Beter blijven zitten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Forgive

Beter blijven zitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-13 20:24

Hee allemaal,

Soms moet ik op zo'n, hele frisse pony. Mijn vraag is, wat kan je het beste doen als je pony op hol gaat?. Meestal kan ik og wel b;ijven zitten, maar soms zitten er pony's bij die het, laat maar zeggen, een beetje bont maken. Hoe kan je het beste blijven zitten op een pony die heel erg begint te bokken?. En hoe kan je het best zitten?.
Ik heb weleens gehoord van gaan STAAN in de beugels en achterover leunen, maar dat werkt dus absoluut niet. Ik probeerde het een keer, en toe viel ik eraf, dus dat is een onnodige tip. ( Ja, dit klinkt bot, maar dat bedoel ik niet zo )

Bij voorbaat bedankt:
StormHeidi

Knoffer

Re: Beter blijven zitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 20:35

Terugzitten/naar achteren zitten en druk op je beugels houden. Dus idd niet gaan staan of je benen strekken, want dan verlies je juist snel balans. Ook jezelf niet echt naar achter gooien, zodat je alsnog je evenwicht verliest, maar vooral je kont in het zadel drukken. Zorg sowieso bij het rijden dat je in balans zit.

MD_Triumph

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 20:36

Hmm dat is een goeie.. als mijn paard bokt, gelukkig bijna nooit, dan gaat het zo snel dat ik niet meer precies weet wat er gebeurde haha! maar ik probeer meestal zo diep mogelijk in mijn zadel te gaan zitten en je benen beetje klemmen, wat misschien ook helpt, als jou pony vaak bokt.. een bokriempje aan het zadel laten maken. Of gewoon je zadel vooraan vast houden, dan zit je ook steviger! of een nog betere oplossing.... andere pony kiezen :P

daniquexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 20:38

Bijna alles werkt wel behalve met je benen klemmen! Hierdoor gaat de pony nog harder rennen dn vliegen en ben je machteloos, gewoon relaxt blijven zitten en laten bokken ;p

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 20:41

1sec lijm wil ook nog weleens helpen :P

Sterke rug en buikspieren kunnen ook erg helpen trouwens.

Met klemmen heb je, los van hoe je paard erop reageert, ook de kans dat je juist je beugels verliest, omdat de druk daarop dan minder wordt.
Voor mij is druk op de beugels houden en diep zitten de truuk. Je gewicht eigenlijk in gedacht naar de grond brengen.

MD_Triumph

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 20:42

Jaa ik bedoelde ook niet klemmen als in klemmen haha lekker duidelijk! ik weet niet hoe ik het uit moet leggen.. gewoon je benen wat steviger in je beugels houden zeg maar

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 20:47

Druk op je beugels houden :j

:') tis idd best lastig uit te leggen idd.

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 20:50

Tsja hoe deed ik dat toch ooit, lang geleden :+

Volgens mij hielp het bij mij altijd om héél rechtop te gaan zitten, alsof er iemand aan je hoofd trekt. Bokt de pony onverwacht of zijn het ook momenten dat je het voelt aankomen? Zorg ook dat je zelf heel rustig blijft, en blijf scherp, niet dat de pony ineens denkt dat hij maar naar rechts gaat en jij er links af valt haha.

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 20:54

Als mijn pony een bokbui heeft dan doe ik vaak mijn beugels een gaatje korter dat zit net wat makkelijker uit. En voor de rest goed naar achter blijven zitten.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 13:02

En tijdens het bokken -> voorwaarts!
Als ze goed voorwaarts gaan, kunnen ze niet bokken....

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 13:04

Losjes meezitten en proberen zo snel mogelijk het hoofd omhoog te krijgen. Dus met je hand een goeie ophouding naar boven. Als hij z'n hoofd hoog heeft kan hij niet (zo vuil) bokken.

daniquexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 17:22

als je je beugels korter dit wip je juist eerder uit het zadel hoor, je moet ze altijd in een dresuur houding hebben want dan blijf je stevig ERIN zitten. :)

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 17:26

Ik zat er even over na te denken wat ik doe als mijn paard zijn dolle bui in het bos heeft.
Ik heb de beugels wat korter altijd, en als ik erover nadenk geloof ik dat ik juist als hij gaat bokken een beetje in de verlichte zit ga zitten zodat die bokken als het ware onder mij door gaan.

Daar heb ik dus niet bewust over nagedacht, maar hij kan behoorlijk bokken en blijf toch altijd makkelijk zitten.
Hij doet het meestal met galopperen vandaar dat ik dan wat in de verlichte zit.

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 12:03

Hoofd van de pony omhoog houden, zelf inderdaad 'op de grond gaan zitten', dus je zo zwaar mogelijk maken, diep zitten, drukken op de beugels, maar niet klemmen en iets achterover.
Nooit tijdens het bokken je paard terugvragen naar halt/stap, want dan leert hij op een gegeven moment dat hij met bokken onder het werk vandaan kan komen.

marjan19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 12:58

Heb op een pony van mij goed leren zitten tijdens het bokken!

Ik ging ook altijd wat in de verlichte zit, maar meestal probeerde ik het te voorkomen. Ze kreeg dus de kans niet om te bokken. Als ik het merkte dat ze wou bokken, zorgde ik dat ze haar hoofd omhoog hield, en dat ze goed voorwaarts bleef.

Imagination

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 11:21

-hakken uitdrukken
-achteroverleunen
- stukje manen vast houden samen met de teugels

Forgive

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-13 13:29

In verlichte zit zit je toch voorover. Sorry, maar als een pony bokt, is het laatste wat je moet doen naar voren zitten

Lot_Sem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 11:46

Diep en zwaar in het zadel zitten en je hakken uitdrukken. En vooral niet strak gaan zitten of met je benen gaan knijpen. En inderdaad, zeker niet voorover zitten ;) Succes.

Levidepevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 11:52

Ik weet dat een pony die ik reed niks had dus elke keer dat hij bokte een tikje op zijn binnenbeen en vooral goed voorwaarts.

G_entle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 16:09

ik hoop altijd op het beste, haha blijven zitten, goed vasthouden en hopen dat je t vol houd!

Hanna98

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 16:18

mij is geleerd, dat als een paard schrikt en hij zij op een hoek afscheurt je beter zelf er af kan springen dan dat je er zelf afgegooid word, dit doe ik ook als het paard niet meer te stoppen is. In een ander geval, teugels goed omhoog houden, niet trekken en been geven! niet even maar een paar rondjes op de (kleine) volte goed voorwaarts en aanpakken, maar niet gaan slaan met een zweep dan worden sommige paarden helemaal koekoek

MustangII

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 20:55

Naar achter gaan zitten en heel lui zitten