rijden met te strakke benen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

HBZ

rijden met te strakke benen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-13 10:27

Hallo,

Beetje een rare titel:
Maar gisteren was ik aan het rijden en merk dan dat mijn benen te strak aan het paard liggen, waardoor je vrij grove hulpen moet geven wil je doorkomen.
Het lijkt net of mijn benen geblokkeerd worden. Daarnaast schuif ik in mijn zit dan naar voren en krijg last van mijn kruis.

Mijn paard wordt daardoor ook loom en afgestompt op de hulpen.

Ik ben 180 lang. 70 kg ( heb lange bovenbenen)
En rij op een prestige paris springzadel.
Ik reed met vrij korte beugels, wanneer ik deze lang doe krijg ik nog meer last van mijn kruis.

Het begint ondertussen een aardig probleem te worden, heb als diverse zadels gehad, waar ik uiteindelijk dan niet lekker in zit.
het lage rugpijn, en heb een poosje zitles gehad ( wat wel goed hielp, maar de persoon is ernstig ziek), zij vond dat ik de bekken teveel naar voren kantelde, en van haar moest ik mijn benen ook leren loslaten.
Door met lange beugels te rijden en aan ontspanning te denken.

Ik heb het idee dat ik mijzelf vast zet. Wat kan ik hier het beste aan doen, en wie heeft er goede oefeningen voor?

Verder wil ik binnenkort een nieuw zadel gaan kopen, omdat de prestige ook niet super is. Ik wil overgaan op een dressuurzadel maar wil geen diepe zit, omdat ik bang ben dat ik dan nog meer ga blokkeren.
Ik ben van plan om een stubben op daaleman zadel te kopen, de daaleman kan helemaal op maat gemaakt worden. Ik heb namelijk ook dat het zitvlak niet breed genoeg is, ik zak met zitbeenknobbels over het zitvlak heen.

Maaaaartje

Re: rijden met te strakke benen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 12:23

Hoi HBZ,

Misschien is het een optie om je beugels toch een paar gaatjes langer te doen. Tegenwoordig kun je lamswollen zadel overtrekken kopen (ik weet niet precies hoe ze heten) die kunnen het zadel zachter maken waardoor je minder last van je kruis krijgt. Probeer je kuiten te ontspannen en je hakken niet overdreven uit te drukken. Dan zal de aanspanning wel minder zijn. wat je ook kunt proberen is zonder zadel te rijden, dan moet je wel ontspannen want anders zit je niet lekker haha. Succes!

xChanelx

Re: rijden met te strakke benen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 17:04

Probeer ook te denken aan de driepuntszit.
Je zit niet alleen op je kruis, maar ook op je beide zitbeenknobbels. Als je hiertussen je gewicht verdeeld, zit je waarschijnlijk dus iets meer 'terug', in plaats van voorover.
Zonder beugels rijden lijkt me ook heel effectief, misschien kan iemand het paard aan de longe doen, zodat jij alleen op jezelf hoeft te letten?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 18:04

Evenwicht en ontspanning.

Laat iemand je paard aan de teugel voor je begeleiden op de hoefslag, in stap, relaxed.
Vergeet je paard te rijden voor dit moment, je hoeft niets te doen, niet drijven, niet sturen, niets. Kijk rustig voor je uit.

Stel je voor dat je hoofd op een stokje staat, je hals.
Het doel is om met zo min mogelijk spierspanning je hoofd te balanceren op het stokje.
Beweeg je hoofd naar voren en voel dat de spieren in de achterzijde van je hals zich aanspannen om te voorkomen dat je hoofd op je borst valt.
Beweeg je hoofd nu terug naar het balanspunt op het stokje, zoek het punt waarop je hoofd in balans staat en je hier nagenoeg geen spierspanning voor nodig hebt.
Herhaal het een paar keer.
Dit is het principe.
Doe hetzelfde maar nu laat je je hoofd naar achteren bewegen en terug.
Hetzelfde naar links en naar rechts.

Je zult je er nu bewust van geworden zijn hoe je je hoofd met de minste inspanning kunt balanceren op je hals.
Je hals is nu volledig ontspannen.

Doe hetzelfde met de bovenkant van je romp, je borst en je schouders, laat je bovenarmen helemaal los afhangen, leg je handen voor je in je schoot alsof je bid. Je kunt de teugels erdoorheen laten lopen, doe er niets mee.
Dit is een volstrekt natuurlijke houding, volledig ontspannen, in balans en rechtop.

Zoek nu in gedachten je zitbeenknobbels in het zadel.
Doe hetzelfde als hierboven vanuit je zitbeenknobbels.

Leg opnieuw je benen aan aan het zadel door je voor te stellen dat je zoveel mogelijk de bovenkant van je dijen naar je zadel laat wijzen.
Laat je benen afhangen.
Stel je voor dat iemand je paard in een flits onder vandaan haalt, je zult dan op je voeten willen landen, deze moeten zich dan dus onder je zwaartepunt bevinden.
Daar ligt je been goed, je hoeft er niets voor te doen.

Zo rijdt je paard, het “kan niet makkelijker”, tijdens het lichtrijden hoef je slechts je evenwicht te bewaren in dezelfde volledige ontspanning.

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-13 20:09

Maaaaartje schreef:
Hoi HBZ,

Misschien is het een optie om je beugels toch een paar gaatjes langer te doen. Tegenwoordig kun je lamswollen zadel overtrekken kopen (ik weet niet precies hoe ze heten) die kunnen het zadel zachter maken waardoor je minder last van je kruis krijgt. Probeer je kuiten te ontspannen en je hakken niet overdreven uit te drukken. Dan zal de aanspanning wel minder zijn. wat je ook kunt proberen is zonder zadel te rijden, dan moet je wel ontspannen want anders zit je niet lekker haha. Succes!

probleem daarbij is dat ik een paard heb met een hoge schoft, dus dat is geen succes.

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-13 20:11

xChanelx schreef:
Probeer ook te denken aan de driepuntszit.
Je zit niet alleen op je kruis, maar ook op je beide zitbeenknobbels. Als je hiertussen je gewicht verdeeld, zit je waarschijnlijk dus iets meer 'terug', in plaats van voorover.
Zonder beugels rijden lijkt me ook heel effectief, misschien kan iemand het paard aan de longe doen, zodat jij alleen op jezelf hoeft te letten?

Kan het ook zo zijn dat ik, doordat ik met mijn zitbeenknobbels buiten het zitvlak kom, teveel op mijn kruis terecht komt.

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 20:32

Heb je hetzelfde probleem als je zonder beugels/zadel rijdt? Oefen daar anders mee.
Vaak kom een zitprobleem uit de rug. Let op je onderrug dat die niet onbewust te hol trekt waardoor je niet meer op je zitbeenknobbels zit.

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-13 20:57

TinekeHorses schreef:
Heb je hetzelfde probleem als je zonder beugels/zadel rijdt? Oefen daar anders mee.
Vaak kom een zitprobleem uit de rug. Let op je onderrug dat die niet onbewust te hol trekt waardoor je niet meer op je zitbeenknobbels zit.

Zonder zadel is geen optie ivm redelijk hoge schoft.
En zonder beugels kom ik helemaal tegen de voorkant van het zadel aan.

Ik zak met de zitbeenknobbels over het zitvlak, ik heb het idee dat deze niet breed genoeg voor mij is.

WillekeKnol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 21:47

Hoeveel ''inch'' zadel heb je dan? Misschien groter?

Ik ken het probleem, heb er zelf ook vaak last van.
Nou weet ik dat het waarschijnlijk komt doordat mijn zadel me voorin duwt/schuift (heb zelf een dressuurzadel) en daarbij komt dat mijn paard door omstandigheden nog wel eens wil ''hobbelen'' (als ze gespannen is) en haar beweging dan het ''schuiven'' erger maakt. Als ze ontspannen loopt, heb ik er ook een stuk minder tot geen last van. Maar ook als ik zelf op mijn zit let, wat o.a. betekent: ontspannen op mijn kont en achterover.
Ik ken jouw paard niet, maar misschien heb je er wat aan. Verder las ik dat je al veel zadels geprobeert had, dus lijkt me sterk dat het dan het zadel zou zijn.

Dan zou het inderdaad goed kunnen dat je je teveel met je kont omhoog drukt (en je bekken kantelt). Ikzelf heb juist weleens last van mijn zitknobbels, dus ga ik mijn bilspieren (licht) aanspannen (waardoor mijn bekken inderdaad naar voren kantelt), waardoor ik teveel op mijn kruis kom te zitten en dat dan ook weer zeer doet. Maar wat je automatisch doet als je zo gaat zitten, is dat je je bovenbenen aanspant om in evenwicht te blijven (om die houding aan te houden), waardoor je dus je benen strak houd en zelfs om je paard kan klemmen. Je houding is dat niet bepaald fijn om hulpen bij te geven. Het word dan al moeilijker, omdat je er al een constante spanning in hebt. Dus word je groffer.

Dat je je beugels kort heb snap ik. Hoe langer, hoe meer het op je zit aankomt... en dat doet pijn. Met de beugels korter kan je jezelf omhoog/achter in het zadel drukken. Het kan maar een fractie zijn, dat je zelf niet eens merkt. Maar ook daardoor heb je weer wat spanning in je benen.

Met alles wat je aanspant, vooral je bilspieren (met bekken die je naar voren kantelt), span je ook je onderrug. Het is ook geen goede houding, dus krijg je last. Met de beweging van je paard, word dat nog erger. Omdat de ''klappen'' harder aankomen als je iets aangespannen hebt.

Wat ik vertelde, het hoeft maar een fractie te zijn. Je hoeft het zelf niet eens door te hebben. Het kan onbewust een houding zijn die je aangeleerd hebt, omdat het anders pijn doet.

Ik hoop dat je er wat aan hebt of mee kan!