kijken of er wat te halen valt. Mocht je toch door willen zetten dan kun je misschien voor iemand die goed kan rijden en les kan geven een week gratis verblijf aanbieden met eten in ruil voor een week intensief les. Daar kun je veel van opsteken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 13:59

bigone schreef:
Laat je man hem ook eens rijden, maar je bent zelf man en sorry dat ik het zeg, je klinkt als een 12 jarige penny,

Volgens mij klopt het niet in het profiel. Ben nog geen man tegengekomen die Fleur heet :D

@TS: ga zitlessen nemen en even rijden op een paard die wel een degelijke basis kent. Want ik denk dat er ook wat aan het paard bijgeschaaft moet worden voordat jij daar nog wat van kunt leren. Daarna zitlessen op je eigen paard (aan de longe) en kijken of je zit beter wordt. Krijg de indruk dat je bezig bent om je aan die teugels vast te houden, en daar zijn ze niet voor.

fleur40

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-13 14:51

Zo, mijn les van vandaag zit erop.

Het is super gegaan, niet makkelijk maar goed.
We zijn begonnen met de basis. Stap en draf zonder gebruik van de teugels, en na zo'n 10 minuten moest ik ook mijn beugels inleveren.
Wat een ervaring....

Wel jammer dat bij het teruglezen van het forum ik blijkbaar klink als een 12 jarige penny....correctie een 12 jarige mannelijke penny...
Ik vind het zelfs een beetje beledigend, blijkbaar heb ik iets verkeerd ingevuld in mijn profiel. Vervolgens ben ik een kinderlijke man....vreemd hoor.
Ik sluit hier mijn profiel en zal het verder wel uitzoeken.
Bedankt voor de andere reacties,

gr Fleur

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 15:05

Het is niet leuk hoe je behandelt bent, ik wil je succes wensen met je paard.

fleur40

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-13 15:15

Cassidy schreef:
Het is niet leuk hoe je behandelt bent, ik wil je succes wensen met je paard.

Dank je :-)

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 15:16

Cynthiaaapje schreef:
A horse doesn't care how mutch you know, untill he knows how mutch you care. (Parelli)..

Oei, wat fout gequote.
En dan bedoel ik nog niet eens de typefouten :D

fleur40

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-13 15:20

zap schreef:
Het is goed dat je wilt leren. Dat is het allerbelangrijkste! Waar een wil is, is een weg.

Misschien helpt het als je een ervaren ruiter zoekt die jouw paard één of meerdere keren wilt rijden per week. Zodat hij/zij toch wat meer wordt uitgedaagd, misschien wat meer wordt opgevoed en lekker zijn kop kan leegmaken tijdens bijvoorbeeld een fikse galop buiten. Veel paarden knappen daar van op en zijn daarnaar voor de eigen ruiter beter te controleren/rustiger/makkelijker te rijden.

Verder terug naar de basis en doorzetten. Je kunt het wel!

Ja ik ga op zoek naar iemand die me hier mee kan helpen.

Thanks

superrobke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 15:37

hee fleur,

Nou niet gelijk weg gaan hoor, ik ben anderhalf jaar geleden ook weer begonnen met paarrijden , had dat wel eens gedaan toen ik een
jaar of 30 was, maar had er toen geen tijd voor.

Als je wat ouder (ik ben nu 47 ) dan gaat alles niet meer zo soepel en duurt het allemaal wat langer , teminste bij mij wel.
Vroeger was ik al een stijve hark, en ik kan je zeggen dat het er niet beter op wordt :D

Ik ben er ook een paar keer af getetst, en dan duurt het gewoon wat langer voor dat de pijn weg is. :(
De winter is nu voorbij en heb al weer een paar keer heerlijk gereden. Eind deze maand komt het paardje van mijn vrouw naar huis
en dan probeer ik gewoon een keer of 3 in de week te rijden, das goed voor de spiertjes zou ik maar zeggen. :j

Dus Fleur, ik zou zeggen kom op je wilt leren en je hebt een lief paard dus jij komt er wel.
gewoon door gaan en voor dat jij 47 bent rij je als de beste .

succes /3

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 16:33

Dees schreef:
Cynthiaaapje schreef:
A horse doesn't care how mutch you know, untill he knows how mutch you care. (Parelli)..

Oei, wat fout gequote.
En dan bedoel ik nog niet eens de typefouten :D

Engels is niet mijn sterkste punt. Het gaat mij er om dan TS weet dat het een paard absoluut niet boeit of je nou beginner bent of niet, maar dat het voor het paard belangrijker is dat je om hem geeft en hem goed verzorgd. Ze wil leren dus dat is het belangrijkste..