te heftig aanspringen in galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hiluxfautras

te heftig aanspringen in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-13 12:28

hallo, ik heb een nieuw paardje, een merrietje van 1.60 groot ongeveer en super braaf in omgang. Ook het rijden gaat goed, stap en draf zonder problemen, alleen bij het aanspringen in galop is ze zeker de eerste keren toch redelijk heftig en durft al wel eens haar achterhand in de lucht gooien en dit zowel rechts al links,maar misschien iets vaker op de rechter hand.
Ik heb al geprobeerd om mijn buitenbeen niet naar achteren te verleggen en ook niet te veel beenhulpen te geven maar het lukt me niet altijd om haar mooi rustig in galop te laten aanspringen.
Als ik dan afstijg en haar aan de longe een rondje laat galopperen dan springt ze wel rustig aan dus het moet wel degelijk aan mij liggen. Ik ben nu ook nie zo'n grote dressuurkrak maar ik doe mijn best en wil vooral bijleren, samen met dit paardje. Ik volg ook nog wel les, zaterdag wordt de eerste les in een grote binnenpiste. Nu rij ik thuis in een toch redelijk kleine paddock. Die heb ik voor haar gemak mooi rond afgemaakt zodat dit voor haar een steun kan zijn. Zijn er onder jullie die nog tips voor me hebben ? Want als ze dan zo hevig aanspringt dan vlieg ik gelijk vooruit en ben dan natuurlijk volledig mijn zit kwijt :(
Schrik om er af te vallen is er natuurlijk altijd wel een beetje maar ze doet het ook maar één keer dus ik heb wel de tijd om me weer goed te gaan zetten in mijn zadel, gelukkig :j
hoe kan ik haar aanleren om rustig in galop aan te springen ?

ALLE HULP VAN HARTE WELKOM !

lovertje98

Re: te heftig aanspringen in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 13:47

als je merrie met het longere het goed doet rustig aanspringt, waarom probeer je dan niet dat iemand haar longeer als je erop zit en dan kijken of ze dat wel doet, als ze dat nogsteeds doet, dan kan je proberen om gelijk een beetje(niet teveel!) trug te pakken in de hand zodat ze gelijk rustig word, (zo heb ik het namenlij ook gedaan) veel succes!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 13:50

Hoe oud is je paard? Kan best zijn dat zij het gewoon nog erg moeilijk vind onder het zadel. En daarvoor gewoon nog niet genoeg kracht heeft.

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 13:52

Wat voor galophulp geef je? Het kan best zijn dat je (onbewust!) een te grote hulp geeft, waar je merrie heftig op reageert.

hiluxfautras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-13 13:56

mijn paardje is er 4. iemand me laten helpen aan de longe lijkt me een goed idee :)* al ben ik meestal wel alleen om te rijden als ik geen les heb. dus dat wordt beetje moeilijk maar is een super goeie tip.
nog ideetjes anders ? Oké ze is nog jong en misschien heeft ze nog niet genoeg kracht. Hoe leer ik het haar dan ?

hiluxfautras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-13 13:58

galophulp : het buitenbeen wat naar achteren en druk met binnenbeen. Het buitenbeen naar achteren heb ik al achterwege gelaten om te zien of het niet daaraan ligt.
ik denk wel dat ze erg gevoelig is op de benen dus hoe pak ik het dan aan om zo licht mogelijk te zijn ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 13:58

Dat is gewoon nog een beetje gebrek aan balans/spierkracht. Komt vanzelf goed.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 14:03

hiluxfautras schreef:
mijn paardje is er 4. iemand me laten helpen aan de longe lijkt me een goed idee :)* al ben ik meestal wel alleen om te rijden als ik geen les heb. dus dat wordt beetje moeilijk maar is een super goeie tip.
nog ideetjes anders ? Oké ze is nog jong en misschien heeft ze nog niet genoeg kracht. Hoe leer ik het haar dan ?

Dan komt het vooral doordat ze dus de kracht daarvoor nog mist. Komt met regelmatig oefenen vanzelf wel goed. Gewoon de tijd er voor nemen. En dan zul je over een tijdje zien dat ze steeds rustiger aan gaat springen in galop.

hiluxfautras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-13 14:06

oké blijfen oefenen dat zal ik zeker doen en me misschien niet te veel focussen op de galop of liever op het aanspringen ervan.Eens ze galoppeert dan gaat het wel goed hoor. En veel gaan wandelen dat zijn we ook van plan.
ik probeer alvast met zoweinig mogelijk druk van de benen naar de galop te gaan.

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 14:07

hiluxfautras schreef:
galophulp : het buitenbeen wat naar achteren en druk met binnenbeen. Het buitenbeen naar achteren heb ik al achterwege gelaten om te zien of het niet daaraan ligt.
ik denk wel dat ze erg gevoelig is op de benen dus hoe pak ik het dan aan om zo licht mogelijk te zijn ?

Minder druk geven, en kijken of dat helpt. 't kan zijn dat je paard zich overvallen voelt (schrikt) van de galophulp, en daarom naar voren schiet. 't Hielp bij mijn merrie erg goed om minder druk te geven, dan werd haar reactie ook minder heftig.
Gezien de leeftijd kan het goed een combinatie zijn: jong paard, weinig balans/kracht, galop is spannend, teveel druk voor haar, misschien onbewust ook spanning van jou?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 14:12

Ik denk inderdaad dat het een balansprobleempje is. Ik heb ook een tijdje een vierjarige merrie gereden en die had altijd erg veel moeite met de galop, wou niet beheerst en eigenlijk alleen maar zo hard mogelijk. Wij reden daar ook nog eens in een behoorlijk kleine paddock, waardoor je ook niet echt lekker kan rechtrichten.

Wat ik je kan aanraden is om er toch even geduld mee te hebben. Het ligt niet aan jou, het is gewoon nog een stukje onkunde van je paardje. Als je in een grote piste gaat rijden zou ik als ik jou was in de hoek voor de lange zijde proberen aan te springen (volg je me nog?) zodat ze die lange zijde heeft om zich weer recht te maken. Galopperen op rechte stukken is voor paarden namelijk vaak makkelijker dan in bochten.

De rede waarom ze het aan de longeerlijn wel goed doet zou best kunnen liggen aan het feit dat ze het gewicht van de ruiter er niet ook nog eens bij heeft. Misschien ga jij onbewust naar binnen of juist naar buiten leunen als zij wat harder of onstuimiger gaat waardoor ze haar balans nog meer kwijt raakt.

Ik zou dus zeggen, probeer haar zo veel mogelijk rechtuit te laten galopperen en voor de rest, gewoon blijven doen. Niet bang worden om te gaan galopperen maar gewoon zo veel mogelijk kilometers maken, haar spieren zullen zich dan vanzelf beter gaan ontwikkelen en ze zal dan ook beter kunnen galopperen.

Oh wel een klein dingetje, probeer niet al te veel in een cirkelvormige piste te rijden hoor. Je paard gaat dan automatisch met stelling lopen waardoor het weer moeilijker is om ze recht te gaan richten later. Probeer echt stukken vooruit te rijden, en buiten de hoeken om ook echt recht te richten.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 19:43

Ik ben het niet helemaal eens met wat sommigen hier al als advies gaven.
Ik zou wel mijn buitenbeen naar achter leggen, maar pas aanspringen na het paard eerst even te hebben laten wijken voor het binnenbeen, en pas aanspringen als jij bij de x bent dus op weg naar de hoefslag toe, die wand is een beetje een rem.
Als het paard aanspringt al dadelijk terug naar stap, even verder stappen en weer opnieuw, dus niet meer dan één of twee à 3 galopsprongen echt niet veel meer dan dat, lukt dat uiteindelijk goed dan het aantal sprongen net een beetje vermeerderen.
loslaten bij het aanspringen niet gaan tegenhouden met de teugels.
als het paard net voor het aanspringen uit zichzelf al gaat versnellen , gewoon terug naar stap en zo verder tot het paard op jou wacht.
Dus vanuit een rustig traag drafje aanspringen, niet sneller dan dat.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 20:17

aeolusnr1 schreef:
Ik zou wel mijn buitenbeen naar achter leggen, maar pas aanspringen na het paard eerst even te hebben laten wijken voor het binnenbeen, en pas aanspringen als jij bij de x bent dus op weg naar de hoefslag toe, die wand is een beetje een rem.
Als het paard aanspringt al dadelijk terug naar stap, even verder stappen en weer opnieuw, dus niet meer dan één of twee à 3 galopsprongen echt niet veel meer dan dat, lukt dat uiteindelijk goed dan het aantal sprongen net een beetje vermeerderen.
als het paard net voor het aanspringen uit zichzelf al gaat versnellen , gewoon terug naar stap en zo verder tot het paard op jou wacht.

Dit kun je bij een ouder paard, wat genoeg kracht van achteren heeft, doen. Maar niet bij een jonkie die de kracht in de achterhand nog moet krijgen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 23:36

ik vind dat dit best wel kan, en dit zowel bij een ouder paard als bij een jonkie.
ik werk vrij regelmatig met nog niet zadelmakke paarden, en wijken kan al na de 2de maand trainen (niet perfect natuurlijk) en balans moeten ze idd nog vinden.

FriesWytske schreef:
aeolusnr1 schreef:

Dit kun je bij een ouder paard, wat genoeg kracht van achteren heeft, doen. Maar niet bij een jonkie die de kracht in de achterhand nog moet krijgen.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 23:47

Probeer haar eens voor te bereiden met stemhulp zoals je het commando ook aan de longe geeft. Dat ze nog niet rustig en beheerst rond gaat is logisch. Lekker door oefenen en steeds kleine stukjes galop meepakken. Komt vanzelf goed als ze wat sterker wordt vanachter en goed tussen twee benen en op twee teugels is.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 08:52

@ aeolusnr1 Dat vind ik dus al te veel voor een jonkie wat net onder het zadel is. Wij willen eerst de balans goed hebben. En gaan zodra het een beetje vertrouwd is naar buiten met de jonkies. Pas als ze daar aan toe zijn gaan we met wijken en de rest aan de gang. En dat is meestal na een half jaar of soms nog later. Ligt echt aan het paard.
Rijd nu op een paard daar ben ik pas eind vorig jaar bezig gegaan met wijken. En toen was ze al 4. Maar die groeide in de zomer ineens zo snel, dat ze gewoon in de knoop kwam met haar eigen benen. Die van mij hoeven echt niet op hun 6de al Z te lopen. En zo zouden er meer mensen moeten denken, vind ik.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 10:04

Zijgangen kun je prima gebruiken als hulpmiddel om je paard soepeler te krijgen, een zijgang is niet per definitie een z oefening.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 11:46

Oh, ik bedoel ook niet als oefening voor de klasse waar je in wilt gaan starten. Gebruik ze zelf ook om het paard soepeler te maken. En daar zijn al die oefeningen ook voor bedoeld. Maar je moet wel zien of het paard er al aan toe is.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 14:14

paard is er meestal vlugger klaar voor dan de ruiter.
voorhand verzetten en achterhand verzetten is enkel een wijken voor druk oefening, en das echt pure basis.

FriesWytske schreef:
Oh, ik bedoel ook niet als oefening voor de klasse waar je in wilt gaan starten. Gebruik ze zelf ook om het paard soepeler te maken. En daar zijn al die oefeningen ook voor bedoeld. Maar je moet wel zien of het paard er al aan toe is.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 14:25

hiluxfautras schreef:
Oké ze is nog jong en misschien heeft ze nog niet genoeg kracht. Hoe leer ik het haar dan ?

Oefen, om je overgangen halt - stap - draf lekker veel te doen.

Als je de overgangen naar een langzamer gang maakt, kun je om de gedachte te bepalen je hand openen, zodat je zeker weet, dat ze niet op jouw hand hangt, maar op de achterhand stopt.

Behalve je stemhulpen (ze is pas 4!!) geef je een gewichtshulp door je maag wat naar binnen te doen, eventjes te knijpen met je 2 dijbenen en "zwaar te zitten" - eventueel een heel kort knijpje met je handen, voordat je ze opent.
Omdat je paard dan 'dragend' de overgangen loopt, krijgt ze op den duur heel veel spieren achter (="sterke motor").

hiluxfautras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-13 15:26

hey, bedankt allemaal voor de tips.
Ik heb deze week verder geoefend en k denk dat mijn handen ook beetje de oorzaak zijn. Daarom heb ik geprobeerd om ze zo stil mogelijk te houden ( en hierbij de martingaal riem die rond de hals zit vast te houden) en dan springt ze mooi beheerst aan in galop. Ik denk dus dat mijn handen nog te hard zijn bij het vragen om aan te galopperen. Nu ik kan alvast aan de slag met al jullie tips en bovendien heb ik morgen voor de 1e maal les in de grote binnenpiste. Ik ben benieuwd hoe dat zal verlopen. We zijn met twee die les volgen dus alleen zal ze niet zijn en hierdoor misschien toch ook wel wat meer op haar gemak.
Ik hou jullie op de hoogte hoe 't is verlopen. Ik zie er wel naar uit.

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 18:06

Ik rijd zelf ook op een jong paard en die wilde ook nog wel eens een bok geven en wegcrossen bij het aanspringen. Gewoon veel geoefend en nu gaat het prima. :)

KellyGonda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 13:55

Veel oefenen en zoals andere bokkers al zeiden met stemhulp proberen voor bereiden. Anders een kleine halfophouding en dan aanspringen en je merrie wat proberen kalmeren als ze galoppeert zodat ze door heeft dat het allemaal niet zo energiek moet. Ik heb niet zo een paard maar mijn nicht rijd ook met zo een energiebrok die heftig aanspringt en met de halfophouding lukt het al aardig !

Succes !!