Paard bokt ontzettend naar zweep

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nova3

Paard bokt ontzettend naar zweep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-13 09:48

Hallo,
Ik ga een jong paard (5 jaar) rijden voor een vriendin van me. Paard kent echt niets en ik ga hem dressuurmatig proberen bij te rijden. Paard is als 3 jarige weggebracht om te beleren en daarna is er eigenlijk niet echt meer goed mee gereden.
Dus hij is heel lui aan het been en loopt als een kameel.
Dus ik begin gewoon maar met vooruit rijden en nageven. Ik heb er 1 keer opgezeten en het ging niet slecht. Alleen toen ik even een zweep vastnam bokt hij enorm.
Ik moest er zelfs niet aankomen, gewoon te gevaarlijk!
Als je er naast staat doet hij niets meer.

Kan je dit op een of andere manier afleren? Lijkt me niet makkelijk moest paard later in verkoop gaan oid..

Groetjes Eline

Linda714

Re: Paard bokt ontzettend naar zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 09:50

waarom een 5 jarige met zweep rijden

Nova3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-13 09:52

Ik wou hem niet met zweep rijden. Ik vind ook dat hij gewoon vlot op je been moet zijn.
Maar omdat eigenaresse zei dat hij hier zo vreemd op reageerde wou ik het gewoon even proberen.
Dit lijkt mij gewoon niet echt fijn moest hij later dus wel met een zweep gereden worden..

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 09:53

Linda714 schreef:

Waarom een 10-jarige met zweep rijden?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 09:54

Linda714 schreef:

Waarom niet? :?

Bokt het paard dus alleen al als je de zweep vast hebt of als je hem aantikt?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 10:05

Linda714 schreef:

Waarom niet?

Het paard reageert niet op het been.

Een zweep is een HULPmiddel, geen strafmiddel. Naar de zweep bokken is onhoorzaamheid, dus moet je hem eigenlijk direct nog een lel geven, maar wees wel zeker dat het gebruik van de zweep juist was en dat je hem geen tegenstijdige informatie geeft. Twee kleine tikjes ipv van 1 keer een hele grote lel kan ook al schelen. Direct groot inkomen met de zweep hoeft niet nodig te zijn, maar als hij bokt op de zweep niet dat middel weghalen, want zo bevestig je dat gedrag.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 10:08

Hoe is hij aan de hand als je de zweep vast hebt? Mijn paard is als de dood voor de zweep en ik 'aai' hem er wel eens mee als hij stilstaat en beloon dan meteen als hij geen reactie geeft. Misschien kun je eerst zoiets proberen en dan langzaam opbouwen?

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 10:11

De vraag is inderdaad is hij bang voor de zweep of is hij ongehoorzaam. Ben benieuwd naar je antwoord op de vraag van Aranel.

Independant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 10:20

Waarom wordt dit paard niet eerst gelongeerd in plaats gelijk onder het zadel ingereden te worden?

Nova3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-13 10:23

Aranel schreef:
Hoe is hij aan de hand als je de zweep vast hebt? Mijn paard is als de dood voor de zweep en ik 'aai' hem er wel eens mee als hij stilstaat en beloon dan meteen als hij geen reactie geeft. Misschien kun je eerst zoiets proberen en dan langzaam opbouwen?

Paard doet niet als je ernaast staat en hem aait met de zweep.
Ook met longeren doet hij dat niets tegen de longeerzweep :)

Nova3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-13 10:23

missverynice schreef:
Waarom wordt dit paard niet eerst gelongeerd in plaats gelijk onder het zadel ingereden te worden?

Omdat hij dus al 2 jaar geleden ingereden is? Was dat niet duidelijk in mijn verhaal? :o

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 10:24

Daarbij is 5 natuurlijk een heerlijke puberleeftijd...

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 10:29

Stap terug. Het paard snapt duidelijk niet wat een beenhulp betekent. Ze worden niet geboren met alle knoppen erop :D
Het paard is 2 jaar terug ingereden en blijkbaar daarna niet doorgereden.
Beschouw het paard dus als groen en net ingereden en leer hem rustig en consequent aan wat een beenhulp betekent.
Als hij goed reageert op stemcommando's (dat is aan de longe prima aan te leren) kan je daar goed gebruik van maken. Stemhulp samen met been hulp en dan langzaam aanwennen wat het betekent.
Geen wonder dat het paard de zweephulp niet snapt, hij snapt de beenhulp ook niet.

witchking

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 10:33

Nu vraag ik me af of hij met inrijden dan niet verkeerd behandeld is met de zweep vanaf het zadel , zoek idd eerst uit of het ongehoorzaamheid is of angst.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 10:42

Dit behoort bij het sensibiliseren en desensibiliseren.
Wees inventief, en tracht mssn eerst vanaf de grond een gelijkaardige situatie te creëren, en zo dan verder opbouwen, dit zou moeten kunnen lukken al na enkele malen trainen.
Persoonlijk vind ik ook dat elk paard dit braaf moet toestaan, dit vergroot zeker ook de veiligheid.
Stel je bent op buitentocht, en je vindt onderweg een gouden speer van een oude Romein, die laat je dan toch niet liggen, die moet je dan toch ook te paard kunnen meenemen.
Grapje natuurlijk, maar het moet idd wel kunnen.

Nova3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-13 10:43

Misschien ook nog handig om te vermelden.
Het paard heeft vaak zijn zin mogen doen bij eigenaresse, ze heeft minder ervaring en is een beetje bang.
Hoe langer ik er mee reed hoe beter hij reageerde op mijn beenhulpen.

oneside

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 10:47

Paard 5 jaar - kan echt niets - loopt als een kameel - bokt naar zweep - vooruit rijden en nageven?

Het is maar goed dat het mijn paard niet is! :(
Tsjonge meid misschien eerst maar eens rustig beginnen en aan hulpen gaan werken?
Waarschijnlijk kun jij ook nog het een en ander aan je houding verbeteren zodat het paard van achteren naar voren gaat lopen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 10:49

Paard van 7 jaar die af en toe zo lekker achter het been kan kruipen longeer ik af en toe nog, om voorwaarts er in te hebben. Niet om de energie eruit te hebben, maar om z’n hersenpan in de juiste modus te krijgen. (plus het is een dieseltje)

Een stap terug kan dan inderdaad geen kwaad. Het paard is geen computer. Je moet duidelijkheid geven. En je vriendin moet dat dus ook.

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 10:50

Ik zal heel bokt wel over me heen krijgen nu maaar dit is hoe ik het vaak zag.

Jij tikt, paard bokt. Jij blijft gewoon net zo vaak tikken tot het paard niet meer bokt. :) (als het ongehoorzaamheid is)

Ik zeg zelf: Gewoon lekker zonder zweep rijden, moet het dan echt niet meer kunnen probeer het rustig op te bouwen :)

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 11:00

Ik denk idd, dat je nog nieteens moet gaan denken aan nageven, en voorwaarts rijden. Eerst maar eens de basis. Wat is harder, wat is zachter, links, rechts, enz. Eerst maar eens de basis voor je begint te denken aan nageven.

Nova3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-13 11:01

oneside schreef:
Paard 5 jaar - kan echt niets - loopt als een kameel - bokt naar zweep - vooruit rijden en nageven?

Het is maar goed dat het mijn paard niet is! :(
Tsjonge meid misschien eerst maar eens rustig beginnen en aan hulpen gaan werken?
Waarschijnlijk kun jij ook nog het een en ander aan je houding verbeteren zodat het paard van achteren naar voren gaat lopen.

Ik heb 1 keer 20 minuten op dit paard gezeten. Ik ben ook nog wat aan het zoeken met hem hoor.
Ik ga nu idd rijden zodat hij beter reageert op mijn hulpen.
Longeren gebeurt ook, alleen niet door mij. Dit is niet mijn paard

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 11:03

Je verhaal wordt wel een beetje warrig zo.. Eerst heb je hem een paar keer gereden en ging hij steeds beter reageren en nu 1x 20 minuten gereden. Longeren kun je zelf toch vóór het rijden doen of zelfs i.p.v.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 11:05

Sammie schreef:
Je verhaal wordt wel een beetje warrig zo.. Eerst heb je hem een paar keer gereden en ging hij steeds beter reageren en nu 1x 20 minuten gereden. Longeren kun je zelf toch vóór het rijden doen of zelfs i.p.v.

:j

Nova3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-13 11:07

Ik heb er 1 keer opgezeten en het ging niet slecht.
Staat in beginpost. En ja hij reageerde die 1ne keer op het einde al veel beter dan in het begin.
Longeren kan idd. Maar aangezien zij er voorlopig niet op gaat rijden, kan ze hem toch vaak genoeg longeren als ik er niet ben. (Ben alleen in het weekend op stal)

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 11:07

Er staat nergens dat ze een paar keer gereden heeft ;) Enkel 'hoe langer ik reed', maar dit kan ook binnen die 20min zijn. Ik zou gewoon mooi een tijdje zonder zweep rijden, als je al aangeeft dat het steeds beter ging in 1 sessie al. Later kun je hem dan wel desensibiliseren voor die zweep. Bij ongehoorzaamheid bij de zweep (al bokken als je hem vast hebt) zou ik wel even doorpakken, hoor. Flink naar voren rijden tot hij niet meer aan bokken denkt. Dit hoeft trouwens niet eens per se met de zweep. Als je hem met je benen al duidelijk kan maken dat het ongewenst is; prima.