Zitoefeningen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CastaMickey

Zitoefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-13 11:49

Ik wil heel graag mijn zit verbeteren.
Weet iemand hier misschien oefeningen voor?
Op/naast/zonder paard ik vind het allemaal interessant! :D
Alvast super bedankt!! :)

CastaMickey

Re: Zitoefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-13 12:45

Niemand? :(

MarjaG

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 13:11

Ik denk dat het belangrijk is om te weten aan welk aspect van je zit je moet werken. Neem eerst eens zitles van een goede instructrice, dan kun je gericht aan de slag.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-13 13:12

Ik wil gewoon algemeen dingen om te verbeteren :)
Ik heb op het moment helaas niet de mogelijkheid om les te nemen.
Toch bedankt voor je reactie :D

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-13 13:27

Verder niemand? :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 14:38

Je topic elk kwartier omhoog werken heeft niet zo veel zin, in forums als Praktijkproblemen wordt niet zo veel gepost dus mensen zien je topic heus wel, ook al schop je hem niet elk kwartier omhoog.

Voor de rest haal ik uit je verhaal op dat je wel de mogelijkheid hebt om zelf te rijden. Heb je bij deze ook de mogelijkheid om hulp te krijgen? Wat enorm heeft geholpen voor mijn zit toen ik net van de manege afkwam is zonder zadel rijden. Ik had een hele afhankelijke zit, ik zat heel erg klem in het zadel en daardoor kan je op paarden die niet manegepaard zijn ook niet bepaald lekker rijden. Ik kan je aanraden om wel met een dekje te rijden, vooral als je het niet gewend bent, maar dan met een longeersingel of losse dekensingel er omheen. Vraag of iemand wilt longeren en ga gewoon de gekste dingen doen. Jij hoeft je even geen zorgen meer te maken om je paard, dat kan iemand anders wel doen. Laat degene die longeert lekker het tempo bepalen, niet aandrijven en niet sturen. Zonder zadel galopperen, draven, handen los, rondjes draaien met je handen, dat soort dingen. Je wordt daar erg onafhankelijk van.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-13 15:43

Het is geen manegepaard, waar ik op wil oefenen. Ik rij al vaak zonder zadel, of zonder handen. Helaas niet iemand die even tijd heeft om te komen helpen. Probleem is dat als ik zonder handen rij paard gewoon overal heen loopt, of ik moet heel erg mijn best doen met benen en zit enzo, maar dan heeft het alsnog niet heel veel nut, kan ik me nog niet op mijn zit concentreren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 15:52

Ik stuur je even een PB!

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 18:32

Evenwicht en ontspanning zijn de basis van je zit.

Laat iemand je paard aan de teugel voor je begeleiden op de hoefslag, in stap, relaxed.
Vergeet je paard te rijden voor dit moment, je hoeft niets te doen, niet drijven, niet sturen, niets. Kijk rustig voor je uit.

Stel je voor dat je hoofd op een stokje staat, je hals.
Het doel is om met zo min mogelijk spierspanning je hoofd te balanceren op het stokje.
Beweeg je hoofd naar voren en voel dat de spieren in de achterzijde van je hals zich aanspannen om te voorkomen dat je hoofd op je borst valt.
Beweeg je hoofd nu terug naar het balanspunt op het stokje, zoek het punt waarop je hoofd in balans staat en je hier nagenoeg geen spierspanning voor nodig hebt.
Herhaal het een paar keer.
Dit is het principe.
Doe hetzelfde maar nu laat je je hoofd naar achteren bewegen en terug.
Hetzelfde naar links en naar rechts.

Je zult je er nu bewust van geworden zijn hoe je je hoofd met de minste inspanning kunt balanceren op je hals.
Je hals is nu volledig ontspannen.

Doe hetzelfde met de bovenkant van je romp, je borst en je schouders, laat je bovenarmen helemaal los afhangen, leg je handen voor je in je schoot alsof je bid. Je kunt de teugels erdoorheen laten lopen, doe er niets mee.
Dit is een volstrekt natuurlijke houding, volledig ontspannen, in balans en rechtop.

Zoek nu in gedachten je zitbeenknobbels in het zadel.
Doe hetzelfde als hierboven vanuit je zitbeenknobbels.

Leg opnieuw je benen aan aan het zadel door je voor te stellen dat je zoveel mogelijk de bovenkant van je dijen naar je zadel laat wijzen.
Laat je benen afhangen.
Stel je voor dat iemand je paard in een flits onder vandaan haalt, je zult dan op je voeten willen landen, deze moeten zich dan dus onder je zwaartepunt bevinden.
Daar ligt je been goed, je hoeft er niets voor te doen.

Zo rijdt je paard, het “kan niet makkelijker”, tijdens het lichtrijden hoef je slechts je evenwicht te bewaren in dezelfde volledige ontspanning.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-13 20:17

Dankje! Helaas heb ik nog steeds de mogelijkheid niet tot les. Wel komt Emma 1x helpen :j