ik ben vreselijk onzeker als ik op mijn paard klim. M'n knol is echt een lieverd, daar niet van, maar ik ben veel banger voor het feit dat ik haar misschien pijn doe of helemaal niet goed rijdt. En veel meer vertrouwen krijg ik ook niet van het topic Aan de teugel, want als ik het daar zo goed lees, mishandel ik mijn paard? Ik heb geen recente foto's maar ik weet wel dat als ik nu vertel hoe ik rijd, jullie me vast haten
Ik zal wel vertellen hoe een gewone dressuurtraining er bij mij uitziet:Ik begin met oprijden en tegenhouden, gewoon lekker actief stappen en wat draven, lang teugeltje, telkens wat korter pakken tot ze echt lekker loopt, en dan wil ik haar nog ontspannen krijgen, en ontspannen paard gaan lekker met een rechte rug lopen, hoofdje laten zakken ect, want Misty houdt haar hoofd soms nog wel eens haast horizontaal, voor haar loop een verticaal hoofd veel lekkerder. Een vriendin die een paar paarden rijdt en haar eigen paard, geen makkelijke, geeft gehad, kwam laatst een soort 'lesje' geven. Ze legde me uit dat ik eerst wat overgangen moet rijden en dat gaat gepaard met het druk geven, voor een ontspannen paard. Dus ik moet druk zetten op mijn buitenteugel, en de binnenteugel ontspannen en spannen. Ondertussen rijd ik de achterhand er lekker onder zodat ze fijn beweegt, en als haar hals en rug nou ook in een lijn staan dan loopt ze helemaal top! Ik ben dan ook gauw tevreden en als ze dan een tijdje zo heeft gelopen, weer even stappen met lang teugeltje, alles rustig aan, langzaam opbouwen.
Klinkt prima, toch? Ik ben geen gemene ruiter (vind ik), maar bij dat topic van Aan de teugel, noemen ze druk geven en spannen-ontspannen met je hand 'zagen' (niet aanvallend voor jullie bedoelt, absoluut niet) en ik wil allesbehalve mijn paard pijn doen. Het punt is, ik ben heel onzeker en laat over me heen lopen. Ik neem het niet op tegen mijn instucteurs op de manege en dit meisje, ik doe wat ze willen en maak ze tevreden. Maar het voelt niet goed, het voelt dankzij bokt alsof ik mijn paard pijn doe.
Ik wil hiermee bokt niet de schuld geven ofzo, maar ik ben net 12, wil gewoon een fijn ritje en waarbij Misty net zo ontspannen kan zijn als ik. Ik snap dat jullie nu denken: Je wilt dus alleen maar een krul in die nek, maar nee! Ik wil dat Misty fijn ontspannen is, we lekker kunnen rijden en het voor zowel haar als mij leuk is.
Nu kun je via de computer niet direct alles perfect gaan leren, maar ik zou het in ieder geval op prijs stellen als jullie me tips kunnen geven of gerust kunnen stellen dat wat ik doe, geen wereldramp is, maar helemaal niet zo erg als dat ik nu denk dat het is, omdat ik op bokt toch wel lees dat dit echt not-done is.
Sorry voor dit zeikverhaal, als jullie me nu penny vinden als 12-jarige kleuter.. Denk wat je wil, maar ik meen dit serieus en hoop echt dat ik hier wat van opsteek.
Pff, wat lucht dit op. Bedankt voor het lezen! xx
! Als ik mijn paard nageeflijk wil laten lopen. Neem ik meer druk op mijn teugels, rijd hem naar voren en hup hij ontspant! Niks mis mee dus met extra druk op je teugels. Heel goed zelfs!