Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Nermal schreef:Ik zou als ik jou was eerst iemand anders laten oefenen met opstijgen. Je voelt je zelf nog niet helemaal lekker in je vel en dat voelt hij waarschijnlijk ook. Niemand licht en met durf op je stal die even wil een halfuurtje oefenen?
En dan: nooit opstappen als hij beweegt!! Dat is niet alleen gevaarlijk, maar zo leer je je paard ook gewoon dat het zo hoort. Uit je verhaal begrijp ik dat hij al begint te draaien als je naar de stijgbeugel gaat met je voet? Wel van zodra hij begint te draaien, laat maar draaien! Loop mee en hou druk (met je hand) op de stijgbeugel, vertraagt hij: doe hem nog maar een extra rondje draaien. Jij beslist wanneer het stopt.
En zoverder totdat hij stil blijft staan bij gewoon druk op de stijgbeugel. Lukt dit, trek dan terug (als beloning) en geef hem een aai.
Dan steeds een stapje verder: leun maar eens goed op die stijgbeugel met je handen, breng er dan je voet naartoe, wip een beetje, ... Maar tussen al deze stappen moet hij stilstaan en als hij dat goed doet, trek terug en beloon.
Oefen dan deze dingen met een krukje naast... en pas als dat allemaal goed gaat en hij er volledig ontspannen bij blijft er eens op gaan zitten. Als dit goed gaat, zou ik gewoon weer afstappen als beloning, worteltje geven en hem terug op de weide zetten.
Dus steeds nader-en-trek terug methode toepassen en terugtrekken als hij ontspant.
Wat voor voorstelling maak jij je en wat doe jij met je paard ?
Met mijn stukje 'wip een beetje' is het helemaal compleet
.
.
) weer achteruit, en dan weer beetje dichter als ze terug vertrouwen hebben, ... Dobbelicious schreef:Jee, ik weet niet eens hoe ik het moet verwoorden. Zegmaar uit je hol komen en weer erin gaan? Oh wat klinkt dit stom... haha
.
.

Nermal schreef:Dobbelicious schreef:Jee, ik weet niet eens hoe ik het moet verwoorden. Zegmaar uit je hol komen en weer erin gaan? Oh wat klinkt dit stom... haha
Dit klonk echt fout![]()
.
Maar aan de teugels trekken zou ik niet doen, aangezien het van angst is en niet uit staking ofzo. Hem dwingen, in z'n mond rukken en in de box opstijgen gaan hem volgens mij alleen maar verder van je weg duwen (mentaal dan) en meer schrik doen krijgen. Dus dat zou ik niet doen, want denk je er zelf van?
Voor je eigen ontspanning: begin gewoon met het doel van hem te doen stilstaan als je druk geeft met je handen op de beugels, daar hoef je toch geen stress voor te hebben? Pas als je al die stappen hebt doorlopen en het met een krukje ernaast ook gaat, moet je proberen op te stappen, tegen dan gaat je zelfvertrouwen ook weer beter zijn.

Sassol schreef:geef daarna een snoepje. Als je elke stap voor het opstappen iets leuks en ontspannends maakt, is dat opstappen zelf het probleem ook niet meer.
Nermal schreef:Ik zou als ik jou was eerst iemand anders laten oefenen met opstijgen. Je voelt je zelf nog niet helemaal lekker in je vel en dat voelt hij waarschijnlijk ook. Niemand licht en met durf op je stal die even wil een halfuurtje oefenen?
En dan: nooit opstappen als hij beweegt!! Dat is niet alleen gevaarlijk, maar zo leer je je paard ook gewoon dat het zo hoort. Uit je verhaal begrijp ik dat hij al begint te draaien als je naar de stijgbeugel gaat met je voet? Wel van zodra hij begint te draaien, laat maar draaien! Loop mee en hou druk (met je hand) op de stijgbeugel, vertraagt hij: doe hem nog maar een extra rondje draaien. Jij beslist wanneer het stopt.
En zoverder totdat hij stil blijft staan bij gewoon druk op de stijgbeugel. Lukt dit, trek dan terug (als beloning) en geef hem een aai.
Dan steeds een stapje verder: leun maar eens goed op die stijgbeugel met je handen, breng er dan je voet naartoe, wip een beetje, ... Maar tussen al deze stappen moet hij stilstaan en als hij dat goed doet, trek terug en beloon.
Oefen dan deze dingen met een krukje naast... en pas als dat allemaal goed gaat en hij er volledig ontspannen bij blijft er eens op gaan zitten. Als dit goed gaat, zou ik gewoon weer afstappen als beloning, worteltje geven en hem terug op de weide zetten.
Dus steeds nader-en-trek terug methode toepassen en terugtrekken als hij ontspant.
Brendaaaa schreef:Nermal schreef:Ik zou als ik jou was eerst iemand anders laten oefenen met opstijgen. Je voelt je zelf nog niet helemaal lekker in je vel en dat voelt hij waarschijnlijk ook. Niemand licht en met durf op je stal die even wil een halfuurtje oefenen?
Ik sluit me echt volledig aan bij deze aanpak!!