ChocoBesnier schreef:Janneke2 Bedankt voor je reactie.
Ze krijgt wel al het supplement equistress omdat ze nog andere 'stressproblemen' heeft... Weet niet als Bach hetzelfde werkt. Ik koop voor mezelf wel eens de spray. Is dit net hetzelfde voor paarden? Of moet je dit ergens anders aanschaffen?
De spray is denk ik rescue..?
Op zich kun je de bachremedies gewoon aan een paard geven (ik deed het in de drinkbak, het kan ook over het voer, op een boterham, etc.). Bij angst na pijn is star of bethlehem het gebruikelijkst - en ken je hte boek van Margreeth Dudok van Heel...? (Een prachtboek, vind ik.)
ChocoBesnier schreef:Probleem met het volledig loslaten is dat ze vanzelf naar beneden duikt. (Op zich geen probleem zou je denken, super zelfs) Maar ook helemaal beneden zet ze haar vast, erger dan dat ze in een gemiddelde halshouding loopt. Zo erg dat ik dan geen grip meer heb en mijn zadel wordt uitgetrokken. Ze neemt namelijk steeds meer en meer.
Heftig hoor...! (Zo heftig, dat ik me afvraag, of het rijtechnisch is. Bij psycische problemen is geduld het sleutelwoord.)
Maar ik ben zogezegd van het loslaten, wat zij vastpakt, dat scheelt met uit je zadel worden getrokken.
ChocoBesnier schreef:Doorhangende rechterteugel is ook net wat ze wil. Geen contact rechts en alles op de linkerteugel.
Ik wil haar gewoon op 2 teugels. Geen 1 aan gelijk welke kant.
Maar ze buigt wel naar links op de linkerhand! En naar rechts op rechts. Maar op rechts teveel in haar hals zodat ze links teveel vast heeft en niet correct door haar lijf kan buigen.
ZOU dit rijtechnisch zijn, zou ik zeggen: gooi de boel niet door elkaar.
Je einddoel is idd: paard recht, op 2 teugels. (...vreselijk moeilijk en zelfs op grand prix niveau zijn er nog vaak heeeele kleine scheefheidjes.)
Pakt zij rechts beet - laat jij los. En neemt 2 gram oid. aan aan de linkerkant.
Doe je dat, dan "ziet het er niet uit", dat ben ik met iedereen eens.
Neem dan het initiatief, met recht zitten. Niet alleen rechtop (zoals in "niet mee naar voren met je zwaartepunt", want haar zwaartepunt gaat naar voor als ze zo laag gaat)
Maar ook: waarschijnlijk gooit ze jou 'op links'. Ga voor je gevoel pal aan de rechterkant zitten.
En met je drijvende hulpen probeer je het paard weer recht te maken.
En als buigen moeilijk gaat: werk op zit en gewicht aan kleine ''schakeltjes'', telkens even iets terug in tempo en weer voorwaarts. Ook dat is gymnastiek en daarmee kun je je dier voorbij het stijve punt krijgen.
ChocoBesnier schreef:Wat ik merk, is dat ze aan de kaptoom wel makkelijker gaat inbuigen als ik dit vraag. Het is dus wel degelijk een psychisch mondprobleem.
Joepie!! Psychische problemen zijn relatief makkelijk op te lossen.
Zacht zijn, geduld hebben, rescue, andere bachs, Linda Tellington masseert zelfs in de mond
ChocoBesnier schreef:Maar met een kaptoom/bitloos rijden is absoluut geen optie aangezien het niet het soort paard voor is. Misschien in de toekomst maar nu, zeker na 4maand enkel stappen ben ik dit niet van plan...
Eh - staat jouw paard al weer in de wei...? Dat scheelt vaak enorm in gedoe met het rijden.
Maar bedenk wel:"less is more". Diehards zeggen zelfs, dat je pas met een bit zou mogen rijden (...dat is dus wel heel erg streng...) als je zonder bit kunt rijden.
(Uiteraard: dat bit is er, voor de laatste 5%, de finishing touch. het echte rijden doe je met zit, gewicht en benen...)