Oefeningetjes losmaken paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jumpiewumpie

Oefeningetjes losmaken paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-13 14:30

Beste Bokkers

Heeft iemand nog effectieve oefeningen om je paard links losser te krijgen? Ze loopt dan vaak als een 'blokje' door de wending. Stellingen op de lange zijden helpen wel, maar als ik een slangenvolte wil rijden, maar bij het omstellen van rechts naar links loopt het fout; ik probeer immers buitenteugel en binnenbeen eraan te houden maar zonder mijn binnenteugel loopt ze dan nog steeds niet met die correcte lengtebuiging en stelling. Op de kleine volte doet ze het dan weer wel goed, het is vooral een probleem bij het omstellen.

Dus iemand nog ideetjes?
Ze is nu trouwens een 8 maand onder het zadel en kent de basis :)

Groetjes!

Angela

Re: Oefeningetjes losmaken paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 14:54

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-13 15:20

Angela schreef:
Lees het artikel "stellig over stelling" door Anne Muller eens: http://www.akasha-rijkunst.nl/downloads ... elling.pdf

Heel interessant artikel! Ik zit in dat geval dan met, hoe zij het definieert, een bewegingsprobleem, maar hierbij geeft ze geen oefeningen die kunnen helpen? Of heb ik erover gelezen?

Evi_Ibisco

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 08:49

Ik heb van mijn dressuurlesgever een goede oefening hiervoor. Rij van A naar C, kijk zelf goed naar C zodat je rechtop zit. Maak dan kleine bogen over de middellijn. Dus een boog naar links, een boog naar recht, terug naar links, ... Je hoeft niet tot helemaal op de hoefslag te draaien. Dit maakt je paard erg los in de rus en zorgt voor een goede ontspanning. je paard zal vanzelf met zijn hals naar beneden gaan, als hij dit doet geeft dan ook j terugels wat mee.

xGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 09:47

Als je een slangenvolte wilt rijden en je paard is hard in z'n mond en wil dus niet stellen, maak dan een kleine volte naar de kant waarnaar je normaal gezien zou stellen. Bv.: ik maak mijn eerste boog en stel naar links en mijn paard is hard, maak ik een kleine volte en probeer zoveel mogelijk stelling naar links te vragen. Komt hij na één volte niet los, gewoon voltes blijven maken. Is hij na een aantal voltes los, ga je gewoon verder met je slangenvolte. Is hij op de rechter stelling terug hard, maak je opnieuw voltes maar dan naar rechts. Dit lijkt misschien een beetje vreemd, maar voor mij is dit wel de beste oplossing.
! Het moeten wel kleine voltes zijn, van 5m of zo. De grote die je maakt bij A of C zullen niet veel (of niets) uithalen.

gipsycob

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 11:41

Is je paard al eens bij de tandarts geweest? Je zegt dat het paard hard in de mond is. Neemt ie het bit wel aan? Wil hij het bit loslaten etc. Wanneer dat allemaal voor elkaar is, dan pas kun je met stelling beginnen. Verwacht niet dat het na 3x rijden goed lukt, dit vergt oefening en techniek van zowel ruiter als paard.
Hoe lang is je paard al onder het zadel, loopt ie in balans en op zijn eigen benen? is ie aan het been.

Ik vind het lastig om hierover wat te zeggen, aangezien ik jullie niet heb zien rijden en dan kan ik niet de oplossing hier op papier neerzetten.

Voltes vergroten en verkleinen is ook een goede oefening.

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 12:23

slangenvoltes rijden en kleine voltes daarin rijden. heeft bij mij veel effect gehad

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-13 12:24

gipsycob schreef:
Is je paard al eens bij de tandarts geweest? Je zegt dat het paard hard in de mond is. Neemt ie het bit wel aan? Wil hij het bit loslaten etc. Wanneer dat allemaal voor elkaar is, dan pas kun je met stelling beginnen. Verwacht niet dat het na 3x rijden goed lukt, dit vergt oefening en techniek van zowel ruiter als paard.
Hoe lang is je paard al onder het zadel, loopt ie in balans en op zijn eigen benen? is ie aan het been.

Ik vind het lastig om hierover wat te zeggen, aangezien ik jullie niet heb zien rijden en dan kan ik niet de oplossing hier op papier neerzetten.

Voltes vergroten en verkleinen is ook een goede oefening.

Haar tanden zijn inderdaad al eens gecontroleerd. Het is misschien fout overgekomen, maar ze is verder heel soepel in extreem gevoelig in haar mond. Dat is zowel een voordeel als een nadeel, het is erg moeilijk om een constante aanleuning te bekomen maar langs de andere kant heb ik geleerd veel op mijn benen te rijden en mijn handen stil te houden. Ze is ook aan het been etc., ze loopt in galop af en toe nog wat op de voorhand, maar daar trainen we op. Het grote probleem is vooral het omstellen, en het rijden van voltes in galop (linksom).

Ik moet wel zeggen dat het elke keer betert, en ik kan best voltes van 5 meter rijden met haar in galop, maar dan wel zonder stelling (dus ook geen buitenstelling, gewoon 'recht') Als ik haar dan in stelling heb, dan moet ze heel hard werken om de kleine volte in galop uit te komen. Dan heb ik het hier enkel over linksom.

Binnenkort open ik nog wel eens een topic over haar :j

NB: dat met die slangenvoltes met kleine voltes erin, daar ben ik mee bezig! (Al zijn slangenvoltes wel moeilijker aangezien er een parcours staat in onze piste :') )

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-13 12:25

Evi_Ibisco schreef:
Ik heb van mijn dressuurlesgever een goede oefening hiervoor. Rij van A naar C, kijk zelf goed naar C zodat je rechtop zit. Maak dan kleine bogen over de middellijn. Dus een boog naar links, een boog naar recht, terug naar links, ... Je hoeft niet tot helemaal op de hoefslag te draaien. Dit maakt je paard erg los in de rus en zorgt voor een goede ontspanning. je paard zal vanzelf met zijn hals naar beneden gaan, als hij dit doet geeft dan ook j terugels wat mee.

Ga ik eens proberen! Bedoel je gewoon 'golven' maken?

Evi_Ibisco

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 13:36

ja dat bedoel ik en je moet er echt op letten dat je goed vooruit kijkt want ik keek onbewust bij het afwenden schuin naar beneden en dat brengt je paard uit balans. En ook je handen hoog genoeg houden en teugels op contact want ik deed mijn handen niet hoog genoeg en ik zorgde dus voor veel spanning en zette ze ook zo wat vast. Ze zij dat ik maar moest denken aan de grote dressuur ruiters waar zij met hun handen zitten.
Ik moest me puur op mijn handen en armen concentreren en dus mijn benen even laten voor wat het was, natuurlijk wel zorgen dat ze mooi tegen je paard aanliggen.
Je zal ook wel na een tijdje merken dat je paard makkelijker aan de teugel zal lopen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 14:19

jumpiewumpie schreef:
Haar tanden zijn inderdaad al eens gecontroleerd. Het is misschien fout overgekomen, maar ze is verder heel soepel in extreem gevoelig in haar mond. Dat is zowel een voordeel als een nadeel, het is erg moeilijk om een constante aanleuning te bekomen maar langs de andere kant heb ik geleerd veel op mijn benen te rijden en mijn handen stil te houden. Ze is ook aan het been etc., ze loopt in galop af en toe nog wat op de voorhand, maar daar trainen we op. Het grote probleem is vooral het omstellen, en het rijden van voltes in galop (linksom).

Even een gekke vraag ivm. de mnd: hoe los/ vast zit jouw neusriem...?

Wat paarden blijken te doen bij het omstellen, is hun onderkaak "omgooien" bij het omstellen. Maar bij een te strakke neusriem, lukt dat maar matig.

jumpiewumpie schreef:
en ik kan best voltes van 5 meter rijden met haar in galop

Ik geloof het grif, maar doe toch maar niet.
Ik heb meerdere paarden gekend, die werden ingereden en in termen van wedstrijden maar meteen M of Z moesten lopen. Geen enkel dier werd oud, laat staan vrolijk en gezond oud.

Enne: wie een paard niet op de grote volte correct kan stellen, maar een volte van 5 (!) meter nodig heeft, kan (i am sorry) niet goed stelling vragen - dat is dus een ruiterfout ipv. een paardenprobleem.

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-13 22:40

Janneke2 schreef:
jumpiewumpie schreef:

Even een gekke vraag ivm. de mnd: hoe los/ vast zit jouw neusriem...?

Wat paarden blijken te doen bij het omstellen, is hun onderkaak "omgooien" bij het omstellen. Maar bij een te strakke neusriem, lukt dat maar matig.

jumpiewumpie schreef:
en ik kan best voltes van 5 meter rijden met haar in galop

Ik geloof het grif, maar doe toch maar niet.
Ik heb meerdere paarden gekend, die werden ingereden en in termen van wedstrijden maar meteen M of Z moesten lopen. Geen enkel dier werd oud, laat staan vrolijk en gezond oud.

Enne: wie een paard niet op de grote volte correct kan stellen, maar een volte van 5 (!) meter nodig heeft, kan (i am sorry) niet goed stelling vragen - dat is dus een ruiterfout ipv. een paardenprobleem.

Haar neusriem zit op de (zoals ik het alleszins heb aangeleerd) normale maat, twee vingers ertussen toch? Als ik hem losser ga doen, dan gaat hij beginnen schuiven denk ik... Ik zal hem eens een gaatje losser proberen volgende keer :)

Stelling is er wel, maar in galop kan het linksom losser. Dat vraagt inderdaad tijd, maar daarom ik ben zo wat oefeningetjes aan het zoeken om haar extra los te krijgen.

"Ik moet wel zeggen dat het elke keer betert, en ik kan best voltes van 5 meter rijden met haar in galop, maar dan wel zonder stelling " Je hebt het niet helemaal gequoot. :) Verder zijn de kleine voltes gewoon een oefening op het sturen op jumping, ik zal erop letten dat ik hierin niet te veel vraag van haar. :j

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 12:56

Als je een beetje vaardig bent kun je met schoudervoor je paard ook soepeler (van voor) krijgen. Door het (schuin) onder laten plaatsen van het binnenachterbeen oefen je de (flexibiliteit in de) rug (het deel achter het zadel), wat het makkelijker voor het paard maakt om 'van achter naar voor' door te geven en los te laten in de kaak. Ik heb zelf ook een jonkie (net 5) en merk dat dit erg goed werkt.

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 17:31

voltes van zn meter of 10 linksom en rechts om draaien
slangevoltes maar dan doordraaien en geen rechte stukken maken zo moet je paard zich continue omstellen

East_Valley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 18:24

Probeer schouder voor eens, links en recht los werken!
Oefening: lange zijde schouderblad, dan schuin over de middellijn dan links/rechts omkeert en in de hoek volte 10 meter dan lange zijde opnieuw! Vandaag in mijn les geoefend tijdens het los werken..

East_Valley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 18:25

Schouderblad moet schoudervoor zijn! telefoon veranderd zelf :(

Belouchi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 19:18

Probeer eens achtjes te maken, zo moet het paard zich zelf de hele tijd omstellen, daarbij moet je op jezelf letten dat je, je binnenheup naar voren zet en druk op je buiten teugel houd. ook kun je proberen om op een volte je binnenhand naar binnen te doen en je buiten hand er aan te houden, leg je buitenbeen achter de singel en je binnenheup weer naar voren, zodat het binnen achterbeen van het paard goed onder de massa kan komen. daardoor word het makkelijk voor een paard om naar links en rechts te buigen (wat je ook op de volte kunt proberen) Een volte word al snel vervelend en saai voor een paard dus om het ook interessant te maken voor je paard kun je de volte openen en sluiten. dit is tevens ook een hele goed oefening voor jongen paarden, want die vinden dit vaak lastig.

heel veel succes! ik hoop dat dit helpt :)

groetjes

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 07:54

Ik heb deze week al de oefeningen gebruikt. En? Wauw!! :D

De eerste x ging het nog niet zo vlot maar gisteren had ik zeer snel een soepel dragend paard :) Eenmaal losgewerkt is ook de draf en galop super!
Zowel DA als osteo hadden me bij de aankoop gezegd dat dit paard een korte rug heeft en deze ook enorm gevoelig is. Dat het dus van uiterst belang is dat zijn rugspier eerst loskomt vooraleer ik vraag er mee te werken. En dat voel ik ook enorm, zolang hij zijn rug niet loslaat heb ik een paard dat teugels uit handen trekt, niet tussen de benen is, onder je uitloopt etc. Eenmaal opgewarmd, voel je een super ruggebruik, reageert hij op benen, kan je versnellen/vertragen zonder getrek etc

Wat ik doe? Heel veel afwisselen, geen saaie lange oefeningen, we zijn creatief! Momenteel werken we alles los in stap, zeker 30min zodat zijn rugspier warm en soepel is. Erna hoop ik ze in draf te kunnen uitvoeren, maar we beginnen bij het begin :) We maken (altijd zowel links al rechts) kleine volten, kleiner/groter maken van voltes, schouder binnen-en buitenwaarts, zigzaglijnen (zoals Evi_Ibisco uitlegde), veel van hand veranderen (vooral wanneer hij het niet verwacht), 8ten rijden. Zijn er nog goede oefeningen?