wel of niet bitloos inrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jwl

wel of niet bitloos inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-13 19:47

met mijn pony van 4 wil ik dit jaar beginnen met inrijden. nu wil ik dit misschien bitloos gaan doen.
ik weet niet of iemand hier op bokt ervaring heeft met bitloos inrijden ? zelf heb ik nog nooit bitloos gereden, in ieder geval niet met een bitloos hoofdstel, wel met halster en touwen.

ik zou graag wat ervaringen horen van mensen die hun paard of pony hebben ingereden met bitloos hoofdstel, of dat de voorkeur toch uitgaat naar rijden met bit en waarom.

Anoniem

Re: wel of niet bitloos inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 19:49

Ik denk dat een paard bitloos inrijden mogelijk is, maar dat het wel ontzettend belangrijk is dat je ervaring hebt met het inrijden van een paard. Ik heb zelf een paard doorgereden, en nu krijg ik misschien half bokt over me heen, maar ik was op dat moment af en toe echt ont-zettend blij dat er een bit in hing. Paarden krijgen soms nou eenmaal de kolder in de kop en zonder bit heb je dan totaal geen inspraak op wat ze doen.

Mocht je besluiten om het te gaan doen zou ik het op zijn minst onder begeleiding doen van iemand die zowel ervaring heeft met bitloos (in)rijden als het inrijden van jonge paarden. Persoonlijk zou ik het iig nooit doen.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 19:51

Ik heb op een africhtingsstal gewerkt, daar werden alle paarden bitloos ingereden met een duallyhalster. Pas als het paard het sturen daarmee kende, werd er voorzichtig overgestapt naar een bit. Wij vonden het namelijk niet eerlijk naar het paard toe om al in de mond te gaan zitten, terwijl het paard het hele principe van sturen nog niet goed kent.

Mijn paard heb ik als driejarige bitloos zadelmak gemaakt, daarna probleemloos overgestapt naar een bit en inmiddels rijden we geloof ik alweer bijna twee jaar zonder bit.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 20:11

Ik heb mijn pony vorig jaar bitloos ingereden en rij nog steeds bitloos. Mijn pony pakte het direct goed op! Ik gebruik nooit een bit, en kan haar ook gewoon longeren op een halster. Ze heeft er enorm veel respect voor, en zal er nooit doorheen drammen.

Ik heb wel gezien dat het per paard verschilt, niet ieder paard vind de druk op de neus fijn, er zijn nou eenmaal paarden die met bit fijner lopen. Toch wel een kwestie van proberen :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 20:11

Ik ben het zeker met je eens dat het kan hoor, het is voor een paard immers net zo makkelijk om te leren bestuurd te worden zonder bit dan met bit, ze zijn het toch nog niet gewend. Toch denk ik dat als je er nog geen ervaring mee hebt, het best lastig kan zijn. Persoonlijk heb ik er namelijk al moeite mee om een paard bitloos te rijden ook al heeft deze er ervaring mee.

Als die van mij ineens een rechtsomkeert maakte en aan de ren ging was ik toch altijd wel blij dat ik een bit had om weer naar links te sturen en er wat druk op te zetten zodat ze daar toch wat meer van "schrok". Is misschien niet helemaal goed voor zo'n dier, maar beter dan [naam] in het ziekenhuis denk ik dan.

Heike1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 20:14

Je moet een beetje kijken naar wat het beste is. Ik wou mijn paard ook per se inrijden bitloos. Maar toen ik toch eens met bit reed, merkte ik dat hij veel beter reageerde. Ik zou ze allebei proberen en kijken wat het beste is voor jou en je paard. Veel succes :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 20:16

Ik rijd al 25 jaar elk paard bitloos in.
Ik introduceer het bit pas als het stuur, gas en rem er GOED op zitten. Ik zou niet anders willen.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 20:21

Sonja schreef:
Ik introduceer het bit pas als het stuur, gas en rem er GOED op zitten. Ik zou niet anders willen.

Dat dus :)

haffylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 20:26

ik zou kijken of je het kan kwa eigen ervaring of je moet goeie hulp krijgen van een instructrice

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 20:27

Sonja schreef:

Welliswaar nog geen 25 jaar, maar ik heb ook goede ervaringen zonder bit tot het paard het remmen en sturen goed snapt. Op wat voor manier dat is ligt aan het paard. Dat kan met een sidepull-achtige constructie zijn of met de kaptoom. Ik combineer het vervolgens met bit (dubbele teugel) en dan op bit alleen.

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 20:29

Emmaa_ schreef:
Ik denk dat een paard bitloos inrijden mogelijk is, maar dat het wel ontzettend belangrijk is dat je ervaring hebt met het inrijden van een paard. Ik heb zelf een paard doorgereden, en nu krijg ik misschien half bokt over me heen, maar ik was op dat moment af en toe echt ont-zettend blij dat er een bit in hing. Paarden krijgen soms nou eenmaal de kolder in de kop en zonder bit heb je dan totaal geen inspraak op wat ze doen.

Mocht je besluiten om het te gaan doen zou ik het op zijn minst onder begeleiding doen van iemand die zowel ervaring heeft met bitloos (in)rijden als het inrijden van jonge paarden. Persoonlijk zou ik het iig nooit doen.

Grootste misconceptie ooit, en ik sta ervan versteld dat ze nog steeds gangbaar is...
Ieder paard is anders. Ook mag je bit GEEN rem zijn. Daar dient het niet voor.
Mijn paard is buiten levensgevaarlijk met bit. Hij neemt het vast, en al zou ik het door zijn mond heen trekken, hij luistert niet meer naar mijn zit. Met mijn bitloos hoofdstel stopt hij perfect op mijn zit wanneer ik dat vraag, waardoor hij nu zelfs zonder hoofdstel op buitenrit te rijden is.

TS, bitloos inrijden doe je best onder begeleiding, om verschillende redenen. Je paard kan gaan hangen, wat héél moeilijk is om terug af te leren... Ook zit er bij een bitloos hoofdstel vaak wat ruis op de communicatie (of je moet gaan kijken richting Nurtural, waar deze tot een minimum beperkt is) waardoor correct en snel reageren van groot belang is.

plovesb

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 20:32

Heb mijn pony vorig jaar ook bitloos ingereden, hij was toen 3 en een half en toen precies aan het wisselen. Ik vond het erg fijn hij heeft hierdoor goed geleerd om op mn zit te rijden en daar heb ik nu nog profijt van ook al bit of bitloos :)

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 20:34

Hier ook mijn hengst bitloos ingereden! goed het sturen en de rem bevestigd en toen langzamaan aan begonnen met bit rijden! Super fijne methode vond ikzelf zo zit je ze niet met het bit in de weg en leren ze op een vriendelijke manier het sturen aan.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 20:36

Ik zou zeker bitloos inrijden. En bij deze je graag willen verwijzen naar een aantal zeer leerzame en interessante filmpjes onderaan in mijn profiel, bij het paardengedeelte. :)

edit: Bij nader inzien, ik plaats ze wel even hier :)

Gevoeligheid van de paardenmond vs gevoeligheid paardenneus

Effecten van het bit:

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 20:39

Ik heb afgelopen jaar een 6 jarig paard bitloos ingereden, met een Sidepull. Dat is erg goed gegaan, het paard heeft nog steeds geen bit in gehad en loopt nu lekker buitenritjes met z'n nieuwe eigenaar :)
Ik snap niet dat er mensen zijn die denken dat hun paard er minder snel vandoor zou gaan met bit als zonder. Als een paard iets wil dan doet hij dat, hoe scherp het bit dat er in hangt ook is.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 20:40

Citaat:

Grote fabel, en als dit echt zo wordt ervaren is dat imo onkunde...

Ik ben groot voorstander van bitloos (in)rijden. :)
Edit: ik zie dat je vlak bij mij in de buurt woont. Misschien kan ik je wel ergens mee helpen? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 21:10

Citaat:

Als een bit er was geweest om mee te remmen, dan had 't wel om de benen van 't paard gezeten...

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 21:11

Precies.. ook met een bitje krijg jij je paard niet tot een noodstop hoor! Ligt aan kunde van de ruiter, vertrouwen van het paard en mate van training.

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 22:51

Het kan natuurlijk prima, maar misschien is het een idee om voor je met je eigen pony begint eerst een paar keer te rijden op een paard dat bekend is met het bitloze systeem dat jij wilt gaan gebruiken. Dan heb je misschien net wat beter door op welke manier je hulpen het beste duidelijk kan maken zodat je je pony dit goed en correct kan aanleren.

Verder is inrijden toch een kwestie van vertrouwen en gehoorzaamheid op o.a. stem of je dit nu met of zonder bit doet maakt imo dan weinig uit.

Patchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 08:08

Ik zou gewoon met bit inrijden, je kunt nog altijd naar bitloos overgaan, maar of van bitloos naar met bit zo makkelijk gaat weet ik niet...

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 09:17

Het maakt eigenlijk niet veel uit. Als jij zacht in de mond bent met inrijden en rijden. Kan een bitje wel. En als jij denkt dat bitloos gaat.Dan doe je het bitloos.
Dat paard is niet anders gewent als wat hij leert. Wel is het makkelijker om van bit naar bitloos te gaan als andersom. Ik hang er bij mijn vp's afentoe en bitje in.Maar dat is als mijn onervaren vriendinnen er eventjes op gaan. Zo is ze toch net wat makker. Al voel ik geen verschil. Dus het is wat het paard is gewent :) Bitloos gaat prima!

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 09:21

Patchje schreef:
Ik zou gewoon met bit inrijden, je kunt nog altijd naar bitloos overgaan, maar of van bitloos naar met bit zo makkelijk gaat weet ik niet...

Dat gaat prima hoor. Wij deden dan bijvoorbeeld, als het paard het sturen e.d. kende, een bit in tijdens het longeren (en longeerlijn dan vast aan het halster, niet aan het bit). En dan ging je van daaruit stapsgewijs steeds meer met dat bit doen. Het paard kent het remmen en sturen al, dus je krijgt dan geen enorm gevecht in de mond en ze blijven licht aan de teugelhulpen.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 09:25

Zelf ben ik voor bitloos rijden, maar ik zeg ook heel eerlijk.. Niet alle paarden reageren er even fijn op. Ik ben 2 jaar terug op een 4 jarige gaan zitten, bitloos... Paardje zat stap, draf, galop en een stoer op, volgens de eigenaar, maar druk met been --> standaard harder, niet wijken, maar altijd harder :S en daar was bitloos echt niets mee te beginnen omdat ze gewoon de basis er niet goed had in zitten. Als ik haar dan met de teugels iets vroeg, dan liep ze daar gewoon doorheen en ik ga ook niet aan mijn teugels hangen omdat ze het niet snapt... (Ruiter die haar inreed, reed met een hele sterke hand helaas...)

Dus ik zeg wel heel eerlijk, de basis moet goed zijn en dan maakt het uiteindelijk niet uit. Persoonlijk vind ik die van mij fijner lopen bitloos, terwijl mijn verzorgster hem met bit weer fijner vind :') Maarja, ik ben een hobbel-rond ruiter en zij vraagt iets meer van hem ;)

Het enige waar ik even mee zit --> hoe oud is het paard en hoe zit het met wisselen/kiezen... Want dat is wel even iets om om te letten ;)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 09:41

Sonja schreef:

Inderdaad, het bit gebruik ik om te verfijnen.

Flashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 09:55

Een paard bitloos inrijden is absoluut mogelijk, ik heb het zelf ook gedaan.
Alleen als een paard nog niet goed naar je luistert op zachte hulpen,
En het paard niet zo gevoelig is zou ik wel een bit gebruiken.