Paard springt/kruist over in linker galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Doorzetter

Paard springt/kruist over in linker galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-13 12:13

Sinds 2010 na m'n paard d'r val (sliding op een fietspad) kruist ze veelal onder het zadel over. Dit gebeurd als ik een hoek diep inrijd of tijdens een grote volte. Soms gebeurd dit ook aan de longe (ik heb haar dan aan de bijzetteugels, niet te strak en niet te los).

Zowel met longeren alsook tijdens het rijden heeft ze in het begin moeite met inbuigen, (ook slaat ze soms lichtjes met d'r hoofd), en bij het willen aandraven verzet ze zich soms door halt te houden en dan wel tandenknarsend. Na het losrijden gaat het beter en wordt ze ontspannender. Alleen de linkergalop vindt ze erg moeilijk.

Ik heb van alles geprobeerd waaronder; eigen dierenarts heeft haar nagekeken, naar Schriel geweest na aanraden van een zeer ervaren pers. Hij heeft aan mijn paard haar staart een korte ruk gegeven en wat bevoelt (heeft niet geholpen. Fysio/ghiro praktie heeft mijn paard een aantal keren behandeld. Dit gaat dan wel weer een tijdje goed, maar het probleem is niet geheel weg.

Ook ben ik met mijn paard naar een kliniek geweest waaronder een klinische keuring, als röntgenlogisch onderzoek heeft plaatsgevonden. Ze is bij beide keuringen goedgekeurd, enkel een hele kleine bemerking in haar ruggenwervel (minimale vernauwing bij 1 wervel net na de schoft) je kon het amper zien op de foto. Op advies van de dierenarts in Klijndijk dan ook gewoon doorrijden.

Ook vindt ze het vreselijk wanneer ze haar zadel op krijgt.

Nu ga ik volg. mnd. met mijn paard naar Albert van Es. Na goeie referenties gelezen te hebben.

Wie herkent dit probleem? Of heeft tips voor mij?

Alvast bedankt!!

Anoniem

Re: Paard springt/kruist over in linker galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 12:16

Is het zadel ook nagekeken?
Ik zou bij een andere kliniek een sec opinion doen. Je paard geeft duidelijk aan pijnklachten te hebben.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 12:28

Joolien schreef:
Ik zou bij een andere kliniek een sec opinion doen. Je paard geeft duidelijk aan pijnklachten te hebben.

Hoe kun je dat nou zeggen vanaf een vaag verhaal op het internet?

Het dier kan net zo goed erbarmelijk slecht afgericht zijn, waardoor het niet de balans heeft om normaal te galopperen. Misschien heeft hij wel last van zijn rug omdat hij slecht gereden is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 12:36

Vudress schreef:
Joolien schreef:

Hoe kun je dat nou zeggen vanaf een vaag verhaal op het internet?

Het dier kan net zo goed erbarmelijk slecht afgericht zijn, waardoor het niet de balans heeft om normaal te galopperen. Misschien heeft hij wel last van zijn rug omdat hij slecht gereden is.

Dan nog geeft het paard pijnklachten aan, waar het ook aan ligt.

Vudress

Re: Paard springt/kruist over in linker galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 12:45

Overkruist galopperen hoeft niets met pijn te maken hebben, is vaak onbalans en wat onhandigheid. En dan die rug, wie zegt dat de kliniek dat kan oplossen? Waarom geen fysio? Zadelpasser? Masseur? Osteopaat? Handige ruiter? Goede instructeur?

Je kunt geen advies geven aan de hand van een vaag verhaaltje op het internet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 13:23

Vudress schreef:
Overkruist galopperen hoeft niets met pijn te maken hebben, is vaak onbalans en wat onhandigheid. En dan die rug, wie zegt dat de kliniek dat kan oplossen? Waarom geen fysio? Zadelpasser? Masseur? Osteopaat? Handige ruiter? Goede instructeur?

Je kunt geen advies geven aan de hand van een vaag verhaaltje op het internet.

TS verteld dat het paard ook nukkig is als het zadel op gaat en met loswerken slaat het paard met het hoofd, geeft verzet in het aandraven en doet tandenknarsen. Ik weet het niet, maar dat zegt mij alles van pijn. Natuurlijk kan een osteopaat of wat dan ook, maar omdat er iets gezien is op de foto kan het nooit kwaad om dat verder te onderzoeken.

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 14:16

Ik vind het géén vaag verhaaltje hoor !
Ts heeft al veel dingen uitgesloten en wil serieus zoeken naar een probleem die zich duidelijk openbaart...hoe moet je dit anders vertellen /vragen ?
Zij is niet de eerste en zeker niet de laatste die zo nieuwe informatie wil inwinnen...
Ervaring is de beste leer...vaak kun je het beter aan mensen vragen die het meegemaakt hebben dan eerst een hele rits maybe's af te gaan en er letterlijk géén cent beter van worden ,letterlijk én figuurlijk !

Ts ,ik zie in jouw profiel een paard , met een vreemde beenzetting....gaat het om dit paard ? Lastige foto om te beoordelen maar toch....

Een paard springt overkruist als het een andere been wil opvangen...kan dis-balans zijn ...slechte concentratie of ongeoefend zijn...
Zo te zien is dit paard al wel wat gewend geweest...géén beginneling dus...en geconcentreerd !
Ik denk dus dat hij een andere been opvangt door/voor....?!

Kan door ongelijke aanleuning ruiter/amazone komen...
Scheef zadel (MISSCHIEN BIJ DE VAL ONTWRIKT !!!)of scheef gereden worden...of recht zadel scheef trekkend paard...

Vaak zit er dan een probleem in het strekken of juist het dragen....dus denk ik WS in de spieren (hoeft op zich géén pijn te doen, maar wel als hij overrekt of overbelast)...óf bewust tegenhouden door een pijnprikkel !

Het is zeer zeker belangrijk om die val (sliding ) daarbij te vernoemen...is vaak een verrekking /kneuzing die de spieren extreem kunnen verkorten of beschadigen...!
Oprekken doet pijn en dat zal echt een revalidatie inhouden,dus werken aan...maar is ook weleens blijvend...dan is het leren aan te passen door...!

Ik denk dat hij het gewicht op zijn linker-achterbeen wil houden en daardoor overspringt, dus is het zoeken waarom hij dit zo wil ....
is het de r.a been ontlasten of juist het linkervoorbeen ?!

Wanneer gebruikt ze haar hoofd (knikjes,omhoog gooiend ) ?
Kun je filmpje of foto's plaatsen...links en rechtsom ?
Loopt ze met 4 benen op een harde ondergrond in een overéénkomend ritme, dus gelijk ?
Hoe graast ze (beenzetting) ? Foto ?

Is het zadel goed nagekeken na de val ?
Draagt dit paard zijn staart recht ?
Loopt zij recht van oor tot staart ?

Doorzetter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-13 21:16

Joolien schreef:
Is het zadel ook nagekeken?

@ Joolien: Dankjewel voor je reactie :)

Ja hoor, ik laat jaarlijks het zadel nakijken. Gisteren vorens het rijden nog even gelongeerd. Linksom in de galop overkruiste ze weer, nu ook een vieze bok erachteraan. Tijdens het rijden ook overkruizen (op het eind is het weer goed). Ik let er zelf heel goed op hoe ik zit, en of m'n hulpen goed worden gegeven. In het begin deed ze dit nooit, pas na d'r sliding.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 21:31

Aangezien je paard het voor de sliding niet deed en nu wel is het voor mij duidelijk dat er iets niet goed zit bij je paard. Ik heb 4 woorden voor je:
Paardenkliniek Vinkega/Rodinde Hoogenraad.

Zij vindt en ziet dingen aan een paard die een andere dierenarts ontgaan.
Als er verder niets mis is met je paard moet ik me al raar vergissen als zij je probleem niet in 1 of 2 behandelingen heeft opgelost.

Doorzetter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-13 21:47

Dankjewel voor je reactie Broadway!

Het gaat om m'n bruine paard. Voorheen was ze super te rijden (erg werkwillig tijdens het inrijden tot de sliding) zeker geen vreemde beenzetting destijds, en super teamwerk. Nu na die val dus enkel in de linkergalop zoals in t' topic beschreven. Ook met name extra als ze te heet wordt, want ze is erg overijverig.

broadway schreef:
Ik vind het géén vaag verhaaltje hoor !
Ts heeft al veel dingen uitgesloten en wil serieus zoeken naar een probleem die zich duidelijk openbaart...hoe moet je dit anders vertellen /vragen ?
Zij is niet de eerste en zeker niet de laatste die zo nieuwe informatie wil inwinnen...
Ervaring is de beste leer...vaak kun je het beter aan mensen vragen die het meegemaakt hebben dan eerst een hele rits maybe's af te gaan en er letterlijk géén cent beter van worden ,letterlijk én figuurlijk !

Ts ,ik zie in jouw profiel een paard , met een vreemde beenzetting....gaat het om dit paard ? Lastige foto om te beoordelen maar toch....

Een paard springt overkruist als het een andere been wil opvangen...kan dis-balans zijn ...slechte concentratie of ongeoefend zijn...
Zo te zien is dit paard al wel wat gewend geweest...géén beginneling dus...en geconcentreerd !
Ik denk dus dat hij een andere been opvangt door/voor....?!

Kan door ongelijke aanleuning ruiter/amazone komen...
Scheef zadel (MISSCHIEN BIJ DE VAL ONTWRIKT !!!)of scheef gereden worden...of recht zadel scheef trekkend paard...

Vaak zit er dan een probleem in het strekken of juist het dragen....dus denk ik WS in de spieren (hoeft op zich géén pijn te doen, maar wel als hij overrekt of overbelast)...óf bewust tegenhouden door een pijnprikkel !

Het is zeer zeker belangrijk om die val (sliding ) daarbij te vernoemen...is vaak een verrekking /kneuzing die de spieren extreem kunnen verkorten of beschadigen...!
Oprekken doet pijn en dat zal echt een revalidatie inhouden,dus werken aan...maar is ook weleens blijvend...dan is het leren aan te passen door...!

Ik denk dat hij het gewicht op zijn linker-achterbeen wil houden en daardoor overspringt, dus is het zoeken waarom hij dit zo wil ....
is het de r.a been ontlasten of juist het linkervoorbeen ?!

Wanneer gebruikt ze haar hoofd (knikjes,omhoog gooiend ) ?
Kun je filmpje of foto's plaatsen...links en rechtsom ?
Loopt ze met 4 benen op een harde ondergrond in een overéénkomend ritme, dus gelijk ?
Hoe graast ze (beenzetting) ? Foto ?

Is het zadel goed nagekeken na de val ?
Draagt dit paard zijn staart recht ?
Loopt zij recht van oor tot staart ?

Doorzetter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-13 21:55

Dat ben ik volledig met je eens.

Ik ga volg. mnd naar Albert van Es. Mocht hij het niet kunnen vinden dan houd ik jouw tip zeker in m'n hoofd!!

Roodvos schreef:
Aangezien je paard het voor de sliding niet deed en nu wel is het voor mij duidelijk dat er iets niet goed zit bij je paard. Ik heb 4 woorden voor je:
Paardenkliniek Vinkega/Rodinde Hoogenraad.

Zij vindt en ziet dingen aan een paard die een andere dierenarts ontgaan.
Als er verder niets mis is met je paard moet ik me al raar vergissen als zij je probleem niet in 1 of 2 behandelingen heeft opgelost.