Tips voor de keertwending rechtsom

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Snow_White

Tips voor de keertwending rechtsom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 22:16

Hoi,

Ik zit eigenlijk een beetje met mezelf in de knoop, want alles lukt behalve die keertwending op de rechterhand.
Dan bedoel ik ook werkelijk alles, want oefeningen zoals zigzagappuyementen, wisselseries en pirouettes gaan prima.

De fout ligt zeer zeker niet bij mijn paard, maar bij het verschuiven van mijn eigen verwicht icm de juiste druk vanuit mijn zitbeenknobbel.
Nu is mijn rechterkant wegens scheve bekken sowieso mijn mindere kant, maar ben wel van mening dat het mij moet en zal gaan lukken.
Ik heb al vele dingen geprobeerd, oa specifieke oefeningen voor mijzelf en een-op-een begeleiding waar iemand mijn been ook daadwerkelijk vasthield.
Maar toch lukt het mij niet om in de juiste houding te blijven zitten.

Weet iemand misschien een tip of oplossing om mij in ieder geval op de juiste weg te helpen?

Bedankt! :)

Mungbean

Re: Tips voor de keertwending rechtsom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 22:40

Als je je heupen/bekken wel voor de serie onder controle hebt dan mag de keertwending echt geen probleem zijn :D

Heb je spiegels? Grote kans dat je onbewust met je hand of schouder tegenwerkt (inknikken).
Zet eens een appuyement in op de volte en dan enkel nog een beetje aan de buitenkant extra sluiten en ik durf te wedden dat het al veel eenvoudiger gaat.
Doe anders eens je beugels uit, dan kun je minder verdraaien vanuit je middel.

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 22:47

Dat zou je denken ja :')

Het vervelende is dat het bij mijn vorige paard (1.88m) wél lukte, maar bij mijn kleine sensibele merrie (1.61m) niet.

Inknikken zou denk eens wel waar kunnen zijn.
We hebben wel spiegels, maar ik vind het moeilijk om in de spiegel te kijken als ik rijd, vooral omdat ik mijn houding dan juist niet helemaal goed houd.
Kijken of dat morgen dan kan proberen, bedankt! :)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 23:43

Wat gebeurt er als je er veel minder bewust mee bezig bent? Dus gewoon stil blijft zitten, enkel je buitenbeen wat aanleggen/naar achter leggen en beide handen wat meenemen naar rechts zodat je de schouder meeneemt. Je hulpen zo klein en eenvoudig mogelijk maken. Misschien is het dan niet meteen de perfecte keertwending, maar ik denk dat je beter te weinig zithulp kunt gebruiken dan te veel zodat je paard in de war raakt in dit geval...

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-13 01:22

Dat klopt als een bus, maar bij deze merrie is de keertwending nog niet bevestigd.
Hierdoor heeft ze de zithulpen nog nodig om te "draaien".
Anders verplaatst ze haar gewicht wel op de achterhand, maar draait ze niet om haar achterbeen heen zeg maar.
Beetje lastig uit te leggen wat ik hiermee bedoel :-

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 05:15

Begin met vierkante voltes te rijden:
Aan het eind van de lange zijde kwart keertwending en weer voorwaarts naar de overkant, vlak voor aankomst op de hoefslag; weer een kwart wending; dus echt een vierkantje rijden. Als het minder lukt met je heupen, dan leer je het toch zonder zithulp aan. Bijv. leer je het je paard aan met twee handen naar binnen, zweepje aan de buitenzijde van de schouder en buitenbeen zet schouders van het paard naar binnen.
Mijn paard doet ze ook prima op alleen teugeldruk en begrenzen zweep aan de buitenzijde, zonder been- en zithulp. Dit heeft ze namelijk nodig in de Z en ZZ dressuur mennen. Bij het mennen heb je ook geen been- of zithulpen tot je beschikking.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 10:21

_Snow_White schreef:
Dat klopt als een bus, maar bij deze merrie is de keertwending nog niet bevestigd.
Hierdoor heeft ze de zithulpen nog nodig om te "draaien".
Anders verplaatst ze haar gewicht wel op de achterhand, maar draait ze niet om haar achterbeen heen zeg maar.
Beetje lastig uit te leggen wat ik hiermee bedoel :-

Maar daarom nou juist. Een paard dat de oefening op zithulp geleerd heeft, zal het vreemd vinden als je die weglaat. Jouw paard weet niet beter, de kunst is denk ik dus om je paard die keertwending te leren zonder, of met een andere/mindere zithulp. Ipv proberen toch die zithulp te geven die voor jou onmogelijk klinkt. Ik zeg altijd, je kan ze leren aan te galopperen door aan het linkeroor te trekken. Ofwel, je kan iedere hulp aan iedere oefening koppelen, als je maar weet duidelijk te maken wat je wilt en er consequent in bent. Ideaal is het misschien niet (ik weet niet wat je straks met het paard wilt, als er een andere ruiter op moet kan het even een afstemmingsprobleem geven) maar als het voor jou gaat lukken...Niet iedereen past in een ideaal plaatje.