Paard, gaat dit me lukken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JustMyself15

Paard, gaat dit me lukken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-13 15:51

hee,

ik heb een paard dat best druk kan zijn. Op stal is ze super braaf en rustig maar met rijden kan ze opeens gaan stijgeren en bokken.
Ik heb haar sinds Januari, dus nog niet zo heel lang, Het is een afstammeling van Lupicor, 8 jaar en ze heeft M gesprongen. Genoeg ervarig dus. 4 weken geleden had ze een spier blessuren en dat is ondertussen weer over. Vandaag mocht ik er dan ook voor het eerst weer op. Na het longeren ging ik erop en toen ik haar oppakte begon ze dus weer raar te doen en lag ik eraf. Toen hebben we even gestapt en gedraafd in de kleine bak en dat ging helemaal goed.
Maar gaat ze dit soort dingen vaker doen, en wat moet ik doen als ze weer gaat steigeren zodat ze weet dat ik de baas ben?

Ekeif96

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 15:58

Om het steigeren zo veel mogelijk tegen te gaan, voorwaarts houden.
Zorgen dat je paard blijft lopen en het geen tijd krijgt om te steigeren.
Ook veel afwisselen in het rijden van figuren, je paard dus goed bezig blijven houden en niet 10 keer het zelfde rondje gaan rijden.

Verder zou ik zeker niet in je eentje het probleem proberen op te lossen, zorg er voor dat iemand je kan helpen als dat nodig is :j

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 16:13

JustMyself15 schreef:
hee,

Maar gaat ze dit soort dingen vaker doen, en wat moet ik doen als ze weer gaat steigeren zodat ze weet dat ik de baas ben?

Vraag je nou aan ons of je paard dat vaker gaat doen? :=

Ik zou eerst kijken naar de oorzaak van het probleem. Probleem bij de wortels aanpakken en geen probleembestrijding. Eerst kijken of het paard ergens last van heeft, pijn, of wellicht het zadel.
Dan zou ik kijken naar de omstandigheden waarbij het gebeurt, gebeurt het bij de aanzet van een oefening (springen ook als oefening gezien), zo ja, geef jij verkeerde signalen, is er sprake van miscommunicatie? Of lijkt het eigenlijk uit het niets te komen. Zoek goede begeleiding bij het rijden, iemand kan vanaf de grond meekijken en kan je ook helpen in nieuwe inzichten.
En wat ook nog een goede optie is wellicht, je zat er voor het eerst weer op, en je paard zal ook wel een beetje de lente in de bol hebben, in combinatie met 4 weken 'stil staan' kan dat ook behoorlijk wat sprongetjes opleveren.

Voor de rest inderdaad, veel voorwaarts rijden, je paard bezig houden, en persoonlijk vind ik dat steigeren ook behoorlijk gecorrigeerd mag worden. Als mijn paard af en toe een bokje geeft vind ik dat een ding, op de achterbenen gaan met mij erop is echter helemaal uit den boze, en ja sorry, noem me gemeen, maar dan gaat de zweep erop. Had mijn paard ook gauw genoeg door trouwens, hij heeft inmiddels al enige jaren niet meer met mij op zijn rug gesteigerd.

JustMyself15

Re: Paard, gaat dit me lukken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-13 17:52

Pijn is het niet, We hebben toen we haar kochten alles Laten controleren, zadel, bit alles. Voor haar blessure deed ze het ook Welleens , dat kwam dan denk ik omdat ze een heel zacht mondje heeft en ik een te sterke hand gaf.

Vandaag kwam het dan echt door het stilstaan en dat er weer iemand op ging. Ik denk dat ik, als ze nog een keer steigerd eens goed me sporen moet gebruiken dat ze het niet meer doet, maar ben altijd bang dat ze dan opspringen en dan lig ik ergens achter...

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 17:56

In de tijd dat je haar kocht en nu kan er al heel wat bespiering zijn bijgekomen, waardoor je zadel niet meer (goed) past. Misschien toch nog eens naar laten kijken om dat al uit te sluiten? :)

JustMyself15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-13 18:06

Kan ik doen ja... Maar ze heeft het altijd wel gedaan. Voor haar blessure deed ze het al veel minder en had ik haar al bet onder controle. Alleen ik wil wel die controle hebben nu ook anders ga ik het vertrouwen verliezen.
Ook de mensen die haar kennen van vorige baasjes zeggen dat het een super fijn paard is maar wel soms z'n sprongetje kan maken. Ik wil haar echt goed rijden en onder controle het is echt een mooi en goed paardje met veel potentie. Veel geduld denk ik en naar voren rijden

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 18:17

Hoeveel ervaring heb je zelf?

En heb je les?

JustMyself15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-13 20:17

Ik heb met mijn pony M gedressuurd en L springen. Daarvoor met andere pony L2 dressuur.
Ik rij nu 10 jaar (ik ben 15)

Ik heb dressuurles waar ik heel veel aan heb die ook echt de aanpak heeft van eerst goed maar voren en dan naar beneden. En springles van de vorige eigenaar die haar dus heel goed kent .

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 21:33

Is het dan mogelijk dat je de komende tijd (tot je er weer genoeg vertrouwen in hebt dat alles goed blijft gaan) gewoon elke keer dat je rijd les neemt? Iemand op de grond kan je net het vertrouwen geven om op het juiste moment in te grijpen waardoor het allemaal goed blijft gaan.

JustMyself15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-13 19:10

Vandaag weer gereden. Eerst rustig gestapt met mijn moeder Bij en toen gewoon alleen en alles ging goed. Ze begint al wat rustiger te worden.