Hoe kan ik ontspannen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Joliieeenn

Hoe kan ik ontspannen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-13 21:03

hoi lieve bokkers,

Ik post eigenlijk nooit iets en lees altijd overal mee maar nu zou ik ook graag wat hulp van jullie willen :)

Nou, ik rij nu al een hele tijd paard en het gaat best lekker. Ik ben geen topruiter maar weet opzich wel wat ik doe. Nu heb ik vandaag les gehad en ik hoor al een aantal jaar steeds hetzelfde .. 'Waarom ontspan je nu niet Jolien?!' Heel vervelend omdat ik altijd heel goed mijn best doe en stiekem ook wel een beetje perfectionistisch. Ik voel zelf aan wanneer ik mij niet ontspan dan krijg ik namelijk last van mijn rug maar blijkbaar ontspan ik helemaal niet. Ik ben absoluut niet bang, ik stap overal op met een big smile dus dat is het al niet.. Vandaag heb ik wel 100 keer gehoord waarom ik me nu in godsnaam niet onstpande. Waardoor ik dan uiteindelijk gefrustreerd raak. Wat ik na de les kreeg te horen, je bent net een marionet poppetje! Je doet alles wat ik zeg maar wel hartstikke gespannen..

Dus bokkers, heeft iemand misschien goede tips voor me? Lijkt mij ook niet fijn voor mijn paard als ik steeds zo gespannen op zijn rug zit..

Groetjes Jolien

zusjuh

Re: Hoe kan ik ontspannen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 23:14

hmm wat vervelend! Ik heb zelf ook altijd een spanning in mijn lijf en krijg ook vaak te horen dat ik moet ontspannen.... Ik probeer dan juist altijd effe bewust aan te spannen en dan los te laten!

Ik heb bijvoorbeeld dat ik heel erg vasthoud in mijn schouders... Deze trek ik, als ik te horen krijg dat ik mijn schouder moet ontspannen, effe bewust omhoog en draai ik hem naar achter. Zo ben ik even bewust van het verschil in hoe het voelt.

Weet je waar je spanning in je lijf hebt zitten of weet je dat niet bewust? Zo niet dan is het misschien een idee om te vragen wat ze precies zien aan je houding...

Suc6 in ieder geval :)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 23:16

Ga eens een paar yoga lessen volgen! Daardoor wordt je bewuster van jouw spiergebruik en dat kan je vervolgens heel goed bij het paardrijden gebruiken.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 23:22

Heb je jezelf al eens laten filmen? Dan kun je eens gaan bekijken wat anderen zien.
Dat werkt vaak heel verhelderen.
Verder kan ik je Centered Riding aanraden. (boek - zelfstudie of les door een CR instructeur).

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 23:37

Als je heel erg bezig bent om het GOED te doen is echt ontspannen lastig en je instructeur maakt het je nog lastiger door te zeggen dat je je moet ontspannen ;) Ik snap helemaal dat je het heel graag goed wil doen... vroeger als de instructeur naar mij riep "Goed zo!" was het eerste wat ik dacht... "dat kan ik beter!" en ging dus nog meer mijn best doen... waardoor ik vaak juist dat goede stukje verloor (kwam ik later achter)

Je moet je perfectionistische gedachtes op het paard even uitzetten eigenlijk.... loslaten. Want pas dan kan je werkelijk ontspannen.

De tip van Troi is ook een goede... yoga helpt je meer bewust te worden van je lichaam... en te leren hoe je toch je core/centrum sterk kan maken en toch kan ontspannen (dat is eigenlijk ook de basis van Centered Riding) Daarnaast krijg je ook vaak meditatie en ademhalingstechnieken die ook helpen je te ontspannen en opgebouwde spanning makkelijker te laten afvloeien (zou trouwens niet een paar lesjes doen... maar gewoon paar jaar ;) ... ja super yoga fan :D en heeft me echt geholpen met paardrijden... zou het eigenlijk veel vaker moeten doen)

PLK

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 23:41

Ik laat mijn gespannen dochters (na een val ofzo) altijd ff een liedje zingen, dat helpt goed en t paard loopt mooi op de maat :-)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 17:24

“Building blocks” vrij geïnterpreteerd uit Centered Riding

Laat iemand je paard aan de teugel voor je begeleiden op de hoefslag, in stap, relaxed.
Vergeet je paard te rijden voor dit moment, je hoeft niets te doen, niet drijven, niet sturen, niets. Kijk rustig voor je uit.

Stel je voor dat je hoofd op een stokje staat, je hals.
Het doel is om met zo min mogelijk spierspanning je hoofd te balanceren op het stokje.
Beweeg je hoofd naar voren en voel dat de spieren in de achterzijde van je hals zich aanspannen om te voorkomen dat je hoofd op je borst valt.
Beweeg je hoofd nu terug naar het balanspunt op het stokje, zoek het punt waarop je hoofd in balans staat en je hier nagenoeg geen spierspanning voor nodig hebt.
Herhaal het een paar keer.
Dit is het principe.
Doe hetzelfde maar nu laat je je hoofd naar achteren bewegen en terug.
Hetzelfde naar links en naar rechts.

Je zult je er nu bewust van geworden zijn hoe je je hoofd met de minste inspanning kunt balanceren op je hals.
Je hals is nu volledig ontspannen.

Doe hetzelfde met de bovenkant van je romp, je borst en je schouders, laat je bovenarmen helemaal los afhangen, leg je handen voor je in je schoot alsof je bid. Je kunt de teugels erdoorheen laten lopen, doe er niets mee.
Dit is een volstrekt natuurlijke houding, volledig ontspannen, in balans en rechtop.

Zoek nu in gedachten je zitbeenknobbels in het zadel.
Doe hetzelfde als hierboven vanuit je zitbeenknobbels.

Leg opnieuw je benen aan aan het zadel door je voor te stellen dat je zoveel mogelijk de bovenkant van je dijen naar je zadel laat wijzen.
Laat je benen afhangen.
Stel je voor dat iemand je paard in een flits onder vandaan haalt, je zult dan op je voeten willen landen, deze moeten zich dan dus onder je zwaartepunt bevinden.
Daar ligt je been goed, je hoeft er niets voor te doen.

Zo rijdt je paard, het “kan niet makkelijker”, tijdens het lichtrijden hoef je slechts je evenwicht te bewaren in dezelfde volledige ontspanning.

LuckyPhantom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 20:59

Mijn instructrice zei altijd tegen mij als ik in de galop ook niet ontspande dat ik moest blijven ademen en dan deed ik bewust ademen en dan moest je echt even op je buik letten daardoor ik juist ontspande. Dus op een gegeven moment als je voelt dat je gespannen zit moet je bij jezelf denken; blijven ademen en dan goed in en uit ademen en dan verder gaan. Bij mij helpt het.

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 21:04

PLK schreef:
Ik laat mijn gespannen dochters (na een val ofzo) altijd ff een liedje zingen, dat helpt goed en t paard loopt mooi op de maat :-)

Dat ging ik ook zeggen, maar dat geldt bij mij vooral bij schrik. Paard schrikt of ik ben gespannen en zie teveel, dan zing ik hardop een liedje. Zo blijf je in ieder geval ademhalen, want vaak verkramp je onbewust en dat ga je zo toch deels tegen.

Joliieeenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-13 16:54

Hartstikke bedankt voor de tips! Ik was sowieso al geïnteresseerd in yoga dus komt dat even goed uit'

Ik ga dit zeker allemaal proberen. Liedjes zingen doe ik meestal altijd op het paard haha :)

dominiquew

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 13:57

Hoe moet ik mezelf ontspannen tijdens het rijden? Als ik aan het rijden ben en dan vraag ik haar wat nageefelijk dan ga ik me linkerarm hele spannen, en dan duurt het heel lang voordat ik weer ontspannen ben. Als ik op andere paarden rijd, dan rijd ik echt heel ontspannen maar zodra ik weer op me eigen stap, schiet de spanning er weer in. Maar hoe krijg ik dit eruit? en hoe kan ik snel ontspannen als ik gespannen ben? Ik word echt gek van mezelf dat ik aldoor maar weer gespannen rijd...

love_Soraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 14:04

ik zelf zit ook heel gespannen op een paard, met name mijn armen.. heb ruim 4 jaar niet gereden (vanwege pensioen eigen paard) naar haar overlijden heb ik een verzorgpaardje aangeboden gekregen :) nu sinds 3 weken.. Ben dus echt het gevoel ook even kwijt, heb prive les en met deze goede tips die ik voorbij heb zien komen ga ik mijn best doen om zo goed mogelijk leren te ontspannen..

dominiquew

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 14:09

Wat voor tips heb je gekregen om te ontspannen?

JustMyself15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 17:59

ik hoorde een tijdje ook alleen maar hetzelfde in de lessen. Schouders ontspannen. Maar ik had zelf niet door dat ik ze niet ontspande. Toen ben ik naar een sportmasseur geweest en heeft me (met ruwe hand) helemaal los gemasseerd. Heeft wel erg geholpen. Daarna geen last meer gehad.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 20:47

Ga eens een tijdje als pudding op het paard zitten en laat iemand rondlopen met het paard. Dus echt alle spieren ontspannen en dan langzaam overeind 'rollen'. Zodra je weer aanspant meteen weer als pudding in elkaar zakken. Zo kun je ook duidelijk het verschil voelen tussen echt ontspannen en gespannen.

Gezien je ook zegt dat je heel erg je best doet en perfectionistisch bent zou het geen slecht idee zijn even niet prestatiegericht te rijden, maar puur voor de ontspanning en lol.

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 00:42

Mee eens met het bovenste.
Omdat je perfectionistisch ben wil je ook alles zo graag goed doen en doe je waarschijnlijk even iets (onbewust) verkeerd.
Een keer als een pudding op je paard zitten zou geen slechte oefening zijn, zo kun je meteen zien waar het verkeerd gaat.
Vraag ook gericht feedback naar je instructeur, wat bedoel je hiermee? Heb je tips om te ontspannen ed? Je instructrice zou daar juist aandacht aan moeten besteden ;) Als je zelf niet totaal ontspannen bent is je paard dat ook niet ;)