te diep,te moeilijk? wel achterhand?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dressuur518

te diep,te moeilijk? wel achterhand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-13 18:42

hoi allemaal,

mijn pony gaat de laatste tijd aardig goed, alleen soms gaat ze wat hangen en wat te diep. terwijl ze goed voorwaarts is en overstapt dus de achterhand er goed onder heeft?! wel is dit vaak aan het eind van het rijden of na moeilijk oefeningen.... what to do? ik heb trouwens donderdag pas weer les dus wil graag van jullie ook wat tips!
groetjes!

EvelienKiss

Re: te diep,te moeilijk? wel achterhand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 19:06

Het kan zijn dat je pony nog te weinig getraind is en dus aan het einde (of na moeilijke oefening) simpelweg moe is. Net zoals een mens die een inspanningsoefening minder goed doet als hij moe begint te worden. Als het goed is, gaat dit verdwijnen nu je haar zo aan het trainen bent. Probeer haar wel goed te blijven activeren, want anders bouwt ze niet de conditie en spieren op die nodig zijn om de oefening vol te houden.

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-13 19:19

ja ik ben haar vanaf het begin aan het rechtrichten maar telkens als ik de training een stapje zwaarder zet, dus aan het begin trainde we alleen stelling en later stapje verder dus wijken, weer later schouder voor etc. nog later contragalop en nu heb ik ook het volte verkleine tot bijna op de achterhand toegevoegd maar daarna probeerde ze telkens diep te gaan lopen, terwijl ze goed voorwaarts was en de achterhand er goed onderzetten, zeker omdat die oefening de achterhand nog eens exstra activeert.

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-13 09:59

Als iemand nog meer tips of ideeen heeft hoor ik het graag en evlienkiss bedankt :)

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 10:02

ze wil zichzelf niet meer dragen dan, en het lijkt op vermoeidheid idd. wellicht moet je even een rondje stappen met lange teugen haar even op adem laten komen. wat meer vragen mag soms best geef haar dan ook de tijd om daarna even te ontspannen.
ik zet soms bv maar 1 lange zijde een moeilijke oefening in. zijn ze dan braaf en meewerkend dan beloon ik dat door daarna de teugels even los te gooien, zodat ze niet gelijk last van de spieren krijgen. wat ik prettig vind is dat ik op deze manier kan zien of het paard mee wil werken en brgrijpt wat ik bedoel. wanneer dat wat mee bevestigd is dan probeer ik het uit te breiden en het paard aan te moedigen het langer vol te houden.. je hoeft natuurlijk niet elke keer te stappen maar weer stuk rechtuit, beetje halsverlenging, lichte tempowisseling, beetje spelendewijs om de lossigheid, onspanning en ze op eigen benen te houden.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 11:42

Het allerbelangrijkste is: wat een paard vastpakt, laat jij los. Dat hoeft niet altijd te betekenen 'lange teugel, paard met neus over de grond' (maar kwaad kan dat niet).
"Loslaten" als het dier gaat hangen kan er voor de oppervlakkige toeschouwer uitzien als een soort zagen: telkens ga je even met je hand naar voor ('gewicht weggooien') en weer terug (waarop je dier prompt weer gaat hangen en jij dus acuut weer naar voor gaat met je hand).

Als ze te diep gaat: let er op, dat je zelf goed rechtop zit. Doe eventueel even je navel iets naar binnen, danbreng je je zwaartepunt naar achter (waar het, zeker in dressuur, hoort).
Is dit niet genoeg, dan drijf je en dan hoort een paard te allen tijde met de neus naar voor te gaan. (Op een paard, dat achter de teugel loopt, zit je niet te wachten.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 14:44

Ik denk dat dit soort problemen te vergelijken zijn met paarden die bijvoorbeeld met hun hoofd gaan gooien op het moment dat ze moe werden. Ik heb een hele tijd een merrie gereden die hetzelfde deed, op het moment dat ze moe werd, ging ze dingen doen die ik niet wou. Dit was dan bijvoorbeeld achter de teugel kruipen, maar ook ontzettend gooien met haar hoofd. Wat voor mij meestal dan wel werkte was even flink aandrijven, wat schakelen in de stap en dan verder gewoon respecteren dat ze moe is denk ik. Als het echt vervelend wordt en je wilt corrigeren kan je er nog een paar rondjes draf achteraan gooien maar moe is moe. Jij gaat ook niet verder rijden terwijl je doodop bent, en ik denk dat je je paard daar ook in moet respecteren.

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-13 17:48

66996236 schreef:
ze wil zichzelf niet meer dragen dan, en het lijkt op vermoeidheid idd. wellicht moet je even een rondje stappen met lange teugen haar even op adem laten komen. wat meer vragen mag soms best geef haar dan ook de tijd om daarna even te ontspannen.
ik zet soms bv maar 1 lange zijde een moeilijke oefening in. zijn ze dan braaf en meewerkend dan beloon ik dat door daarna de teugels even los te gooien, zodat ze niet gelijk last van de spieren krijgen. wat ik prettig vind is dat ik op deze manier kan zien of het paard mee wil werken en brgrijpt wat ik bedoel. wanneer dat wat mee bevestigd is dan probeer ik het uit te breiden en het paard aan te moedigen het langer vol te houden.. je hoeft natuurlijk niet elke keer te stappen maar weer stuk rechtuit, beetje halsverlenging, lichte tempowisseling, beetje spelendewijs om de lossigheid, onspanning en ze op eigen benen te houden.

misschien was het ookwel te veel in een keer ja, goede manier van opbouwen heb je! daar kan ik wel iets mee! maar nadat ik haar lange teugel had gegeven bleef ze te diep willen lopen...

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-13 17:50

Janneke2 schreef:
Het allerbelangrijkste is: wat een paard vastpakt, laat jij los. Dat hoeft niet altijd te betekenen 'lange teugel, paard met neus over de grond' (maar kwaad kan dat niet).
"Loslaten" als het dier gaat hangen kan er voor de oppervlakkige toeschouwer uitzien als een soort zagen: telkens ga je even met je hand naar voor ('gewicht weggooien') en weer terug (waarop je dier prompt weer gaat hangen en jij dus acuut weer naar voor gaat met je hand).

Als ze te diep gaat: let er op, dat je zelf goed rechtop zit. Doe eventueel even je navel iets naar binnen, danbreng je je zwaartepunt naar achter (waar het, zeker in dressuur, hoort).
Is dit niet genoeg, dan drijf je en dan hoort een paard te allen tijde met de neus naar voor te gaan. (Op een paard, dat achter de teugel loopt, zit je niet te wachten.)

ja maar dat loslaten en lange teugels geven helpt dus niet daarna doe ze het opnieuw weer dus blijf ik bezig, als ik drijf gaat ze naar boven maar stop ik met drijven dan gaat ze weer te diep lopen.???

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-13 17:52

Emmaa_ schreef:
Ik denk dat dit soort problemen te vergelijken zijn met paarden die bijvoorbeeld met hun hoofd gaan gooien op het moment dat ze moe werden. Ik heb een hele tijd een merrie gereden die hetzelfde deed, op het moment dat ze moe werd, ging ze dingen doen die ik niet wou. Dit was dan bijvoorbeeld achter de teugel kruipen, maar ook ontzettend gooien met haar hoofd. Wat voor mij meestal dan wel werkte was even flink aandrijven, wat schakelen in de stap en dan verder gewoon respecteren dat ze moe is denk ik. Als het echt vervelend wordt en je wilt corrigeren kan je er nog een paar rondjes draf achteraan gooien maar moe is moe. Jij gaat ook niet verder rijden terwijl je doodop bent, en ik denk dat je je paard daar ook in moet respecteren.

ja dat denk ik eigelijk ook moe is moe, maar ik ben meestal heel gedreven en dan gaat iets goed en dan denk ik o kan dat ook nog wel even doen en dat en dat. en soms wil ik dan misschien meer dan mijn paard in een keer kan, want het is voor haar natuurlijk ook een hele verandering, maar ik ben snel enthousisast en denk dan 3 stappen vooruit i.p.v. kleine stapjes.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 19:03

Dat herken ik heel erg hoor, ik had het ook altijd. Maar het is wel heel belangrijk om daarin ook op je paard te letten. Probeer bijvoorbeeld een wekker te zetten op je telefoon, als jij heel intensief aan het trainen bent gewoon max drie kwartier en dan uitstappen. En probeer dus gewoon je paard aan te voelen. Op het moment dat je diertje achter de teugel kruipt en begint te "hangen" in je handen weet je dat je gewoon moet stoppen want dan is het klaar.

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-13 20:07

maar die van mij is na een half uur al niet meer optimaal voor mijn gevoel. ze is na 10 a 15 minuten los en gaat na 35- 40 minuten minderen. maar dat komt misschien ook omdat ze al 18 is en omdat, ik haar nu aan het rechtrichten ben, wat natuurlijk ook zwaar is.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 13:14

dressuur518 schreef:
Janneke2 schreef:

ja maar dat loslaten en lange teugels geven helpt dus niet daarna doe ze het opnieuw weer dus blijf ik bezig, als ik drijf gaat ze naar boven maar stop ik met drijven dan gaat ze weer te diep lopen.???

Eh, ja - soms is het idd een kwestie van "bezig blijven" - het dier vertroont dit gedrag al een poosje (...om een of andere reden...) en dat is dan niet met 1x het gewicht weggooien gecorrigeerd.
Het kan soms weken of maanden duren, voordat een der weer echt op eigen benen loopt.

En uiteraard: gewicht weggooien kan prima met een teugel die "op maat" is!!!

dushishoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 18:10

idd vermoeidheid!

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-13 22:07

ja ze liep vandaag aan het begin van de training ook wat stijf dus denk idd vermoeidheid!

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 10:33

laat haar ook af en toe ontspannen wanneer ze zichzelf nog wel draagt. probeer er eest achter te komen tot hoever ze het wel vol kan houden. als je dat in beeld hebt kun je proberen te vragen dat ze toch probeert nog even door te gaan (goed met je binnenbeende achterhand erbij houden en als het echt nodig is mag je dan best wel eens streng zijn met je binnenhand). wanneer ze dit dan voor je doet goed belonen en stoppen, of verder gaan in lichter werk waarbij ze wat lager in gesteld is. dat is echt heel belangrijk anders raak je je ruggebruik kwijt