Oprichting

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Heukeltje

Oprichting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-13 08:46

Ik hoop dat jullie wat tips voor mij hebben. Mijn paard en ik hebben moeite met de oprichting.

Mijn paard loopt heel ontspannen in het lang en laag, loopt lekker rond in de hals alleen valt ze dan wel heel erg op de voorhand. Het is uiteraard ook niet de bedoeling dat we alleen maar lang en laag door de baan heen gaan. Ze zou wat meer opgericht moeten gaan lopen en zo ook haar achterbeen beter eronder moeten gaan zetten. Zo laag als we nu rijden zouden we in een B proef nog op afgestraft worden :o .

Mijn paard kwam toen ik haar net had alleen erg makkelijk omhoog en dan bedoel ik ook stijl overeind (dit was de oorzaak van een rugprobleem, verkeerd en/of onder druk gereden voor de verkoop), dus ik blijf ook een beetje teveel van de voorkant af. Zodra ik haar wat meer op ga richten voelt het voor mij geforceerd, ze laat daar niet in los en begint een beetje krabbelend te lopen. Ze trekt mij in de oprichting ook een beetje uit mijn zadel waardoor ik ook niet makkelijk meer kan zitten. Ik wil het niet forceren maar ze moet wel naar dat punt toe gereden worden. Daarnaast is ze erg traag op mijn been. Beetje tegenstrijdig, ze staat wel op mijn hulp want galoppeerd heel makkelijk aan op de hulp en draaft ook aan op de hulp alleen het schakelen doet ze echt pas als je een paar keer boos word. Ze gaat dan ook wel doorlopen in tempo maar niet actief genoeg zeg maar. Ze zou niet harder moeten maar wel wat actiever in haar gangen.

Voor het geval dat iedereen gaat roepen dat er een fysio/ostheo of wat dan ook bij moet komen. We hebben een heel goede fysio en er is lichamelijk niets aan de hand.

Hebben jullie wat tips waardoor we langzaam naar de oprichting toe kunnen werken?

Anoniem

Re: Oprichting

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 10:30

Ik vraag me af of ze wel haar lijf goed gebruikt in het lang laag. Daarom ben ik benieuwd naar een foto of filmpje. Want als jij er niet zoveel aan durft te zitten denk ik dat ze lekker met de neus omlaag loopt en de achterhand niet gebruikt en zo de rug niet loslaat. Als je dan oprichting wilt krijg je alleen maar spanning omdat het lijf niet op de juiste manier word gebruikt.

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 10:34

Ga mee met Joolien. Mijn merrie deed dat ook, zich wel laten vallen in de hals maar vanachter gebeurde er niks.
Dus idd graag een filmpje of foto.

Heukeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-13 11:03

Ik heb geen filmpje van nu. Ze laat haar rug wel los en hangt niet in mijn handen in het lang en laag. Haar rug zette ze juist altijd vast vanwege haar rugprobleem dus weet wel heel goed hoe dat voelt. Ze gebruikt alleen haar achterhand idd niet. Kan ik er ook heel moeilijk bij krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 11:09

Dan zit daar je probleem, want hij moet wel de achterhand onderbrengen wil hij meer in de oprichting kunnen. De rug moet daar los blijven anders wordt deze weggedrukt.
Je kunt de achterhand aan het werk krijgen door veel overgangen en schijnovergangen te rijden. Maar ook wegrijden en weer duidelijk terugrijden om zo te sluiten en de achterhand onder te vragen. De overgangen altijd met been rijden want je moet wel aangeven dat die achterhand aan het werk moet, maar vang op met zit en hand. Maar liever meer met zit want je wilt niet teveel spanning creeeren.
Ga ook eens je overgang draf stap rijden door langzamer te gaan lichtrijden maar met behoud van activiteit. Dan vraag je ook draagkracht van de achterhand. Pas als je voelt dat die achterhand er goed bij blijft kun je overgaan tot oprichten. Kleine stukjes.

Heukeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-13 11:13

ben al bezig met overgangen en schijnovergangen, dat gaat ook best goed, loop ook balkjes met haar. Ze blijft ook stabiel met haar hoofd maar te laag. Ik heb het over oprichten maar bedoel niet de oprichting zoals in het Z maar gewoon meer basis houding L niveau waar ik haar eerst constant wil hebben. Ik mijn profiel staat een draf foto en zo loopt ze constant. Ze duikt constant naar beneden als ze de kans krijgt en als ik haar toch iets hoger wil houden gaat ze hangen.

De overgangen naar voren gaat wel goed dan vertrekt ze gelijk (als ze goed losgereden is tenminste), maar weer terug sluiten duurt te lang. Ze zou wat abrupter terug moeten komen, ze doet daar een paar passen te lang over en daar verlies ik impuls denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 11:22

Heukeltje schreef:
ben al bezig met overgangen en schijnovergangen, dat gaat ook best goed, loop ook balkjes met haar. Ze blijft ook stabiel met haar hoofd maar te laag. Ik heb het over oprichten maar bedoel niet de oprichting zoals in het Z maar gewoon meer basis houding L niveau waar ik haar eerst constant wil hebben. Ik mijn profiel staat een draf foto en zo loopt ze constant. Ze duikt constant naar beneden als ze de kans krijgt en als ik haar toch iets hoger wil houden gaat ze hangen

Dat ziet er op zich goed uit.
Duiken en hangen is puur om de achterhand te ontlasten. Vanuit het beeld van de foto mag je nog wel wat meer laten zakken, wel moet ze jouw hand volgen en mag ze niet zwaarder worden. Zodra ze zwaarder wordt been bij want dan wil ze weer van die achterhand af komen. Probeer niet teveel op te lossen met hand want dan bereik je niet wat je wilt namelijk de achterhand erbij.
Ga ook eens op de lange zijde stelling en contrastelling aannemen. Dan moet ze ook iets meer ondertreden met het achterbeen. Maar je wilt ook nageeflijkheid in stelling, als jij je binnenhand naar binnen doet moet je paard die hand volgen en daarin nageven.

Heukeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-13 11:24

Dus ze moet juist nog lager ipv hoger?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 11:27

Ja je mag daar nog best schakelen in halslengte. Zo moet ze nog meer die rug gaan loslaten en laat ze niet alleen de hals vallen maar ook het bekken wordt losser en zo kan ze makkelijker haar bekken kantelen en het achterbeen onderbrengen. Je kunt door meer lengte laag ook weer oefenen om vanuit daar oprichting terug te vragen zoals je op de foto hebt.

Heukeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-13 11:31

Maar op de foto heeft ze toch geen oprichting. Dat lang en laag en haar rug loslaten doet ze en daar zijn we al een jaar mee bezig dus ze zal nu echt wat meer omhoog mogen wat mij betreft. Alleen niet geforceerd want hierin zal ze sterker moeten worden. Dus hoe krijg ik haar wat meer omhoog 'basis oprichting'?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 12:14

Door eerst juist meer lengte te nemen zoals ik hierboven uitleg ;)

Heukeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-13 12:39

Maar wat ik probeer uit te leggen is dat we daar stadium al hebben bereikt. We moeten nu gaan werken om het hoofd wat hoger te houden. Maar wel zonder dat ze spanning opbouwt

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 12:43

Ik ben het helemaal met Jolien eens.
Zij heeft een uitstekende kijk op de situatie.

Je moet je paard oprichten vanuit de diepte met een actieve achterhand voorwaarts rijden.
Het lijkt er op de foto's op dat je paard niet voorwaarts is.

Lees dit ook eens:

Een bereden paard heeft van nature de neiging om de rugspieren aan te spannen.
Waarschijnlijk een poging om het gewicht op zijn rug "tegen te houden", te blokkeren.
Wanneer een paard ongenoegen beleeft, pijn voelt of angstig is zal het zij rugspieren aanspannen.
Denk aan: ruwe hulpen, stevige bitten op gevoelige lagen waartegen het geen enkele bescherming heeft, zweep, straf, onzekerheid of angst veroorzaakt door het gedrag van zijn ruiter.
Ook een ruiter die niet ontspannen zit of niet in balans is met de bewegingen van het paard veroorzaakt rug spanningen in het paard.
Het paard lost die onbalans niet op door zich los te laten en zelf de balans te zoeken maar door zich vast te zetten.
Wij doen overigens precies hetzelfde met onze rug.
De meeste paarden lopen onder de ruiter met min of meer aangespannen rugspieren.
Dit is het "algemene beeld" van een gereden paard.
Zelf als de rug ontspannen is is deze in veel gevallen hol door het simpele gewicht van de romp van het paard.

Een paard dat met aangespannen rugspieren loopt is niet goed en niet prettig te berijden.
Het is stug en loopt per definitie met het gewicht op de voorhand.

Het paard moet leren de buikspieren aan te spannen.

Het zg nageven is bedoeld om de blokkering in de rug op te heffen.
We forceren het paard door een moment met een voorwaarts drijvende hulp (buikspieren aanspannen (spoor)) tegen het bit te komen, doordat we met de hand weerstand bieden tegen de druk dat het paard op het bit geeft heeft het paard de neiging de rug even los te laten.
Denk aan een soepele liniaal:
deze is in eerste instantie licht of sterker hol ingebogen (hol) aan de bovenzijde (de rug van het paard)
de drijvende hulp nodigt in eerste instantie uit de buikspieren aan te spannen
dit veroorzaakt een zich strekkende, recht wordende liniaal
op het moment dat de voorwaartse beweging af begint te rollen vangen we die even op, met een weerstand biedende hand, aan de voorkant van de liniaal
nu wordt de liniaal licht bol
we geven nu ruimte, we openen/ontspannen de hand en brengen die een klein beetje naar voren
we nodigen het paard hiermee uit om de boven halslijn te verlengen en de buikspieren licht aangespannen te houden
de boven halslijn is via de schoft verbonden aan de rug
deze manipulatie zal nu dan ook de ruglijn doen verlengen, de rug blijft ontspannen.

Het aanleuning nemen van het paard is het bewijs dat het de buikspieren licht aangespannen houdt en de rug ontspant ofwel met een lange bovenlijn blijft gaan
Deze situatie is in eerste instantie niet stabiel, maar moet iedere paar seconden opnieuw opgebouwd worden.
Ruwheid, angst, straf, onzekerheid, onrust, schreeuwende ruiter, stalmoed, enz. maken deze situatie vrijwel onmogelijk.
Daarom rijden de meeste mensen hun paard te diep, dit is een gewelddadige geforceerde, verlenging van de rug.
Hier mist de juiste geestelijke gesteldheid van het paard, vertrouwen, ontspanning, welzijn.
Als je kijkt naar de twee manieren, ik stuurde je de foto's hiervan, zie je een duidelijk verschil in uitstraling bij het paard.

Heukeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-13 12:56

De foto is niet actueel maar van vorig jaar zomer. We zijn dus al op het punt wat Jolien verteld, het heeft geen zin om daarin te blijven hangen want dan komen we niet verder. daarom vraag ik tips om haar hoofd halshouding iets omhoog te krijgen

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 13:20

Je komt verder als je meer voorwaarts gaat rijden.
Het paard moet eerst leren de buikspieren aan te spannen, de rug los te laten om van daaruit in de knieën te kunnen buigen en meer energie op te wekken in de achterhand.
Het werkt van achteren naar voren.
Oprichting komt daarna vanzelf, die krijg je er gratis bij.

Dus voor de duidelijkheid, "hoofd halshouding iets omhoog krijgen" moet het gevolg zijn van meer voorwaarts rijden anders is het een afgedwongen schijnoprichting.
Wanneer je van voren naar achteren gaat proberen, zoals de meesten, blijft het paard de voorhand net zo zwaar belasten.
Uiteindelijk kom je dan in onoverkomelijke problemen terecht.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 14:47

Heukeltje schreef:
Ik hoop dat jullie wat tips voor mij hebben. Mijn paard en ik hebben moeite met de oprichting.

Mijn paard loopt heel ontspannen in het lang en laag, loopt lekker rond in de hals alleen valt ze dan wel heel erg op de voorhand. Het is uiteraard ook niet de bedoeling dat we alleen maar lang en laag door de baan heen gaan. Ze zou wat meer opgericht moeten gaan lopen en zo ook haar achterbeen beter eronder moeten gaan zetten. Zo laag als we nu rijden zouden we in een B proef nog op afgestraft worden :o .
(Nadruk van mij, J.)

Tja, daar zeg je nou ook eens wat.
Ik ben erg bang, dat je gelijk hebt - maar ik vind het tegelijkertijd onzinnig.

Bij een B proef zou de jury best mooie punten kunnen geven aan combinaties die als een soort western door de baan gaan: hals lang en laag, teugel in een boogje. Oppervlakkig gezien loopt een dier dan niet aan de teugel (lees: in de krul) maar dat is ook nergens voor nodig.
In een B-proef is gehoorzaamheid aan de hulpen, gecombineerd met de 5 andere punten van dressuur genoeg. (Ontspanning, correcte tact, swingen, rechtrichten en kunnen spelen met het zwaartepunt. - Uiteraard betekent rechtrichten in een doorsnee B proef alleen: grotere voltes naar links en rechts kunnen maken, linker- en rechtergalop kunnen aanspringen.)

En ook in een L proef lijkt een mooi nagelijk paard met een actieve acterhand mij ruim voldoende, maar heel erg vaak moet je je paard in een houding dwingen - zodat vervolgens ook weer veel mensen gaan denken dat dat dressuur zou zijn of dat dat een goede manier van rijden zou zijn...

Heukeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-13 15:56

Ja ik begrijp wat je bedoeld inderdaad. Daarom zeg ik ook dat ik het niet wil forceren maar dat het nu wel tijd word om langzaam aan de hoogte wat meer in te gaan. Dus niet meteen heel erg opgericht maar meer basis houding (schofthoogte) ongeveer. Niet in de krul maar gewoon iets hoger ingesteld.

dushishoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 18:08

Mijn merrie heeft hier ook last van gehad, teveel op de voorhand , o% achterhand.. ik ben toen les gaan nemen en elke lange zijde gaan schakelen, dus bijvoorbeeld van M naar B verzamelde draf en van B naar F middendraf, dan zal het paard zijn achterhand wel moeten gaan gebruiken, ook heel veel overgangen rijden, is de overgang niet actief genoeg, gewoon nog een keer doen. pas als je paard een goeie vlotte overgang maakt hem die beloning geven. zelfde als van draf naar stap gaan... als hij in stap terug gaat, moet hij actief blijven stappen! op het moment dat je paard goed schakelt en naar voren wilt op jou hulpen en ook terug gaat op jou hulpen, dan kan je hem meer op gaan pakken en op het moment van oppakken moet hij die overgangen ook vloeiend blijven doen! hij zal dan vanzelf los gaan laten omdat hij dan veel soepeler in zijn lichaam word! tenminste bij mijn merrie was dit wel het geval! wij starten inmiddels M2

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 18:14

Je houdt je teveel bezig met de voorkant. Als ze idd makkelijk je hand volgt, dan is dat stukje prima. Aan jou de taak om met de achterkant bezig te gaan. Ze moet voorwaarts, aan je been én aan je zit. Als jij zorgt dat ze recht, actief en aan de hulpen is, dan heb je daar je basis. Als je ervoor zorgt dat ze meer op achter komt, dan komt ze van voren vanzelf meer omhoog.
Vergis je niet, daar gaat véél tijd in zitten. Je moet heel consequent zijn in haar voorwaarts en recht houden, en door middel van overgangen zorgen dat ze meer met de achterkant gaat doen.

Heb je goeie instructie?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 20:25

..en ook in de M2 heb ik nog wel mensen winst zien rijden aan een soort van lange teugel. Dus als je een goede jury hebt, kan het wel.

(Dat paard heeft wel een mooie ''veer'' in zijn bewegingen, "klimt" bij oefeningen zoals schouderbinnenwaarts, is keurig recht en: houdt halt op de achterhand; idem voor alle ander overgangen naar lagere gangen.)

dushishoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 20:33

Inderdaad

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 20:52

rindin schreef:
Je houdt je teveel bezig met de voorkant. Als ze idd makkelijk je hand volgt, dan is dat stukje prima. Aan jou de taak om met de achterkant bezig te gaan. Ze moet voorwaarts, aan je been én aan je zit. Als jij zorgt dat ze recht, actief en aan de hulpen is, dan heb je daar je basis. Als je ervoor zorgt dat ze meer op achter komt, dan komt ze van voren vanzelf meer omhoog.
Vergis je niet, daar gaat véél tijd in zitten. Je moet heel consequent zijn in haar voorwaarts en recht houden, en door middel van overgangen zorgen dat ze meer met de achterkant gaat doen.

Heb je goeie instructie?

Dat wilde ik nog aanvullen idd, als ze van achteren gaan dragen komen ze aan de voorkant vanzelf wel :j

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 22:08

Heukeltje schreef:
Ja ik begrijp wat je bedoeld inderdaad. Daarom zeg ik ook dat ik het niet wil forceren maar dat het nu wel tijd word om langzaam aan de hoogte wat meer in te gaan. Dus niet meteen heel erg opgericht maar meer basis houding (schofthoogte) ongeveer. Niet in de krul maar gewoon iets hoger ingesteld.

Je zegt nu wordt het tijd, maar wanneer het tijd is is een relatief begrip.
Voor de ene combinatie ligt die "het is tijd" op een ander moment dan voor de andere.
De foto's in je profiel zijn zeker geen verkeerde.

Zou toch gaan werken aan het schakelen en overgangen rijden, dan komt de voorkant wel.

Heb zelf mijn paard nu 3 jaar en we gaan nu pas wat meer oprichting krijgen en dan heb ik het over een beetje!
Voor ons is het dus nu pas tijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 11:16

Simpelman schreef:
Ik ben het helemaal met Jolien eens.
Zij heeft een uitstekende kijk op de situatie.

Je moet je paard oprichten vanuit de diepte met een actieve achterhand voorwaarts rijden.
Het lijkt er op de foto's op dat je paard niet voorwaarts is.

Lees dit ook eens:

Een bereden paard heeft van nature de neiging om de rugspieren aan te spannen.
Waarschijnlijk een poging om het gewicht op zijn rug "tegen te houden", te blokkeren.
Wanneer een paard ongenoegen beleeft, pijn voelt of angstig is zal het zij rugspieren aanspannen.
Denk aan: ruwe hulpen, stevige bitten op gevoelige lagen waartegen het geen enkele bescherming heeft, zweep, straf, onzekerheid of angst veroorzaakt door het gedrag van zijn ruiter.
Ook een ruiter die niet ontspannen zit of niet in balans is met de bewegingen van het paard veroorzaakt rug spanningen in het paard.
Het paard lost die onbalans niet op door zich los te laten en zelf de balans te zoeken maar door zich vast te zetten.
Wij doen overigens precies hetzelfde met onze rug.
De meeste paarden lopen onder de ruiter met min of meer aangespannen rugspieren.
Dit is het "algemene beeld" van een gereden paard.
Zelf als de rug ontspannen is is deze in veel gevallen hol door het simpele gewicht van de romp van het paard.

Een paard dat met aangespannen rugspieren loopt is niet goed en niet prettig te berijden.
Het is stug en loopt per definitie met het gewicht op de voorhand.

Het paard moet leren de buikspieren aan te spannen.

Het zg nageven is bedoeld om de blokkering in de rug op te heffen.
We forceren het paard door een moment met een voorwaarts drijvende hulp (buikspieren aanspannen (spoor)) tegen het bit te komen, doordat we met de hand weerstand bieden tegen de druk dat het paard op het bit geeft heeft het paard de neiging de rug even los te laten.
Denk aan een soepele liniaal:
deze is in eerste instantie licht of sterker hol ingebogen (hol) aan de bovenzijde (de rug van het paard)
de drijvende hulp nodigt in eerste instantie uit de buikspieren aan te spannen
dit veroorzaakt een zich strekkende, recht wordende liniaal
op het moment dat de voorwaartse beweging af begint te rollen vangen we die even op, met een weerstand biedende hand, aan de voorkant van de liniaal
nu wordt de liniaal licht bol
we geven nu ruimte, we openen/ontspannen de hand en brengen die een klein beetje naar voren
we nodigen het paard hiermee uit om de boven halslijn te verlengen en de buikspieren licht aangespannen te houden
de boven halslijn is via de schoft verbonden aan de rug
deze manipulatie zal nu dan ook de ruglijn doen verlengen, de rug blijft ontspannen.

Het aanleuning nemen van het paard is het bewijs dat het de buikspieren licht aangespannen houdt en de rug ontspant ofwel met een lange bovenlijn blijft gaan
Deze situatie is in eerste instantie niet stabiel, maar moet iedere paar seconden opnieuw opgebouwd worden.
Ruwheid, angst, straf, onzekerheid, onrust, schreeuwende ruiter, stalmoed, enz. maken deze situatie vrijwel onmogelijk.
Daarom rijden de meeste mensen hun paard te diep, dit is een gewelddadige geforceerde, verlenging van de rug.
Hier mist de juiste geestelijke gesteldheid van het paard, vertrouwen, ontspanning, welzijn.
Als je kijkt naar de twee manieren, ik stuurde je de foto's hiervan, zie je een duidelijk verschil in uitstraling bij het paard.

Volledig mee eens.