Paard protesteert op rechts en in de groep

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lisatypex

Paard protesteert op rechts en in de groep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-13 18:51

Hallo iedereen,

Ik zit met een vraagje. Op de manege staat er een paardje van ongeveer 4 jaar.
Ze staat er al een jaartje ongeveer. In het begin ging alles super goed, een heel braaf paardje die in de zomer zelfs met 'beginners' kon meerijden.
Deze winter is plots alles omgeslaan. In de groep (met andere paarden bij) begon ze te steigeren (echt hoog), bokken, ...
Ook al longeerden we het paardje voor de les, toch was het steeds hetzelfde. Het werd te gevaarlijk en er is iemand mee komen rijden individueel. Individueel in de piste was ze super braaf, dus na een paar weken individueel probeerde die persoon er nog eens mee in de les te rijden, maar daar ging het weer mis..
Nu zijn ik en een vriend van mij er sinds maandag (nu een week dus) elke dag mee beginnen rijden individueel in de piste.
De eerste dag was alles goed en was er niets van protest. De tweede dag begon ze op rechts te protesteren, licht steigeren (niet bokken).
Ook de derde dag begon ze meer en meer op rechts te protesteren, op links ging alles goed, en zolang je de hoefslag gewoon volgt op rechts gaat het ook goed,
maar als je een hoefslagfiguur wilt rijden op rechts (zoals een volte) protesteert ze. Ook als er mensen in de piste staan, wilt ze er steeds naartoe trekken.

Gisteren hebben we 'de oplossing' denk ik gevonden. Als we ze met losse teugel rijden en op stap eerst alle figuren op rechts rijden, protesteert ze niet. Ook in draf met losse teugel is er geen protest en doet ze alle hoefslagfiguren. Kan het zijn dat het aan haar tanden ligt? (misschien een probleem met haar tanden rechts)

Heeft er iemand nog tips of kent iemand een paard die hetzelfde probleem had?

We hopen echt dat we er na de paasvakantie terug in de groep mee kunnen rijden want anders moet het paardje weg..

Groetjes

Nayomie

Re: Paard protesteert op rechts en in de groep

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 20:18

In het eerste gedeelte zou ik zeggen, staat ze wel op wei?

Maar nu lees ik het tweede gedeelte. Ik zou idd even de tandarts laten controleren. Controle kan immers nooit kwaad.

Lisatypex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-13 20:21

Nayomie schreef:
In het eerste gedeelte zou ik zeggen, staat ze wel op wei?

Maar nu lees ik het tweede gedeelte. Ik zou idd even de tandarts laten controleren. Controle kan immers nooit kwaad.

De eigenaar van de manege probeert haar zoveel mogelijk op de weide te zetten, of te laten lopen in de buitenpaddock en anders longeren we ze..
De tandarts komt na de paasvakantie, dus hopelijk is dat het probleem en is het dan opgelost.

Iemand enig idee waarom ze zo protesteert als er andere paarden bij zijn? Heb er nu niet op gelet of ze in de les (met andere paarden) ook enkel op rechts protesteert..

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 09:21

Hoi,

Heb een merrie gehad met rugproblemen, die vergelijkbaar gedrag vertoonde. Ze had pijn met het rijden waardoor ze ook chagrijniger werd naar andere paarden

Lisatypex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-13 12:24

Zandro schreef:
Hoi,

Heb een merrie gehad met rugproblemen, die vergelijkbaar gedrag vertoonde. Ze had pijn met het rijden waardoor ze ook chagrijniger werd naar andere paarden

Als het door haar rug zou zijn, is het dan niet vreemd dat ze enkel op rechts protesteert?

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 16:07

Hoi, ligt eraan waar het probleem zit. Is ze gevoelig met borstelen? Hoe is ze aan de longeerlijn (bijgezet)?

Lisatypex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-13 16:12

Zandro schreef:
Hoi, ligt eraan waar het probleem zit. Is ze gevoelig met borstelen? Hoe is ze aan de longeerlijn (bijgezet)?

Bij het poetsen normaal, ze reageert niet gevoelig op borstels als we haar poetsen.
Longeren doen we zonder bijzetteugel (het is een manegepaard eh dusja)
We longeren haar gewoon met haar hoofdstel in en bij het longeren is ze heel braaf..

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 16:28

Hoi,

moeilijk te zeggen dan, kan met de tanden te maken hebben of met de rug/nek. Opvallend is wel dat ze dus niet bijgezet goed loopt. Dan zet je geen druk in de mond en hoeft ze minder bij elkaar te lopen.

Zou sowieso even kijken wat de tandarts zegt. anders eens bijgezet longeren en kijken hoe ze dan loopt.