Pony loopt achteruit als ik opstap

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pina22

Pony loopt achteruit als ik opstap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-13 19:45

Hoi allemaal!

Ik heb een probleempje met mijn verzorgpony.
Als ik op wil stappen, loopt hij achteruit. Hij loopt al achteruit als ik in de bak sta en ik naar zijn buik toe loop.
Dit is niet altijd zo geweest, ik denk dat hij hier 1.5 maand geleden mee is begonnen, maar het is sinds toen niet verbeterd.

Ik heb al van alles geprobeerd, tegen een hek aan zetten, zweepje tegen zijn billen aanhouden,
ook zodra hij naar achter liep hem weer zo vasthouden dat hij stil staat, belonen en duidelijk 'halt' zeggen,
maar niets helpt. Als ik hij dan stil staat en ik loop naar zijn buik, loopt hij weer heel hard achteruit.

Ik stap nu meestal op als hij 1 seconde stil staat, maar dat ziet er niet zo charmant uit :+ maar ik kan ook niet een eeuw blijven proberen...
Ik wil wel aan de eigenaresse om hulp vragen, maar dat kwam steeds niet echt uit. Ik ga dit nog wel vragen, maar ik wil hier ook even vragen of iemand hier ervaring mee heeft en weet hoe hij/zij het kan oplossen :)

Het lukt trouwens wel best goed als iemand hem even vast houd, maar meestal ben ik alleen met de pony, dus dat werkt ook niet... en ik moet het natuurlijk ook gewoon zelf kunnen ;)

Alvast bedankt!

Groetjes, Nora

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 19:47

Laat hem maar achteruit lopen, maar dan wel die 50 meter meer dan dat hij eigenlijk zou willen. Is het spelletje zo over.

Edit: maar eerst zeker weten dat t medisch in orde is en met krukje opstappen

troi

Re: Pony loopt achteruit als ik opstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 19:49

Eens met de poster boven mij. Geef zijn zin maar dan zo dat hij er rap spijt van krijgt! En ok flink door laten lopen in zijn achteruit!

Pina22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-13 19:52

bedankt! maar hoe moet ik hem dan zo ver achteruit laten lopen in de bak? Die is niet zo groot :P

Kan ik dat op een manier testen? of moet daar echt een DA voor komen? Of kan ik gewoon een keer met een krukje opstappen en dan kijken of hij het niet doet?

(sorry voor de vele vragen :P)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 19:58

In een kleinere bak kun je zo heel mooi grote voltes achterwaarts oefenen! Wees creatief! En waarschijnlijk hoef je dit maar een keer of twee drie te doen voordat het kwartje valt bij je pown!

Pina22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-13 19:59

Heel erg bedankt :D

Ik ga het de volgende keer meteen proberen :)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 20:00

Het is opvallend dat ze er ineens mee is begonnen, daar moet een reden voor zijn. Het kan zomaar zijn dat je een keer hard neer bent geplofd (of de eigenaresse) En dat hij dit nu wilt voorkomen en daarom je niet meer zomaar laat opstappen en als het paard 1x merkt dat het werkt om achteruit te lopen (misschien heeft hij wel gelinkt: Achteruit lopen van te voren betekend geen pijn) zal hij het vaker doen, tot elke keer.

Het kan ook zijn dat het elke keer pijn doet, dus dat er wat met de rug is. (met krukje opstappen is altijd fijner dan hang je niet aan een kant/trek je je er niet aan op) Maar als er echt wat is moet je dan misschien ook merken bij het rijden/opzadelen etc.

Als je hem in de achteruit zet, zorg dat je hem stil laat staan bij de lange zijde en hij kan achteruit ook sturen hoor, en jij ook dus als je bij de kant komt gewoon in zn achteruit naar rechts of links. Maar ook niet overdrijven natuurlijk, gaat erom dat het paard merkt dat het geen zin heeft en alleen maar vervelender wordt. Als hij dan braaf achteruit loopt op jouw commando (dus niet meer uitzichzelf) Zet je hem stil, en ga je opstappen, gaat ie weer achteruit? Hop opnieuw in de achteruit zetten en nog een stukje verder als vorige keer. Dit moet je echt even doorpakken totdat je er gewoon op kan stappen. Want op het moment dat je opgeeft wordt zijn gedrag alleen maar hardnekkiger.
Laatst bijgewerkt door saskiakefie op 04-04-13 20:01, in het totaal 1 keer bewerkt

__Eva

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 20:01

Het zou kunnen dat er zadel de laatste tijd niet goed past en dat het paard het wil ontlopen door achteruit te lopen. Doet hij met rijden ook anders? Maar het kan ook zo zijn dat hij je een beetje aan het uit proberen is. Je kan proberen hem met zijn kont tegen de bak rand aan te zetten, kan ie niet meer naar achter ;)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 20:01

Eva_Toby schreef:
Het zou kunnen dat er zadel de laatste tijd niet goed past en dat het paard het wil ontlopen door achteruit te lopen. Doet hij met rijden ook anders? Maar het kan ook zo zijn dat hij je een beetje aan het uit proberen is. Je kan proberen hem met zijn kont tegen de bak rand aan te zetten, kan ie niet meer naar achter ;)

Kan die wel makkelijk wegdraaien en dan alsnog naar achteren gaan. :j

Pina22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-13 20:02

met het rijden doet hij niet anders nee :)

maar misschien ligt het inderdaad aan het zadel, want als ik zonder zadel opstap doet hij het veel minder.

Misschien leg ik het gewoon wat te ver naar voren/achter, ik vraag het de volgene keer aan de eigenaresse :)

Bedankt allemaal!

MaJaBl98

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 20:32

Ik lees even mee, ik merk bij mijzelf als ik aan de andere kant opstap dan blijft ze wel gewoon staan dus wissel nu af.

Pina22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-13 06:01

Dat heb ik ook een paar keer gedaan, die kant gaat wel beter, maar hij merkt nu toch wel wat ik aan het doen ben, dus dat werkt ook niet meer helemaal := Maar ik blijf het wel doen, dat is sowieso beter voor zijn rug :) (toch? :P)