Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Joolien schreef:Ligt je zadel goed? Ben jij heel gespannen in galop en knel jij je bovenbenen aan? Het lijkt me een vorm van verzet. Probeer eens in verlichte zit te gaan zitten, kijken of dat anders is.
Janneke2 schreef:Hoi Stolz,
ja, dat gevoel, dat een paard dat je nog niet goed kent, misschien gaat bokken is niet leuk...!
Maar als ruiter denk ik ook: een bolle rug: het kon erger. Het zit doorgaans 'machtig'.
De vraag is wel: wat is de volgorde...?
Drijf jij eerst aan, terwijl hij al galopeert, en krijg je dan "hoofd neer, rug op"...?
Of is "hoofd neer" een reactie op een teugelhulp?
...of trekt hij gewoon de teugels uit je handen?
Wat ik meestal doe (gewoon, als 'proef') is lange teugel geven, mijn geheime wapen beetpakken en doorrijden (evt. extra drijven).
Voor sommige paarden is het een manier om 'een aanloopje te nemen' (dus niet per se een slechte reactie op drijvende hulpen). De oplossing ligt dan vaak in: galopeer kort. een paard leert galopeeren (nu ja, onder de ruiter galopperen) door aan te galoperen. Doe bijv. tusssen A en F aangaloppperen, bij B terug en tussen C en H nog eens, tot de E. Of just for fun: grote volte op het middenen bij de A-C lijn aangaloopperen en een kwart of halve volte in galop....
Soms wil een paard (terecht of onterecht) meer hoofd/halsvrijheid. In principe "mag" hij de teugels niet uit j ehanden trekken - maar er kunnen massa's redenen voor zijn. En die moet je wel eerst oplossen, voor je begint over wat en paard wel en niet "mag". (Een wolfstanje dat doorkomt, enz.enz.enz., het bit past niet enz. enz.enz., misschien ligt het hetzij aan jouw handen, hetzij aan de handen van de vorige ruiter....)
(Het geheime wapen is een riempje, door de 2 ogen voor aan het zadel. Ideaal om vast te houden, zou hij gaan bokken en springen.)
Joolien schreef:Kan ook idd goed zijn dat het bij jou weg komt hoorProbeer maar eens te letten op je eigen spanning tijdens het rijden
)