Wat voor een bit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marii93

Wat voor een bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-13 19:14

Hallo,

Mijn vriendin heeft een fjord en heeft een probleem tijdens het rijden.
Haar paard pakt het bit vast tijdens het rijden en gaat enorm erop hangen.
De tanden zijn nagekeken en hier is helemaal niks mis mee, nu dachten wij beiden aan een ander bit maar we weten niet zo goed welk bit dan het beste is.
Ze rijd nu met een dangerbit en hier trekt ie gewoon doorheen.

Hebben jullie hier ervaring mee en wat kunnen we het beste doen?
Ik heb ook ergens gelezen dat bitloos aangeraden werd, dit is helaas geen oplossing hiermee is ie nog sterker.

Geryon

Re: Wat voor een bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 19:17

De oplossing moet je niet zoeken in het bit maar in het rijden. Heb jullie les met de fjord?

Marii93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-13 19:23

Ze heeft van verschillende "proffessionele" instructeurs les gehad en die hebben het ook stuk voor stuk geprobeert maar zelfs die krijgen het niet opgelost door middel van rijden.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 19:35

Een tijdje met een lang teugeltje gaan rijden? Dan kan ze helemaal niet hangen op het bit.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 19:38

Gewoon altijd meegeven, dan maar halsstrekken. Dan valt er niets te hengen voor de fjord. Kun je omschrijven hoe het nu precies gaat?

Marii93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-13 19:48

Dit heeft ze ook al geprobeerd hij blijft zoeken naar haar hand en zodra hij deze gevonden heeft pakt ie het bit weer vast en gaat hangen en als ze geen contact houd met zn mond dan valt ie over zijn eigen benen heen ze hebben namelijk al regelmatig daardoor op de grond gelegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 19:53

Het ligt natuurlijk heel erg aan het doel van je training, maar ik vind het gewoon altijd maar meegeven ook niet echt een permanente oplossing hoor. Als je nou een echte lekkere hobbelaar bent dan kan het prima maar als je serieus aan de slag wilt kan je je paard niet constant ruimte geven als hij even wilt trekken.

Ik ben het wel eens met de rest dat het misschien praktisch is om consequent les te nemen en te kijken of het probleem echt niet bij het rijden ligt. Ik ken genoeg paarden (vooral koudbloedjes) die het bit vastpakken op het moment dat je meer met je handen bezig gaat zijn.

Om even concreet antwoord te geven op je vraag in plaats van er omheen te draaien, er bestaan wel speciale bitten voor paarden die ze vastpakken. Hier zitten rolletjes in. Als je zo'n bit gaat gebruiken kan ik je wel aanraden om het even goed te laten opmeten en er even advies over te vragen. De merrie die ik hiervoor heb gehad kon deze bitjes namelijk niet hebben, rolletjes bleven in haar mond handen en haar vel kwam ertussen, waardoor wij een paar dagen ontzettend onplezierig door de bak zijn gegaan.

Succes met het zoeken van een oplossing in ieder geval, het moet op te lossen zijn!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 08:54

De professionele instructeurs waren zeker allemaal z ruiters? :D Die vergeten wel vaker een paar stappen

Dit is gewoon een paard die heel erg op de voorhand loopt en daardoor hangt en struikelt. Back to basic dus. Actief maken! Veel overgangen, tempowisselingen maken. Als hij hangt naar voren 'schoppen'.

Ook lijkt het me een goed idee om aan een lang teugeltje lekker te gaan boscrossen. Voor de balans, het op eigen benen lopen en de afwisseling dus het plezier en daardoor meer activiteit in het dressuur rijden.

Een rolletjesbit zal enkel helpen tegen het vastpakken, albetwijfel ik of hier daarvan sprake is. Denk eerder aan het hangen. Een dangerbit wordt een ongebroken bit en is dan nog vriendelijker. Je zou als hulpmiddel tijdelijk een enkelgebroken bitje kunnen gebruiken, maar het probleem ligt aan het rijden.

Succes!

Patchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 12:35

Bitloos rijden is een optie, je kunt gewoon een touwhalstertje kopen en teugels eraan vastmaken, ik heb zo'n set gekocht op horsecharms.eu misschien moet je dat gewoon eens proberen, doe het ook met mijn pony, maar dan voor de fun. Misschien helpt het.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 14:17

Ik ga mee met Geryon. Er wordt gefocust op het symptoom, niet op het probleem.
Wel zou ik persoonlijk even bitloos gaan rijden. Ook al hangt het paard zelf, het is echt niet fijn voor het paard om continu zoveel druk op het bit te hebben staan (waarbij ik me dus wel kan voorstellen dat ie het vastpakt om die druk te verminderen).

Marii93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-13 19:49

Bedankt voor de tips,,

Ze heeft intussen een bit kunnen lenen bij iemand en heeft die nu ook zelf een aangeschaft...
Het lag dus wel degelijk aan het bit want met een D-trens met koperen rolletjes is het probleem zo goed als opgelost.

Groetjes,,

Hierbij mag het topic gesloten worden ;)

gipsycob

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 11:51

Ik ben zo blij dat iemand weer eens denkt aan een ander bit! Super en ik bedoel dit niet sarcastisch.

Kijk een naar hoeveel ruimte de pony in zijn mond heeft en hoe dik zijn tong is.
Veel mensen vergeten dit. gooien er een gebroken trens in, terwijl de pony veel te weinig ruimte heeft.
Dit uit zich dat indd in het vastpakken van het bit, de tong erover heen gooien etc.
Mijn ervaring met de meeste fjorden is, dat ze een kleine mond hebben en een grote tong en laag gehemelte.
Wat je kunt proberen is met een stangetje rijden. Eventueel met tongboog, mocht ie te weinig ruimte hebben voor zijn tong.
En neeeeee een stang is niet harder, maar zachter.

Een d trens met koperen rolletjes zou ik niet 1,2,3, aan beginnen.....is nogal scherp!
Waarschijnlijk komt het probleem na verloop van tijd weer terug, met dan ook nog daarbij dat ie heel hard in zijn mond is geworden!

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 11:53

Je kan evt nog een Myler proberen, mijn jonge paard was er snel klaar mee toen dat bit erin ging.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 11:53

Marii93 schreef:
Bedankt voor de tips,,

Ze heeft intussen een bit kunnen lenen bij iemand en heeft die nu ook zelf een aangeschaft...
Het lag dus wel degelijk aan het bit want met een D-trens met koperen rolletjes is het probleem zo goed als opgelost.

Groetjes,,

Hierbij mag het topic gesloten worden ;)

Als ik die bij de mijne in de mond hang is 'uit angst voor het bit' gelijk alles opgelost ja, maar het is geen goede oplossing :(

gipsycob

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 11:14

hoe heb je het nu opgelost??

Marii93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-13 16:09

gipsycob schreef:
Ik ben zo blij dat iemand weer eens denkt aan een ander bit! Super en ik bedoel dit niet sarcastisch.

Kijk een naar hoeveel ruimte de pony in zijn mond heeft en hoe dik zijn tong is.
Veel mensen vergeten dit. gooien er een gebroken trens in, terwijl de pony veel te weinig ruimte heeft.
Dit uit zich dat indd in het vastpakken van het bit, de tong erover heen gooien etc.
Mijn ervaring met de meeste fjorden is, dat ze een kleine mond hebben en een grote tong en laag gehemelte.
Wat je kunt proberen is met een stangetje rijden. Eventueel met tongboog, mocht ie te weinig ruimte hebben voor zijn tong.
En neeeeee een stang is niet harder, maar zachter.

Een d trens met koperen rolletjes zou ik niet 1,2,3, aan beginnen.....is nogal scherp!
Waarschijnlijk komt het probleem na verloop van tijd weer terug, met dan ook nog daarbij dat ie heel hard in zijn mond is geworden!

Een stang is ie altijd mee gereden en ja een stang is wel harder dan een D-Trensje dat is een vriendelijk bit maar doordat de rolletjes mee rollen kan ie hem niet vast pakken je doet hem er geen pijn mee en met een stang wel...

gipsycob

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 18:42

Hoezo doe je hem er pijn mee met een stang....zit je er zo hard aan te trekken dan? Een stang die ik bedoel, is geen stang, maar een ongebroken trens. Een echte stang, die je voor het mennen gebruikt.....dat zou ik er ook niet 1,2,3 in hangen.

Misschien even heel flauw hoor, maar op je zit terug rijden is de basis waar je begint. En een bit is zo scherp als de ruiterhand zelf is! Maar ik vind persoonlijk zo'n d trens met rolletjes voor zo'n paard niet geschikt. Hij luisterd er nu goed na, maar hoe ga je het oplossen naar verloop van tijd, als hij dit bit ook niet accepteerd of er juist tegenin gaat....
Denk dat het beter is, als je de basis weer terug neemt. Dus beginnen bij stap 1, dan dat je er een scherper bit in gaat gooien, maar goed dat is mijn mening.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 09:40

Zoals al door anderen werd gezegd, het is niet het bit, maar de manier van rijden en opleren.
Je zegt er hebben al instructeurs het geprobeerd, wel dan hebben die dat niet goed gedaan, das de enige conclusie.
Back to basic, dat is al wat hier telt.
dit is niet de fjord zijn schuld, maar het verkeerd beleren van de fjord.