JustMyself15 schreef:hee,
Maar gaat ze dit soort dingen vaker doen, en wat moet ik doen als ze weer gaat steigeren zodat ze weet dat ik de baas ben?
Vraag je nou aan ons of je paard dat vaker gaat doen? 
Ik zou eerst kijken naar de oorzaak van het probleem. Probleem bij de wortels aanpakken en geen probleembestrijding. Eerst kijken of het paard ergens last van heeft, pijn, of wellicht het zadel.
Dan zou ik kijken naar de omstandigheden waarbij het gebeurt, gebeurt het bij de aanzet van een oefening (springen ook als oefening gezien), zo ja, geef jij verkeerde signalen, is er sprake van miscommunicatie? Of lijkt het eigenlijk uit het niets te komen. Zoek goede begeleiding bij het rijden, iemand kan vanaf de grond meekijken en kan je ook helpen in nieuwe inzichten.
En wat ook nog een goede optie is wellicht, je zat er voor het eerst weer op, en je paard zal ook wel een beetje de lente in de bol hebben, in combinatie met 4 weken 'stil staan' kan dat ook behoorlijk wat sprongetjes opleveren.
Voor de rest inderdaad, veel voorwaarts rijden, je paard bezig houden, en persoonlijk vind ik dat steigeren ook behoorlijk gecorrigeerd mag worden. Als mijn paard af en toe een bokje geeft vind ik dat een ding, op de achterbenen gaan met mij erop is echter helemaal uit den boze, en ja sorry, noem me gemeen, maar dan gaat de zweep erop. Had mijn paard ook gauw genoeg door trouwens, hij heeft inmiddels al enige jaren niet meer met mij op zijn rug gesteigerd.