paard trekt hoofd naar onder in galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Stolz

paard trekt hoofd naar onder in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-13 11:00

hallo allemaal,

Ik heb sinds kort een nieuw paard. In het begin ging alles goed enzo maar wanneer ik nu galoppeer heb ik het gevoel dat hij zen hoofd zo ver mogelijk naar beneden doet en zijn rug opbolt. Als ik hem voorruit begin te rijden heb ik het gevoel dat hij wil bokken maar hij doet dit niet.
Heeft er hier iemand ervaring mee?

groetjes!

Anoniem

Re: paard trekt hoofd naar onder in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 11:14

Ligt je zadel goed? Ben jij heel gespannen in galop en knel jij je bovenbenen aan? Het lijkt me een vorm van verzet. Probeer eens in verlichte zit te gaan zitten, kijken of dat anders is.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 11:20

Hoi Stolz,

ja, dat gevoel, dat een paard dat je nog niet goed kent, misschien gaat bokken is niet leuk...!
Maar als ruiter denk ik ook: een bolle rug: het kon erger. Het zit doorgaans 'machtig'.

De vraag is wel: wat is de volgorde...?
Drijf jij eerst aan, terwijl hij al galopeert, en krijg je dan "hoofd neer, rug op"...?
Of is "hoofd neer" een reactie op een teugelhulp?
...of trekt hij gewoon de teugels uit je handen?

Wat ik meestal doe (gewoon, als 'proef') is lange teugel geven, mijn geheime wapen beetpakken en doorrijden (evt. extra drijven).
Voor sommige paarden is het een manier om 'een aanloopje te nemen' (dus niet per se een slechte reactie op drijvende hulpen). De oplossing ligt dan vaak in: galopeer kort. een paard leert galopeeren (nu ja, onder de ruiter galopperen) door aan te galoperen. Doe bijv. tusssen A en F aangaloppperen, bij B terug en tussen C en H nog eens, tot de E. Of just for fun: grote volte op het middenen bij de A-C lijn aangaloopperen en een kwart of halve volte in galop....

Soms wil een paard (terecht of onterecht) meer hoofd/halsvrijheid. In principe "mag" hij de teugels niet uit j ehanden trekken - maar er kunnen massa's redenen voor zijn. En die moet je wel eerst oplossen, voor je begint over wat en paard wel en niet "mag". (Een wolfstanje dat doorkomt, enz.enz.enz., het bit past niet enz. enz.enz., misschien ligt het hetzij aan jouw handen, hetzij aan de handen van de vorige ruiter....)

(Het geheime wapen is een riempje, door de 2 ogen voor aan het zadel. Ideaal om vast te houden, zou hij gaan bokken en springen.)

Stolz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-13 14:13

Joolien schreef:
Ligt je zadel goed? Ben jij heel gespannen in galop en knel jij je bovenbenen aan? Het lijkt me een vorm van verzet. Probeer eens in verlichte zit te gaan zitten, kijken of dat anders is.

Mijn zadel is nagekeken op dit paard dus dit moet goed liggen. Dat het een vorm van verzet is ben ik ook vrij zeker van. Ik heb net gereden en had eerst een vriendin laten rijden en dit ging goed dus kon ik er met vertrouwen aan beginnen en vandaag heeft hij niets gedaan, misschien dat ik wat gespannen was....

Stolz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-13 14:17

Janneke2 schreef:
Hoi Stolz,

ja, dat gevoel, dat een paard dat je nog niet goed kent, misschien gaat bokken is niet leuk...!
Maar als ruiter denk ik ook: een bolle rug: het kon erger. Het zit doorgaans 'machtig'.

De vraag is wel: wat is de volgorde...?
Drijf jij eerst aan, terwijl hij al galopeert, en krijg je dan "hoofd neer, rug op"...?
Of is "hoofd neer" een reactie op een teugelhulp?
...of trekt hij gewoon de teugels uit je handen?

Wat ik meestal doe (gewoon, als 'proef') is lange teugel geven, mijn geheime wapen beetpakken en doorrijden (evt. extra drijven).
Voor sommige paarden is het een manier om 'een aanloopje te nemen' (dus niet per se een slechte reactie op drijvende hulpen). De oplossing ligt dan vaak in: galopeer kort. een paard leert galopeeren (nu ja, onder de ruiter galopperen) door aan te galoperen. Doe bijv. tusssen A en F aangaloppperen, bij B terug en tussen C en H nog eens, tot de E. Of just for fun: grote volte op het middenen bij de A-C lijn aangaloopperen en een kwart of halve volte in galop....

Soms wil een paard (terecht of onterecht) meer hoofd/halsvrijheid. In principe "mag" hij de teugels niet uit j ehanden trekken - maar er kunnen massa's redenen voor zijn. En die moet je wel eerst oplossen, voor je begint over wat en paard wel en niet "mag". (Een wolfstanje dat doorkomt, enz.enz.enz., het bit past niet enz. enz.enz., misschien ligt het hetzij aan jouw handen, hetzij aan de handen van de vorige ruiter....)

(Het geheime wapen is een riempje, door de 2 ogen voor aan het zadel. Ideaal om vast te houden, zou hij gaan bokken en springen.)

Hoi,

Vandaag heb ik gereden en heeft hij niets gedaan. Gisteren wanneer ik aan dreef begon hij te galopperen en al meteen begon hij zijn rug op te bollen en hoofd fel naar onder te doen. Het is niet trekken dat hij doet maar ik had wel het gevoel dat hij wou beginnen bokken. Ik ben op reis geweest en het was wel 2 weken geleden dat we nog gereden hadden.
Ik heb dit paard nu een maand en daarvoor heeft hij 3 jaar stilgestaan. Hij is helemaal nagekeken door een DA en die zei wel dat hij vrij vast zat door zolang stil te staan. misschien heeft dit er ook iets mee te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 14:18

Kan ook idd goed zijn dat het bij jou weg komt hoor :) Probeer maar eens te letten op je eigen spanning tijdens het rijden :)

Stolz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-13 21:13

Joolien schreef:
Kan ook idd goed zijn dat het bij jou weg komt hoor :) Probeer maar eens te letten op je eigen spanning tijdens het rijden :)

Kan inderdaad wel zijn. Ik rijd al 8 jaar ofzo maar mijn vorig paard dat gestorven is vertrouwde ik blindelings.
Ik heb het altijd wel wat moeilijk gehad met op andere paarden te rijden. (ik ben ook een bange scheet :o )

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 21:47

Een paard wat zich in galop overmatig rond wil maken in de rug stel ik altijd wat hoger in en probeer ik ook omhoog te houden. Ik gebruik daarvoor een zgn ophouding naar boven. Ik doe dat al voordat ik in galop aanspring. Om voldoende voorwaarts aan te springen kun je eerst aanspringen vanuit de middengalop. En dan direct lekker naar voren laten springen en pas van daaruit ronder gaan maken. Zowel het tempo als de houding van het paard moeten van jou zijn. Je zult hier wel goede instructie bij nodig hebbben.

Het riempje van Janneke heb ik ook aan mijn zadel. Het is een zgn zadeldraagriempje. Maar heeft ook bij mij al goede diensten bewezen bij exploderende paarden.

xXxXsasxXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 11:04

Als je hem tijdens het longeren laat aangalopperen doet hij het dan ook?
Mijn pony doet soms onder het zadel ook zijn hoofd omlaag bij het aangalopperen, maar dit doet hij dus soms ook met longeren.