hengstig

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marjanw

hengstig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-13 23:33

We hebben een merrie op stal staan ze is 4 jaar oud en onder het zadel sinds een half jaar, het gaat echt super goed als ze niet hengstig is! Lief en aanhalig, goed te rijden en werkt dan ook prima mee! Maar na de eerste dag van haar hengstigheid wordt het een compleet ander paard, op stal merk je het al beslist niet meer aardig, oren plat, wil zich niet laten pakken in de boks, laat zic wel zadelen maar doet weer erg moeilijk met de singel! Vaak longeren we haar die dagen eerst , zodra je er op zit stapt ze rustig rond tot het "knopje" omgaat van uit het niet begint ze te bokken (nu we dat redelijk uit konden zitten en ze de ruiter er niet zo gauw meer afkrijgt) begint ze met stijgeren, hard en gemeen tot de ruiter eraf is!! Zodra de hengstigheid voorbij is kun je haar weer prima rijden en doet geen stap meer verkeerd!

Wie herkend dit ? en wie weet wat er aan de hand is? en heeft iemand een mogelijke oplossing?

Corelli

Re: hengstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 07:01

Heel vervelend, maar is het een optie om de merrie tijdens de hengstigheid te laten staan? Ze zit duidelijk niet lekker in haar vel in die dagen...

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 15:05

Ik herken het wel. Die van mij is nu weer voor het eerst een pismerrie
Ligt er een beetje aan wat je doel is met het paard
Als je haar kan laten staan die dagen dan kan je dat doen
Ik heb gekozen voor een dagelijks pompje regumate hierdoor verdwijnt het en is ze weer normaal te rijden en handelbaar
Alleen er prijzig helaas
Maar woog niet op hoe ze zich voelde. Ze was 1 brok ellende. Gewoon zielig ook

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 15:52

Je zou zoals hierboven vermeld is iets kunnen bijgeven ben wel met hier boven eens maar net wat je doel is. Als het enigszins mogelijk is zou ik de merrie gewoon laten staan tijdens de hengstigheid sommige hebben er veel last van en andere niet. Persoonlijk zou dat voor mij wel een reden zijn om het paard een aantal dagen te laten staan, ze zit niet lekker in de vel dus even rust kan geen kwaad.

Teigetje008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 16:01

mijn merrie stond altijd met haar hoofd buiten de staldeur, oortjes naar voren als ik op stal kwam aanlopen (hoorde mijn auto). Behalve dé dag van de maand. Precies hetzelfde als wat jij beschrijft...dan draaide ze haar kont toe.

Dressuurmatig rijden was dan ook geen optie. Of ik liet haar staan, maar ging lekker uitgebreid poetsen en tutten. Of ik liet haar vrij springen, want dat vond ze heel erg leuk.

Gewoon je paardje die dag niet plagen met er op rijden, lekker iets anders zoeken om te doen, of lekker laten staan. Ze geeft wat mij betreft duidelijk genoeg aan dat ze het even niet wil...